Nieuw maatje maar welke vis heb ik?


Savaan76

New member
Lid geworden
11 april 2023
Berichten
4
Leeftijd
47
Beste lezers,

Ik heb 3 maanden geleden een aquarium overgenomen met 2 soorten vissen. Helaas is 1 van het paartje overleden en nu zou ik graag een nieuwe vis erbij kopen omdat het anders ook zo sneu is.
Maar wat is het? Hij is een centimeter of 5 en heeft 2 antennes. Sorry voor de vage foto's maar echt poseren doet hij niet..
Wie lost het raadsel voor me op en helpt deze knapperd aan een vriendinnetje?

Groetjes Sander
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-04-11-18-17-18-98_29b563cd0bc4fd07bd0c105b17b28204.jpg
    Screenshot_2023-04-11-18-17-18-98_29b563cd0bc4fd07bd0c105b17b28204.jpg
    321.4 KB · Weergaven: 74
  • Screenshot_2023-04-11-18-19-04-53_29b563cd0bc4fd07bd0c105b17b28204.jpg
    Screenshot_2023-04-11-18-19-04-53_29b563cd0bc4fd07bd0c105b17b28204.jpg
    451.2 KB · Weergaven: 79
  • Screenshot_2023-04-11-18-16-56-77_29b563cd0bc4fd07bd0c105b17b28204.jpg
    Screenshot_2023-04-11-18-16-56-77_29b563cd0bc4fd07bd0c105b17b28204.jpg
    592.2 KB · Weergaven: 72
Een honinggoerami? In elk geval een goerami. Anderen zullen dat wel wat zekerder kunnen zeggen.
 
Een honinggoerami? In elk geval een goerami. Anderen zullen dat wel wat zekerder kunnen zeggen.
Wauw, dat was snel! Dat lijkt hem inderdaad te zijn. Het vrouwtje was witachtig. Dank je wel alvast TLS!

Groetjes Sander
 
Zonder exact te weten waar je vis vandaan komt is het moeilijk zeggen, maar honinggoerami mannen hebben meestal een zwarte buik (tijdens het paarseizoen). Als ik moest gokken zou ik zeggen dat dit een vrouw is, maar er zijn kweeklijnen waar de buik licht van kleur is en dan is het zonder hoogwaardige foto of vergelijking met een bewezen vrouw of man bijna niet te zien.

Misschien dat je het zelf kan opmaken uit het volgende:
Mannen zijn iets kleiner.
Mannen hebben (meestal) een zwarte buik tijdens het paarseizoen, zo niet dan zijn meestal enkel de buikvinnen donkerder aan de rand.
Mannen hebben bij de juiste voeding een merkbare glans over de schubben die bij de vrouwen ontbreekt of slechts minimaal aanwezig is.

Tenzij je deze 'kerel' zwart hebt zien opkleuren is het dus moeilijk te zeggen.

Houdt er rekening mee dat Honinggoerami zeer gevoelig zijn voor het Iridovirus, en deze ook vaak vanuit de aquariumwinkel bij zich dragen. Wanneer je een nieuwe goerami koopt is het dus zeer belangrijk de vis eerst geruime tijd in quarantaine te houden alvoor je overgaat tot plaatsing in het aquarium. Anders loop je risico dat de nieuwe aanwinst de overlevende goerami infecteert en ze beiden het zieltje geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou qua kleur ook vrouw zeggen maar als het vrouwtje nog bleker is… is hij verder gezond en zijn je waterwaardes goed? Ze kunnen bleek worden van stress
 
Houdt er rekening mee dat Honinggoerami zeer gevoelig zijn voor het Iridovirus
Honinggoerami's staan er toch juist om bekend dat ze niet / zeer beperkt vatbaar zijn voor het iridovirus? Ze worden vaak als alternatief aangeraden voor dwerggoerami's om die reden.
 
Honinggoerami's staan er toch juist om bekend dat ze niet / zeer beperkt vatbaar zijn voor het iridovirus? Ze worden vaak als alternatief aangeraden voor dwerggoerami's om die reden.
Naar mijn weten zijn alle goerami er gevoelig voor. De dwerg waait al met een briesje om wat dat betreft, maar infectie is voor alle soorten een risico. Excuseer mij mocht ik 'zeer gevoelig' een beetje overdrijven ;)
 
Ja ze kunnen het allemaal krijgen maar de Honing is er relatief minder gevoelig door maar dat sluit niet uit dat ze het kunnen krijgen zover ik weet. Ik heb het bij de Honinggourami s nog nooit gehad in het verleden.
Volgens mij was er laatst een lid met de Blauwe Spat die dit wss ook onder de leden had.
 
 
Naar mijn weten zijn alle goerami er gevoelig voor. De dwerg waait al met een briesje om wat dat betreft, maar infectie is voor alle soorten een risico. Excuseer mij mocht ik 'zeer gevoelig' een beetje overdrijven ;)
:p Naar mijn weten zijn er dan weer weinig tot geen gevallen bekend van andere goerami's die het krijgen. Vaak worden andere aandoeningen aangezien voor het iridovirus. Zoals in dit voorbeeld (topic onlangs), dat was zeer waarschijnlijk gewoon een bacterie:

Volgens mij was er laatst een lid met de Blauwe Spat die dit wss ook onder de leden had.

Oh John heeft m nog even hierboven geplaatst. ;)
 
Dit is een beetje magere Honinggoeramie en 100% man. (kleur en bouw laten duidelijk zien dat het een man is)

Bij veel drijfplanten, en een donkere bodem. Zal hij veel donkerder van kleur worden.

Op onderstaande foto zie je mijn mannetje. Momenteel is hij nog donkerder dan op de foto.
 

Bijlagen

  • 336445114_668452441760942_4467443834456771244_n.jpg
    336445114_668452441760942_4467443834456771244_n.jpg
    138.8 KB · Weergaven: 56
Iedereen bedankt voor het meedenken!
De vorige eigenaar vertelde dat het een mannetje was en ik heb ook het paargedrag waargenomen voor het vrouwtje overleed.

Nu mijn volgende vraag. Ik kom er achter dat mijn aquarium eigenlijk te klein is. Ik heb een Biorb tube van 30 liter met nu dus 1 honinggoerami en 7 Neon Tetra's.

Is het verstandig er nog een vrouwtje bij te kopen of kan ik het beter zo laten?
Ik las dat je eigenlijk altijd een paartje moet hebben maar dan is de bak nog voller?

Wat zouden jullie adviseren?

Met vriendelijke groet Sander
 
Persoonlijk zou ik wat groter nemen als dat kan natuurlijk. 60x30x30 is altijd wel een mooie aanrader 😉.
 
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een bak van minimaal 80 x 40 x 50 cm. Een zwembad waar je flinke baantjes kunt trekken als vis/vissen geeft een mooi uitzicht bij bijvoorbeeld ook scholenvissen.
 
Een groter aquarium zou natuurlijk het beste zijn maar daar heb ik dan weer geen ruimte voor. Ik bedoelde eigenlijk meer wat is wijsheid met de bak en de vissen die ik nu heb?
 
Dan zou ik het bij die ene goerami houden. Als je er weer eentje bij koopt, gaat er altijd weer eentje als eerste dood. Dan blijf je bezig. Gewoon deze man houden, al kun je natuurlijk overwegen om hem te herplaatsen bij iemand die meer ruimte heeft en honinggourami's wil of al heeft.

Als je geen grotere bak kunt plaatsen dan deze, zul je een vissenbestand moeten kiezen dat bij je bak past. Kijk ook eens bij het topic https://aquaforum.nl/forums/samenstelling-visbestand.53/ Er zijn er velen met ongeveer eenzelfde bakmaat je voor gegaan.
 
Als je geen ruimte genoeg hebt om groter te gaan dan zou ik overleggen met de lfs of je ze daar kwijt kan en dan leuke garnaaltjes in de 30 liter kopen.
Misschien wil de lfs wel meewerken aan een gedeeltelijke ruil.
Ik heb even op de bak gezocht en volgens mij zit daar ook niet een afdoende filtering bij behalve iets op een luchtpompje als ik het allemaal goed begrijp.
Qua uiterlijk wel een leuke bak maar prakticsh en effectief is denk ik weer iets anders.
 
Ik heb ook even op internet gekeken wat voor bak het is.

Voor een bos tulpen is het perfect! Maar voor vissen is het totaal ongeschikt. En ook voor garnalen lijkt het me niet ideaal.
 
Ik heb ook even op internet gekeken wat voor bak het is.

Voor een bos tulpen is het perfect! Maar voor vissen is het totaal ongeschikt. En ook voor garnalen lijkt het me niet ideaal.
Nee dat vond ik nou ook en de filtering is volgens mij minimaal en niet of lastig te onderhouden.
 
Houdt er rekening mee dat Honinggoerami zeer gevoelig zijn voor het Iridovirus, en deze ook vaak vanuit de aquariumwinkel bij zich dragen. Wanneer je een nieuwe goerami koopt is het dus zeer belangrijk de vis eerst geruime tijd in quarantaine te houden alvoor je overgaat tot plaatsing in het aquarium. Anders loop je risico dat de nieuwe aanwinst de overlevende goerami infecteert en ze beiden het zieltje geven.
Wat ik wel weet is dat ze bij de groothandel er eerst standaard voor worden behandeld eer ze naar de retail gaan. Maar dat zegt nog niet of ze echt schoon zijn van het virus (mochten ze het al hebben).
 

Terug
Bovenaan