Wat is er nieuw

Nieuw in de hobby, 2m bak en roofvis?

Ik weet vrijwel zeker dat ze corydoras niet pakken, zeker als dit volwassen corys zijn. (Zou wel geen pandacorys halen)
Zelf heb ik er een kleinere pleco soort bij van 3a4cm en daar tonen ze nul interesse in.

Ik voer ze tilapia filet en krekels. De krekels drijven en de tilapia filet gooi ik voor de pomp (om zwemmende vos na te bootsen).

Leuk dat je toch hejutas hebt gehaald. Ik hoop dat je ervan geniet. Ze zijn super leuk om te voeren.

• Leuk
Waarderingen: M075
Bedankt voor de tip, ik heb net een tiental Colombia tetra's gehaald die bij de guppen in de bak gaan tot ze wat groter zijn, toen ik het zakje in de hujeta bak plaatste hadden ze toch wel heel veel interesse in die visjes, dus die gaan er in de toekomst wel bij denk ik maar eerst wat aandikken.

Mijn 2 bulldog pleco's laten ze gewoon met rust maar die zijn wel even wat groter.

Ik heb er nu al erg veel plezier van, zeer leuke vissen en lekker brutaal.

Ik zal eens gaan onderzoeken welke Corydoras er mooi bij passen, qua grootte en herkomst, aangezien vrijwel alles in de bak op de garnaaltjes na zuid-amerikaans is lijkt het me wel mooi dat aan te houden.

De hujeta's zijn tot nu toe veel kalmer dan ik had verwacht, ze hebben nog geen sprong gewaagd en bang zijn ze totaal niet, ik zou ze bijna kunnen aaien zo brutaal zijn ze, ik was even met de pomp bezig en ze zaten op een 15/25cm afstand toe te kijken met zn 3en.

Bloedwormpjes pakken ze wel maar alleen als ze nog drijven / zinken niet als ze al op de bodem liggen, geen probleem want de pleco's eten de rest op, ik haal van de week wat neon tetra's erbij om te voeren denk ik, de guppen zijn nog te groot, ook heb ik wat andere visjes gezien die ik mogelijk wil halen als voer maar daar ga ik me eerst nog wat verder over inlezen

Vanavond weer wat andere wormpjes voeren, denk dat ze deze keer wat happeriger zullen zijn aangezien ze ook voor stukjes drijfplant gaan soms (en het dan weer uitspugen) dus de agressie is nu zeker meer aanwezig als de eerste paar dagen.

Laatst bewerkt:
Je kunt Xyphophorus helleri overwegen om er bij te zetten. De volwassen vissen zullen ze wel met rust laten, de jonkies hebben ze mooi levend voer aan en op die manier kun je deze mooie en leuke levendbarenden houden zonder met het overbevolkingsprobleem te zitten. Ze komen uit midden Amerika, dus dat is misschien net een beetje noordelijk, maar wel dichtbij. Ik weet niet hoe gefocust je op regio-correct bent....

• Leuk
En als je me een seintje geeft, vang ik een paar vrouwen uit, zodat ze hun jonkies houden en dan kun je bij mij de wildkleur met wat oranje komen halen voor een zacht prijsje.

Je kunt Xyphophorus helleri overwegen om er bij te zetten. De volwassen vissen zullen ze wel met rust laten, de jonkies hebben ze mooi levend voer aan en op die manier kun je deze mooie en leuke levendbarenden houden zonder met het overbevolkingsprobleem te zitten. Ze komen uit midden Amerika, dus dat is misschien net een beetje noordelijk, maar wel dichtbij. Ik weet niet hoe gefocust je op regio-correct bent....

Hoi bedankt voor de tip, eerst was ik er totaal niet op gefocused maar "per ongeluk" is het een zuid Amerika bestand geworden en nu probeer ik dat wel zoveel mogelijk aan te houden.

Ik heb inmiddels de Colombia tetra's bij de hujeta's in de bak, de 1e die erbij kwam werd even gestalkt en 1x gegrepen, toen ze merkten dat het niet in de bek pastte lieten ze hem weer met rust, sterker nog de Colombia tetra begon met ze samen te zwemmen / scholen.
Daarna de andere 9 stuks erbij gedaan en alles verliep zonder problemen.

Ik zal vanmiddag eens wat fotos proberen te schieten, ik ben superblij met hoe het er nu bij staat, de hujeta's zijn net mini gars en de Colombia tetra's zijn net mini piranha's.

De mesvis die ik bestel had ging niet door, dus ben ik hier in Wormerveer naar mauies gegaan en heb daar een gymnotus carapo besteld, het is te hopen dat die op een mooi formaat blijft en niet te groot wordt maar dat is een kwestie van afwachten, ze zouden 20-40cm worden in aquaria maar de grootste ooit in het wild gevangen is +-70cm, mocht ie wel zo groot worden is het tijd voor een (vijver)bak erbij of tegen die tijd toch weer verkopen en op zoek naar een kleiner blijvende gymnotus soort, maar laten we voor nu maar even van het beste uitgaan.

Hoe lang het duurt voor de vis er is weet ik nog niet, het schijnt daar nu te regenen waardoor de vangsten erg laag zijn, maar (met wat mazzel) hoop ik de vis met een 2 maanden te hebben.

Tot de volgende keer, dan wel met foto's en evt YouTube filmpjes

Na de eerste nacht zonder enige problemen heb ik net toch even de tetra's lopen tellen, en jawel hoor, ik mis er dus toch 2, een 3e zat in de skimmerpomp en is heel zwak, die heb ik apart gezet in een eigen bakje.

Ik heb het vermoeden dat een van de hujeta's 2 visjes te pakken heeft gehad, die is namelijk vee dikker dan de rest, toch even snel een foto geschoten voor jullie dan zie je het verschil in dikte tussen de hujeta's, de slanke zwemt op de voorgrond.

Vanavond gaat het licht wat vroeger uit zodat ik alles in de gaten kan houden, al vermoed ik dat de eetlust nu wel weg is.. ik heb ook weer even wat wormpjes gevoerd en de bolle wilde er niets van weten, waarschijnlijk omdat ie nog goed vol zit. De andere hujeta's en tetra's hebben wel goed van de wormpjes gegeten, ik ga er vanuit dat vannacht zonder incidenten zal gaan en zal alles ook morgen extra in de gaten gaan houden en indien nodig de tetra's toch weer in de guppenbak plaatsen

Bijlagen

• IMG-20250711-WA0019.jpg
    IMG-20250711-WA0019.jpg
    75.6 KB · Weergaven: 10
Ja die weet duidelijk hoe een tetra smaakt en hoe ie er eentje te lijf moet gaan. En dat vergeet ie niet zomaar... Bovendien is het dan slechts een kwestie van tijd voor de andere dat ook door heeft. Als je tetra's wilt overhouden, zou ik ze er uithalen.

• Leuk
Ik heb zojuist wat neon tetras in de bak gedaan in de hoop dat ze voor de makkelijker door te slikken prooi gaan.

Vannacht is goed gegaan alleen vanmiddag zag ik weer wat jaag gedrag en heb daarom toen wat bloedwormpjes gevoerd en ben daarna wat neon tetras gaan halen.

De dikke dame (volgens mij, al mag je daar tegenwoordig niet zomaar vanuit gaan volgens mij hahaha) heeft er 2 op en een andere neon zit in het buikje van een andere hujeta, ik heb 5 neons in de tank gedaan en 5 in het guppenbakkie, nu nog 2 neons over in de grote tank dus.

Ik ga van de week ook weer even wat garnalen over scheppen vanuit de guppenbak, die planten zich nu vrij snel voort wat natuurlijk hartstikke mooi is

Ik had een heel bericht geschreven maar door de advertenties is het (weer) mis gegaan...

Heb nu wat neon tetras in de bak gedaan om de aandacht van de grotere moeilijker te vangen/slikken Colombia tetra's, ik hoop dat het voldoende gaat zijn om ze niet meer achter de bijna te grote vis aan te gaan.

Mocht er nu weer 1 Colombia tetra aangevallen worden dan gaan ze allemaal de guppenbak weer in.

De dikke dame heeft 2 neon tetras gegeten, een van de 2 heeft er een op en de ander alleen wat bloedwormpjes, ik laat nu nog 2 neon tetras vrij rondzwemmen zodat er in principe altijd voer beschikbaar is en zal straks weer wat garnalen toevoegen ook vanuit de guppenbak.

De garnalen planten zich nu redelijk snel voort in de guppenbak dus dat is top, als dat zo doorgaat heb ik straks meer dan genoeg om de hujeta's constant mee te kunnen voeren.

De gup is nog steeds niet bevallen, wel goed dik maar dat is ze al een tijd, als dat is gebeurt kan ik waarschijnlijk na de volgende lading zelfvoorzienend zijn qua levend voer en hoef ik niets meer bij te kopen op af en toe wat wormpjes na.

Ook haal ik van de week nog even wat plantenvoeding aangezien het plantje toch dode puntjes begint te krijgen en de drijfplantjes ook een beetje krullen, mocht iemand daar nog aanraders voor hebben hoor ik het graag.

Verder ben ik Hydra tegengekomen wat voor mij een reden is de Colombia tetra's een paar dagen niet te voeren in de hoop dat het zichzelf oplost, zo niet haal ik binnenkort ook even een goedje wat dat kan oplossen. Maar als het op een natuurlijke manier kan dan ga ik daar wel liever voor natuurlijk (no pun intended)

Oh het stond er toch wel tussen maar verstopt achter de advertenties.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan