Wat is er nieuw

Nieuw in de hobby, 2m bak en roofvis?

Heel erg bedankt voor het aanbod maar ik woon in Zaanstad, helaas niet in de buurt, maar ik denk dat ik met de stenen en het hout wat ik nu heb al een heel eind kom hoor

Daar zijn we weer met een kleine update, de 80x40 bak draait inmiddels even, er zitten nu wat kleine garnaaltjes in en ik heb gisteren mijn aller eerste vis gekocht.

Het is de gestipte bulldog pleco (L187A) geworden en een B / gestreepte komt er ook binnenkort bij zolang de vis het goed blijft doen natuurlijk. Ik heb wel vernomen dat deze soms kleine garnaaltjes eten dus we zien wel hoe lang het goed gaat in de kleinere tank, de bedoeling was sowieso om ze uiteindelijk naar de grote tank te verplaatsen.

Ik heb zojuist voor de 2e keer een water wisseling gedaan, waarschijnlijk was nog niet erg nodig want ik heb er een flinke filterpomp in staan van ik dacht 1000L per uur, maar het kan natuurlijk geen kwaad. Morgen ga ik de watten van de pomp eens uitspoelen.

voor de grote bak heb ik een 2000L filterpomp maar kwam er na aanschaf (via marktplaats) pas achter dat de buis die de binnenste delen met elkaar verbind is aangevreten of afgesleten, deze dremel ik eruit en vervang die met een nieuwe pvc buis.

Dan moet ik nog wat filtermateriaal kopen maar dat komt helemaal goed, ik heb nog een deel over van de andere pomp (die tot de nok toe vol zit) en kan er evt een deel van in de andere pomp overzetten om zo tijdelijk toch filtratie te hebben.

Ook heb ik een kast opgehaald die als basis gaat dienen voor het onderstel van het aquarium, hierin komen een aantal houten balken of stalen buizen ter versteviging, ik ga nog een werkblad halen bij de Gamma of praxis en heb nog een rol materiaal van een ondervloer om er tussen te stoppen.

Voor nu even 1 foto als preview tot de grote bak op zn plek staat met de kleinere ernaast, misschien volgt er nog een kleine update maar ik verwacht bij de volgende wel wat meer te kunnen laten zien.

Helaas is de kwaliteit van mijn telefooncamera niet geweldig dus voor nu zal dit even moeten voldoen.

Voor zover leven alle garnalen nog op 1 na maar die was al ouder dus misschien dat het puur ouderdom / pech is geweest, ze vermaken zich vooral met stronk hout die voor de 1,60 bak bedoeld is dus daar gaat een goede vervanger voor moeten komen als die staat.

Nu weer even verder zoeken naar een oude heksenketel om de lavastenen in te koken, mochten hier nog oude heksen zitten met een ketel in de aanbieding hoor ik het graag haha, groetjes en een fijne avond

Bijlagen

• IMG_20250503_172038_899.jpg
    IMG_20250503_172038_899.jpg
    2 MB · Weergaven: 38
Jammer van de kapotte pomp, maar zo te lezen ben je aardig handig. Gaat vast goed komen. Dat vind ik het voordeel en meteen het nadeel van deze hobby: je blijft bezig.

• Leuk
Waarderingen: M075
Jawel hoor gaat helemaal goedkomen tot nu toe spreek alles redelijk voor zichzelf qua werking vd pomp, normaal ben ik meer bezig met (2t) scooters en motorscooters dus dan is dit tot nu toe vrij simpel. Met vele dank aan alle hulp die ik krijg natuurlijk

Nu weer even verder zoeken naar een oude heksenketel om de lavastenen in te koken, mochten hier nog oude heksen zitten met een ketel in de aanbieding hoor ik het graag haha, groetjes en een fijne avond
Soms lees ik geluiden dat je dit beter niet kan koken met het oog op ontploffen van de steen maar soms lees je ook dat dit onzin is. Ik denk dat overgieten met bijna heet water voldoende is.

Oh dat is wel handig om te weten haha.

ik was wel van plan om het buiten op een vuurtje te doen in plaats van binnen, maar als met heet water overgieten voldoende is zet ik de kraan/tuinslang op zn heetst en ga ik zometeen alvast aan de slag

Toch nog even een foto'tje van de garnalen kunnen schieten gisteravond, het glas is van buiten nog wat vies maar dat ga ik vandaag of morgen ook nog even regelen.

Ook heb ik vandaag de stenen afgespoeld met heet water ze liggen nu in de badkamer te drogen.

En het blad van de kast waar alles op moet heb ik met 10cm ingekort in de hoop dat ie via de deur / trap omhoog kan, zo niet zal ie door het raam moeten of de kast zelf 40cm inkorten en boven weer in elkaar flansen. Vanavond weer ik meer als ik hulp heb met naar binnen sjouwen, in je eentje is het helaas net niet te doen om hem de drempel op te krijgen.

Bijlagen

• IMG_20250504_221509_673.jpg
    IMG_20250504_221509_673.jpg
    3 MB · Weergaven: 34
Prachtige vis hoor John maar als ik voor de Pike characin ga dan wordt het waarschijnlijk deze soort:
Boulengerella maculata ( snoek zalm / roofvis)

https://link.marktplaats.nl/m226303...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Ik zoy boulengerella afraden. Zelfde geld voor odoe.

Het zijn vissen van 30cm die in groepen leven. Minimaal 4 zou ik aanraden.
Helaas is dat te groot voor 1,6m. In een 2 meter bak zou boulengerella net misschien kunnen. (Aangeraden is 2,4mx90cm )
Door een 1,6m bak te kiezen ipv 2 m zijn je opties voor roofvissen erg verminderd. Het is wel mogelijk maar ik zou kijken naar vissen onder de 20cm liefst meer rond de 10 a 15cm.

Hejuta beani is meestal meer rond de 15cm met uitschieters van 20cm. Dat zou ik dan eerder aanraden in 1,6m.

Hoe breed is de bak?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Ja daar was ik zelf ook al bang voor inderdaad, daarom was de keuze al op de hujeta / beani gevallen.

Al zie ik die op marktplaats die al volledig volgroeid zijn en die zijn 20/25cm, ongeveer even groot als de hujeta wordt, maar lees ook wel dat ze 35cm kunnen worden. Aan de ene kant heb ik zoiets van ik kan het proberen en zien hoe het uitpakt, worden ze te groot kan ik ze evt wegbrengen. (Liever niet natuurlijk). Al denk ik persoonlijk dat ze ongeveer net zo groot worden als de hujeta in gevangenschap en dat de 35cm die ik lees meer voor exemplaren in het wild zal zijn.

De bak is 1,60m x 50 x 50, de keuze is op de kleinere bak gevallen omdat mensen die aquariums verkopen op marktplaats niet weten wat ze willen, het ene moment kunnen ze wel brengen dan ineens weer niet, dan staat er dat ze in de buurt wonen moet je ineens naar zoetermeer om het af te halen etc etc

deze bak pastte precies (op de centimeter) in de Mitsubishi Colt van mn opa, en daarmee was het probleem opgelost.

Ik vind het zelf ook erg jammer maar na weken/maanden van zoeken was ik er wel eens klaar mee, ooit komt er een 2m+ bak maar dan lijm ik die zelf wel in elkaar en ga geen moeite meer verspillen aan die waardeloze figuren met al het gelieg en bedrieg op marktplaats. Steeds veranderende prijzen en al dat wispelturige gedoe ben ik helemaal zat.

Heb ook meerdere "vrienden" de deur gewezen omdat ze valse beloftes bleven maken mbt helpen vervoeren/sjouwen/klussen etc. Soms is het mooi geweest en kan je beter door met de mensen die niet liegen en wel komen opdagen als je wat afspreekt.

De mesvis (gymnotus anguillaris) komt er sowieso in, welke snoek-achtigen staat nog open voor suggesties, qua kleur is de boulengerella maculata veeel mooier dan de hujeta / beani maar het is jammer dat de kans redelijk aanwezig is dat ze te groot gaan worden, waardoor ik meer naar de hujeta neig.

Het zijn inderdaad scholende vissen die beste per 4 gehouden worden maar de hujeta, beani en boulengerella zouden wel prima samen scholen lees ik op meerdere plekken online. misschien is het een idee om 1 enkele (of paartje) boullengerella te proberen met een hujeta en een beani samen, om zo een gemixt schooltje te krijgen? Om zo de bak inhoud iets lager/kleiner te houden dan met een complete school boullengerella.

Ik denk er allemaal nog even over na, en ook over de toekomst want een grotere bak komt er ooit zeker nog wel maar ik zal even moeten bedenken of dat op tijd gaat zijn voor (als) de vis echt te groot wordt.

Gelukkig heb ik alle tijd erover na te denken.

Wel twijfel ik of ik niet alvast de enkele hujeta koop die hier in de aquariumwinkel zit, ziet er goed uit en is nog jong / klein, en zit veel leven in, dat word pas als de grote bak op zn plek staat uiteraard want die doe ik niet in de 80cm bak.

Wat denken jullie? Gaat het dan toch te krap worden? Of zal het wel gaan? Gewoon proberen of laten?

Ik heb de indruk dat er een paar dingen door elkaar lopen bij je:
Filtering bepaalt het aantal van vissen dat je kunt nemen. Het bakformaat bepaalt of een bepaalde soort wel of niet in je bak kan.
Als je dus het idee hebt, dat je teveel vis hebt/ wilt voor je bak, kun je overwegen om er een extra filter op te zetten. Of zelfs aan een bioloog denken.

• Leuk
Ik zou ze niet combineren. Ten eerste boulengerella wilt graag zuurstof rijk water en speciale condities. Mesvis wilt juist tegenover gestelde en liever rustig water. Ten tweede wordt boulengerella te groot. Ook zit er een sociaal aspect aan groepsvissen en denk ik niet dat andere soorten het sociale kunnen opvullen zelfs al zouden ze samen scholen.

gymnotus anguillaris Ga je denk ik echt niet vinden. Wat ze wel heel soms verkopen is Gymnotus pedanopterus. Vaak worden die verkocht als g, anguillaris.
Als je ze kan vinden zou jij mij dan willen laten weten waar. Misschien neem ik er zelf ook een. 🙂

Btw pas op dat je niet per ongeluk Gymnotus tigre koopt. Die worden nog groter en zou ik afraden mocht je andere vissen erbij willen houden. De jonkies lijken erg op andere gymnotus soorten en worden soms door elkaar gehaald in winkels. G. Tigre wordt echter 50cm.

Bedankt voor de tips, ik doelde met teveel vis in een bak meer op de ruimte die ze nodig hebben inderdaad. Ik heb nu een 2000L filterpomp die ik ga gebruiken en zit inderdaad aan een bioloog te denken voor in de nabije toekomst, maar ik moet even wat knaps tegenkomen voor weinig, komt wel goed.

De gymnotus anguillaris is te krijgen via heevis.nl maar verder ben ik ze nog niet tegengekomen, de pedanopterus is ook zeker een mooie(re) uitziende soort maar schijnt nogal aggressief te zijn tegenover medebewoners. Ik zal er zeker op letten dat ik de goeie heb gekregen, helaas is er geen foto beschikbaar, ik heb het gevraagd via de mail, zij hebben de vis zelf niet op voorraad maar kunnen hem wel bestellen. Het is een beetje een risico natuurlijk maar ik ga er wel vanuit dat het goedkomt.

Ik hou het dan maar op de hujeta / beani (2 van elk? 4 totaal) samen met 1 gymnotus anguillaris.
misschien de L187A en L187B erbij als ze wat groter zijn, en anders komen die uiteindelijk in een andere bak mochten ze toch achter de garnalen/guppen aan gaan.

Alvast een kleine preview van de kast waar de 80cm bak achteraan komt, ik ben bijna klaar met verstevigen en verwacht morgen de bak te plaatsen.

Bijlagen

• IMG_20250506_125304_679.jpg
    IMG_20250506_125304_679.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 33
Bij deze: de bak staat!

Nu een paar cm water erin gedaan om te checken op evt lekken en eerst even schoongemaakt aan de binnenkant.

De kast krijgt nog wat extra balkjes als versteviging maar die moet ik eerst nog even zien te vinden. (Ik heb het ergens bewaard weet ik zeker) de plankjes erachter wil ik leeghalen en wat kleine kweekbakjes op zetten.

Er zit een ondervloer zeil onder, een stuk of 10 dubbel gevouwen lagen, ik ga er vanuit dat dit wel moet voldoen.

Als dit allemaal goed gaat dan wil ik morgen de grot fundering er in lijmen en misschien het zand al (deels) leggen, in en rondom de grot komt zwart aquariumzand van de Hornbach 0,4-0,8mm en buitenom wil ik bruin/rood achtig zand nemen van ongeveer dezelfde dikte.

Bijlagen

• IMG_20250508_131854_585.jpg
    IMG_20250508_131854_585.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 33
Kon het toch niet laten en heb de bodem alvast gelegd en de houten stronk ook alvast onder de stenen geklemd zodat ie mooi onder blijft. Van de week haal ik het meeste water er weer uit om de grot te fixeren.

En ook eens even flink opruimen want wat een bende wordt het zo als je "even" bezig bent.

De balk vooraan is niet erg sierlijk maar wordt waarschijnlijk vervangen door 3 stalen balken om het gewicht wat mooier te verdelen.

Dit was hem voor vandaan tot de volgende
IMG-20250508-WA0018.jpeg

Daar ben ik weer met een kleine preview.

Inmiddels heb ik een witte waterlelie in de bak (waar nog geen knop aan zit), een preslia cervina watermunt plantje en typha minima riet. Alles nog tijdelijk in een kunststof plantenbakje verhoogd op een pvc pijp tot ze lang genoeg zijn om in de bodem te planten.

De watermunt groeit als een malle al was die het kleinste bij aankomst, al zie ik het riet en de lelie ook al de hoogte in schieten.

Ik heb vandaag een panty vol vijver aarde in de bak gezet waar ik de plantjes in wil planten, dan een kokosnet eromheen en hopen dat het snel mooi groen wordt, misschien kunnen jullie mij een plantje aanraden wat hoer mooi aan vast kan groeien om het geheel uit het zicht te halen?

helaas nog geen foto van de huidige situatie omdat het water nu erg troebel is na het plaatsen vd panty met aarde.

Het gaas er boven wil ik nog verhogen en gaas langs de zijkanten plaatsen zodat de vis wel de ruimte krijgt om te springen wanneer zij dit nodig vinden, ik ben ook nogsteeds rustig aan op zoek naar een mooi stuk hout dat ik over de verstevigingsstrip kan plaatsen in het midden maar hier is (nog) geen haast bij.

Ook zal ik het geraamte voor het gaas nog veranderen, ik zit zelf te denken aan stukken pvc pijp met wat hoek / koppelstukken en daar het gaas aan vast binden met tiewraps, eventueel een deurtje knippen aan de achterkant voor het makkelijker voeren en onderhouden vd bak en dan moet het hopelijk goed zijn.

Ik heb tevens aluminium hoekstrips geplaatst en zal onderaan ook nog een paar strips langs de zijkanten plaatsen zodat alles een mooi geheel is, ook komen er op de hoeken nog kunststof of aluminium hoekprofieltjes in om alles mooi af te werken, maar ik ben al zeer tevreden over het uiterlijk zo, de mindere plekjes van de bak zijn hierdoor mooi verstopt en de hoekstrips zullen voor wat extra stevigheid zorgen, al is het niet veel het geeft toch wat meer vertrouwen.

De led strip komt bij de action vandaan en werkt prima alleen kan deze helaas niet op een timer omdat ie zodra deze aan gaat op de disco stand gaat, in de nabije toekomst wil ik hier wat anders op verzinnen zodat alle verlichting via de timer gaat en ik daar zelf niet op hoef te letten.

Ik heb inmiddels de 1000L/u pomp verwisseld voor de 2000L/u pomp die ik heb gerepareerd, de pomp maakt wel wat herrie maar dat komt vermoedelijk door dat er wat meer filtermateriaal in moet en een schuimpje boven elke laag, dit is iets wat ook zo snel mogelijk aangepakt gaat worden, mocht het geluid dan niet weg zijn zal ik de lagers of glijbussen van de pomp vervangen en dan moet het zeker opgelost zijn. Zo niet ga ik toch rustig aan kijken voor een wat stillere pomp maar zolang deze zn werk doet is daar geen haast mee.

Het water is inmiddels getest en de bak is in principe klaar om de vis te plaatsen en ik ben nu dus op zoek naar de juiste mesvis voor in de bak, met wat mazzel kan de lokale aquarium zaak deze voor mij bestellen maar dat is even afwachten. De hujeta's kan ik daar wel bestellen maar wil ik even mee wachten om te kijken welk formaat de mesvis gaat zijn om zo niet in de problemen te komen met vissen die elkaar (proberen te) eten.

De 2 stukken druivenhout komen in de guppen / garnalen bak maar kon ik daar nergens bevestigen zonder dat ze constant door de bak heen zweven, en omdat de garnalen er dol op zijn ben ik bang dat ze anders tussen het hout en glas komen, dus tot ze op de bodem blijven liggen zal dat in de grote bak blijven.

PH zal ik nog even moeten meten na het plaatsen van de vijveraarde maar hier heb ik zelf een test setje voor dus dat komt goed zodra de mist is gesetteld, ik hoop stiekem dat de aarde (en het hout) de ph waarde iets zal verlagen aangezien ik van de week rond de 7 a 7,5 zat en de mesvis ietsjes lager (tussen 6 en 7) wel fijn vind en de hujeta zou dat ook niet erg vinden, ik verwacht niet al teveel problemen daarmee en zal anders kijken of ik nog iets kan toevoegen om de ph wat lager te krijgen.

Mocht men nog tips, kritiek of andere reacties hebben hoor ik het graag, onthoud wel het is mijn eerste echte aquarium (na het 80cm bakje waar nu de guppen en 2 pleco's in zitten) en ik sta open voor alle hulp.

Voor nu een fijne avond en tot snel met meer foto's!
IMG-20250602-WA0005.jpeg

Laatst bewerkt:
Knap dat je dat allemaal zelf kan maken/repareren. Mooi stuk hout ook. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als de planten zich goed ontwikkeld hebben.

• Leuk
Bedankt voor uw reactie, ik ben zelf ook heel erg benieuwd en kan haast niet wachten tot alles volgroeid is en vooral mooi weggewerkt is. Het werk wat ik er tot nu toe aan heb gehad is niet erg ingewikkeld hoor, mochten de lagers toch vervangen moeten worden van de pomp zal het waarschijnlijk wel een wat lastiger klusje worden maar wie weet heeft de fabrikant er rekening mee gehouden.

ik heb een paar pvc pijpjes in de filter compartimenten gelijmd zodat het mooi op elkaar aan sluit, ik zou er nog wel een rubber tussen willen maar het is de vraag of ik iets in de juiste maat kan vinden, zo niet dan voldoet dit denk ik wel, de stroming lijkt in orde en hoe goed de filtratie echt werkt komen we pas achter als de vis er in zit en alles wat langer draait.

De alu hoekstripjes is een kwestie van in de juiste lengte slijpen, eventjes afbramen met een schuurpapiertje en met bison aquarium / glas kit op zn plaats lijmen.

ik hoop alleen dat de watermunt niet teveel gaat stinken, anders gaat die in een klein bakkie de voortuin in, ik had vernomen dat wespen er een hekel aan hebben en aangezien ik allergisch ben en regelmatig een wesp binnen of vlakbij mn ramen heb leek het mij een mooie oplossing, een fris munt geurtje heb ik geen problemen mee maar als het erg heftig wordt blijft ie niet binnen staan.

Het stuk hout ben ik inderdaad heel erg blij mee en heeft mij net zoveel gekost als de 2 kleine stukjes druivenhout.

Tot nu toe loopt alles op rolletjes en ben ik bijna bang dat het te makkelijk gaat haha, we gaan het allemaal vast nog meemaken.

Ik heb verder geen ervaring met vijverplanten in een aquarium, maar wel in een vijver. Misschien is waterranonkel iets om je panty mee te verbergen? Moerasknoflook is ook een erg mooie plant, maar wat minder geschikt voorjouw doel.

• Leuk
Heel erg bedankt voor de tip! Ik ga mn eigen eens even inlezen, op zich is dat wel een leuk plantje.

Zijn emerse en submerse gedaante is heel verschillend, dus als je je afvraagt of 2 websites het wel over dezelfde plant hebben : ja dus.

• Leuk
daar zijn we weer met een kleine update.

De guppies blijken vrij suïcidaal te zijn, ben je zelf met uit de winterdepressie krijgen we dit weer haha..

Ik had een halve (kunststof) kokosnoot van mn buurman gekregen, ik dacht leuk kunnen de pleco's zich mooi in verstoppen ipv eeuwig onder het filter en onder dezelfde tak te hangen, maar die maakten er geen gebruik van, hadden er 0 interesse in zelfs.

maar de mannetjes guppy dacht er anders over en besloot de onderkant eens te inspecteren, blijkbaar was ie sterk genoeg om er onder te kruipen maar niet sterk genoeg om er weer onderuit te komen, ik de volgende ochtend voeren maar zag hem niet, en dat is raar want het mannetje eet steeds als eerste, de vrouwtjes eten zelfs helemaal niet (zichtbaar) zonder het mannetje erbij.

Dus ik tik de kokosnoot op en wat ligt eronder, je raad het al, meneer de gup.. geen beweging meer in, heb hem even laten liggen in de hoop dat ie vanzelf weer zou gaan zwemmen maar dat gebeurde niet, 2 uur later vond ik het tijd om hem door te spoelen.

Jammer dus, maar van fouten leer je, na eerder al een andere gup te zijn verloren aan het draad wat de pomp in loopt waar ze met de kop in vast kwam te zitten nu weer zoiets stoms, de draad heeft een balletje hotglue gekregen dus dat probleem is opgelost en de kokosnoot laat ik uit deze bak.

Vandaag nieuwe guppen gekocht, 2 stuks een mannetje en vrouwtje beiden van aardig formaat, iets groter als degenen die ik eerst had zelfs, ze doen het tot nu toe goed na wat wennen, wel zie ik ze duidelijk achter de garnalen aan zitten.

Tijd dus om nog een bakje te fixen voor de garnalen. ik heb de tank al staan, 60x30x30cm, ik zal deze eerst nog wat moeten opknappen omdat de bodem roestig is van binnen de tank, dan de 1000L/u pomp op de 80x40x40 plaatsen en de kleinere pomp die daar nu in draait gebruik ik dan voor de garnalen bak. Bijkomend voordeel is dat de pleco zich dan nietmeer onder de pomp kan verstoppen en de guppen deze ook niet meer kunnen gebruiken om zelfmoord mee te plegen.

Dus snel weer een nieuwe (leukere) update, tot ziens!

Kleine (voor mij grote) update, de mesvis is besteld, het is toch de gymnotus pedanopterus geworden na wat mensen gesproken te hebben die ze zelf hebben gehouden.

En daarbij ook 2 wood catfishes besteld, deze worden ongeveer 15 cm, ik zat er al een tijdje mee in mn hoofd en wilde er eerst 1 proberen maar omdat het minimum bestel bedrag omhoog is gegaan heb ik er meteen maar 2 besteld, het gaat om de tatia intermedia en de Auchenipterichthys Punctatus.

Nu hopen en afwachten of ze samen gaan, zo niet gaan de meervallen tijdelijk in de 80cm guppen bak, gaan de guppen in een 60cm bakje voor hun eigen veiligheid en kijk ik rustig verder voor een +-120cm bak erbij voor de meervallen.

De gymnotus pedanopterus komt en blijft in principe gewoon in de 1,60 bak tenzij het echt niet anders kan.

Voor alles binnen komt ga ik de garnalen ook even apart zetten want daar blijft anders weinig van over.

Dus ik heb weer genoeg te doen, volgende update weer met eigen foto's maar voor nu even wat Stockfotos van mijn toekomstige vis.

Bijlagen

• 7.jpg
    7.jpg
    19.9 KB · Weergaven: 17
  • images (18).jpeg
    images (18).jpeg
    10.7 KB · Weergaven: 17
  • images (19).jpeg
    images (19).jpeg
    6.9 KB · Weergaven: 17
Op het moment staat de bak er zo bij, ben nog niet geheel tevreden over alles qua inrichting en de achtergrond wil ik ook nog aanpakken, misschien een grote behang poster op de muur erachter van een regenwoud of iets dergelijks.

Ook heb ik de stalen steunpilaren voor de kast nog niet opgehaald, hout is stevig zat maar staal gaat veel mooier staan.

De overkapping moet ook nog aangepast worden.

Het riet is denk ik dood door het knakken dankzij de drijfplantjes die langs dreven, zelfde geld voor de watermunt.

De iris heb ik buiten gezet omdat ik er nog geen passend stabiel plekje voor kon maken, ik denk dat ik de drijfplantjes en lelies eerst de hele bak laat bedekken voor ik weer riet en evt andere vijverplanten probeer.

En natuurlijk alweer slecht nieuws, een van de guppen is het toch weer gelukt zelfmoord te plegen bij de pomp, ze zijn echt te dom om in leven te blijven, ik zit erover na te denken misschien een ander (schooltje) vissen te nemen die ook snel voortplanten maar wat natuurlijker zijn en hopelijk ook slimmer dan de doorgefokte guppen.

Ze vinden het top om bovenop de pomp te chillen en als er dan wat water verdampt / te ondiep wordt blijven ze gewoon zitten tot ze dood gaan ipv weg te zwemmen als een normaal denkende vis.

Van de 6 guppen zijn er nog 2 over, de ene lijkt wel zwanger te zijn dus ik wacht dat even af maar als dat niks wordt ga ik toch even verder zoeken, misschien neon tetras maar die blijven vrij klein..

Ps ik hoop niet dat mn bierpens in het spiegelbeeld te zien is maar het is echt te warm om een shirt aan te trekken hoor haha, dames doe er je voordeel mee hahaha

Heb ook even een skimmertje gekocht omdat ik last had van een klein laagje film op t water, dat is nu verleden tijd, ben er erg tevreden over.
de garnaaltjes waren er ook blij mee want ik vond daar in het schuim een hele berg van 20 a 30 baby garnaaltjes (die ik hiervoor nog niet heb gehad) dus die allemaal weer vrij gelaten en nu zwemmen er in zowel de 1,60 bak als de guppen bak een hoop baby garnalen, ook zijn er nog een aantal duidelijk zwanger dus dat gaat goed.

Bijlagen

• IMG_20250702_145332_783~2.jpg
    IMG_20250702_145332_783~2.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 17
  • IMG_20250702_145245_571.jpg
    IMG_20250702_145245_571.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 20
  • IMG_20250702_145253_054.jpg
    IMG_20250702_145253_054.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 18
  • IMG_20250702_145245_571~2.jpg
    IMG_20250702_145245_571~2.jpg
    2 MB · Weergaven: 18
  • IMG_20250702_145539_662.jpg
    IMG_20250702_145539_662.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 18
  • IMG_20250702_145551_463.jpg
    IMG_20250702_145551_463.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 19
Wat me opvalt is dat je amper licht hebt en planten hebben voor een goede groei wel licht nodig. Voeg je ook iets van voeding toe?
En wees gerust want ik zie niets van een bierpens hoor ;))

Dat is mooi dan hoeft de minimumleeftijd van het forum nog niet omhoog geschroefd te worden hahhhaha

Qua licht valt het wel mee (denk ik) er hangt een flinke tl balk boven en heb een led stripje voor savonds, misschien dat ik bij onze Chineze vrienden nog een led balkje aanschaf speciaal voor plantengroei, die heb ik jaren geleden al eens eerder gehad voor de speciale "tomatenplantjes" en werkte daar voor prima, kostte mij toendertijd €25,- en was een vierkant led paneeltje van 250w, een jaar lang heeft die 24/7 aan gestaan zonder problemen, dus als ik die weer kan vinden is dat een mooie optie om alles wat harder te laten gaan.

Voeding voor de planten heb ik nog niet toegevoegd maar staat wel op de planning hoor, ik zal me even moeten inlezen erover, in de vijveraarde die erbij ligt zal wat voedingsstoffen in zitten maar niet alles natuurlijk

Bijlagen

• IMG_20250702_165326_707.jpg
    IMG_20250702_165326_707.jpg
    3.1 MB · Weergaven: 7
Ik zou inderdaad de achterwand bedekken met een poster of gewoon zwart maken (dat kan ook met schoolbordverf). Voor de rest is het afwachten hoe de planten aanslaan.

• Leuk
Ik doelde meer op de muur die erachter staat, ik wil de bak graag wel doorkijkbaar houden namelijk, ik heb nog een pot blauw en een halve pot zwarte verf staan dus even mengen dan is heb ik wel genoeg gok ik

Toch nog eventjes een nachtfoto geschoten maar helaas wilde de camera niet meer scherpstellen, ik zal het van de week nog eens proberen
IMG_20250703_010031_750.jpg

Helaas is de bestelling van de mesvis en de 2 meervalletjes niet doorgegaan omdat ze niet leverbaar zijn, ondanks dat ze wel op voorraad stonden..

Geld terug gevraagd dat moet binnenkort weer netjes op de rekening staan.

Maar toen.. liep ik hier in wormerveer bij mauie's naar binnen en zag ik daar de hujeta's weer, deze keer met meer dan 1 dus kon ik het niet laten en heb er 3 meegenomen.

Ze hebben het tot nu toe erg naar hun zin in de bak, springen hebben ze helemaal nog niet gedaan, ze zijn totaal niet bang en schrikken niet van het licht, de deur of zelfs mensen die vlak voor het aquarium zitten of langs lopen. Hopelijk blijft dat zo dat zou perfect zijn natuurlijk.

Ze hebben binnen een half uur de garnalen gespot en er een aantal gekilled en opgegeten, al zijn hun ogen groter dan de bek zelf want het past er niet altijd in.

Gisteren heb ik wat bloedwormpjes gevoerd die ze graag pakken zolang ze drijven / bewegen, eenmaal op de bodem is de interesse volledig weg, dat wordt nog een uitdaging dus om ervoor te zorgen dat er niet teveel achter blijft, maar super leuk om te zien hoe ze jagen.

De visjes zijn nu nog te klein om volwassen guppen te eten, ik gok dat de grootste een cm of 10 is en de kleinste een cm of 7 a 8.

Eentje lijkt erg slank vergeleken met de andere 2 en is ietsjes korter, met wat mazzel is dat dus een mannetje en de andere 2 vrouwtjes maar de tijd zal het leren.

Tot nu toe ben ik erg blij verrast met het gedrag van de beestjes, ik was bang dat ze te schrikkerig zouden zijn, het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is dat een vd visjes soms even tegen de zijwand aan blijft zwemmen, ik vermoed dat ie zn eigen spiegelbeeld ziet en daar op reageert, snel tijd voor wat meer plantjes aan de zijkanten vd bak dus! Gelukkig gaat dit zonder geweld / schade maar het ziet er niet erg natuurlijk uit als de vis tegen het glas blijft zitten, dit is meestal een minuut of 2 en dan zwemt ie weer vrolijk rond in de bak, maar daar komt zsm verandering in.

En natuurlijk even wat fotos gemaakt, binnenkort zal ik even op youtube wat bewegende beelden uploaden

Bijlagen

• IMG_20250706_151704_154.jpg
    IMG_20250706_151704_154.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 12
  • IMG-20250706-WA0011.jpeg
    IMG-20250706-WA0011.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 12
  • IMG_20250706_175236_156~2.jpg
    IMG_20250706_175236_156~2.jpg
    787.5 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20250706_175240_272.jpg
    IMG_20250706_175240_272.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 12
Als ik die bek zo zie en bedenk dat ze 10 cm zijn, is dat slechts een kwestie voordat je guppen weg zijn....

Je kunt voor de grond-opruimploeg grotere corydorassen overwegen? Die zorgen wel dat er niets blijft liggen....

• Leuk
Als ik die bek zo zie en bedenk dat ze 10 cm zijn, is dat slechts een kwestie voordat je guppen weg zijn....

Je kunt voor de grond-opruimploeg grotere corydorassen overwegen? Die zorgen wel dat er niets blijft liggen....

Nou ik denk niet dat ze door het gaas heen een meter ver door het gaas van de andere bak heen de guppen bak in zullen springen hoor hahaha

Maar inderdaad ze zijn heerlijk fel, de garnalen krijgen ze wel kapot maar de grotere niet op, ik heb Corydoras overwogen maar als die gegrepen worden zal de hujeta dat niet leuk vinden met de stekels Die Corydoras hebben.

Ik heb waaierhand garnalen overwogen maar die zijn Afrikaans en niet Zuid Amerikaans, en aangezien ik vrijwel alles in de bak Zuid Amerikaans heb lijkt het mij wel leuk dat aan te houden.

Misschien een andere groter wordende garnaal? Een andere bodem bewoner? Ik ben er nog niet over uit.

We moeten ik zeggen dat de 2 bulldog pleco's aardig hun best doen, gisteren lagen er vrij veel wormpjes nog op de bodem die de hujeta's niet te pakken kregen en nu ligt er vrijwel niks meer, hier en daar een dood garnaaltje dat niet in de bek pastte, maar zodra die iets meer vergaan zijn zullen de pleco's die ook wel oppeuzelen denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan