Wat is er nieuw

Nieuw in deze hobby

Ed62

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2022
Berichten
114
Leeftijd
75
hallo,

ik wil me even hier voorstellen.
ik heb in het verre verleden al zoetwater aquaria gehad,
oa discusvissen, cyclide.
op een gegeven moment (ruim 25 jaar geleden) de overstap gemaakt naar zeewater tot op heden.
om gezondheidsredenen helaas moeten stoppen met zeewater en overwogen om weer een start te maken met zoetwater.
ook hier is er veel veranderd.
het is op dit moment uitzoeken welke bak wil ik,
welke filters. Binnen of buiten?
veel of weinig werk aan onderhoud?
wat voor vissen?

alleen de maat staat vast. Max 1 meter.

uiteraard hoop ik veel info te kunnen vinden hier.
 
Welkom en jammer dat je met zout hebt moeten stoppen.
 
Welkom, en succes met het opstarten !
Je zou hier in de fotoalbumtopics kunnen kijken en ideeën opdoen bv. en vragen kunnen stellen.
 
Welkom op het AF
 
Welkom
 
Bedankt voor het welkom

de 1e vraag rijst al. Buitenfilter?
. Maar welk merk. (Verwisselen van vaste patronen( aqualantis )of is het handiger om de bakjes zelf af te vullen E-heim)
Met of zonder verwarming in het filter. (Zie dat dat wel veel duurder is dan een losse verwarming)

alvast bedankt voor de reaktie
 
Dat is een keuze die jezelf moet maken en zowel JBL als Eheim zijn bijvoorbeeld prima filters. Eheim verkoopt potfilters onder de aanduiding plus en dan zit er al filtermateriaal bij dacht ik.
Zelf werk ik eigenlijk gewoon met sponzen maar goed iedereen doet het weer anders. Bij de JBL 1502 die ik kocht zitten hoofdzakelijk sponzen en wat van die substraatballetjes en die heb ik dan weer ergens in het midden zitten.
Mocht je echt moeite hebben met de keus dan zou ik in de sectie filters even een topic aanmaken voor adviezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed62
Het aquarium is er nog niet.
nooit gedacht dat dit zo’n lastige keus zou zijn.

de twijfel blijft tussen juwel en aqualantis.
dit Betreft dan verlichting (Bij juwel geen keus). Ook de onderkast weinig keus. Wordt door robots in elkaar gezet.

bij aqualantis wel de kleur kast, juiste Verlichting. Maar net 2 cm te groot voor de beschikbare ruimte.

dus nog even verder puzzelen.
ik zal hoe dan ook mijn wensen moeten bijstellen.
 
Ik heb de Fusion 120 en de kwaliteit is veel beter dan de Juwel maar goed de prijs is ook war hoger.
 
Ik heb gekeken naar de Volga.
dan is het prijsverschil minimaal omdat daar de halilealux al inzit

ik kan de fusion niet vinden
 
Laatst bewerkt:
En zelf samenstellen?
ik Wil graag 1 geheel. Dus kast hetzelfde als de afwerking van het aquarium.

laat ik deze bouwen bij een aquariumbouwer bv van wolferen hangt daar ook een prijskaartje aan
 
En een meubelmaker dan? 😛

Begrijp me niet verkeerd ik snap wat je bedoeld, maar als ik af en toe de prijzen zie bij mijn lfs. Dan ben je zo 2 of 2.5 roodje kwijt en heb je nog bagger lampen erboven en geen filter of niks.

Ik weet ook niet of zelfbouw goedkoper is hoor! Maar misschien wel het onderzoeken waard.

Voordeel is dat je alles zo custom kunt maken/ laten maken als jij wilt.
 
En een meubelmaker dan? 😛

Begrijp me niet verkeerd ik snap wat je bedoeld, maar als ik af en toe de prijzen zie bij mijn lfs. Dan ben je zo 2 of 2.5 roodje kwijt en heb je nog bagger lampen erboven en geen filter of niks.

Ik weet ook niet of zelfbouw goedkoper is hoor! Maar misschien wel het onderzoeken waard.

Voordeel is dat je alles zo custom kunt maken/ laten maken als jij wilt.
Ik begrijp ook je antwoord hoor.
als ik al mijn zeewater techniek kan verkopen is het wat makkelijker.
dit is al een vermogen dat ik dan in het zoetwater kan steken.

maar er zijn zoveel mensen die stoppen met zee dat ik daar ook niet veel van kan verwachten
 
Hmm ja dat is een bekend probleem niet alleen bij zeewater 😉 er is gewoon te veel aanbod. Ik durf bijnaaa te zeggen dat een auto nog een betere investering is 😂
 
Je kunt ook op zoek naar een 2e hands zoetwateraquarium. Daar zitten vaak ook heel mooie bakken tussen en dan heb je meer budget over voor andere dingetjes. Kijken kan iig geen kwaad....
 
Je kunt ook op zoek naar een 2e hands zoetwateraquarium. Daar zitten vaak ook heel mooie bakken tussen en dan heb je meer budget over voor andere dingetjes. Kijken kan iig geen kwaad....
Ook dat doe ik hoor.
 
De Fusion is vervangen inderdaad en dat was het model hiervoor. Ik heb hem gekocht eind 2019.
Bedankt.
deze staat voorlopig boven aan het lijstje. Nog wel op zoek om de antraciet te kunnen zien
hoewel ik de iets hogere ook iets vind. (Dacht uit mijn hoofd de splendid)
 
De keuze is gemaakt.
het is de Aqualantis Volga 180 geworden antraciet.

Helaas niet op voorraad bij de importeur
.de verwachtte levertijd is tussen de 6 en 10 weken.

mooi de tijd om verder dingen uit te gaan zoeken.
 
Het aquarium is er nog niet.
nooit gedacht dat dit zo’n lastige keus zou zijn.

de twijfel blijft tussen juwel en aqualantis.
dit Betreft dan verlichting (Bij juwel geen keus). Ook de onderkast weinig keus. Wordt door robots in elkaar gezet.

bij aqualantis wel de kleur kast, juiste Verlichting. Maar net 2 cm te groot voor de beschikbare ruimte.

dus nog even verder puzzelen.
ik zal hoe dan ook mijn wensen moeten bijstellen.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan,2 maanden over getwijfeld.
Uiteindelijk had ik de knoop door gehakt en wou ik de juwel 240 gaan kopen.
Kwam bij petsplace met meubel in aanbieding 420 euro.
Oke,daar moest ook een controller bij,maar die kon ik niet vinden.
Kwam ik erachter dat die juwel multilux lampen niet te dimmen zijn,geen zons op/ondergang enz....
Ik kon er dan nadien wel een helialux voor kopen met controller,
maar die kost ook om en bij de 250 euro.
Ik heb toen contact opgenomen met de LFS en hij heeft mij toen gezegd dat juwel eigenlijk maar een standaard aquarium is waar je verder niet veel mee kan.
Dat ze daar de multilux standaard inzetten en de helialux zo aanbieden is een verkoopstechniek.
Iedereen die zijn licht wil dimmen of zons opgang enz wil en terug gaat naar de winkel heeft 2 opties,
ofwel een helialux kopen ofwel een ander merk aquarium kopen.
Niemand gaat zijn net nieuw gekochte juwel aquarium dan vervangen,dan kopen ze liever een helialux,
einde van de rit ben je dan net zoveel kwijt.
Ik ben toen voor een aquatlantis splendid 100 gegaan met meubel,
de volga is alles hetzelfde als de splendid,enkel het aquarium is 10cm lager en de kast ook 10cm lager.
Ook de biobox wat erbij zit is niet gelijmd in de bak zoals bij juwel,
wil je een buitenfilter plaatsen kun je hem er zo uitnemen.
Ik ben tot nu 100% tevreden en heel blij met mijn aquatlantis.
Dat is mijn ervaring geweest,mss dat je er iets aan hebt.

Fijne dag verder....
 
Foto
20220731_151236.jpg
 
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan,2 maanden over getwijfeld.
Uiteindelijk had ik de knoop door gehakt en wou ik de juwel 240 gaan kopen.
Kwam bij petsplace met meubel in aanbieding 420 euro.
Oke,daar moest ook een controller bij,maar die kon ik niet vinden.
Kwam ik erachter dat die juwel multilux lampen niet te dimmen zijn,geen zons op/ondergang enz....
Ik kon er dan nadien wel een helialux voor kopen met controller,
maar die kost ook om en bij de 250 euro.
Ik heb toen contact opgenomen met de LFS en hij heeft mij toen gezegd dat juwel eigenlijk maar een standaard aquarium is waar je verder niet veel mee kan.
Dat ze daar de multilux standaard inzetten en de helialux zo aanbieden is een verkoopstechniek.
Iedereen die zijn licht wil dimmen of zons opgang enz wil en terug gaat naar de winkel heeft 2 opties,
ofwel een helialux kopen ofwel een ander merk aquarium kopen.
Niemand gaat zijn net nieuw gekochte juwel aquarium dan vervangen,dan kopen ze liever een helialux,
einde van de rit ben je dan net zoveel kwijt.
Ik ben toen voor een aquatlantis splendid 100 gegaan met meubel,
de volga is alles hetzelfde als de splendid,enkel het aquarium is 10cm lager en de kast ook 10cm lager.
Ook de biobox wat erbij zit is niet gelijmd in de bak zoals bij juwel,
wil je een buitenfilter plaatsen kun je hem er zo uitnemen.
Ik ben tot nu 100% tevreden en heel blij met mijn aquatlantis.
Dat is mijn ervaring geweest,mss dat je er iets aan hebt.

Fijne dag verder....
Klopt allemaal.
ik heb ook uitvoerig gemaild met juwel over dit probleem.
hun advies was: ga overleggen met je LFS. Ja, er zijn er die 10% korting geven dan op de helialux maar ik vind het onterecht dat de winkelier hiervoor op moet draaien.
Ik kreeg ook een uitnodiging om de fabriek te bekijken zodat ik zelf kon zien dat het niet mogelijk was om de helealux in te passen.
De prijs zou dan ook omhoog moeten zeiden ze. Ja, is logisch toch. Maar alles is beter dan een bak waar je voor lampen betaald die je niet gaat gebruiken.
verder in de tijd van mailen gaven ze wel aan dat er wel plannen aan het maken waren. Op mijn aanhoudende vraag van wanneer vind die aanpassing dan plaats hebben ze geen antwoord gegeven.
Toch blijft juwel van mening dat ze oog hebben voor de wensen van de klant. Maar aan deze wens kunnen ze niet voldoen.

en dan blijft het vanuit hun kant ineens stil.

dat wij de keuze gemaakt hebben voor de Volga is de totale hoogte. Wij zijn niet zo groot en zouden dan altijd op een opstapje moeten gaan staan bij de splendid
 
Wij hebben getwijfeld tussen de volga en de splendid,
voor de volga gekozen en uiteindelijk met de splendid naar huis gekomen wegens niet op voorraad enz...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed62
Door de regen van de afgelopen dagen veel zitten zoeken.
wat wil ik nu eigenlijk? Geen idee.

wat wel een must is dat ik een bak wil gaan houden waar de vissen op pallets kunnen leven dmv een voederautomaat. En af en toe bv diepvries is geen probleem.
we zijn regelmatig 4 of meer weken van huis en zodat Zoon dan maar bv 1x pervweek hoeft te komen om alles te controleren.
bij ons zeewater avontuur kwam hij om de dag maar dit wil ik niet echt meer.
Het is onze hobby en het is al mooi dat hij dit voor ons wil doen.

ik ben dus op zoek naar een makkelijk te onderhouden bak.
plantenbak met neon? Kardinaalbaarzen? (hier is dan wel de nodige apparatuur voor nodig)
malawi bak: mooie vissen maar geen pallets.😩
discus geen optie

wat Is het advies?
 
Is het misschien een optie te zoeken naar een aquariaan in jouw buurt die op je bak wil passen als je weg bent en jij op die van hem/ haar? In welke regio woon je?
Want een week een bak zonder toezicht laten lijkt me lang...Maar misschien dat iemand anders daar iets op weet.
 
Is het misschien een optie te zoeken naar een aquariaan in jouw buurt die op je bak wil passen als je weg bent en jij op die van hem/ haar? In welke regio woon je?
Want een week een bak zonder toezicht laten lijkt me lang...Maar misschien dat iemand anders daar iets op weet.
Bedankt voor je reaktie.

ik wil niet afhankelijk zijn. Onze zoon om de 2,3 dagen kan ook hoor. Maar wil gewoon niemand belasten voor mijn hobby.
en een mede Aquariaan is leuk maar wat als we dezelfde tijd weg willen.?
 
Zowel afhankelijkheid als vakantieplanning geldt dan toch ook voor je zoon? En een medeaquariaan heeft iig dezelfde hobby, en (dus(?)) ook kennis van aquaria en alles wat daar omheen zit.
Maar misschien zie ik iets verkeerd...?
 
Zowel afhankelijkheid als vakantieplanning geldt dan toch ook voor je zoon? En een medeaquariaan heeft iig dezelfde hobby, en (dus(?)) ook kennis van aquaria en alles wat daar omheen zit.
Maar misschien zie ik iets verkeerd...?
De zoon zit vast aan de schoolvakanties. Die mijden wij.
Dus dat is dan geen probleem.
 
Gisteren naar de LF’s geweest en e.e.a. Doorgenomen.
oeps wat een geduld zal ik moeten gaan hebben met het opstarten.
dacht dat dat sneller zou gaan dan met een zeebak.

er komen zo wie zo garnalen in.
dus wel een stapje dichterbij . Wachten nu 3 weken.
 
De opstart van een nieuw aquarium kan 6 weken duren, maar je kunt het versnellen als je wat bacterietroep van een ander filter kunt overnemen. Als iemand zijn (of haar) filter schoonmaakt, dat spul bedoel ik.
 
De opstart van een nieuw aquarium kan 6 weken duren, maar je kunt het versnellen als je wat bacterietroep van een ander filter kunt overnemen. Als iemand zijn (of haar) filter schoonmaakt, dat spul bedoel ik.
Dat werkt voor zoetwater goed inderdaad maar bij zoutwater werkt dat heel anders
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan