Wat is er nieuw

nieuw geplaatste javavaren , te veel licht of gewoon aanpassing

trabbart

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2019
Leeftijd
56
van de 10 javavarens die ik heb geplant in een opstartende bakzijn er een drietal waarvan jonge bladeren doorzichtige bladpunten krijgen aan een paar bladeren, ze lijken wat donkerder te worden maar het is glazig.
aangezien dit afsterven betekend mag dit niet doorzetten op de rest.
is dit een aanpassingsverschijnsel, transportschade, shock door ander water of na twee dagen al een teken van te veel licht?

Ja dat is normaal bij nieuwe bladeren hoor. Je weet denk ik wel dat ze niet met de wortelstok in de bodem mogen staan.

van de 10 javavarens die ik heb geplant in een opstartende bakzijn er een drietal waarvan jonge bladeren doorzichtige bladpunten krijgen aan een paar bladeren, ze lijken wat donkerder te worden maar het is glazig.
aangezien dit afsterven betekend mag dit niet doorzetten op de rest.
is dit een aanpassingsverschijnsel, transportschade, shock door ander water of na twee dagen al een teken van te veel licht?

In ieder geval heeft dit wel te maken met de verhouding licht / CO2. Een Javavaren is een gemakkelijke plant door de grote tolerantie die de plant kent op allerlei gebied. In mijn bak groeien er jonge (adventief) planten zelfs pal onder lichtbalken die totaal zo'n 7400 lumen geven! Dus dat teveel aan licht zal het niet zijn. Wel kan er in de verhouding licht, CO2 iets niet kloppen, dus te weinig CO2.

Volgens mij bedoeld de TS geen jonge plantjes maar gewoon nieuw blad en dat is in de regel aan de punten doorzichtiger dan het oude deel van het blad. dat zag ik hier ook bij een co2 van meer dan 30mg.

zonder foto lastig zeker te weten, maaar klinkt idd gewoon als de groeipunten van de bladeren die bij javavarens vaak wat lichter/glaziger zijn. Niks om zorgen over te maken.

Volgens mij bedoeld de TS geen jonge plantjes maar gewoon nieuw blad en dat is in de regel aan de punten doorzichtiger dan het oude deel van het blad. dat zag ik hier ook bij een co2 van meer dan 30mg.
Ik bedoel ook geen jonge plantjes. Jonge adventief plantjes dwalen wanneer ze losraken van het moederblad ergens verzeilt. Is dat een goede plek groeien ze uit. Bij mij is dat zelfs gebeurd onder het felle licht. Hiermee probeerde ik Ts aan te geven dat te veel licht geen oorzaak behoeft te zijn zoals hij stelde in z'n vraag. Mijn plantjes zijn, op hun zelf uitgekozen plek, uitgegroeid tot volwassen planten en doen het daar goed. Daar zit dus ook jong en nieuw blad aan. Het gaat dus niet om het licht alleen maar om de verhouding licht/CO2 zoals ik eerder aangaf. Zit dit niet goed dan kan dit een grond zijn voor verglazing van de punten. Dit probleem zie je op zich wel vaker bij Javavaren maar ook bij andere planten komt het in meer of minder mate voor. De oorzaak wordt daarbij veelal gezocht in de verhouding licht/CO2.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan