Wat is er nieuw

Nieuw filter?

Mattijs

Well-known member
Lid geworden
1 november 2015
Goeie avond iedereen,
ik heb een sf expert 70 met bijgeleverde aqua flow 200. Nu wil ik eigenlijk een ander filter met wat meer ruimte voor filter materiaal en ik vroeg me af of jullie hier tips of idee�n over hebben. ik hoor het graag

Extern of intern? Extern kan ik de jbl e401 aanraden. Super stille en fijne filter.

Ja in externe filters moet ik me nog even verdiepen, werking en plaatsen enz. Extern is wel beter? Alle info is welkom

Persoonlijk vind ik van wel. Je hebt veel meer filterinhoud dan bij een interne. Je houdt ook meer ruimte over in je bak.
Ik vind onderhoud ook gemakkelijker en het hoeft minder vaak te gebeuren.

Ja dat had ik begrepen inderdaad,dat leek mij ook beter. Zo'n extern filter plaats je dus gewoon, in mijn geval, in het dressoir waar het aquarium op staat? Het filtermateriaal uit het binnen filter wat ik nu heb kan gewoon overgezet worden?beetje knippen misschien.

Ik liet de oude en de nieuwe filter eerst samen draaien en na enkele weken deed ik de oude eraf.
Als het past en kan dan kun je inderdaad filtermedia overzetten. De filter is makkelijk te plaatsen en te installeren en ik heb hem ook in het kastje onder de bak staan.

Ja dat is ook een optie, in de aqua flow 200 zit niet zo gek veel materiaal dus dat zou miss wel over kunnen. Eerst maar eens kijken of ik genoeg ruimte heb, is wel ietsjes groter natuurlijk maar leek mij wel beter gezien het filter oppervlak

Een extern filter is inderdaad fijn, ik maak mijne maximaal 2 keer per jaar open. Voor de rest is er geen omkijken naar. JBL heeft prima filters, de JBL e401 is een goede optie.

Ow dat is wel ook wel handig ja, maar eens even vragen hoe er wordt gedacht over boren in het dressoir dan 😉

Ik denk dat ik toch maar ga kijken voor een jbl e401 🙂 nog even uitzoeken hoe en wat maar een beetje meer filter capaciteit is nooit gek. Alleen even gaten in de kap maken.

Is niet teveel filtratie ook toch voor in m'n aquarium, hij is niet zo groot natuurlijk: )

De afmetingen van de jbl e401 heb ik wel gezien op internet, zijn dit de werkelijke afmetingen als alles aangesloten is, gaat vooral om de hoogte. En wat is het advies vwb de opbouw van filter media?

nou, de hoogte is vaak ietsje meer, omdat de slangen ook omhoog moeten. Nu valt dat bij JBL wel mee met de hoeveelheid cm. Maar een paar CM erbij rekenen kan geen kwaad.

Opbouw heeft iedereen zijn eigen mening over.
Mijn tip zou zijn:

begin met een grove spons (volgens mij moet die dan onderin, want daar komt het water binnen). Dit filtert de grove troep eruit. Doe dan iets van keramische buisjes, of zeoliet o.i.d. Dit is voor de bacteri�n. Dan nog een fijne spons of filterwatten.

Houd er rekening mee dat bijvoorbeeld filterwatten heel erg veel rommel er uitfilteren. Als je filter ooit minder hard loopt, dan kan het zijn dat je filterwatten of je fijne filterspons vol zit met troep. Dit zal niet vaak gebeuren,
maar 1 keer per half jaar even je filtermateriaal onderdompelen in een emmer kan geen kwaad.

Ga dit niet grondig reinigen, want dan gaan al je bacteri�n foetsie.

Mattijs zei:
De afmetingen van de jbl e401 heb ik wel gezien op internet, zijn dit de werkelijke afmetingen als alles aangesloten is, gaat vooral om de hoogte. En wat is het advies vwb de opbouw van filter media?

Als je de e401 besteld, kun je hem gewoon opbouwen met de meegeleverde materialen zoals aangegeven in de handleiding. Heb ik hier ook gedaan en werkt super.
Dan heb je dus eerst een grove spons (deze zitten in de voorfilters van de bovenste bak). Dan van onder naar boven: soort keramisch/gesinterd glas, grove spons en dan in het bovenste mandje twee fijne sponzen.

Ik sluit me aan bij wat er gezegd is. Wat betreft de opbouw, hier loop het water van onder naar boven door het filter en ik heb mijn opbouw als volgt:
eerst grove matten gevolgd door 2x fijnere matten. Daarboven bakje bioballen met daarboven de fijnste variant. Daarboven keramische pijpjes met wederom een fijne filtermat. Fijne sponzen moet ik nog halen, maar tot nu toe draait mijn bak ook helder zonder.
Qua schoonmaak; pas als het filter minder goed doorloopt maak ik hem open om de sponzen even af te spoelen. Zal inderdaad neerkomen op een paar keer per jaar.

Bedankt voor de reacties!hoe lang moet jet filter mee laten draaien voor een goede bacterie kolonie? Dacht zelf om m'n interne filter er een beetje in uit te spoelen? Al heb ik hem nog niet gekocht hoor, misschien van het weekend even kijken maar dan heb ik wat om over na te denken 😉

Ik zou een week of 3-4 hem laten meedraaien. Dan weet je zeker dat het goed is.

Inderdaad. De nitriet-piek moet dan geweest zijn lees je overal.

Bedankt, zal eens kijken binnenkort dan.Nitriet piek ben ik bekend mee, het aquarium draait sinds oktober en de vissen en garnalen zwemmen vrolijk in het rond 🙂 ik wil alleen misschien m'n interne filter vervangen voor een extern.

Het kastje waar deze dan in zou komen is een centimeter of 35 hoog. Is het dan nog wel makkelijk om het externe filter los te koppelen/schoon te maken?

als je de slangen iets langer laat, kun je het filter gewoon onder het kastje vandaan trekken en er op de vloer mee werken. zo heb ik dat in ieder geval.

materiaal schoonmaken als die in het kastje staat is geen doen namelijk 😀

Er zal wel wat aangepast moeten worden aan de kap denk ik want lijkt me dat er geen geschikte originele openingen zullen zitten voor een buitenfilter.

Ik heb hier de Expert30 maar zie daar weinig mogelijkheden om iets uit de kap te halen. Maar goed echt een techneut ben ik dan ook weer niet 😉

Net wat afbeeldingen bekeken via google,zal misschien niet onmogelijk zijn maar gaat wel lastig worden dan.

Ja als het moet kan alles John maar het lijkt mij ook niet simpel. Nu heeft de 70 natuurlijk wat meer ruimte om te bewerken dan de 30 lijkt me.
Zelf zou ik op zo n bakje het bij een binnenfilter houden, maar dat is persoonlijk.

Is iig iets om te bekijken alvorens een buitenfilter aan te schaffen lijkt me.

Ja dat zou ik zeer zeker aanraden want anders zou het zonde van het geld zijn denk ik.

Ja daar heb je wel een punt. ik heb in de kap zo'n 4,5 cm om uit te snijden/zagen. Ik zal er nog maar eens over nadenken, anders gewoon een grotere bak 😉

Een goede binnenfilter werkt vast ook goed hoor.

Ja misschien moet ik het daarbij houden, zou alleen wat meer filtermateriaal kwijt willen 🙂

Het mee laten draaien a 3 tot 4 weken is om de bacteri�n de kans te geven zich te settelen in het nieuwe filter. Op deze manier voorkom je een nitrietpiek, omdat de bacteri�n in het nieuwe filter na deze tijd de bezetting van de bak aankunnen en dus je bak goed laat draaien.

mocht je alsnog voor extern gaan, lijkt mij 1-2 weken meedraaien wel genoeg. persoonlijk denk ik dat er meer bacterien in je bodem zitten dan in je aquaflow. heb altijd het gevoel dat die kleine filtertjes er meer voor zijn om je water in beweging te houden en zweefvuil op te vangen, dan echt ervoor te zorgen dat je bak in balans blijft.

Ik zat ook nog maar naar binnenfilter te kijken, de jbl i80 heeft nog modules die je erbij kan plaatsen als ik het goed begrijp, iemand hier ervaring mee?

Toch nog aan het kijken voor extern filter, is de eden 511 wat?afmetingen zijn voor mij wel goed

Toevallig ook bekend met de opvoerhoogte?die kon ik zo snel niet vinden

Stond bij mij ongeveer 1 meter onder de bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan