Nieuw substraat


Kellykellyy

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2022
Berichten
242
Leeftijd
29
Ik heb mijn zand in huis voor de bodem, nu moet natuurlijk het oude zand eruit.
Hoe begin ik hier het beste aan, want ik heb dit nooit eerder gedaan 😅

Alle vissen eruit halen? Moet het zand ook gespoeld worden, zoja hoe doe ik dat?

Ik had het volgende in gedachten:
- water uitlaten
- decoratie eruit
- oude zand eruit scheppen
- restjes uitzuigen met substraat stofzuiger
- nieuw zand erin
 
Nieuwe substraat altijd spoelen. Zelf laats het nieuwe zand in een emmer gedaan en met een tuinspoei kop (zo'n lange waarvan je de straal kan stellen) in het zand geduwd, kraan aan en draaien maar. Wel in de tuin/balkon doen :) Water eruit gooien en opnieuw en opnieuw.
Heb je dit niet, in een emmer gooien, water erbij en met je hand omscheppen, water eruit en opnieuw en opnieuw tot je helder water hebt.

Voor wat betreft de bodem wissel, wat ik zou doen:

Water voor een deel eruit in bakken of emmers, vissen erbij eventueel met wat planten. Geen idee wat je qua bestand hebt/planten.
Heb je een binnenfilter of buitenfilter. Je filter moet je wel in leven houden door te laten draaien. Binnenfilter zou je eventueel kunnen laten draaien in de bak van de vissen. Buitenfilter zou je met een luchtsteen en pomp in leven kunnen houden.
Rest van het water in andere bakken/emmers, als je zand wilt scheppen. Je kan je zand ook wegzuigen met een aanzuigslang/tuinslang wat je dan ook gebruikt.
Alles eruit halen qua decoratie
Misschien gelijk een doekje door het aquarium ;)
Zand erin, water erin, decoratie, planten en vissen.
 
Ik spoel de nieuwe bodem eerst en zuig dan de oude eruit maar laat de vissen erin. Dan de nieuwe bodem erin en zonodig een flinke verversing doen.
de eerste weken wel zuinig voeren ivm het wegvallen van de bacterien in de bodem.
 
Ik spoel de nieuwe bodem eerst en zuig dan de oude eruit maar laat de vissen erin. Dan de nieuwe bodem erin en zonodig een flinke verversing doen.
de eerste weken wel zuinig voeren ivm het wegvallen van de bacterien in de bodem.
Heb dat vroeger 1x gedaan met de vissen erin, had blijkbaar een vis gemist die begraven werd onder het zand :stop:
Sindsdien doe ik het niet meer met vissen erin maar het kan zeker. Nieuwsgierig, stel je hebt bodemrot, doe jij dat ook met de vissen in het water dan?
 
Nou in dat geval zou ik het niet doen of naderhand het water verversen. In zo n geval krijg je teveel stoffen in je water die je niet wil. In mijn geval was er niks loos verder qua bodemrot.
 
Vandaar ook de nieuwsgierigheid ;)
 
zand kan je er makkelijk met een slang uitzuigen hierna water weer terug en nieuw schoon zand voorzichtig er in terug doen.
 

Terug
Bovenaan