Wat is er nieuw

Nieuw nest Eimekei

Jos Hut

Well-known member
Lid geworden
8 april 2008
Een van de grootste maanvissen is de Eimekei. Ik heb daarvan en koppel zitten in een aquarium van 130x50x50. Helaas is deze bak niet hoger. Dit koppel heeft al twee keer eerder jongen gehad, telkens worden de eitjes in de zomerperiode gelegd als er een warme periode aan komt. Deze zomer nog geen legsel en ik dacht: ze slaan een jaar over. Wel moest ik voor de vakantie een scheidingswand plaatsen omdat het vrouwtje het mannetje steeds molesteerde. Hele stukken staart waren inmiddels kapot. In de vakantie belde mijn vader ( hij verzorgt zomers tijdens mijn vakantie de vissen) de camping: jos er is een probleem: beide maanvissen zwemmen aan dezelfde kant van de scheidingswand.
Wand verwijderd. Vissen zwommen samen door de bak en af en toe was er een knokpartijtje, het ging er soms bij! Het mannetje had inmiddels ook de nodige schade aan de staart opgelopen. Gisteren zag ik op een van de stukken kienhout die in de bak hangen een flink legsel, ik schat tussen de vier en vijfhonderd eitjes. Het vrouwtje verdedigde dit fel richting het mannetje. Ik heb de eitjes maar even veilig gesteld, geen risico met dit temperamentvolle stel. Het volgende legsel mogen ze zelf gaan verzorgen..

Ik houd jullie op de hoogte.

Hobbygroet,
Jos Hut

wat leuk .

misschien een foto van de eitjes ?

Een moeder kan je maar beter niet kwaad maken..

Vandaag gezien dat er weinig eitjes beschimmeld waren. Ziet er goed uit.

Hobbygroet,
Jos Hut

De jongen zwemmen inmiddels in een eigen aquarium. Een bakje van 30 liter waarin ik ze goed kan voeren. Ik schat dat het er rond de 250 tot 300 zijn.
Drie keer per dag krijgen ze net uitgekomen Artemia.

Zodra ze wat groter zijn zal ik wat foto's plaatsen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Een volgend nest is inmiddels een feit. Dit keer een enorm legsel van de Eimekeis, naar schatting 600.
Gelukkig komt er meer ruimte beschikbaar voor de jonge aanwas in mijn nieuwe kweekruimte

Hobbygroet,
Jos Hut

Das niet mis,mooi hoor.

In dit nest zit wel wat schimmel. Ze bewaaieren de eitjes niet vaak. Ik laat ze gewoon bij de beide ouders zitten. Eens kijken hoe goed ze voor hun nageslacht zorgen. In een ander aquarium zit al een flinke groep jonge Eimekeis.

Hobbygroet,
Jos Hut

Nest is mislukt, alles erg snel verschimmeld. Bij controle van de waterwaarden bleek dat de microsiemenswaarde veel te hoog was.
Volgende keer beter.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jammer maar zo gaan die dingen.

Het eerste nest jongen groeit geweldig goed. Je kan al echt zien dat het maanvisjes worden. Volgende week verdeel ik ze over twee grote bakken . Tegelijk tel ik ze dan zodat ik precies weet hoeveel het zijn. Anders blijft het maar een gok.

Hobbygroet,
Jos Hut

updateje misschien ?

veel succes met je dieren .

Ze zijn inmiddels drie centimeter hoog en vreten als wolven. Het gaat prima met deze jonkies. Met een paar weken verhuizen ze naar een andere hogere bak in mijn andere kweekruimte.

Hobbygroet,
Jos Hut

Succes met de kweek. Hopelijk weer veel eimekeis voor de liefhebbers.

Ze bevallen erg goed. Ik heb er geen problemen mee. In een van de bakken zwemt een koppel Santarem discussen met een flinke groep jongen op hun huid. Schitterend om te zien. Het stuk op hobbykwekers moet ik aanpassen. Ik kweek nu ook discussen en heb het aantal aquaria fors uitgebreid. Voor de aardigheid heb ik twee bakken met daarin een koppel ramirezi's en een koppel Altospinosa's.
Er staan nu bijna 40 aquaria op zolder met daarin meer dan 7000 liter water. Gelukkig heb ik een grote zolder met een dikke betonnen vloer.

Lekker genieten van de hobby.

Hobbygroet,
Jos Hut

Haha zou ik ook wel op me zolder kunnen
Maar me ouders zien dat denk niet echt zitten 😛

Dat moet je ook niet doen. Vanaf het moment dat je op jezelf gaat wonen heb je hiervoor alle vrijheid ( en de kosten hiervan).

Hobbygroet,
Jos Hut

De Eimekeis zijn nu ongeveer 4a5cm hoog. Ze vreten als slootgravers. Het gevolg hiervan is dat ik hun bakken ( inmiddels 3) om de dag moet verversen. Gelukkig is dat niet voor niets want daardoor groeien ze ook erg hard.

Hun ouders zijn elkaar continu een beetje aan het uitdagen. Meestal is dit het voorspel voor een paring en is het wachten tot de luchtdruk stijgt. Aan de temperatuur in de kweekruimte zal het niet liggen. Het is daar 28 tot 29 graden. Dertig graden verschil met buiten, polootje aan en een constant zomergevoel........

Hobbygroet,
Jos Hut

Succes met de verdere opkweek.

Dank je.

Hobbygroet,
Jos Hut

Een gerenommeerd bedrijf in Kampen, bouwer van houten aquaria, heeft zestien Eimekeis opgehaald. Ze zijn nu 10 cm hoog en komen daar in een erg forse bak. Van speciaal gemaakt betonplex uit Poetinland, voorzien van een extra dikke coating staat een bak voor hun klaar van maar liefst 2,20x 80x 1,19 . Bij het schoonmaken duikerklok meenemen. De Eimekeis kunnen daar lekker uitgroeien tot echte blikvangers. Het aquarium staat namelijk zo opgesteld dat liefhebbers vanaf buiten door grote ronde klinkgaten in het aquarium kunnen kijken. De Eimekeis kunnen op hun beurt kijken welke bezoekers er bij het bedrijf komen.
Ik verwacht dat de Eimekeis flink uit zullen groeien en de bouw van aquaria door Henk en Hugo nauwlettend zullen volgen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan