Nieuw filterspons Superfish Aqua flow 300


L

linda185

Guest
Ik heb nu zo’n negen maanden het huidige filter in mijn aquarium hangen en zoals ik hier begrepen heb zitten de bacteriën vooral in het filterpons. Hoe gaat het dan in zijn werk als je het filterspons wilt vervangen?
Wat is een goede methode? Het oude spons in de bak houden, en zo ja, hoe lang ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die aquaflow 300 komt toch met twee gedeeltes? 1 met filterschuim en de andere met CrystalMax biologische media (die pijpjes). Ik denk dat je redelijk veilig alleen het schuim kunt vervangen, die pijpjes zijn namelijk juist bedoelt voor het huisvesten van de bacterien. Er zal wel wat verloren gaan maar als het goed is kunnen die pijpjes dat tijdelijk overbruggen.

De vraag is echter, waarom wil je het filterschuim vervangen? Vaak is kort uitspoelen van het schuim voldoende en kan het gewoon weer terug geplaatst worden!
 
Ik maak het eens in de vier weken schoon en het is zooo vies. Ik heb nu ook het idee dat ik het niet helemaal meer schoon krijg.

Ik heb ook gelezen dat je de pijpjes elk jaar moet vervangen en de spons elk half jaar.
 
k heb ook gelezen dat je de pijpjes elk jaar moet vervangen en de spons elk half jaar.
Dat moet dan een bericht zijn geweest van een verkoper, daar zijn ze goed in, maar verder een flauwekul, bij de meeste leden gaat dat misschien wel 10 jaar mee ;)
 
Ik maak het eens in de vier weken schoon en het is zooo vies. Ik heb nu ook het idee dat ik het niet helemaal meer schoon krijg.

Ik heb ook gelezen dat je de pijpjes elk jaar moet vervangen en de spons elk half jaar.

De spons hoeft er ook niet als nieuw uit te zien. Zolang je het meeste vuil en maar uit kan spoelen zodat er weer water doorheen kan stromen dan is het prima. Eigenlijk geldt voor zowel het schuim als de pijpjes dat zodra ze uit elkaar beginnen te vallen je aan vervanging moet denken. De informatie van de fabrikant is in deze niet correct, je kunt met beide waarschijnlijk jaren doen.
 

Terug
Bovenaan