nieuw in de Malawi wereld en veel vragen.


W

willy99

Guest
Heb al 50 jaar aquarium(s), maar heb me nu laten verleiden door de mooie malawi cichlide.
Een vision 450 volledig leeggemaakt met uitzondering van de bodem welke ik goed gespoeld heb, doch die zal wel nog heel wat bacteriën bevatten. De binnenfilter (watten, grove spons, purigen, fijne spons) volledig gespoeld en de purigen vervangen.
De buitenfitter, eheim, gelaten zoals hij was voor de bacteriën.
Een 85 kg maanstenen in geplaatst.
15 malawi cichliden aangeschaft welke max 12 cm zouden mogen worden, plus 2 maanvissen en 4 ancistrussen die ik al had.
Waterwaarden na een, week: temp 24gr, nitriet 0.25, nitraat 40, kh 8, gh 20, ph 7.4.
Vermoed dat het nitraat tamelijk hoog is omdat er geen planten in staan.
Bedoeling is dat ik wekelijks 1/3 van het water vervang, zonder toevoeging van enig product omdat die purigen anders niet meer werkt (hoorde ik)
Vragen:
Moet ik het nitraat proberen te verlagen, en met wat. Heb nog houtskool staan, maar dat gebruikte ik niet meer in mijn plantenbak.
Vroeger deed ik per dag 6 ml easycarbo toe tegen de algen, wat zeer goed lukte, maar aangezien ik gelezen heb dat de malawi algen eten vermoed ik dat ik hier beter niet meer aan begin, of heb ik het risico dat de maanstenen toch groen worden?
Als voedsel geef ik 's morgens vlokken en malawi granulaat, in de vooravond witte muggenlarven en granulaat welke algen bevat. Is dit voldoende, of geef ik beter 3x per dag, en is wat ik geef in orde?
Heb je bemerkingen, of heb je tips, laat maar komen, heb geen enkele ervaring met malawi cichliden.
IMG_20200516_161909.jpg
IMG_20200516_161807.jpg
 
Hoi Willy,

Leuk aquarium zo! Tegen het nitraat kun je eigenlijk niets doen behalve water verversen. Nu heb je 40 ppm aan nitraat in het water en een waterverversing van 50% zal dat terug brengen naar 20 ppm wat ik als maxmimum aan zou houden. Dus afhankelijk van hoe snel het nitraat weer om hoog gaat dien je het water verversen regime op aan te passen.

Waar ik benieuwd naar ben is de reden om twee maanvissen te plaatsen? Een malawi aquarium vraagt een vrij hoge PH en hardheid van het water en maanvissen zouden juist een lage ph en hardheid vragen. Buiten dat de maanvis een rustige cichlide is en wel eens flink opgejaagd kan worden. Malawi's mixen met maanvissen lijkt mij in ieder geval geen goed idee!
 
Ziet er mooi uit !
Nitraten verlagen kan je door over hars te gaan filter om het te verwijderenn.. JBL heeft deze hars/granulaat.en zou ook zeolite gaan gebruiken om je fosfaat eruit te filteren.

Nu ben ik niet erg ervaren met maliwi's maar ik betwijfel of het verstandig is om daar maanvissen bij te stoppen, maliwi's gaan denk ik aan de sprieten en lange vinnen bijten en er kan nog een ander probleem komen namelijk wormen, maanvissen staan bekent dat ze vaak wormen en flagaten mee dragen zonder dat ze er zelf last van hebben maar kunnen wel je maliwi's besmetten die ziek kunnen worden.
Wil je perse toch je maanvissen erbij wilt houdendan zou ik persoonlijk de gehele bak behandelen tegen wormen en flagaten om zeker te zijn dat je vissen allemaal worm en flagaat vrij zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Willy,

Leuk aquarium zo! Tegen het nitraat kun je eigenlijk niets doen behalve water verversen. Nu heb je 40 ppm aan nitraat in het water en een waterverversing van 50% zal dat terug brengen naar 20 ppm wat ik als maxmimum aan zou houden. Dus afhankelijk van hoe snel het nitraat weer om hoog gaat dien je het water verversen regime op aan te passen.

Waar ik benieuwd naar ben is de reden om twee maanvissen te plaatsen? Een malawi aquarium vraagt een vrij hoge PH en hardheid van het water en maanvissen zouden juist een lage ph en hardheid vragen. Buiten dat de maanvis een rustige cichlide is en wel eens flink opgejaagd kan worden. Malawi's mixen met maanvissen lijkt mij in ieder geval geen goed idee!

Hij heeft de gewone maanvis scalare, deze steld weinig Eisen aan zacht of hard water dus das het probleem niet.
 
Bedankt voor de reacties, de maanvissen zaten al in dit aquarium, dat is de reden.
 
Had je niet beter vragen kunnen stellen voor je de hele boel om ging gooien?

snel kijkend zie ik alleen maar Mbuna, klopt dat?
aan de hand daarvan kan je wat beter je voederregime bepalen.

Dat Malawi's in hard water leven is een oud zeer, en klopt niet.
in de natuur leven ze in zacht tot middelbare water (pH 7,5-8, kh 4-8, gh 4-8).
de maanstenen die je hebt gebruikt knallen vooral die gh wel heel erg omhoog.
zeker voor je maanvissen is dat aan de veel te hoge kant.

die nitraat zo laag mogelijk, onder de 20mg/l maar liefst nog lager.

dat de Malawi's aan de sprieten van je maanvissen gaan eten zie ik niet gebeuren, wat ik wel zie gebeuren is dat deze op termijn kapotgaan van de stress.
Mbuna zijn druk... echt druk, maanvissen zijn gesteld op hun rust.
dat je ze erin houd omdat je ze al had... waarom dan niet een ander leuk huisje voor ze vinden?
 
Laatst bewerkt:
De stenen zijn mogelijk wel erg scherp en Malawis grazen ze graag af zodra er algen opzitten
Ook gaan dit soort stenen veel vuil vast houden , wat je meestal niet wilt hebben.
Wat is de korrel grootte van het zand , want malawis spoelen graag het zand
 
Is nogal grof, 1.5 mm schat ik.
 
Hoi Willy,

Allereerst welkom in de Malawi wereld. Watvik je zou willen aanraden is voor de vissen die bij de Malawi's zitten een nieuw huis te gaan zoeken. Dat geldt voor de Maanvissen, Ancistrussen (hebben toch echt alg nodig als voedsel) maar ook die paar platty's die erin zitten.

Even inzoomen op het zand, voor Mbuna's kan dit net aan. Zij grazen meer de stenen af en laten het zand wat meer met rust. Aulonocarissen echter zeven veel meer het zand uit op zoek naar voedsel. Die zie ik zo niet bij jou in de bak. Verder kan je altijd even neuzen in de topics aangaande Malawi voor andere zand ideeen.

Nu even de stenen. Maansteen is niet echt een geschikte steensoort. Meest voorname reden is dat ze de GH omhoog gooien en er blijven doorgaans afvalstoffen hangen in de porrien/holtes. Ik zou kiezen voor breuksteen.

Ik zou verder bovenop het waterverversen zitten deze begin periode. Hou minimaal 2 waterwissels aan van 50% om het Nitraat naar beneden te krijgen voor ongeveer 2-3 weken.

Persoonlijk vind ik het wat vroeg om Mbuna's uit te zetten in een "kale" bak zonder algen. Tuurlijk het kan, maar dat betekend extra voeren wat weer andere problemen kan geven (zoals mogelijk het Nitraat probleem). Want he bacterien zijn nog niet op oorlogsterkte.

Mocht je verder vragen hebben dan zien we het wel.

Gr. Ed
 
Nitriet het liefst 0 trouwens
 
Nog 1 ding wat betreft voeren. Ik voer zelf 2x per dag, waarbij zeker 1x diepvriesvoer zit. Dit spoel ik nog even uit in een zeefje. Hoofdvoer is vlokvoer en sticks die ik ook nog kleiner maak. Dit week ik ook nog even voor in een bakje met aquarium water zodat de sticks niet meer kunnen uitzetten. Nou weet ik natuurlijk niet hoe mijn voeren zich verhoud met jou voeren dus ik kan daar verder niks over zeggen verder.

Gr. Ed
 
Is nitriet 0 haalbaar? Lijkt mij toch sterk, of zie ik het verkeerd.
 
Nitriet 0 haalbaar? Natuurlijk. Als je filter goed werkt wordt al het nitriet wat ook weer door je filter gemaakt wordt direct omgezet naar nitraat. Ik vraag mij echter af of Ed niet Nitraat bedoelde, dat die het liefst 0 moet zijn. Dat is wat lastiger en kun je het best bereiken door veel waterwissels of zo'n speciaal hars filter.
 
Ik bedoelde nitriet het liefst 0 (zie mijn 2de kleine post tussen alle reclame blokken ?). Nitraat 0 is heel lastig maar ook niet het streven. Gewoon zo laag mogelijk houden rond de 10 is prima. Dit bereik je een paar maanden later prima met 1 wekelijkse waterwissel van 50% tijdens onderhoud.

Voedingsstoffen voor algengroei zullen er verder genoeg zijn, dit heeft echter tijd nodig. Niks overhaast doen door bv extra voeren etc.

Gr. Ed
 
Purigen in je filter helpt trouwens ook goed om je nitriet en ammonia eruit te pakken. Dit is een extra in je filter en dient aan het einde van je filter te zitten vlak voor je terug flow naar je aquarium.
 
Scalaires zijn bij de winkel in de buurt afgegeven, 3 malawi cichliden in de plaats gekregen, nml pseudotropheus zebra Albin.
 

Terug
Bovenaan