Wat is er nieuw

Nieuw hier aquarium opstarten

De invloed van cattapabladeren is bij diepere beschouwing op zijn best twijfelachtig. Als je de kleur mooi vindt, tja waarom niet, smaken verschillen.
wat maakt de invloed twijfelachtig? , hebben ze een slechte invloed opde waterkwaliteit ?

wat maakt de invloed twijfelachtig? , hebben ze een slechte invloed opde waterkwaliteit ?
Nee dat zeker niet, maar de “helende werking” waar je vaak over leest, is niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Toch heb ik ze altijd in mijn Zuid Amerika aquaria en bij garnalen

Nee dat zeker niet, maar de “helende werking” waar je vaak over leest, is niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Toch heb ik ze altijd in mijn Zuid Amerika aquaria en bij garnalen
ah, duidelijk ik wilde het eigenlijk proberen om te kijken of de kleur me bevalt. En ik vroeg me af of de kleur (donker) invloed heeft op de verlichting.

ah, duidelijk ik wilde het eigenlijk proberen om te kijken of de kleur me bevalt. En ik vroeg me af of de kleur (donker) invloed heeft op de verlichting.
Het zal je verlichting wat filteren. Hoeveel, dat hangt ervan af hoe sterk je je thee zet. 😋 Een beetje kleur kan in ieder geval geen kwaad hoor.

Klopt. Ik denk dat het verhaal van de helende of ontsmettende werking vooral de wereld in is gebracht om meer van die blaadjes te kunnen verkopen.

Er is wel onderzoek waaruit blijkt dat het spul tegen bacteriën werkt. Maar dan heb je het over hoeveelheden die zo extreem zijn dat alles eraan onderdoor gaat, ook je vissen. :'-) Een "normale" hoeveelheid geeft eerder meer bacteriën (want afbraak) dan minder.

• Leuk
Waarderingen: Anne
Dan ga ik de catappa baderen toevoegen om te kijken of de kleur me bevalt en niet als "anti bacterieel middel"

Ik heb in een 246L bak altijd meerdere catapa XL bladeren zitten meestal zo'n 5 a 6, heb nog nooit de water kleur duidelijk zichtbaar zien veranderen.
Ik gebruik ze enkel als aanvullend voer voor de honderden mini-japonica's die geen ander voer krijgen, ze worden binnen 2 a 3 weken tot op de nerf opgegeten
Decoratief doen ze het natuurlijk altijd goed

Laatst bewerkt:
Veel kleur geven ze niet af, daarvoor werken Elzenproppen beter. Maar ook weer afhankelijk van hoeveel je erin mikt. Dat is een kwestie van smaak en proberen. Ik gebruik voor de verkleuring Rooibos thee overigens. Elzenproppen af en toe maar die laat ik dan trekken in heet eater en gooi ze dan weg. Alleen het water gaat in de bak.

ik kijk eerst hoe het met het catappablad gaat, is natuurlijk ook als decoratie wel mooi (denk ik).

Je kunt ook inheems boomblad gebruiken, ik heb lindes in mijn tuin staan. Ook prima voer, maar geeft geen verkleuring.

• Leuk
goedemorgen,

ik heb zojuist mijn water getest;
NH3/NH4 = 0
NO2= 0
NO3=10

wat denken jullie? grote waterwissel en dan plantjes er in zetten of nog even wachten?

Ammoniak en nitriet staan op 0 en je hebt een beetje nitraat. Waarom zou je een waterwissel willen doen? Die nitraat ontfermen de plantjes zich wel over....

ik dacht dat ik dat ergens gelezen had, na darkstart grote waterwissel en dan plantjes maar je hebt wel gelijk de echt schadelijke waardes meet ik dus niet meer 😃

ik heb het voorfilter schoongemaakt, de verlichting ingesteld voor de eerste periode en de Co2 ingesteld ca 30 bellen per minuut. IMG_6164.jpeg

Ik heb ook wat van die catappabladeren geprobeerd, vooral om te kijken of de garnalen en otocincli er iets mee deden. In mijn 40 liter quarantainebak gaven ze wel een mooie lichte verkleuring, in mijn aquarium van 190 liter zou ik een heel pak moeten gooien om er iets van te zien. Het is wel tamelijk absurd (of gouden handel?) om 5 of 7 euro te vragen voor een paar losse blaadjes die buiten Europa in veel landen gewoon op straat liggen. Je hebt ook geen idee waar ze ze vandaan halen, die van mij heb ik een paar minuten in kokend water gelegd voordat ik ze in het aquarium durfde te doen. Er is meer absurd duur in de viswinkel trouwens, bijvoorbeeld filterwatten (die kosten op rol in de groothandel letterlijk niets), stukjes slang voor luchtpompje (5 euro in de winkel, voor dezelfde lengte misschien 20 cent in de groothandel /vakhandel...). Stenen van en tientje of 20 euro (bij een steenhandel in Duitsland voor een fractie van de prijs, wat je in een aquarium kwijt kunt kost bijna niets). Maar die bladeren zijn wel het toppunt....

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Maar die bladeren zijn wel het toppunt....
dan ga ik misschien als mijn catappa op zijn toch maar de tip van Lysia opvolgen en gewoon linde blad o.i.d. te gebruiken.

Er zijn nog veel meer groenten/ bladeren die je ze kunt geven. Brandnetel (wel zeker weten dat de buurman ze niet net gespoten heeft) zijn ook geliefd. Wel even blancheren van te voren natuurlijk....

Hier ligt een blad. Er zaten toevallig 3 otocincli op / onder. Ik ga wel door met bladeren in het aquarium; ook de garnalen eten ervan en vissen verstoppen zich er onder. Ze pakken het bij mij wel pas nadat het 2-3 weken in het aquarium heeft gelegen. Kennelijk moet het biofilm ontwikkelen of een beetje vergaan. Dit blad ligt er een week of 5.

Bijlagen

• 20787e7f-9838-4dae-b999-e622c6828e07.jpg
    20787e7f-9838-4dae-b999-e622c6828e07.jpg
    204.8 KB · Weergaven: 15
Het zijn net honden: een kluif is ook pas lekker als ie flink heeft liggen rijpen.....
Het kan wel helpen om het blad kort te koken of in te vriezen, dan zijn de celstructuren beschadigd en kunnen de diertjes het makkelijker wegkrijgen.

Ik heb het kort gekookt, maar dat was meer omdat het een organisch iets is en ik geen idee heb wat ze ermee gedaan hebben voordat het ergens in Azië verpakt is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan