Wat is er nieuw

Nieuw nano-aquarium, nieuwe aanpak. Hulp gevraagd

• Onderwerp starter Onderwerp starter Norfisk
  • Startdatum Startdatum
N

Norfisk

Guest
Jarenlang had ik een redelijk goed draaiend aquarium van 60x30x30 met vuurgarnalen die zich ook goed deden voortplanten. Nadat ik destijds ben verhuisd en het aquarium mee is verhuisd liep dit aquarium niet meer goed. Mijn garnalen gingen dood en het werd een en al alg. Dat terwijl de waterwaardes altijd prima waren. Ik had een paar keer nieuwe garnalen gekocht, maar die gingen steeds weer dood, wat ik echt heel erg jammer vond en ik had geen flauw idee waar het aan lag. Het had decoratie kunnen zijn waar een bepaald stofje vanaf kwam waar ze niet tegen konden bijv., maar het had ook net zo goed iets anders kunnen zijn. Misschien had het met de standplaats te maken want het aquarium stond vrij dicht bij een raam (maar er was geen direct zonlicht).

Omdat ik het zo vervelend vond dat de garnalen steeds doodgingen en ook de planten het niet goed deden en alleen algen welig groeiden was ik gestopt met het aquarium en heb ik de bak verkocht op marktplaats. Nu heb ik al een tijdje geen aquarium meer, maar het begon toch weer te kriebelen, en nu heb ik een nano cube van 30 liter gekocht waar ik vuurgarnalen of minikreeftjes in wil gaan houden. Maar nu wil ik wel voorkomen dat het weer mis gaat.

Hoe richt ik het aquarium zo garnaalvriendelijk mogelijk in? Dus welke materialen gebruik ik het best zodat er geen vreemde stofjes in het water komen? En is een verwarming aan te raden of gaat het ook prima zonder? (omdat het een kleine bak is, heb ik er liever niet nog een verwarmingselement in). Hoe kan ik het aquarium het best indraaien? Moet ik het leidingwater voorbehandelen?

Leuk dat je weer Bent begonnen.Erna Esmeijer heeft hele leuke bakjes en ik zou eens in haar fotoalbum kijken voor wat inspiratie. Ze waarderen wat hout en mos in ieder geval.

Even terug naar die doodsoorzaak, ik heb namelijk wel een idee omdat je een paar keer hebt bijgekocht: kruisbesmetting door mengen verschillende stammen/lijnen/herkomsten/etc.
En daarin zit meteen een tip: koop een groep waar je even mee vooruit komt ineens, dan voorkom je (mogelijke) kruisbesmetting als je bij zou moeten gaan kopen.

~ Ivo

Voor vuurgarnalen hoef je het water niet voor te behandelen..
Indraaien minimaal 4 weken, in principe hoe langer hoe beter.
Lekker wat plantjes erin, algjes willen mensen meestal niet maar bij mij zie ik de garnaaltjes enthousiast door de algen scharrelen op zoek naar voeding 😉
Stukjes hout vinden ze ook fijn, halen ze schijnbaar ook weer allerlei mineralen uit ed.
Alles wat je toevoegt aan je aquarium moet veilig zijn, met name plantjes dienen voordat je ze toevoegt een dag of 3-5 gespoeld te worden in een emmer water, dagelijks een aantal keer het water in de emmer verversen, daarmee voorkom je dat er slakkengif meekomt de bak in, zijn meteen al je garnalen dood.
Bij het samenvoegen wordt er veelal gebruik gemaakt van JBL furanol om die kruisbesmetting waar Ivo het over heeft te voorkomen.
Wel heeft het geen zin om er maar weer garnalen bij te plaatsen als je sterfgevallen hebt maar de oorzaak daarachter niet, die wil je eerst achterhalen.
Uitgaande van 'huiskamer-temperatuur' is een verwarming niet nodig.
Voeren.. velen voeren in een puur garnalenbak helemaal niet.. of toch op z'n minst weinig, zorg voor catappablad of moerbijblad, elzenproppen, daar smullen ze van 😉
Succes.

@jessicacapilon: ik zal eens zoeken. Wat inspiratie kan zeker geen kwaad.
@Mascha&Ivo: dat zou het inderdaad goed kunnen zijn geweest

Zouden jullie trouwens een voedingsbodem aanraden? Een erg dikke bodem vind ik persoonlijk niet zo mooi eigenlijk, vooral ook omdat het maar een klein aquarium is, en ik ben bang dat het water bruin gaat kleuren. Maar ik wil wel graag dat de planten het goed gaan doen.

@kellemes: bedankt voor de reactie. Hier heb ik zeker iets aan. Misschien dat de garnalensterfte ook wel kwam door de nieuwe plantjes. Ik had die wel grondig afgespoeld, maar niet dagenlang in een emmer gezet, dus heb ik het waarschijnlijk te snel gedaan..

Hoe kan ik het hout het best behandelen voor ik het in het aquarium zet?

Ok, geen voedingsbodem dus. Maar hoe zorg ik dat de planten voldoende voeding en houvast krijgen?

Norfisk zei:
@kellemes: bedankt voor de reactie. Hier heb ik zeker iets aan. Misschien dat de garnalensterfte ook wel kwam door de nieuwe plantjes. Ik had die wel grondig afgespoeld, maar niet dagenlang in een emmer gezet, dus heb ik het waarschijnlijk te snel gedaan..

Hoe kan ik het hout het best behandelen voor ik het in het aquarium zet?
Yep, planten voor de zekerheid aantal dagen laten weken..

Persoonlijk gebruik ik dit hout in mijn nano-bakje.. is al ingewaterd en kan er zo in.
http://www.aquaplantsonline.nl/p/3336/moorkien-garnalen-hout/

En al dit soort natuurprodukten is dus ook voeding voor garnaaltjes..
http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/voeding/natuurproducten/

Qua bodem ga ik je even niet adviseren omdat ik een ph-verlagende bodem gebruik.
Maar beter geen voedingsbodem, je kunt klei/laterietbolletjes prikken bij de planten die het nodig hebben.. Het goedkoopst is dit.. http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodembedekking/kleibolletjesmix
maar bij die webshops waar ik net links van gaf hebben ze dit soort bolletjes ook wel kant-en-klaar.
Vloeibare plantenvoeding zou ik persoonlijk niet zo snel bij garnalen gebruiken, maar vele anderen doen dat toch probleemloos.

Vaak zie je wel dat bakjes met garnalen niet echt beplant zijn. de reden is dat je ten eerste met veel planten minder je garnalen zult zien en ten tweede omdat de meningen over het gebruik van plantenvoeding nog al eens verschillen. Ik heb ook garnalen hier en geef daar geen plantenvoeding. Qua planten gebruik ik wat drijvers en mos met wat hout en wat Saggitaria S.
Maar goed je moet het bakje zo inrichten als je dat zelf voor ogen hebt.

Dat hout lijkt me ook erg handig. Kan kienhout van de aquariumwinkel ook gewoon? Welke stenen gebruik ik het best als decoratie? En hoe bevestig je plantjes aan steen of hout?

Oh en welke bodem is het beste?

Mij lijkt een rijk beplante bak juist wel heel mooi. Als ik dan wat minder garnalen of kreeftjes zou zien vind ik dat niet erg.

@kellemes: die klei/laterietbolltjes is dus meststof voor de planten dat je in de bodem bij de planten doet als ik het goed begrijp?

Ik was vandaag in een aquariumwinkel en daar heb ik het nog eens nagevraagd of ik beter wel of niet een voedingsbodem kan gebruiken. Daar raadden ze mij aan om juist wel een voedingsbodem te gebruiken omdat dat veel beter voor de planten zou zijn. Nu ben ik dus heel erg aan het twijfelen. De fabrikant van de nano cube raadt ook een voedingsbodem aan...

Ik heb mijn anubias plantjes met een groen visdraadje aan het hout vastgemaakt. Dat zie je bijna niet en het blijft heel goed zitten. Ik denk dat je best kienhout van de aquariumwinkel kunt halen, die zijn vaak nog niet ingewaterd maar dat kun je ook gewoon zelf doen. Bij mij duurde het zo'n 2 weken voor het helemaal gezonken was. Zelf heb ik ook een garnalenaquarium (40 liter), met nog aardig wat plantjes en maar 10 garnalen. Ik kan ze eigenlijk altijd alle 10 tellen, dus ik vind niet dat je ze minder ziet als je meer plantjes hebt. Ik gebruik ook van die kleibolletjes en dat lijkt prima te werken. Je stopt ze gewoon in de bodem op de plekjes waar je een plantje hebt, dat is alles.
Volgens mij wordt een voedingsbodem afgeraden omdat je die moet vervangen als hij uitgewerkt is (duurt c.a. een jaar dacht ik), en omdat het kan gaan rotten. Ik had in het begin ook een voedingsbodem omdat het dierenwinkel personeel dat aanraadde, maar het leek niet echt te helpen.
Edit: Ik gebruik als bodembedekker de 0,4-0,8mm korreltjes van de Hornbach. Deze zijn er in het zwart en in het bruin, super mooi en fijn.

Dit zijn mijn ervaringen, hoop dat je er iets mee kunt!

Dan denk ik toch dat ik er geen voedingsbodem in doe. Maar gebruik ik dan het best kwartskiezel voor garnalen of substraatkorrels? Als ik het zo lees dan geven substraatkorrels ook voeding af en hechten de wortels er beter aan dan bij kwarts. En meng ik die klei/voedingskorrels er dan gewoon doorheen?

Ik heb vandaag de eerste plantjes gekocht en ook decoratiehout. Die zitten nu in een emmer met een verwarmingselement. Het hout zit in een andere emmer. Ik vraag me alleen af of ik de plantjes nu al uit de potjes moet halen of pas over een aantal dagen als ik ze ga planten.

Ik heb trouwens ook een in vitro mosplantje gekocht. Volgens de verkoper hoefde ik die niet dagenlang te weken maar was het veilig om die dan gewoon meteen (na het afspoelen) te planten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Een kleibol stop je bij de wortels van een plant die deze nodig heeft.
Om te bepalen welke bodem goed is moet je eigenlijk weten van welke waarde ze afkomen. Sommige moeten juist een hoge ph of juist andersom.

@jessicapilon: ik twijfel nog of ik bijengarnalen/cr/cb wil houden of vuurgarnalen of minikreeftjes. Die eerste hebben een lagere ph (dus hogere zuurgraad) nodig dacht ik. Ik wil het liefst dus een beetje in het midden zitten. Ph 6 bijv.

Bijtjes weet ik niets van..
cr's/cb's willen wel wat zuurder/zachter water als wat bij ons uit de kraan stroomt en dan wordt een ph-verlagende bodem wel handig.
Vuurgarnalen zijn wat dat betreft een stuk makkelijk, daar heb je trouwens een hele berg kweekvarianten van die vergelijkbaar makkelijk zijn.
Heeft inderdaad wel zin om eerst een keus te maken welke garnaaltjes je houden wilt voordat je een bodem kiest.
Voor een indruk..
http://www.rendo-shrimp.de/epages/62701010.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62701010/Categories/Garnelen

En wat is een goede ph-verlagende bodem bijvoorbeeld?

Wat een mooie garnalen op die website. Al eens besteld daar?

Zelf gebruik ik akadama.. werkt prima en is goedkoop, de duurdere soorten heb ik geen ervaring mee. Daar kunnen anderen (waaronder @jessicapilon) meer over vertellen.

Heb inderdaad wel eens besteld bij Rendo.. is prima bevallen.. verzendkosten zijn zo'n 14 euro dacht ik.. de prijzen van de garnalen is laag en de wijze van verzending is top.

De akadama heb ik nu gekocht ook. Die lijkt me heel praktisch.

Ik weet nog niet precies welke bewoners er komen, maar bijengarnalen en tijgergarnalen lijken me erg leuk.. Niet per se de cr of de cb. En een paar anemone helena's om slakkenplagen te voorkomen.

Nu ben ik nog aan het kijken voor een manier om CO2 toe te voegen (hoe doen jullie dat?) en wat ideetjes voor de aquascape.

Norfisk zei:
En een paar anemone helena's om slakkenplagen te voorkomen.

Nu ben ik nog aan het kijken voor een manier om CO2 toe te voegen (hoe doen jullie dat?) en wat ideetjes voor de aquascape.

Voor co2 zou je je kunnen verdiepen in "bio-co2 met omgekeerd bakje".

Er zijn aardig wat garnalenhouders die niet dol zijn op de combinatie garnalen en Helena's, er bestaat toch de mogelijkheid dat Helena's onder bepaalde omstandigheden zich te goed doen aan garnalen.
Gaat schijnbaar meestal goed, maar toch.. ik geef het maar even mee.

Voorlopig heb ik een bio-co2-fles van dennerle die op het filterpompje kan worden aangesloten. Nadeel is dat die maar 4 tot 6 weken CO2 afgeeft en je dus weer een nieuwe fles moet hebben, maar voor dit moment is het een betaalbare oplossing. Een eigen CO2-opstelling maken lijkt me best lastig toch en ik heb er helaas ook niet zo veel plaats voor. Op den duur lijkt me een co2-installatie wel een optie, maar die zijn helaas erg prijzig en dus probeer ik het eerst eens op deze manier.

In het verleden heb ik eens vuurgarnalen gehad en in die bak zaten ook anentome helena's en dat ging prima. Maar ik weet nog niet zeker of ik de slakken er in zet. Zolang er geen plaagslakken in de bak komen neem ik er nog geen.

Ik zag op internet een methode om het aquarium de eerste keer te vullen door er heel veel keukenpapier in te doen. Zo blijft de inrichting van het aquarium heel en krijg je minder bruin water. Maar ik vraag me af of dit wel safe is want ik dacht dat er in keukenpapier ook wel bepaalde chemicali�n inzitten om het papier te bleken enzo. Weet iemand een andere vergelijkbare methode die wel veilig is voor de toekomstige bewoners?

@jessicacapilon: nu heb ik dus bio CO2 van dennerle. Ik heb nogmaals research gedaan en ik heb nog eens een duidelijkere uitleg gevonden om het zelf te maken. Als de fles "op" is ga ik het zeker eens zelf proberen. Alleen, hoe verwijder je de gel het best uit de fles om de fles weer opnieuw te gebruiken? Kan dat gewoon met warm water bijvoorbeeld?

Nog een vraagje: voor de hardscape heb ik voor versteend hout gekozen, omdat dit minder kalk bevat dan andere steensoorten en dus in een garnalenbak past (heb ik me laten vertellen, ik weet niet zeker of dit echt zo is, misschien kan iemand hier nog iets over zeggen), maar is het nu nodig om de stukken steen ook weer zo lang te weken of is goed afspoelen voldoende?

Norfisk zei:
Alleen, hoe verwijder je de gel het best uit de fles om de fles weer opnieuw te gebruiken? Kan dat gewoon met warm water bijvoorbeeld?
Warm water lijkt me inderdaad genoeg.. ik neem aan dat die gel ook een mix zal zijn van voornamelijk suiker/gist.

Je andere vraag kan ik niet beantwoorden.

Trouwens.. nog even inhakend op wat je eerder schreef..
Voorlopig heb ik een bio-co2-fles van dennerle die op het filterpompje kan worden aangesloten. Nadeel is dat die maar 4 tot 6 weken CO2 afgeeft en je dus weer een nieuwe fles moet hebben, maar voor dit moment is het een betaalbare oplossing.

4 tot 6 weken is mij met eigen brouwsels eerlijk gezegd nog nooit gelukt. Dit gel van Dennerle, of die poederoplossing van JBL bv.. daar kunnen eigen brouwsels niet tegen op, gaan meestal toch een stukje langer mee.
Als dit voor jou een betaalbare optie is dan zou ik het erbij laten.

Maar goed, je kunt het natuurlijk proberen, nooit geschoten is altijd mis 😉

kellemes zei:
4 tot 6 weken is mij met eigen brouwsels eerlijk gezegd nog nooit gelukt. Dit gel van Dennerle, of die poederoplossing van JBL bv.. daar kunnen eigen brouwsels niet tegen op, gaan meestal toch een stukje langer mee.
Als dit voor jou een betaalbare optie is dan zou ik het erbij laten.

Maar goed, je kunt het natuurlijk proberen, nooit geschoten is altijd mis 😉

Ik had gelezen dat je zelf ook CO2 met een soort gel kunt maken m.b.v. gelei(suiker). Dat zou ook een langere tijd meegaan en gelijkmatig CO2 afgeven.

Norfisk zei:
@jessicacapilon: nu heb ik dus bio CO2 van dennerle. Ik heb nogmaals research gedaan en ik heb nog eens een duidelijkere uitleg gevonden om het zelf te maken. Als de fles "op" is ga ik het zeker eens zelf proberen. Alleen, hoe verwijder je de gel het best uit de fles om de fles weer opnieuw te gebruiken? Kan dat gewoon met warm water bijvoorbeeld?

Ja dat kan met warm water.

Voor een "diesel" brouwsel (3 a 4 weken) los je 300 gram suiker op in 0,15 liter water door het te verwarmen. Als het bijna kookt een zakje gelei (ik gebruik agar agar). Als het kookt en goed is opgelost/geroerd vuur uit en iets laten afkoelen zodat het in de fles kan.

De fles daarna koel zetten tot de "gelei" opstijft.
Als dit gereed is 0,5 gr. gist, 2 theelepels suiker en aanvullen met water tot ca. 80% van de fles.

Mengsel komt langzaam op gang maar loopt ca 3 a 4 weken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan