Wat is er nieuw

Nieuw hier en heb sluierstaarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter anissa4
  • Startdatum Startdatum
A

anissa4

Guest
Hallo ik ben nieuw hier ik heb zelf sluierstaarten prachtige vissen zijn dat mijn bak is van 1 meter 180 liter heb 7 sluierstaarten 3 mantjes en 4 vrouwtjes heb elke dag eiren van mijn vissen!!!wat ik zelf ongelijk vindt aantal zijn al uit gekomen...ze doen het heel goed voer ze artemia ze eten goed tot nu toe geen dode vissen...mijn volwassenen sluierstaarten zijn nooit ziek geweest 1 keer in de week doe ik zo en zo 50% water verversen!!!!veel planten in mijn bak en ze zijn erg actief!!!groeien goed en 1 keer per dag voeren!!! Anders wordt Mijn water te troebel...

Dan ben ik benieuwd naar foto's van die vissen, want als ik dit zo lees kan het niet anders dan dat ze heel mager en heel vergroeid zijn.

Dat het water troebel wordt als je meer dan 1x per dag voert... tsja, dat krijg je met zo'n zware overbevolking. Deze vissen hebben als absoluut minimum 50l per stuk nodig en naarmate ze groter worden blijkt dat heel erg krap te zijn. 7 volgroeide sluiers kunnen in 180l. hun kont niet keren.

Dat is niet waar mijn sluierstaarten zijn nooit ziek en water is helder ververs 50% per week!!!!!en ik voer ze 1 a 2 kee per dag...eerst goed lezen graag dan pas antwoord geven!!!!!ik zou graag foto's willen laten zien maar weet nog niet hoe ik mijn foto's hier krijg...

hmm, 7 sluiers en veel planten in 180 liter.

Zal beleefd blijven dus ben razend benieuwd naar de foto's 🙂

anissa4 zei:
Dat is niet waar mijn sluierstaarten zijn nooit ziek en water is helder ververs 50% per week!!!!!en ik voer ze 1 a 2 kee per dag...eerst goed lezen graag dan pas antwoord geven!!!!!ik zou graag foto's willen laten zien maar weet nog niet hoe ik mijn foto's hier krijg...

Anissa, Niet gelijk boos worden,als er iets gezegt wordt.

Volwassen sluierstaarten worden zo ,n 25 cm.

Dus heb jij er7 in,is dat krap aan.
Er wordt hier raad gegeven, niet om je af te branden.

anissa4 zei:
Wat lees ik niet goed?

Er staat letterlijk "1 keer per dag voeren!!! Anders wordt Mijn water te
troebel..."

@ anissa4 : Zou je wat duidelijker kunnen typen, zonder allerlei uitroeptekens en met spaties, punten en komma's. Dan is het wat beter te lezen. Met sommige berichten moest ik 3x kijken voor ik je tekst begreep.

Jones weet zeer veel van Goudvissen en heeft gelijk met wat ze zegt. Ook al wil je dit niet accepteren.

Ben nog steeds beleefd benieuwd naar de foto's al denk ik niet dat ze nog
terug komt

anissa4 zei:
Ik vind jou echt een afkraken doe het hoe wilt Jones maar laat iederen zijn eigen ding doen met de vissen!!!!hou je bezig met je eigen Aqwarium!!!alles het goed gaat dan gaat het goed!!!en vissen moet je zeker niet te veel voeren en zeker niet 6 keer per dag max 2 keer per dag is zat en ze hebben ook planten in de Aqwarium daar van eten ze ook!!!!

Als dat je mening is

Jones zei:
Dan ben ik benieuwd naar foto's van die vissen, want als ik dit zo lees kan het niet anders dan dat ze heel mager en heel vergroeid zijn.

zal dat wel waar zijn.

aan de reactie te merken is topic starter nog heel erg jong. Een forum is er om wijzer van te worden, en Jones is absoluut deskundig op het gebied van sluiers en goudvissen. Dus zou het advies van Jones toch maar aannemen als je het beste voor je vissen wilt.
Iedereen maakt fouten, en daarvoor hoef je niet in de verdediging te schieten. Er wat aan gaan doen, dat zou je sieren.

Nou ben hard aan het werk gegaan om mijn foto's te verkleinen heellaas niet gelukt maar wel 1tje van mijn baby sluierstaarten. Beloof dat de rest volgt

dsc_0152-resized-240.jpg

oky zo begon ik 2 jaar geleden met mijn sluierstaarten jaar 2012

655776_0_82_dsc_1548.jpg

nu is het jaar 2014

659748_0_82_dsc_0162.jpg

heb 7 sluierstaarten 3 mantjes 4 vrouwtjes (had er totaal 13 en heb 6 mooie vissen verkocht) inderdaad ook als deze sluierstaat groot worden dan hou ik er max 4 meer niet maar nu is het zo en gaat nu nog goed.

388392_0_82_dsc_0155.jpg

dit is avatar (wit met oranje) & flip (gekleurd)....beide mantjes

dit is mimi (oranda vrouwtje)begint te verkleuren bij haar buik naar wit toe
718245_0_82_dsc_0164.jpg

dit is roodkapje (vrouwtje)
918269_0_82_dsc_0163.jpg

925379_0_82_dsc_0168.jpg

dit is wolkje (mantje)

451899_0_82_img_20140301_121706resized240.jpg

dit is panda (telescoop vrouwtje)

en heb nog een oranda (vrouwtje) grijs blauw maar jammer genoeg heb ik geen foto van deze vis kunnen nemen

nu de volgende foto's dit zijn mijn baby sluierstaarten baby sluierstaarten zijn van de panda en de grijs blauwe oranda sluier.

731498_0_82_dsc_0152.jpg

731498_0_82_dsc_0152.jpg

en hier in dit hoekje zitten de baby's van mijn plecos
497353_0_82_dsc_0153.jpg

foto's zijn misschien niet optimaal maar heb echt mijn best gedaan en de oranda waar ik geen foto van kon maken zie je wel op de 1 foto van mijn aquarium......

wil nog wat meer planten er in maar vissen maken er een rommel van vooral omdat ze om de dag eitjes op de plantjes strooien...

Zo,nou,ziet er toch wel florisant uit,hoor.

En dat je jonge Pleco,s hebt.

Is mij nog niet gelukt,in de 4 jaar dat ik ze had. (1x 45 cm ,2 x 40 cm.)
Hoe oud zijn die?

Lusten gekookt voer ,he. Broccoli,spruiten,, en gekookte mosseltjes.
Schijfje komkommer. op lepeltje steken,om te zinken.

let er we op dat opgroeiende goudjes heel veel liter water nodig hebben om goe duit te groeien zonder dat ze vergroeien.
bedenk eerst of dat wel lukt want je grote bak zit al vol.
hoe kleiner de vis hoe meer liters ze nodig hebben om goed uit te groeien.

dank je wel
weet het niet ineens hoe het is gelukt ben er wel blij mee en trots op.

voer ze nu alleen artemia en ze lusten het heel erg.

als ze wat grote worden dan zal ik ze corget voeren en komkommer.

ze zijn nu 7 dagen oud

O,, 7 dagen pas.
Ja, dan met een week kan het al ,hoor.
Courgette moet je 1 minuut in de magnetron, wordt het zacht.

ik ga het even uit proberen..bedankt..hoop dat mijn water niet troebel wordt mag nog geen pomp er in anders zuigt de pomp hun op zit wel een lucht pomp er in en water verversen doe ik om de dag 50% omdat ze nu geen stress mogen hebben, vandaar ze doen het heel goed tot nu toe hoop dat het zo blijft.

maar weet je dan al waar je de visje sga zetten wanneer ze ouder worden ? met 2 cm kunnen ze echt niet meer in een klein opgroei bakje.
je kan een pomp gebruiken door een panty erover heen te trekken.

ik weet dat jonge visjes leuk zijn maar je moet wel plannen waar je ze inzet naarmae ze groter en ouder worden.

klopt zeker wat je zegt, ik hoop eerst dat het goed blijft gaan met mijn visjes ja heb inderdaad er over nagedacht ze gaan naar de vissen winkel in Rotterdam misschien kent uw die al http://www.blokland.nu/ die man heeft zoveel verstand van vissen kweekt ze zelf ook en bij hem ga ik voor advies ivm mijn eigen vissen hij is dit als hobby begonnen thuis en nu heeft ze eigen vissen winkel en werkt samen met zijn vrouw top zijn ze beide...en zeker goede advies geven ze.

en bedankt voor de advies ga het morgen gelijk uit proberen met de pomp en panty!!!!

Bertus zei:
Meen je dat? Ik zie exact wat ik voorspeld had. Veel te lange staarten en vinnen, te grote ogen en broodmagere sluiers. Maar eerlijkheid zal wel weer niet gewaardeerd worden. Hoe oud zijn deze vissen? Ze hebben het formaat van vissen van +/- 6 maanden oud. Over de calico en de witte fantail maak ik me het meest zorgen.

Dat het 'nu nog goed gaat' ben ik het niet mee eens.

Ter illustratie van wat ik bedoel. Vergelijk de vissen op de foto's met deze vis van Pauolo:
738597_0_82_sluiers_13201404.jpg

Dit beestje is (correct me if I'm wrong) ongeveer een jaar oud. Zie je het verschil qua ooggrootte in verhouding tot het lichaam, de lengte van de vinnen en de dikke buik? Zo ziet een gezonde sluier eruit.

Zie dit nu niet weer als een aanval, want dat is het niet. Het is puur informatief bedoeld om je te helpen je vissen beter te verzorgen.

Deze vis hier boven is zeker mooi maar iedere vis is anders bedankt voor de advies. Sommige mensen hebbeb nog een kleinere Aqwarium dan mijn en vissen groeien goed
, zijn gezond en zijn actief..mijn vissen zijn actief eten goed 1 keer per week levend Voer de water is helder happen bijna nooit lucht en water wordt 1 keer in de week 50% verversd krijg om de dag kuit van de sluierstaarten dus gaat goed.ik ben van bak van 20 liter gegaan naar 180 liter wat de sluierstaarten minimaal moeten hebben wil ook naar 2 meter Aqwarium gaan maar in de toekomst nu nog niet. En jullie zien ook op de 2 foto dat er genoeg zwem ruimte is voor de sluierstaarten als ze wat grote worden dan ga ik naar 4 sluierstaarten.

Ik zeg het volgende niet om je af te kraken maar omdat ik, net als de anderen hier,
het best met je vissen voor heb 😉 Hoe ze nu gehuisvest zijn is niet optimaal.

Je zegt dat je vissen goed groeien, maar ze zien er niet uit alsof ze goed groeien.
Dan hadden ze namelijk al een stuk groter moeten zijn en zagen een aantal er ook niet zo
vergroeid uit. Net als Jones vind ik die witte en calico fantail er niet goed uitzien.

Natuurlijk is iedere vis anders en groeit niet elke sluierstaart even hard, maar elke gezonde sluierstaart hoort op deze leeftijd al een stuk groter te zijn. Als je zo naar de foto kijkt lijkt het inderdaad alsof ze nog genoeg zwemruimte hebben maar dat komt omdat ze niet zo groot zijn als dat ze horen te zijn. Als ik 7 sluiers uit mijn bak haal, waarvan ik de meeste nog geen jaar heb, en ik doe die in jouw bak dan hebben de vissen echt geen zwemruimte meer.

Dat jouw vissen nog zo actief zijn komt omdat sluierstaarten gewoon sterke vissen zijn:
het kan heel lang duren voordat een vergroeide sluierstaart, of een sluierstaart die te klein gehuisvest is, ziek wordt of doodgaat aan zijn vergroeiingen.

Als jij nu overgaat op 4 sluierstaarten (of beter nog 3), en je houdt de 50% waterwissel aan, dan zul je zien dat je vissen waarschijnlijk harder gaan groeien 😉

De hoeveelheid zwemruimte heeft niet zoveel te maken met de groei van de sluierstaart.
Een sluier in een meterbak waar nooit water wordt ververst zal nooit zo hard en mooi uitgroeien als een sluier in een meterbak waar wel water wordt ververst. Een sluier geeft een soort stofje aan het water af, als er teveel van deze stof in het water zit, belemmert dit de groei van de vis. Daarom moet je waterverversen en dus niet teveel vis in ��n bak houden.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat je wat met onze adviezen doet, in het belang van jouw vissen 😉

Hallo Anissa, omdat Jones vroeg om mijn foto te mogen lenen kwam ik bij je topic terecht.
Allereerst vind ik het erg leuk dat je zo enthousiast bent over je hobby.

Maar op dit forum moeten we ook eerlijk zijn en waarschuwen als er iets niet klopt.
In jou geval is dat het volgende: Het aantal vissen is te hoog voor je bakmaat.
Hierdoor zullen je vissen niet optimaal kunnen groeien. Ik weet dit helaas uit eigen ervaring. Ben zelf verkeerd begonnen en heb veel vissen verloren. Dankzij de mensen hier heb ik geleerd waar en wat er beter kon. Vooral het aantal liters per vis ben ik gaan respecteren.
Mijn laatste nieuwe vis welke Jones hier toonde is op aan het groeien onder deze omstandigheden. Ik heb drie vissen op 240 liter (bruto) en ververs iedere week tenminste 50%.

Als je lang wil genieten van deze mooie hobby dan moet je de vissen minimaal 50 liter per stuk bieden en liever nog meer.

Dit is mijn persoonlijke ervaring van de afgelopen jaren. Ik ben uiteindelijk heel dankbaar dat ik hier op het forum hiermee geholpen ben. Zie het nu dan ook als mijn plicht om soms wat terug te doen voor anderen en daarom schrijf ik dit stukje voor jou.

Succes met de hobby en veel wijsheid toegewenst.

Pauolo

probeer toch maar eens 4 x per dag te voeren, geloof me als je dat goed doet word je bak echt niet troebel.
ze krijgen nu gewoon te weinig een goudvis of sluierstaart mag lekker tonnetje rond zijn.
ook MOETEN de ogen van een niet vergroeide vis klein zijn in vergelijking vn de kop en moet de staart korter zijn dan het lijf.
alsjeblieft luister naar al deze mensen want ze hebben stuk voor stuk gelijk. je kan het beste nu al vissen weg doen en het houden bij max 3 stuks of een grotere bak aanschaffen.
jones heeft veel probleem gevallen gezien ik sinds kort ook en zelfs met 180 liter wat sommige vissen hadden waren ze erg vergroeid.
je vissen zijn misschien actief maar ik weet niet voor hoelang, ze zien er om eerlijkt e zijn erg mager uit en erg slecht ook. in vergelijking met de vissen op het forum sowieso.

luister a.u.b. want hoe je nu gaat gaat niet goed

Meer verversen en meer voeren lijkt me op dit moment het belangrijkst. Het verversen kan je in stappen opvoeren van 50% per week naar 50% per twee dagen. Met alleen meer voeren kom je er niet, want als je meer voert vervuilen de vissen meer. Dat je zo weinig voert lijkt me de voornaamste reden dat je nog geen serieuze problemen gehad hebt, omdat de waterkwaliteit dan minder hard achteruit gaat. Zo kan je ze een tijd in leven houden (langer dan wanneer je ze te klein houdt en wel voldoende voert), maar gezond is anders. Gelukkig kunnen de vissen qua uiterlijk nog heel wat bijtrekken, maar naar hoeveel schade er van binnen al veroorzaakt is kan je alleen maar gissen.

Jones zei:
Bertus zei:
Meen je dat? Ik zie exact wat ik voorspeld had. Veel te lange staarten en vinnen, te grote ogen en broodmagere sluiers. Maar eerlijkheid zal wel weer niet gewaardeerd worden. Hoe oud zijn deze vissen? Ze hebben het formaat van vissen van +/- 6 maanden oud. Over de calico en de witte fantail maak ik me het meest zorgen.

Dat het 'nu nog goed gaat' ben ik het niet mee eens.

Ter illustratie van wat ik bedoel. Vergelijk de vissen op de foto's met deze vis van Pauolo:
738597_0_82_sluiers_13201404.jpg

Dit beestje is (correct me if I'm wrong) ongeveer een jaar oud. Zie je het verschil qua ooggrootte in verhouding tot het lichaam, de lengte van de vinnen en de dikke buik? Zo ziet een gezonde sluier eruit.

Zie dit nu niet weer als een aanval, want dat is het niet. Het is puur informatief bedoeld om je te helpen je vissen beter te verzorgen.

Mag ik vragen hoe je erbij komt dat dit een gezonde sluier is? Je zou ook kunnen zeggen dat het een veel te dikke vis is, wat mij niet echt gezond lijkt. (Ik zeg niet dat het zo is, ik vraag me alleen af waarom een bolle sluierstaart als gezond wordt gezien)

Ze zijn gekweekt om er zo uit te zien. Door de gekromde ruggengraat hebben ze een dikke buik zoals dat ook bij balloon molly's en koraalplaty's het geval is. Natuurlijk zijn er verschillen qua bouw, zo is een Ryukin veel boller dan een fantail, maar de pens hoort erbij.

Daarbij het simpele feit: te dikke goudvissen bestaan niet. Alles dat er teveel in gaat komt er onverteerd weer uit. Het probleem is dat mensen de scharminkeltjes uit dierenwinkels en vissenkommen gewend zijn en een goed doorvoede goudvis voor te dik aanzien.

wat ik zelf heb geleerd op school is dat een goudvis een overlever is.
bij ons op school hadden ze vissen die nu bij mij zitten al circa 3 jaar met dezelfde grote terwijl het water daar door een systeem 1 x per dag werd ververst.
maar de vissen waren mager en in dat een goudvis niet genoeg binnenkrijgt gaan ze op de automaat, het groeien stopt of is maar lichtelijk en de buik valt in.
de vorm van een sluierstaart is gekweekt om rond en breed te zijn. in dat een sluier dat niet is is ie al te mager. je zal nooit een magere showvis zien

952587_0_82_oranda.jpg

dit is een showvis en dit is dan ook perfect.

645657_0_82_oranda_2.jpg

een goudvis is een karper achtige en die horen breed te zijn

Jones zei:
Ze zijn gekweekt om er zo uit te zien. Door de gekromde ruggengraat hebben ze een dikke buik zoals dat ook bij balloon molly's en koraalplaty's het geval is. Natuurlijk zijn er verschillen qua bouw, zo is een Ryukin veel boller dan een fantail, maar de pens hoort erbij.

Daarbij het simpele feit: te dikke goudvissen bestaan niet. Alles dat er teveel in gaat komt er onverteerd weer uit. Het probleem is dat mensen de scharminkeltjes uit dierenwinkels en vissenkommen gewend zijn en een goed doorvoede goudvis voor te dik aanzien.

Bedankt voor de uitleg! Zo leer je nog eens wat 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan