Wat is er nieuw

Nieuw hier, even voorstellen

Lid geworden
11 oktober 2025
Leeftijd
36
Hoi allemaal,

Even voorstellen en tegelijkertijd toch wat vragen stellen.
Ik ben Carmen, moeder van 2 jongens en het is eindelijk gelukt om mijn man over te halen om een aquarium aan te schaffen.

Ik ben een echte beginner in de aquariumwereld, maar heb mij in de afgelopen maand veel ingelezen (vooral hier op het forum, dus dank voor alle ervaringen en adviezen).

Het aquarium is een Lido 200 geworden en gister hebben we alles ingericht. Ik heb gewoon het 'standaard' pakket, dus geen extern filter e.d. (budgettechnisch momenteel ook niet mogelijk), maar wellicht als blijkt dat een extern filter nodig is kan dat altijd nog in de toekomst. Qua verlichting is het nog wachten tot de chihiros universal wrgb geleverd is, dus momenteel moet ik het doen met de standaard verlichting van Juwel. Ik laat deze lamp nu maximaal 4 uur per dag aan staan op aanraden van de LFS.

Na het inlezen hier en het bekijken van vissen heb ik het volgende visbestand in gedachten (genummerd van het eerst toevoegen tot laatst).

1. Neocaridina blue velvet
2. Hoplisoma julii
3. Danio margaritatus – Rasbora Galaxy
4. Trichogaster chuna (koppel of harem)

Nu mijn vragen..
- Is de volgorde van toevoegen oke?
- Wat zullen jullie adviseren qua aantallen per soort?
- Is het mogelijk om nog een kleine vissoort toe te voegen? Ik wil graag leuke gekleurde visjes, maar alles behalve tetra's.
- Ik heb een druppeltestpakket combi set plus van JBL aangeschaft. Wanneer moet ik beginnen met testen en wat is dan de frequentie?

Bedankt alvast!

Bijlagen

• 20251019_202759.jpg
    20251019_202759.jpg
    784 KB · Weergaven: 40
Morgen @BeginnerLido200 - Carmen.
Welkom samen met je/jullie gezin op het forum en veel succes met de nieuwe bak.

Hier kun je terecht voor het visbestand
https://aquaforum.nl/forums/samenstelling-visbestand.53/

Alvast een kleine vraag om te stellen. Welke bodem, bodemsoort heb je gekozen?

Welkom op AF

Welkom Carmen!

De volgorde lijkt me prima, en dan vooral wat tijd tussen de garnaaltjes en de volgende op je lijst. Dan krijgen de garnaaltjes de tijd om zich te settelen en te groeien.
Wat voor plantenvoeding ben je van plan te gaan geven?
Staan de anubia's die ik links achter je 'hout' zie staan, in de grond?

Welkom Carmen!

De volgorde lijkt me prima, en dan vooral wat tijd tussen de garnaaltjes en de volgende op je lijst. Dan krijgen de garnaaltjes de tijd om zich te settelen en te groeien.
Wat voor plantenvoeding ben je van plan te gaan geven?
Staan de anubia's die ik links achter je 'hout' zie staan, in de grond?
Bedankt voor je reactie!
Ik wilde sowieso qua tijd minimaal een week tussen de verschillende soorten houden. Is dat lang genoeg denk je?
De anubias staan op rotsen. Plantenvoeding heb ik nog geen idee, het aanbod is overweldigend haha! Heb je goede tips?

Ik vermoed dat dat lang genoeg is, maar voor de garnalen geldt wel: hoe langer hoe beter. Ik heb mijn garnalen 5 weken de tijd gegeven, maar heb/ zet wel vissen erbij die wel een garnaaltje lusten. Hoe dat voor de rasbora's is weet ik niet. De honinggoerami's zullen wel af en toe een jonge garnaal pakken.

Ik heb zelf plantenvoeding van aquariumbemesting. nl. Moet je wel zelf maken, maar is wel goedkoper in het gebruik dan veel kant& klaar voedingen en je kunt het precies afstemmen op je bak. In welke doses je dat dan geeft, zijn veel verschillende mogelijkheden voor, maar de grootste bepalende factor is of je wel of niet een voedingsbodem hebt.

Welkom op het AF.

Welkom! Mooie start 😁. De hoplisomas hebben graag een zandbodem, ik kan niet helemaal zien wat voor bodem jij hebt?

Welkom.

Welkom! Mooie start 😁. De hoplisomas hebben graag een zandbodem, ik kan niet helemaal zien wat voor bodem jij hebt?
Dit is aquariumzand van de hornbach. Had hier op het forum gelezen dat dit prima zand is voor de hoplisoma.

Welkom, heel veel plezier met deze fraaie hobby!

Welkom ga je zeker volgen!

Welkom en veel aquarium plezier!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan