Wat is er nieuw

Nieuw hier

visje

Member
Lid geworden
10 augustus 2025
Leeftijd
33
Dag allemaal

Ik ben visje. Ik wil graag een aquarium starten (ik denk 60 l) en ben mij aan het inlezen. Ik wil het graag goed doen. Ik lees op verschillende websites verschillende info en dat is best verwarrend voor deze absolute beginner. Tegelijk ben ik heel enthousiast.
Mijn broer had vroeger een aquarium, maar ik heb toen niet zoveel vragen gesteld. Ik denk nu om platy's en (black) molly's te houden. Ik vind garnalen ook leuk, maar durf er mij (nog) niet aan wagen omdat die van mijn broer vaak doodgingen (hij was er nochtans intensief mee bezig).

Alleszins, het lijkt mij leuk om wat leven in huis te hebben en ik ga binnenkort al eens naar 2 dierenwinkels om te kijken wat hun aanbod is. Ik kijk uit naar deze nieuwe hobby en hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen.

Groetjes

Visje

Hallo visje, welkom hier.
Goed dat je je vooraf goed wil informeren.

Een tip kan ik je alvast meegeven. 60 Liter is niet veel / groot. En black Molly's zijn geen kleine visjes.
Beide soorten paren als konijnen. Binnen de kortste keren heb je van beide soorten heel veel jongen en dat gaat aan de lopende band door.
Dan heb je veel meer ruimte nodig voor al die visjes en eigenlijk ook meerdere bakken om de geboortegolf enigszins te controleren.
Iets om even goed over na te denken, denk ik.

Edit: ik zie net dat je een topic hebt aangemaakt waarin je je gekozen visbestand en beperking van jongen bespreekt.

Laatst bewerkt:
Welkom.

Welkom hier, veel plezier op t forum hier !
En als eerste tip na bovenstaande, probeer een zo'n groot mogelijke bak te nemen voor wat in jou situatie kan/past.

Hallo visje, welkom hier.
Goed dat je je vooraf goed wil informeren.

Een tip kan ik je alvast meegeven. 60 Liter is niet veel / groot. En black Molly's zijn geen kleine visjes.
Beide soorten paren als konijnen. Binnen de kortste keren heb je van beide soorten heel veel jongen en dat gaat aan de lopende band door.
Dan heb je veel meer ruimte nodig voor al die visjes en eigenlijk ook meerdere bakken om de geboortegolf enigszins te controleren.
Iets om even goed over na te denken, denk ik.

Edit: ik zie net dat je een topic hebt aangemaakt waarin je je gekozen visbestand en beperking van jongen bespreekt.
Hallo

Dankjewel voor de raad. Ik las dat platy's en black molly's gemakkelijke vissen zijn, vandaar mijn idee om met die soorten te beginnen. Maar ik wil inderdaad geen babyboom vandaar mijn vraag in een ander topic over mijn vissenbestand. Ideeën zijn altijd welkom! Ik begin van nul 😉.

Het zijn zeker makkelijke en leuke vissen, ze kweken alleen iets te makkelijk en dat maakt het lastig.
Je gaat vast al je vragen en suggesties in het topic krijgen wat je bent gestart in samenstelling visbestand.

Welkom Visje!
Je kunt voor een grotere bak gaan, maar je kunt je ook verdiepen in nanovisjes. Daar zitten erg leuke en ookmakkelijke visjes tussen, die minder risico op een bevolkingsexplosie geven.
Er zijn er véél meer, maar om alvast een mogelijkheid aan te geven:
https://aquainfo.nl/artikel/danio-margaritatus-rasbora-galaxy/

Op deze site kun je nog veelmeer visjes vinden via het zoekfilter!

Welkom en veel plezier.
Ik had een zo groot mogelijke bak en ben juist terug naar kleiner gegaan. Nu 125 liter. Het is een beetje uitproberen wat bij je past, rekening houdend met de bewoners uiteraard.

Welkom! Veel plezier met deze fascinerende hobby.

Welkom op het AF.

welkom :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan