Wat is er nieuw

Nieuw project: Dichtbeplant ecosysteem met Dwergkogelvissen – Welke testkit?

AquaTimo

Member
Lid geworden
11 maart 2026
Leeftijd
23
Beste medehobbyisten,

Binnenkort start ik met een nieuw aquariumproject en ik zou graag jullie advies willen over de juiste watermetingen.

Het plan: Ik ga een aquarium inrichten (rond de 80 liter) dat ik bijzonder dicht wil beplanten om een sterk, stabiel ecosysteem te creëren. De eyecatchers worden een groepje van 4 dwergkogelvissen (Carinotetraodon travancoricus), in een verhouding van 1 man op 3 vrouwen. Daarnaast wil ik een grote populatie garnalen en slakjes houden.

Een uniek onderdeel van de bak wordt een "landgedeelte" boven water met een mierenkolonie, waarbij een oever van mos de verbinding vormt tussen beide werelden. Hierover later meer, ik zal een uitgebreid topic hierover starten. Ik ga ook rustig de tijd nemen voordat ik alles ga uitvoeren, omdat ik mij nog uitgebreid ben aan het inlezen. Niets is in kannen gegoten.

Mijn vraag:
Omdat dwergkogelvissen geen schubben hebben en erg gevoelig zijn voor waterwaarden (vooral tijdens de opstart), wil ik een goede druppeltest-koffer aanschaffen. Ik twijfel tussen een uitgebreide koffer zoals de JBL Testlab of een compactere set.
  1. Welke specifieke tests zijn volgens jullie onmisbaar voor dwergkogelvissen en een zwaar beplante bak? (Denk aan NH4, NO2, NO3, pH, etc.)
  2. Is een uitgebreide 'Lab' koffer de investering waard, of kan ik beter een Combi-set kopen en deze aanvullen met losse tests?
  3. Hebben jullie nog tips voor een specifiek merk dat momenteel de meest nauwkeurige testvloeistoffen levert?
Er komen veel kosten bij kijken. Dus ik zoek eigenlijk het minimale qua prijs, zonder in te leveren op de kwaliteit. Ik hoor graag jullie ervaringen!

Met vriendelijke groet,
Aquatimo

Gezien het grote plantenbestand zou ik zeggen: investeer bij voorkeur in tests die de voedingsstoffen meten die je op orde wilt houden. Voor je kogels zijn de tests die je noemt niet per se nodig. 🙂 Zolang zo'n bak goed gefilterd is (met af en toe een waterwissel), zal de waterkwaliteit wel goed voor ze zijn. Ik zou niet alleen op planten leunen voor de filtering want 80 liter is ook weer niet een heel groot, robuust systeem.

Specifieke tests kunnen anderen wellicht aanraden; ik heb persoonlijk weinig ervaring met planten.

Gezien het grote plantenbestand zou ik zeggen: investeer bij voorkeur in tests die de voedingsstoffen meten die je op orde wilt houden. Voor je kogels zijn de tests die je noemt niet per se nodig. 🙂 Zolang zo'n bak goed gefilterd is (met af en toe een waterwissel), zal de waterkwaliteit wel goed voor ze zijn. Ik zou niet alleen op planten leunen voor de filtering want 80 liter is ook weer niet een heel groot, robuust systeem.
Ik had deze nog thuis leggen. Wel een paar jaar oud, lag nog in de kast. Bijna niet gebruikt. Denk je dat dit voldoende zal zijn?
1773325593660.png

Ik heb de Colombo set gehad, die vond ik oké, nu recent de grote koffer van jbl gekocht, super compleet, alleen geen NO2 en NH3 maar genoeg ruimte in de koffer om die eraan toe te voegen.

Ook zijn de individuele refill sets van jbl beduidend goedkoper in tegenstelling tot een nieuwe test van Colombo om je koffer aan te vullen. Dat gaf voor mij de doorslag. Omdat ik niet van Colombo 1 test wilde kopen die bijna de helft kost van de complete koffer. Testen zijn bij beide prima, Colombo is dus qua set goedkoper maar en ook vrij compleet.

JBL is ook fijner af te lezen en zorgt bij mij voor minder twijfel in uitslagen qua waarden.

Kogelvissen heb ik geen verstand van. 😊

Leuk project, vraagje uit interesse, eten de kogelvissen de garnalen colonie niet op?

Bijlagen

• PXL_20260312_142010812.MP.jpg
    PXL_20260312_142010812.MP.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 8
Bij APO 99€

Bijlagen

• 17733258606282904627432134390029.jpg
    17733258606282904627432134390029.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 3
Zou de houdbaarheidsdatum eerst even checken. Als de flesjes geopend zijn weet ik niet of ze nog wel goed zijn. Zelf geen ervaring met testen.
Absoluut, dat is wel belangrijk ja

Ik heb de Colombo set gehad, die vond ik oké, nu recent de grote koffer van jbl gekocht, super compleet, alleen geen NO2 en NH3 maar genoeg ruimte in de koffer om die eraan toe te voegen.

Ook zijn de individuele refill sets van jbl beduidend goedkoper in tegenstelling tot een nieuwe test van Colombo om je koffer aan te vullen. Dat gaf voor mij de doorslag. Omdat ik niet van Colombo 1 test wilde kopen die bijna de helft kost van de complete koffer. Testen zijn bij beide prima, Colombo is dus qua set goedkoper maar en ook vrij compleet.

JBL is ook fijner af te lezen en zorgt bij mij voor minder twijfel in uitslagen qua waarden.

Kogelvissen heb ik geen verstand van. 😊

Leuk project, vraagje uit interesse, eten de kogelvissen de garnalen colonie niet op?
Bedankt voor je reactie @Eifaf en de tip over de JBL-koffer! Dat bevestigt mijn vermoeden: het feit dat de refills goedkoper zijn en de tests makkelijker af te lezen zijn, is voor mij ook een doorslaggevende factor.

Wat betreft je vraag over de kogelvissen en de garnalen: dat is inderdaad een risico waar ik goed over heb nagedacht!

Mijn plan is om eerst de garnalenkolonie een flinke tijd alleen in de bak te laten, zodat ze kunnen groeien en zich kunnen vestigen. Daarnaast wordt de bak extreem dicht beplant met veel mos en kleine schuilplaatsen waar de kogelvissen fysiek niet bij kunnen. Op die manier hoop ik dat de garnalenkolonie zichzelf in stand kan houden, ook al zal er af en toe een (jonge) garnaal ten prooi vallen.

Qua voer zorg ik dat er altijd genoeg slakjes aanwezig zijn en zal ik ze gericht handmatig bijvoeren, zodat de kogelvissen hopelijk minder noodzaak voelen om constant op de garnalen te jagen. Het blijft een experiment, maar met genoeg 'safe zones' heb ik er wel vertrouwen in!"

Idd ff de houdbaarheidsdatum checken en dan heb je een mooie set om je belangrijkste waterwaardes te checken. Bij de opstart NH4 en NO2.

Ah zo! Sounds like a plan! Leuk!

Idd ff de houdbaarheidsdatum checken en dan heb je een mooie set om je belangrijkste waterwaardes te checken. Bij de opstart NH4 en NO2.
Precies, dat lijkt mij ook. Aangezien ik de set die ik heb liggen (mogelijk) 3 tot 5 jaar geleden al heb geopend, ga ik het risico op onbetrouwbare metingen niet nemen met dit leuke project. Ik ga de koffer en de glazen buisjes hergebruiken en bestel daarvoor verse refills.

Eens met die aanpak? En welke waterwaarden denken jullie dat, buiten NH4 en NO2 om, echt cruciaal zijn om vers in huis te hebben voor een project als dit?

Dan zou ik zeggen NO3 en PO4 mbt je beoogd plantenbestand.

Ik had deze nog thuis leggen. Wel een paar jaar oud, lag nog in de kast. Bijna niet gebruikt. Denk je dat dit voldoende zal zijn?
Ik sluit me aan bij wat de anderen hebben gezegd. ^^ Had (te laat) nog toegevoegd aan m'n post dat planten niet mijn sterke kant zijn eerlijk gezegd. Maar genoeg kenners hier op het forum!

Ik had voor mijn lowtechplantenbak een test voor nitraat NO3, fosfaat (PO4) en ijzer (Fe, als maat voor de hoeveelheid mikro-voeding, maar dan moet je geen extra ijzer toevoegen!) Aan de hand daarvan heb ik een soort van regime opgesteld met tweewekelijkse ww en voldoende voeding tot het eind van week 1 en dan weer toevoeging. Dan dus een reset op week 2 en daarna weer voeding.

Ik had voor mijn lowtechplantenbak een test voor nitraat NO3, fosfaat (PO4) en ijzer (Fe, als maat voor de hoeveelheid mikro-voeding, maar dan moet je geen extra ijzer toevoegen!) Aan de hand daarvan heb ik een soort van regime opgesteld met tweewekelijkse ww en voldoende voeding tot het eind van week 1 en dan weer toevoeging. Dan dus een reset op week 2 en daarna weer voeding.

Bedankt voor je reactie @Lysia . Het idee om Fe als indicator voor micro-voeding te gebruiken neem ik zeker mee. Ik twijfel alleen in hoeverre het noodzakelijk is. Kan je hier nog iets meer uitleg over geven? Begrijp ik goed dat als ik bijvoorbeeld voedingscapsules in de bodem stop voor mijn planten en die capsules zijn nog actief, dat er dan IJzer in het water zal zitten?

Op basis van jullie adviezen heb ik de knoop grotendeels doorgehakt: ik ga de oude koffer die ik nog heb liggen hergebruiken (de glazen buisjes en de koffer zelf zijn immers nog prima) en ik ga deze vullen met verse JBL refills. Dat is prijstechnisch de meest interessante route en dan weet ik zeker dat de vloeistoffen vers zijn.

Mijn plan is om de volgende refills aan te schaffen:
  • NH4 & NO2: Voor de veiligheid tijdens de opstart
  • NO3 & PO4: Voor het plantenmanagement en om algen voor te blijven.
  • pH & KH
  • Mogelijk Fe (IJzer): Als extra toevoeging (dankzij de tip van Lysia) om de micro-voeding in de gaten te houden.
Nogmaals dank voor het meedenken allemaal! Ik zal binnenkort een project-topic starten waarin ik de bouw van het aquarium (en het landgedeelte voor de mieren) ga laten zien.

Ik geef de voedingsstoffen van aquariumbemesting.nl. Daar heb je dus nitraat, fosfaat en de micro's. Hoeveel micro-kolomvoeding ik toevoeg monitor(de) ik dus met de ijzerwaarde. (Ik zit tegenwoordig op een vast schema en testen is dan niet meer nodig.)
Aangezien de micromix (tensomix) van aquariumbemesting in balans is, is de aanwezigheid van voldoende ijzer een acceptabele maat of je daar genoeg van toegevoegd hebt.

Wat betreft bodemcapsules/ kleikorrels: je merkt vanzelf of je planten op een gegeven moment minder hard groeien, terwijl je verder niets veranderd. Dan is het tijd om wat nieuwe bodemvoeding te geven. En Op een gegeven moment ben je dat moment vóór, omdat je merkt dat ze steeds min of meer dezelfde periode doen met de voeding.
Het is heel moeilijk om te zeggen hoe lang dat precies is, dat hangt van heel veel factoren af. (welke planten, hoe hoog het licht staat en hoe veel voeding ze dus nodig hebben, de hoeveelheid en/of grootte van je korrels, de grootte van je planten etc etc...)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan