Wat is er nieuw

Nieuw visbestand rio180

• Onderwerp starter Onderwerp starter JoeriD
  • Startdatum Startdatum
J

JoeriD

Guest
De tijd komt dichterbij dat wij nu eindelijk kunnen gaan nadenken over t aanpassen van ons visbestand.
Huidige temp = 23gr
Ik had als volgt in me hoofd. Ik ben er nog niet uit welke vis ik voor de middenlaag ga doen dus ik wil graag weten wat jullie zouden doen of wat foor tips jullie nog kunnen geven of ideee 🙂

Boven

Koppel( harem? 1m 2v) Colisa (trichogaster) Labiosa ( 22-28gr)
Of ander klein koppel(harem)

Liever geen bijlzalmpjes of ringbandsnoekjes ( Pseudepiplatys of
Gasteropelecidae soorten)

Midden

Welke ik wil is nog niet duidelijk maar dezw hebben tot nu toe mijn voorkeur. En dan 10 a 15st

Citroen tetra - Hyphessobrycon pulchripinnis ( 22-26gr)
Blauwe Koningszalm - Inpaichthys kerri ( 24-27gr)
Goudtetra - Hyphessobrycon eos ( 24-28gr hemigrammus rodwayi)
Koperzalm - Hasemania Nana ( 22-28gr)
Rode Fantoomzalm - Hyphessobrycon sweglesi( 20-23gr)valt waarschijnlijk af
Rosaceus - Hyphessobrycon Bentosi ( 24-28gr)
Zwarte Fantoomzalm - Hyphessobrycon megalopterus ( +- 24gr)

Onder : koppel kersenbuiken ( die er al inzitten)
5x chrosocheilus siamensis( zitten er al in)
2x corydora schwartzi ( worden niet meer aangevuld )
1x Sewellia Lineolata

Dus graag jullie input tips of ideeen🙂

Wij kunnen niet voor jou beslissen welke vis je moet kiezen.

Welke lijkt je het leukst? Het is makkelijk om van 1 vissoort uit te gaan, en de rest daarop aan te passen 🙂

Nee dat snap ik🙂enn dat hoeft ook niet. Laat ik het anders formuleren.

- koperzalm
- citroentetra
- zwarte fantoomzalm

Weke zou het beste bij t bestaande bestand passen incl koppel of harem trichogaster labiosa. Geloof dat ze er allemaal wel bij kunnen?

Ik heb alleen ervaring met de koperzalm, dus zal me daar tot limiteren.
De koperzalm is heeeeeel actief. Door zijn drukte wil hij andere, wat rustigere, vissen nog wel eens in een hoekje duwen. Nu weet ik niet wat het gedrag van kersenbuikjes is, maar ik dacht dat die vooral bij de bodem zwommen. (correct me if I'm wrong)

De chrosocheilus siamensis wordt vrij groot, ben je daarvan op de hoogte?

De corry's wil je niet aanvullen zeg je, maar wat wil je dan op de bodem hebben?

Het enigste rustige wat nu nog in de bak zit zijn de corys.
Dat de chrosocheilus vrij groot kan worden weet ik. Grootste is nu 10cm ong.
Gedrag van de kersenbuiken is idd bodem( maar ook door heel.de bak ) vooral met jongen kunnen ze aggresief zijn naar alle andere cissen en met name bodembewoners. Dus daarom wilde ik de corys niet meer aanvullen tot de kersen weg zijn bijv. Dus op de bodem.alleen de kersenbuiken voorlopig.
Dus een school koperzalmen zullen de grotere trichogaster labiosa wel met rust laten denk je? Aangezien deze toch veelal bovenin zit maar ook wat rustiger is?

Dan ia dat zeker een optie waard denk ik🙂 thnx in ieder geval alvast🙂 heb nog 2 weken om na te denken dus tijd zat🙂

Als u qua uiterlijk alledrie de soorten leuk vindt, zijn de citroentetra, en de zwarte fantoompjes to h geschikter. Koperzalmen zijn nl. Erg druk, en ik heb de dieren van mij wel degelijk zien 'pesten'... (Zal wel aan de persoonlijkheid liggen).

Owk ja het zou goed kunnen. Ik heb met deze bisjes geen ervaring. Dus info van andere is altijd van harte welkom🙂 maar u mag gewoon "je" zeggen hoor🙂

Iemand een idee over wat ik beter kan doen? Trichogaster labiosa 1m/1v of beter 1m/ 2v?

@udomritthiruj: Welke dieren zijn daar slachtoffer van geworden dan?

Ik heb de ervaring dat ze niemand pesten. Hooguit dat de rustige vissen ze uit de weg gaan, maar nooit gehad dat andere vissoorten gepest worden.
Ik ben het wel met je eens dat de overige twee soorten meer geschikt zijn omdat deze minder druk zijn. Dan heb je minder risico dat andere vissen zich gaan verstoppen. Maar dat is jou keuze. Wil je een rustig aquarium of een meer actief?

Politiek correct antwoord. Ertussen in🙂
Er mogen zeker wel wat actievere soorten inzitten hoor. Maar het is ook wat je zegt. Bij elke lersoon kan de vis zich anders gedragen. Dit zijn daarom ook persoonlijke ervaringen die waarschijnlijk ook voortkomen uit combi van vissen en ruimte etc in de bak. Hogere temp worden ze mss wat actiever waardoor ze meer geneigt zijn om te gaan " pesten" lagere temp zijn ze mss wat rustiger. En uiteindelijk is hrt wat je zegt. Waar gaat je persoknlijke keus naar uit🙂 dus twijfel tussen citroentetra en koperzalm🙂

Citroentetra past er qua waterwaarden het beste bij. Dit omdat ze van dezelfde stromingssnelheid houden, maar koperzalm zou ook kunnen ja.

Ik heb net je inrichting bekeken, ze passen ook daar allebei. Ze zeggen dat de citroentetra mooier oogt in een aquarium met zwarte bodem en filtering over turf. Bij de koperzalm is het niet echt nodig.

Zoals al gezegd, koperzalm is het hypertje, citroentetra is wat rustiger.

Nu ben ik zelf wel fan van wat leven, en vooral de schijngevechten van de koperzalmpjes vond ik altijd prachtig. Maar dat is persoonlijk.

Ze kunnen allebei. Ga naar de winkel en kies zou ik zeggen haha.

Haha ja daar heb je ook gelijk in🙂 gaan we ook zeker doen. Filteren over ruft doen wij ook. Alleen moet ie weer vervangen worden.

Hebben nog geen visjes gehaald. As zondag of maandag gaan we.
Middenlaag is twijfel tussen citroentetra en koperzalm( hou wel van een uitdaging) en boven in wordt het voor 99% de trichogaster labiosa rood.

Maja kan nog veranderen😛

Hoihoi
Zo eerste uitbreiding van t visbestand is gehaald. Wilden graag naar een lfs waar we nog nooit geweest waren. En geloof me we gaan er ook niet meer teruf naar toe. Ik weet niet wat t was. Vissen zagen er helemaal niet slecht uit op een dode gourami in de bak en die lag er al wel ff. Veel jong spul allemaal.

Eerste keuze is geworden : 7x citroentetra ( meneer had er niet meer dus ga morgen even ergens anders kijke of ze er mog meer hebben) diklipgouramis hadden ze er 1 . Zag er wel slecht uit. En 3 honinggourami mannetjes. Waardoor mijn keuze wel veranderd is. Gaan toch eerder voor een harem honinhgouramis denk ik. Moegen even kijken

Dus uiteindelijk toch voor de citroentetra gegaan? Leuk hoor 🙂

Heb je gourami's meegenomen of heb ze daar laten zitten?

Foto's zouden ook leuk zijn 😀

Staan nieuwe fotos in mn fotoalbum.
Heb uiteindelijk gisteren nog 8 citroentetras meegenomen ( totaal is nu 15st) en nee zijn geen gouramis meer geworden.
Hebben een onbekendete soort mee genomen. Nl epyplatus chevalieri. Goede fotos moet ik nog plaatsen als ze mooi gekleurd zinn. Je kan ze wel zien zitten bovenin bij t filter. Een soort die tussen de 6-10cm groot kan word3n.

Ja ik had t gelezen. Thnx🙂 ja de kersenbuiken doen t heel goed idd. Nu nog maar 1 jonkie kunnen terug vinden. Maar geloof dat ze alweer bezig zijn. Maja met de epyplatus zal er wel noet veel meer overblijven 🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan