Nieuw projectje: “Amtra ALUX 450”


Danny62

Well-known member
Lid geworden
12 november 2010
Berichten
222
Leeftijd
62
Locatie
Mechelen
Een kleine 2 jaar geleden heb ik mij in de aquariumhobby gestort. Mijn avontuur met mijn “Juwel Rio 350” die wellicht zoals bij elke beginner gepaard gaat met “Up’s en Downs” heb ik besloten mij iets groters aan te schaffen.

Het oog wilt ook wat:

In de eerste plaats had ik mijn oog laten vallen op een “Aquael Glossy 150 zwart aquarium” met het hoogglans meubel en glazen deuren. Nu blijkt dat dit meubel niet meer gemaakt wordt. Verder surfend op het internet kwam ik de “Amtra ALUX 450” tegen. Enkele recensies opgezocht en die waren in het algemeen lovend. Zodoende! Deze wordt morgen, 18/01/24 geleverd.

Filter:


Omdat ik zo weinig mogelijk techniek in mijn bak wil, wilde ik een filter met interne verwarming. Daarnaast moest hij eveneens een hoog debiet hebben. Prijs kwaliteit kwam ik op de “Aquael Hypermax Link” (4500 l/h) uit. Het feit dat je deze via de GSM kan aansturen is een mooi hebbedingetje maar was voor mij geen aankoop argument. Deze is vandaag, 17/01/23 geleverd.

Het is de bedoeling hier een hybride bodemfilter te gebruiken. Dit wil zeggen een bodemfilter aangestuurd door een potfilter. Bij de bouw hou ik er wel rekening mee indien deze opzet om welke dan ook geen succes zou zijn dat ik deze probleemloos kan ombouwen tot het traditionele systeem.

Verlichting.

In de beginne zal ik gebruik maken van de meegeleverde aquariumverlichting. Maar wellicht zal ik in de toekomst voor een “Juwel Helialux Spectrum” opteren.

Ik zal hier “proberen” regelmatig een update te posten!
 
Zoals beloofd wat media.



Het aquarium is vandaag niet aangekomen wegens de weersomstandigheden.

Morgen zijn we er weer met beter weer.
 
He, heb jij standaard licht in de kastjes? Luxe hoor! Dat heeft Aquatlantis nu weer niet (tenminste dat ding van mij).

En hoe kan het dat deze 25 kilo lichter is? Zelfde maten, maar andere materialen (en merk natuurlijk)? Of dunner/ander glas?

Vragen, vragen, vragen...
 
He, heb jij standaard licht in de kastjes? Luxe hoor! Dat heeft Aquatlantis nu weer niet (tenminste dat ding van mij).

En hoe kan het dat deze 25 kilo lichter is? Zelfde maten, maar andere materialen (en merk natuurlijk)? Of dunner/ander glas?

Vragen, vragen, vragen...
Klikkerdeklik
 
De kast zit in elkaar!
Algemene Indruk:
Degelijk 19mm plaatmateriaal
Prijs - kwaliteitsverhouding geef ik een 10/10 (ben snel tevreden)
Mooi afgewerkt.
Ruime plaats om je techniek in op te bergen.
Standaard verlichting in de kast, mooi en praktisch hebbedingetje.
Ik weet niet hoe het met andere kasten zit, maar het is handig dat je achter de middelste panelen kabel kan doorvoeren. Leuk dat men hier rekening mee gehouden.
Nadelen:
Poten zijn niet verstelbaar! Voor mij geen probleem maar wel iets waar eventueel anderen rekening mee dienen te houden
lees aandachtig de handleiding!
Gebruik de verkeerde scharnieren op de verkeerde plaats en je krijgt de deuren niet geregeld. (dit had ik even over hoofd gezien)
Zie dat je de panelen niet onderste boven monteert. Staat wel in de handleiding maar men ziet het snel over het hoofd.
 

Bijlagen

  • 20240121_172120.jpg
    20240121_172120.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 72
  • 20240121_172018.jpg
    20240121_172018.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 75
  • 20240121_172030.jpg
    20240121_172030.jpg
    3.9 MB · Weergaven: 84
  • 20240121_171958.jpg
    20240121_171958.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 82
Vandaag al weer zotte kosten gedaan.

JBL Proflora CO2 Taifun Inline 19/25
Juwel SmartFeed 2.0
Onderlegmat 200x60 Cm
JBL ProAquaTest SiO2 Silicaat
DD H2Ocean P1 doseerpomp
Houder voor DD P1 pomp
 
Ik zit met een “ei” 😊

Ik heb mij een aquarium onderlegmat aangeschaft. Maar nu zie ik op alle filmpjes van “Amtra” dat deze geen onderlegmat gebruiken!
Kan het kwaad dat ik geen onderlegmat gebruik?

Esthetisch zou ik deze liever weg laten.

Ik kan moeilijk geloven dat een fabrikant in zijn eigen voet zou schieten door deze weg te laten zonder nadelige gevolgen!
 
Ligt de bak plat op de kast? Of rust het frame op de randen van het meubel? In het laatste geval is zo'n onderlegmat niet nodig.
 
Ligt de bak plat op de kast? Of rust het frame op de randen van het meubel? In het laatste geval is zo'n onderlegmat niet nodig.
Het frame (een kader rondom rond) rust op de kast.
Kortom heeft iemand een yogamatje nodig?

Thx voor de info
 
Vandaag zandstraalfolie aangebracht, water zeep een ruitenwisser en een bankkaart zonder geld op, was zo gepiept.
Een statische studie gemaakt over mijn techniek, het komt wel in orde. Hoop ik.
Ondertussen is tot op heden mijn laatste bestelling ook aangekomen.

20240124_154200-jpg.371113
 

Bijlagen

  • 20240124_154332.jpg
    20240124_154332.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 35
  • 20240124_154322.jpg
    20240124_154322.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 35
Als alleenstaande moet ik altijd rekenen op de hulp van een chinees vrijwilliger :(

Maar enfin het is toch gelukt.
Die witte vlekken in de folie die verdwijnen met de tijd, het zaakje moet uitdrogen

IMG-20240125-WA0001.jpeg
 

Terug
Bovenaan