Wat is er nieuw

Nieuw groot aquarium gestart

Shark64

New member
Lid geworden
14 april 2025
Leeftijd
61
Hallo aquarianen, ik ben net gestart met een groot aquarium 150x50x60. Planten erin en genoeg schuilplekjes. Eerst twee weken opstarten, daarna 30 kleine garnaaltjes, 15 rood en 15 blauw. En Posthoornslakjes. Na een week nu 10 roodkopzalmen, 5 sherrybarbeeltjes en 5 Otoclincus. Van de garnaaltjes zie ik bijna niks meer. 1 roodkopzalm is verdwenen. Is dit normaal in het begin?

Misschien zitten ze verstopt, aangezien je veel schuilmogelijkheden hebt gecreëerd?

Zou kunnen, ik denk dat de garnaaltjes kwetsbaarder zijn dan visjes, maar het is wel teleurstellend. Misschien zijn ze toch niet zo geschikt voor een aquarium. Temperatuur staat op 25 graden. Goede filter, en stroming. Nog geen waterwissel gedaan.

Misschien moeten ze nog even wennen voordat ze zich veilig genoeg voelen om tevoorschijn te komen. En het kan natuurlijk zijn dat die ene roodkopzalm de verhuizing niet heeft overleefd en vervolgens een heerlijke snack is geworden voor de 30 garnalen.

Heb je toevallig no2/3 gemeten?

Een dood visje wordt al snel opgegeten door medebewoners, daar zie je dan soms niks van terug. Maar begrijp ik het goed dat het aquarium net 3 weken aan het indraaien is?

ja klopt is nu 3e week indraaien. Ga ik te snel? Is de temperatuur goed 25 graden? Vorige week voordat ik de garnaaltjes erin deed waren de waterwaardes KH 16, pH 8, NH4 <0,05, NO2 0,2 en de NO3 1. Inmiddels ook nog een paar plantjes voor de schuil en speciale bladeren voor garnaaltjes toegevoegd dus pH zal nu ook lager zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb niet zoveel verstand van wat de waterwaardes moeten zijn. Sommige vinden dat je minstens 4 weken moet indraaien, bij de aquariumspeciaalzaak waar ik kom hebben ze een tijd geleden een nieuw showaquarium ingericht dat na een paar dagen al stabiel was (misschien hadden ze het filtermateriaal van de vorige opstelling gebruikt). Ik denk dat blijven meten in de beginfase niet verkeerd is.

En hoe vaak is het schoonmaken van het buitenfilter nodig?

Een bak moet 4 weken indraaien en vooral garnalen zijn gevoelig. Het kan ook zijn dat ze zich verstoppen voor je vissen.

Tetra EX1500

Wel krap met dik 3x de bruto inhoudt. Daar hou je hooguit 1,5x van over dus ik zou de bak niet zwaar belasten.

Is toch een goede filter?

Vast wel. Maar ik heb nog nooit van iemand gehoord die deze gebruikte. Als ik de recensies mag geloven vrij stil en dat is wel een plus.

Vast wel. Maar ik heb nog nooit van iemand gehoord die deze gebruikte. Als ik de recensies mag geloven vrij stil en dat is wel een plus.
Tetra Ex gehad en waterlekkage via de kop (uit de kop), en dat meldde later nog minimaal drie mensen op het forum. In de gaten houden dat filter. Ik heb de kop niet open gemaakt ivm garantie. Kreeg eenzelfde filter ter vervanging.

Wat betreft filterprestaties zal het niet slecht zijn maar je hebt wel erg weinig liters die circuleren. Zoals John al aangeeft:

Wel krap met dik 3x de bruto inhoudt. Daar hou je hooguit 1,5x van over dus ik zou de bak niet zwaar belasten.

Ik zou er zelf een filter bij plaatsen. Komt in mijn ogen de stabiliteit ten goede als je filteronderhoud gedaan hebt, en mocht ooit je filter het begeven dan heb je een back up draaien. Halve filterkracht dan wel maar in zo'n geval helpen alle beetjes. Ik ben zelf voorstander van een filter bij plaatsen tov een filter met meer capaciteit aanschaffen.

Laatst bewerkt:
Een tweede heeft voordelen maar ja ik heb het zeld niet zo op 2 in en uitlaatbuizen en koop dan liever een met meer capaciteit. Op de laatste bak met 200 liter dan daarom dus ook een 1502 gekocht.

Een tweede heeft voordelen maar ja ik heb het zeld niet zo op 2 in en uitlaatbuizen en koop dan liever een met meer capaciteit. Op de laatste bak met 200 liter dan daarom dus ook een 1502 gekocht.
Een JBL is een goed filter. Nooit problemen mee gehad, alleen de mandjes wat lastig te stapelen vond ik. Daarom koos ik destijds voor de Tetra 😱

ja klopt is nu 3e week indraaien. Ga ik te snel? Is de temperatuur goed 25 graden? Vorige week voordat ik de garnaaltjes erin deed waren de waterwaardes KH 16, pH 8, NH4 <0,05, NO2 0,2 en de NO3 1. Inmiddels ook nog een paar plantjes voor de schuil en speciale bladeren voor garnaaltjes toegevoegd dus pH zal nu ook lager zijn.
NO2 0,2 is te hoog, dat moet 0 zijn. Nitriet is giftig voor de dieren. Je gaat inderdaad te snel.
Dit kun je opvangen door veel grote waterwissels te doen, net zolang totdat je nitriet en NH4 stabiel op 0 blijven. Tot die tijd heel rustig aan met voeren en zeker geen extra vissen er meer bij zetten!

Dank voor je tip!

Helpt het ook als ik SL-Aqua Purify gebruik? Dit bestrijdt ammoniak, ammonium, nitriet. En ook Tetra Aquasafe?

Al die middeltjes is goed ja,… Niet voor je portemonnee en ook niet echt voor je aqaurium. Wel voor de verkoper.

Ik zou er inderdaad ook een 2e filter bijzetten. Zeker op een 150cm bak, en met een shrimpguard houdt je de garnalen ook uit je filter. Ik had destijds op mn 150cm bak 2x JbL 1502e staan en dat werkte prima.

Helpt het ook als ik SL-Aqua Purify gebruik? Dit bestrijdt ammoniak, ammonium, nitriet. En ook Tetra Aquasafe?
Wat jou vooral zal helpen is om eens online de samenstelling van je kraanwater te controleren. Die samenstelling wordt in een laboratorium gecontroleerd en dat geeft jou een enorm betrouwbaar beeld.

Om voor jezelf wat extra informatie geven is in principe de druppeltesten - koffer colombo - de te nemen stap. NO2 en NH3/NH4 zijn daarin, zeker bij de opstartfase, nodig. Je krijgt te maken met een piek.

https://www.aquariumwarenhuis.nl/nh4-ammonium-nh3-ammoniak/
Nou nodig dat weet ik niet. Normaliter is na 4 weken de piek voorbij en eerder meten heeft niet veel zin. Wat ook kan is om na 4 weken het te laten meten bij d elfs, dan een flinke verversing te doen en als alles goed is langzaam de bewoners toevoegen.
Maar goed, een koffer is altijd wel handig om te hebben maar een must is het niet denk ik.

Ik testte in het begin ook. Later wachtte ik gewoon 4? Weken, ook wel eens 5.
Bij de gemiddelde zoetwater bak is testen bij de opstart imho niet nodig.

Er zitten al bewoners in, en het is dus geen normaal rustig indraaien meer, maar 'fish in cycle'. Het kan nuttig zijn om waterwaarden te meten, je kunt ook nar de bewoners kijken. Als die afwijkend gedrag gaan vertonen, is het hoog tijd voor een waterwissel. (Daarvoor moet je uiteraard wel je bewoners kunnen observeren en in geval van twijfel neem je het zekere voor het onzekere: ww.)

Is dan 10% waterwissel genoeg? Of moet dat meer?

Nog een andere vraag, aquariumplanten zijn soms in het begin moeilijk te laten wortelen. Dan gaan ze los en drijven. Kan ik deze dan ook in zo'n klein plastic plantenpotje doen met zo'n terracotta ringetje en wat zand En deze dan op de plek waar ik ze wil hebben daarin loslaten? Dan gaan ze toch ook wortelschieten?

Een 10% waterwissel houdt nog 90% van je oude water over. Dan houd je dus ook 90% van je schadelijke stoffen over.

Met een waterwissel van 50% halveer he de schadelijke stoffen. Met een wissel van 75% deel je door 4.

De streefwaarde voor NO2 is 0. Over de grenswaarde verschillen de meningen. Hangt ook van de bewoner af. 0.2 kan zeker al teveel zijn. En er is reden om aan te nemen dat het nog meer wordt voordat het filter echt rijp is.

En meet ik dan voor en na de waterwissel de waterwaardes?

Als je in week 3 zit zou ik met vis wel de waterwaarden meten en als je nh3/4 of no2 meet een flinke waterwissel doen van bv 50%.
Deze waarden horen op 0 te staan maar goed je hebt er al vis in nu dus dan is het zaak om eventueel met verversingen deze waarden zo laag mogelijk te houden.
Het ligt dus aan je waterwaarden of en hoeveel je moet verversen.

Zonder Waterwissel - dit zijn nu mijn waterwaardes:
NH4 is minder dan 0,05
NO2 is minder dan 0,01
NO3 is 1
pH is 8
KH is 16
°C is 25

Is dit goed of moet ik drastische maatregelen nemen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan