Daar ben ik weer met een kleine preview.
Inmiddels heb ik een witte waterlelie in de bak (waar nog geen knop aan zit), een preslia cervina watermunt plantje en typha minima riet. Alles nog tijdelijk in een kunststof plantenbakje verhoogd op een pvc pijp tot ze lang genoeg zijn om in de bodem te planten.
De watermunt groeit als een malle al was die het kleinste bij aankomst, al zie ik het riet en de lelie ook al de hoogte in schieten.
Ik heb vandaag een panty vol vijver aarde in de bak gezet waar ik de plantjes in wil planten, dan een kokosnet eromheen en hopen dat het snel mooi groen wordt, misschien kunnen jullie mij een plantje aanraden wat hoer mooi aan vast kan groeien om het geheel uit het zicht te halen?
helaas nog geen foto van de huidige situatie omdat het water nu erg troebel is na het plaatsen vd panty met aarde.
Het gaas er boven wil ik nog verhogen en gaas langs de zijkanten plaatsen zodat de vis wel de ruimte krijgt om te springen wanneer zij dit nodig vinden, ik ben ook nogsteeds rustig aan op zoek naar een mooi stuk hout dat ik over de verstevigingsstrip kan plaatsen in het midden maar hier is (nog) geen haast bij.
Ook zal ik het geraamte voor het gaas nog veranderen, ik zit zelf te denken aan stukken pvc pijp met wat hoek / koppelstukken en daar het gaas aan vast binden met tiewraps, eventueel een deurtje knippen aan de achterkant voor het makkelijker voeren en onderhouden vd bak en dan moet het hopelijk goed zijn.
Ik heb tevens aluminium hoekstrips geplaatst en zal onderaan ook nog een paar strips langs de zijkanten plaatsen zodat alles een mooi geheel is, ook komen er op de hoeken nog kunststof of aluminium hoekprofieltjes in om alles mooi af te werken, maar ik ben al zeer tevreden over het uiterlijk zo, de mindere plekjes van de bak zijn hierdoor mooi verstopt en de hoekstrips zullen voor wat extra stevigheid zorgen, al is het niet veel het geeft toch wat meer vertrouwen.
De led strip komt bij de action vandaan en werkt prima alleen kan deze helaas niet op een timer omdat ie zodra deze aan gaat op de disco stand gaat, in de nabije toekomst wil ik hier wat anders op verzinnen zodat alle verlichting via de timer gaat en ik daar zelf niet op hoef te letten.
Ik heb inmiddels de 1000L/u pomp verwisseld voor de 2000L/u pomp die ik heb gerepareerd, de pomp maakt wel wat herrie maar dat komt vermoedelijk door dat er wat meer filtermateriaal in moet en een schuimpje boven elke laag, dit is iets wat ook zo snel mogelijk aangepakt gaat worden, mocht het geluid dan niet weg zijn zal ik de lagers of glijbussen van de pomp vervangen en dan moet het zeker opgelost zijn. Zo niet ga ik toch rustig aan kijken voor een wat stillere pomp maar zolang deze zn werk doet is daar geen haast mee.
Het water is inmiddels getest en de bak is in principe klaar om de vis te plaatsen en ik ben nu dus op zoek naar de juiste mesvis voor in de bak, met wat mazzel kan de lokale aquarium zaak deze voor mij bestellen maar dat is even afwachten. De hujeta's kan ik daar wel bestellen maar wil ik even mee wachten om te kijken welk formaat de mesvis gaat zijn om zo niet in de problemen te komen met vissen die elkaar (proberen te) eten.
De 2 stukken druivenhout komen in de guppen / garnalen bak maar kon ik daar nergens bevestigen zonder dat ze constant door de bak heen zweven, en omdat de garnalen er dol op zijn ben ik bang dat ze anders tussen het hout en glas komen, dus tot ze op de bodem blijven liggen zal dat in de grote bak blijven.
PH zal ik nog even moeten meten na het plaatsen van de vijveraarde maar hier heb ik zelf een test setje voor dus dat komt goed zodra de mist is gesetteld, ik hoop stiekem dat de aarde (en het hout) de ph waarde iets zal verlagen aangezien ik van de week rond de 7 a 7,5 zat en de mesvis ietsjes lager (tussen 6 en 7) wel fijn vind en de hujeta zou dat ook niet erg vinden, ik verwacht niet al teveel problemen daarmee en zal anders kijken of ik nog iets kan toevoegen om de ph wat lager te krijgen.
Mocht men nog tips, kritiek of andere reacties hebben hoor ik het graag, onthoud wel het is mijn eerste echte aquarium (na het 80cm bakje waar nu de guppen en 2 pleco's in zitten) en ik sta open voor alle hulp.
Voor nu een fijne avond en tot snel met meer foto's!