Wat is er nieuw

Nieuw project 300x80x80 van Retgals

Retgals

Well-known member
Lid geworden
30 maart 2014
Ons nieuwe huis is in aanbouw en op de wand waar het aquarium is voorzien heb ik vast afzuiging, afvoer, water en elektriciteit laten aanleggen. De muur is 3,6 meter lang en daar zou een wand vullend meubel op moeten komen met een aquarium van 2,6 meter bij 80 cm diep en 65 cm zichthoogte. Hieronder een foto ter inspiratie van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien. Ik ben nu aan het onderzoeken wie dit voor ons kan bouwen. Ik weet dat in ieder geval Aqualife uit België dit kan. Als iemand andere ideeën / suggesties heeft dan zijn die welkom!

277CE086-D6BC-4D46-9DC5-2940EE60B477.png

Volgens mij komt deze foto van het forum? Wellicht dat daar ook tips staan. Wel een ontzettend gaaf idee! Kan je helaas niet verder helpen

Spannend project.
Ben benieuwd hoe het gaat worden.
Waarom kast aan de zijkant en niet de bak op 360 breed?

Spannend project.
Ben benieuwd hoe het gaat worden.
Waarom kast aan de zijkant en niet de bak op 360 breed?
Dat is mij te massief. Ik vind het mooier en praktischer met zijkastjes.

Volgens mij komt deze foto van het forum? Wellicht dat daar ook tips staan. Wel een ontzettend gaaf idee! Kan je helaas niet verder helpen
Ik heb de foto van FB maar als de eigenaar op dit forum zit kom ik daar graag mee in contact.

Ik heb de foto van FB maar als de eigenaar op dit forum zit kom ik daar graag mee in contact.
Ik meen iets soortgelijks hier laatst voorbij hebben zien komen, maar kan ook een soortgelijke bak zitten. Je kunt eens tussen zelfbouwprojecten kijken. Wellicht weten andere leden welke ik bedoel?

Volgens mij bedoel je die grote discus bak. Die is ook zo in de muur ingebouwd.

Nee, van een belg op een motorfiets, weet even zijn naam niet meer.
Had hele onderstel zelf in elkaar gelast van metaal en een bak van ik meen 120 diep en iets van 300 breed of zo.
Groep discus erin, was echt prachtig.
Daarvoor ook zo'n wand gemaakt.

Nee, van een belg op een motorfiets, weet even zijn naam niet meer.
Had hele onderstel zelf in elkaar gelast van metaal en een bak van ik meen 120 diep en iets van 300 breed of zo.
Groep discus erin, was echt prachtig.
Daarvoor ook zo'n wand gemaakt.
Ohja die hadden we ook nog

Mooi Idee. Heb er zelf ook wel eens een ontwerp van gemaakt. Je kan alleen van voren in de bak schat ik? overwogen de bak en onderstel bij een aquabouwer en de rest bij een meubelmaker te laten doen? Die zijn daar toch beter in m.i.

Mooi Idee. Heb er zelf ook wel eens een ontwerp van gemaakt. Je kan alleen van voren in de bak schat ik? overwogen de bak en onderstel bij een aquabouwer en de rest bij een meubelmaker te laten doen? Die zijn daar toch beter in m.i.
Is zeker een idee maar 2,6 meter overbruggen zonder staanders lijkt me wel een uitdaging voor een meubelmaker. Ook zijn meubelmakers er minder op ingericht op waterproof meubels te maken.

Is zeker een idee maar 2,6 meter overbruggen zonder staanders lijkt me wel een uitdaging voor een meubelmaker. Ook zijn meubelmakers er minder op ingericht op waterproof meubels te maken.
De kastjes boven het aquarium zijn toch gewoon standaard losse kastjes die je aan de muur bevestigd?

Een aquarium bouwer die normaal alluminium frames maakt zou dat bovenste stuk ook best wel erbij kunnen maken.
Dan bedoel ik alleen dat allu frame dan.

Een aquarium bouwer die normaal alluminium frames maakt zou dat bovenste stuk ook best wel erbij kunnen maken.
Dan bedoel ik alleen dat allu frame dan.
Lijkt eerder een rvs frame.
Maar dan idd dat zou iets zijn wat een aquarium bouwer zou moeten kunnen maken

Even een update. We wonen inmiddels in het nieuwe huis en er begint weer wat tijd en ruimte in mijn hoofd te komen om verder te gaan met de aquarium plannen. Omdat we in de vakantie in de buurt waren ben ik even bij Aqualife geweest en heb daar een rondleiding gekregen. Prachtig bedrijf. Ik heb diverse opties qua afwerking bekeken en ze gaan nu een aangepaste offerte voor me maken. Ik heb ook een offerteverzoek bij VKC lopen omdat zij bakken van Diamond kunnen leveren.

Momenteel ben ik aan het nadenken over de filtering. Aangezien ik allergisch ben voor zweefvuil en het toch gaat om ongeveer 1400 liter moet dit goed. Mijn voorkeur zijn twee stevige potfilters maar is dat haalbaar met dit aantal liters? Ik hoor goede verhalen over de Oase 850, ook de Fluval Fx6 schijnt goed te zijn maar kan weer behoorlijk veel lawaai maken dus valt daarom af. Misschien dan toch voor de Eheim 1200 XL gaan. Ik heb de JBL e1902 gehad maar die vond ik qua capaciteit erg tegenvallen.

Alternatief is een binnenfilter maar vind ik gedoe met schoonmaken. Een bioloog zonder mechanische filtering of rollermat gaat in mijn beleving de bak nooit kristalhelder krijgen. Kortom, ik ben er nog niet uit. Tips zijn welkom.

2 rollermatten in parallel zou wellicht kunnen.
Met 1 rollermat ga je over de ontwerp snelheid qua flow.
Dat gezegd hebbende heb ik 0.0% spijt van m’n overstap van fleece naar rollermat.
0 zweefvuil en lagere NO3 en PO4
Planten groeien beter en UVC lijkt meer effect te hebben dan zonder

Geluid van de fx 6 valt best mee als ie een tijdje draait
de Oase 850 en JBL e1902 zijn vergelijkbaar qua opbrengst maar de Oase 850 heeft een lucht probleem bij een hoop
de Eheim 1200 XL is ook een herrie schopper
een bioloog met met de juiste inhoud en filtermateriaal is een betere optie zeker met de genoemde rollermat al zit daar ook kwaltijd verschil in.

Wat een project!! Heel benieuwd wat het allemaal gaat worden. Wat moet er uiteindelijk inkomen? Ook ik ben van mening dat het geluid van de FX6 echt meevalt. Of ik het een fantastisch filter vind… dat is dan weer een andere vraag.

Dank voor de reacties. Ik ben door wat verder in te lezen toch wat af van mijn idee om met potfilters te gaan werken. Ik lees veel verhalen over lawaaierige zware potfilters en vrees ook dat de capaciteit wellicht te wensen overlaat. Idee is nu om dan toch met een binnenfilter of bioloog te werken. Ik begrijp inmiddels dat een binnenfilter prima volledig open kan zijn waardoor je over het hele oppervlak van boven naar beneden afvoer van vuil en water hebt. Hoe mensen met een bioloog de bak helder krijgen begrijp ik nog niet helemaal, juist omdat deze een lage doorstroming moet hebben voor een goede werking. Ik zie dat sommigen ook een potfilter naast de bioloog gebruiken.

De rollermat ken ik uit mijn zeewater periode. Geweldig ding maar ik wist niet dat je er meerdere nodig zou hebben. Zal dat niet afhangen van merk / type?

Qua visbestand wil ik cichliden uit Midden Amerika gaan houden zoals de Vieja Synspilum.

Nee ze kunnen maar een maximale hoeveelheid water aan.
Met 1,5x inhoud per uur ga je daaroverheen.
Alle merken kunnen ongeveer hetzelfde aan als een theiling of zelfs minder als ik me niet vergis.

maar met RFGs heb je meer beweging in je aquarium met minder L/U door je filter.
En vroeg of laat gaat al het vuil toch wel je filter in.
daar heb je echt geen 2,5x inhoud per uur voor nodig, zeker niet met een rollermat

filtering hang ook samen met je inrichting en bestand vissen natuurlijk.
met hout en planten zal je meer filtercapesitetijd nodig hebben immer hout geeft altijd rommel af geld ook voor planten zeker als je fijn bebladen planten hebt blijf altijd vuil in hangen en vergaan sneller.
ook je vis bestand is een punt van aandacht kleine of grote vervuilers.

filtering hang ook samen met je inrichting en bestand vissen natuurlijk.
met hout en planten zal je meer filtercapesitetijd nodig hebben immer hout geeft altijd rommel af geld ook voor planten zeker als je fijn bebladen planten hebt blijf altijd vuil in hangen en vergaan sneller.
ook je vis bestand is een punt van aandacht kleine of grote vervuilers.
Vind niet dat het invloed heeft op je filter keuze of materiaal keuze.
Het zal eerder invloed hebben op de interval waarmee je onderhoud moet plegen

Ontwerp van Aqualife is binnen. Zoals het nu lijkt gaan ze hem uitvoeren in HPL.

Bijlagen

• 4D9B7CFD-4C82-4855-AA45-A15603EC43F5.jpeg
    4D9B7CFD-4C82-4855-AA45-A15603EC43F5.jpeg
    60.2 KB · Weergaven: 185
Plan is nu de bak 300 cm te maken en dan links en rechts een binnenfilter te doen van 20 cm, dit zit dan wel achter de deurtjes dus niet zichtbaar. Aqualife biedt hierbij 2500L sinwave huismerk opvoerpompen aan. Zou dat voldoende zijn?

Heb even een schets op de computer uitgewerkt. Idee is om de binnenfilters te laten samenwerken voor een optimale doorstroom. Ik wil zowel stroming over de bodem als bovenin de bak. Hiervoor wil ik het water links achterin via een korfje boven de bodem het filter in laten gaan en dan voorin aan de oppervlakte het aquarium in laten pompen. Vervolgens stroomt het water naar het filter rechts waar het via een rooster bovenin dat filter ingezogen gaat worden en achterin retour het aquarium weer in gaat via de oppervlakte. Zie onderstaande schets / bovenaanzicht voor het idee.

Verder wil ik de bak automatisch gaan verversen met een rain bird computer. Rechtsonder het aquarium is een mengkraan en afvoer naar het riool voorzien. Ik wil geen gaten in de bodem dus wil ik via de droogkamer rechts een doorvoer 10 cm onder max waterniveau met een bochtje naar boven die net iets boven het oppervlakte uitsteekt en als noodoverloop fungeert. Dit lijkt me veiliger moest dit eens lekken, dan kan de bak gewoon verder draaien met een wat lagere waterstand en kan ik dit zo herstellen (idee van Bert/Bruce).

Als er dan via de rain bird computer vers water het aquarium binnenkomt via een slang die ik over het binnenfilter rechts heen laat lopen en het wateroppervlak stijgt zal dit afgevoerd worden via de noordoverloop naar het riool. Risico is hier wel dat de noodoverloop verstopt raakt dus wellicht moet ik twee noodoverlopen voorzien. Ook zijn de noodoverloop en invoer van vers water nu dicht bij elkaar dus loop ik het risico dat vers water weer deels het riool ingaat dus daar moet ik nog even over nadenken.

Feedback is welkom!

Snap vooral niet zo goed waarom je niet voor een bioloog gaat met zo’n bak.
Maar de overloop kan je ook gwn een korfje op zetten en dan verstopt het ook niet

Snap vooral niet zo goed waarom je niet voor een bioloog gaat met zo’n bak.
Maar de overloop kan je ook gwn een korfje op zetten en dan verstopt het ook niet
Ik heb veel verslagen gelezen van mensen met Midders en grote bakken en men krijgt de bak veelal goed schoon met interne filters terwijl veel mensen met een bioloog klagen over zweefvuil. Bioloog zou een lagere doorstroomsnelheid hebben voor een goede werking en combineren mensen vaak met een potfilter voor mechanische reiniging. Ik gebruik de interne filters eigenlijk als een soort potfilters waar ik 3500 liter per uur doorheen jaag.

Korfje op de noodoverloop is een goed idee. Scheelt weer een buis.

Opzich, als je wekelijks je fleece vervangt heb je haast geen zweefvuil.
Althans in m’n doorkijkbak was het niet zichtbaar.
Je zou ook nog voor iets als een theiling of clarisea kunnen gaan die maken je water echt gigantisch helder, alleen denk ik dat je aquarium te groot is voor een enkele unit.

mechanische reiniging deed ik met keramische buizen gevolgd door spons met fleece, zolang ik de sponzen en fleece schoon hield had ik nergens last van

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan