Wat is er nieuw

Nieuw visbestand 70 liter 61x31x44

hestibestie

New member
Lid geworden
13 oktober 2024
Leeftijd
24
Hi allen!

Zoals de titel luidt: ik ben op zoek naar een visbestand en ben vrij nieuw in de aquariahobby. Een beetje hulp van ervaringsdeskundigen zou dus super fijn zijn. 🙂

Voor een beetje context: na een goede poging met goedkope tweedehands bak heb ik toch maar een Juwel aquarium van 70 liter gekocht. In mijn oude aquarium van 60 liter (30 aug opgestart) had ik een Eheim binnenfilter geplaatst. Deze heb ik meegenomen naar mijn nieuwe aquarium. Het filter is nog niet compleet ingedraaid, daar het nitrietgehalte weer hoger is dan het eerder is geweest. Nog even afwachten dus. Ammoniak is al wel goed. PH 7,0, maar ik heb Colombo Flora Base als bodem gebruikt in mijn nieuwe aquarium. Op de verpakking staat dat deze voedingsbodem de pH verlaagt naar 6,0. Dat is nog even afwachten dus.

Anyway, nu mijn vraag: ik wil graag een zo divers mogelijk aquarium qua bewoners, maar wel een goede kwaliteit van leven (ik weet dat 70 liter niet al te groot is). Het lijkt me tof om wat garnaaltjes te hebben, slakjes (al hebben we daar al bewoners van: Puntige blaashorenslak), algeneters (misschien Otocinclus) en wat kleurige vissen als Killivissen. Nu zie ik gewoon door de bomen het bos niet meer en weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Soms denk ik: yes, dit is het, maar dan kom ik er toch weer achter dat dat visbestand dan niet ideaal is. Al helemaal omdat ik dus nog niet echt weet hoe hoog de pH uiteindelijk wordt door deze nieuwe bodem.

Wat zouden jullie me aanraden? En qua hoeveelheid visjes en bewoners? Het lijkt me ook heel leuk om een schooltje te hebben.

Ik hoor super graag van jullie!

Groetjes!
Schermafbeelding 2024-10-13 211448.png

Smaken verschillen, wat ik mooi vind hoef jij niet mooi te vinden. Wat ik hier op het forum lees is dat Otocinclus een goed ingedraaid aquarium nodig heeft. Ik zou met deze soort dus even wachten. Van slakken, garnalen en killivisjes weet ik niks.

Je kunt op aquainfo.nl zoeken wat je leuk vindt. En dan specifiek hier iets over een bestand of soort vragen.

Je kunt op aquainfo.nl zoeken wat je leuk vindt. En dan specifiek hier iets over een bestand of soort vragen.
Maar deze persoon zit toch juist hier om informatie te vragen?
Ik vind verwijzen ergens anders heen dan niet zo handig. Natuurlijk is er online veel info te vinden. Bv ook de site hobbykwekers. Maar ik denk niet dat de topicstarter iets heeft aan zo'n antwoord.

Maar deze persoon zit toch juist hier om informatie te vragen?
Ik vind verwijzen ergens anders heen dan niet zo handig. Natuurlijk is er online veel info te vinden. Bv ook de site hobbykwekers. Maar ik denk niet dat de topicstarter iets heeft aan zo'n antwoord.

Ts zei: ik zie door de bomen het bos niet. Wel, een goede boom om mee te starten is aquainfo.nl. Daar vind je duidelijke en goede info met een volledig overzicht van aquariumvissen, zowel in het nederlands als latijnse namen plus een zoekfilter.

Wat is er raar aan om dit advies te geven? Als iemand niet weet waar te beginnen, dan is dit een goede start.

Of verwacht je dat iemand een volledige soortlijst gaat maken voor een 70 liter bak? Soort advies kun je pas geven als iemand een beetje weet wat ie leuk vindt. En dan is aquainfo een goede start om lekker te zoeken naar leuke visjes.

Verwijzen naar goede informatieve sites is geen probleem en gebeurt regelmatig door onze leden en kan "nieuwe" hobbyisten helpen probleempunten nog beter te begrijpen naast advies van leden.

Prima om naar een goede site te verwijzen, maar ik denk niet dat dit een volledig antwoord is.
Er kunnen ook suggesties worden gedaan of vragen worden gesteld. Alleen verwijzen naar een andere website vind ik zo karig.

Ik kan zelf niet echt advies geven, aangezien de ts iets met killivissen wil doen en ik daar totaal geen verstand van heb.

Maar goed, ik ben nu zelf ook zoekende naar een goed bestand in mijn 70 liter. Ik gebruik zelf vaak de zoekfunctie van Aquavisie.

Leuk projectje hestibestie!
Op aquainfo.nl is inderdaad heel veel informatie te vinden en het is een goed startpunt om de waardes te vergelijken die bepaalde vissen verwachten. Al is het goed om te weten, dat sommige vissen in de winkel op hele andere waarden zijn gekweekt. Ga dus niet blind af op het advies, maar win ook even advies in bij de winkel waar je van plan bent de vissen/garnalen/slakken te kopen. Voor nu denk ik dat het de grootste zaak is om je cyclus af te ronden en te zien wat je pH nu daadwerkelijk is met de bodem die je hebt gekozen.

Qua grootte van aquarium ben je enigszins beperkt in wat voor vis je erin kunt hebben. Zelf ik heb een 60 liter bak met honderden garnalen en 8 boraras merah. Daarbij nog twee jonge clithon nerietslakken (die met hoorns in de schelp). Een nerietslakvrouwtje leegt echter wel eieren die niet uitkomen in zoetwater, dus de vraag is of je de kans wilt lopen dat je inrichting onder de witte stipjes komt. Zelf vind ik het wel wat hebben 🙂

Ik heb geen ervaring met otocinclus en kilivisjes. Wel hoor je vaak dat de otocinclus nogal ondervoed in de viswinkel zit, dus daar wil je wel echt een ingedraaid aquarium voor hebben met genoeg alg en biofilm om te eten. Ook moeten ze in een groepje, dus of het de beste leefkwaliteit voor ze is in een bak samen met hoogstwaarschijnlijk 100+ garnalen denk ik eigenlijk niet. Hun dieet lijkt namelijk erg op wat garnalen ook lekker vinden.

En in kilivisjes heb je zoveel verschillende soorten, dat alleen de vermelding kilivisje niet genoeg is om iets zinnigs te zeggen. Gaat het clown kili? Least kili? Het artikel op Aquainfo is denk ik wel een goed beginpunt:
https://aquainfo.nl/beginners-gids-voor-killies/

In ieder geval veel succes en besef dat het een reis is en dat de hobby daar om gaat 🙂 Er zullen dingen misgaan, je zult jezelf tegen het hoofd slaan als je na maanden erachter komt toch een keuze te hebben gemaakt die niet de meest handige is. Maar dat mag allemaal en hier op het forum zijn genoeg mensen die je kunnen helpen! 🙂

ETA: oh, en helemaal vergeten je scape te complimenteren! ziet er mooi uit 😉

Nou leuk nog een Groninger op het forum. Zelf heb ik een 60cm gehad met op de bodem wat Corydoras Panda en als scholenvisje de Rasbora Briggitae.
Je kan ook wat bodemvisjes nemen met bv 1 Betta. ook de Pauwooggrondel is een leuke vis die bij de bodem zwemt.

Anyway, nu mijn vraag: ik wil graag een zo divers mogelijk aquarium qua bewoners, maar wel een goede kwaliteit van leven (ik weet dat 70 liter niet al te groot is). Het lijkt me tof om wat garnaaltjes te hebben, slakjes (al hebben we daar al bewoners van: Puntige blaashorenslak), algeneters (misschien Otocinclus) en wat kleurige vissen als Killivissen. Nu zie ik gewoon door de bomen het bos niet meer en weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Soms denk ik: yes, dit is het, maar dan kom ik er toch weer achter dat dat visbestand dan niet ideaal is. Al helemaal omdat ik dus nog niet echt weet hoe hoog de pH uiteindelijk wordt door deze nieuwe bodem.
De uiteindelijke pH van de bodem kan een spelbreker zijn, dus op dit moment is het nog met een slag om de arm als je iets uitzoekt. @Cornelius weet behoorlijk wat van voedingsbodems, dus die kan je ongetwijfeld vertellen waar het uiteindelijk naar toe zou moeten/kunnen gaan.

Wat ook van belang is, is welke temperatuur je naar toe wilt, hoewel die vaak voor vissen een stuk minder zwart/wit is dan beweerd wordt.
Killi's zijn erg mooi, maar ook erg divers in hun verlangens. In feite is het een groep visjes waar meerdere families bij elkaar gebracht zijn onder één noemer. Het zijn allemaal eierleggende tandkarpers en seizoensvisjes.
Mijn vraag is dus aan welke killi's zit je te denken? Pseudomugil? Rijstvisjes? Fundulopanchax? Of zelfs oppervlaktebewoners (heb je een kap) als Epiplatys?

Otto's weet ik alleen van wat hier regelmatig gezegd wordt, en dat is dat je bak daarvoor behoorlijk gerijpt moet zijn (dat wil zeggen algengroei met de daarin horende micro-organismen(=aufwuchs)), omdat de kans anders groot is dat ze verhongeren.

Voor een dergelijke bak kun je ook aan denken aan een kleine pantsermeervalsoort (vroeger corydoras). Er zijn een paar soorten die in een dergelijke bak kunnen.

Ik hoop dat je met deze info een beetje verder kunt?

@Cornelius weet behoorlijk wat van voedingsbodems, dus die kan je ongetwijfeld vertellen waar het uiteindelijk naar toe zou moeten/kunnen gaan.
een aquasoil gaat langzaam transformeren naar de waardes van je verversingswater. Als jij water ververst met een hoge KH
dan zal de aquasoil o.a. de calcium gaan opslaan. Na verloop van tijd gaan hiermee de pH (dus ook de KH) verlagende eigenschappen steeds minder worden.
Maar hoe meer je ververst, en hoe groter het volume wat word ververst, hoe sneller dat proces gaat.
Je gebruikt een Colombo soil, en die zit ergens onderin het kwaliteits segment, dat betekend in de praktijk dat ie sneller mee te maken krijgt dan betere kwaliteit aquasoils.

Ik begrijp hieruit dat de verwachte pHverlaging niet erg veel gaat zijn en relatief kort (?) duurt?

In het begin wel, dan zal ie naar beneden worden getrokken naar 6 ofzo. Maar het duurt niet lang voordat het gaat uitwerken. Misschien een maand of 3?

Met al die bodems moet je eigenlijk verversen met osmose want dan gaan ze het langste mee. Zover ik weet geven die bodems waterstof ionen af en daarvoor in de plaats komt bv calcium en magnesium. Maar dat is nogal ingewikkeld en Corne weet dat beter denk ik.
Belangrijk is dus om eigenlijk geen kraanwater te gebruiken.

Prima om naar een goede site te verwijzen, maar ik denk niet dat dit een volledig antwoord is.
Er kunnen ook suggesties worden gedaan of vragen worden gesteld. Alleen verwijzen naar een andere website vind ik zo karig.

Ik kan zelf niet echt advies geven, aangezien de ts iets met killivissen wil doen en ik daar totaal geen verstand van heb.

Maar goed, ik ben nu zelf ook zoekende naar een goed bestand in mijn 70 liter. Ik gebruik zelf vaak de zoekfunctie van Aquavisie.

Koffiekan, theekan, limonadekan. Alles kan. Soms geef ik heel inhoudelijk advies en soms geef ik meer procesadvies. Het lijkt me respectvol om dat niet af te kammen in de twee berichten die je nu hebt geschreven. In jouw berichten staat werkelijk niks waar ts iets aan heeft, dus… neem een koffiekan en pak een lekker bakkie. En laat mij lekker mijn advies geven, dan laat ik jouw lekker jouw advies geven. Zo hoort dat op een forum.

Welkom in de hobby! Vuurgarnalen (neocaridina) of citroengarnalen komen wel leuk uit op een donkere bodem en zullen het uiteindelijk niet zo'n probleem vinden wanneer de pH wat hoger wordt.
Een paar leuke slakjes (appel, viviparus of tylo b.v. ) ook altijd leuk ruimen samen met de garnalen de boel goed op.
Een mooie groep van +-25 vuurtetra (Hyphessobrycon amandae) vullen de boel mooi op en voor de bovenlaag 3-5 ringbandsnoekjes (max 2 mannetjes).
Temperatuur rond de 22 graden en je zit prima om over enkele maanden nog een groepje van 5-7 otocincli toe te voegen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan