Nieuw: vragen/zorgen na overname van compleet discus aquarium


A

anoniem

Guest
Dag allen,

Dit leek mij de juiste plek voor de nodige kennis en ervaring.
Het volgende is het geval:
Afgelopen weekend heb ik een trofis 1800 (180x60x65) aquarium met 7 discussen overgenomen.
Na het nodige planwerk vooraf is de verhuizing afgelopen zondag gebeurd.

Ik heb de pompen, zo veel mogelijk water (ca de helft), alles mee verhuis en z.s.m geïnstalleerd.
'S ochtends vroeg begonnen en 's avonds laat konden de discussen terug in hun bak.

Tot zo ver is alles goed gegaan, en ik waak voor een nitriet piek (vervang nu nog ff dagelijks een deel van het water).
Echter vond ik bij aankoop sommige vissen al enigszins zorgelijk / minder gezond er uitzien (maar vanwege de totaalprijs kon ik per definitie niet moeilijk doen).

Zodoende eerst alle gegevens van de bak
180x60x65
JBL cristelprofi 1500 en jblcristalprofi900 filters
JBL PH controller/co2 installatie (PH = 6,73)
2 300watt thermostraten goed en een watertemperatuur van 30 graden
Kienhout en diverse planten

Qua vissen:
7 stendker discus
Ca. 15 corydorassen
2 ancistrussen
ca 10 roodkopzalmpjes
ca. 10 chinese danio's

1. Onderstaand zal ik foto's van de discusvissen uploaden, en graag hoor ik of dit al dan niet zorgelijk is (heb reeds bij de lokale speciaalzaak navraag gedaan, die zeiden: aankijken. Al leken deze niet echt geintresseerd, zodoende ook vraag 2).


1.1. Het meest zorgelijke exemplaar, deze is veel minder fel gekleurd dan de rest. Gedraagt zich verder zo ver ik kan beoordelen normaal, en 'pest' zelfs grotere exemplaren weg bij het voeren. Hij is wel de kleinste:
Totaal aanzicht:
https://drive.google.com/open?id=0B4bPm9Xu9gIfa3AtNVRLOW9WU2s

https://drive.google.com/open?id=0B4bPm9Xu9gIfeEJZRUlnemMtNlE
De zorgelijke plek (lijkt de afgelopen dagen niet groter te worden, ook geen last van te hebben):

https://drive.google.com/open?id=0B4bPm9Xu9gIfdmVpOFNwZ2tJNjg

1.2. Dan het volgende exemplaar:
Totale aanzicht:
https://drive.google.com/open?id=0B4bPm9Xu9gIfTThmZ0dfVmdSMnc

Lijkt een ‘wondje’ of ‘oud al dan niet genezen wondje’ bovenaan te hebben (geprobeerd te fotograferen, is lastig. Het lijkt een klein deukje):
https://drive.google.com/open?id=0B4bPm9Xu9gIfczlWUThvcnBDaVk
https://drive.google.com/open?id=0B4bPm9Xu9gIfSjZSU3pFWi02OE0

1.3 dan het volgende exemplaar:
Totale aanzicht, met plekje links onderin:
https://drive.google.com/open?id=0B4bPm9Xu9gIfMFJaVy1uaXNUV3M

1.4 dan het volgende exemplaar:
Licht het aan mij of is deze erg mager? Zorgelijk? Of gewoon goed eten?
https://drive.google.com/open?id=0B4bPm9Xu9gIfbnhTajFjbnhSLUk

1.5 dan het volgende exemplaar:
https://drive.google.com/open?id=0B4bPm9Xu9gIfbEdZZ0NmY2FlaDA
Eveneens links onderin een plekje?
https://drive.google.com/open?id=0B4bPm9Xu9gIfdDVFZVFLaVJjdGc



2. Ik heb direct zodra de winkel open was voer ingeslagen (diepvries tabletten speciaal voor discus en korrelvoer speciaal voor discus), hoeveel moet ik voeren? Ik heb voorheen vooral plantenaquaria gehouden met slechts een paar kleine visjes, deze voerde ik juist amper: maar overal staat dat discussen erg veel/vaak eten. Het liefst zou ik slechts twee keer per dag voeren, maar momenteel voer ik 's ochtends wat droogvoer. Rond etenstijd één diepvries tablet, en savonds wat droogvoer. Is dat afdoende/veel?
De discussen eten alles, enkel beland veel in eerste instantie op de bodem waardoor de bodemvissen veel voer al 'stelen'.

Dat zijn mijn twee dringende vragen, de rest komt op termijn: eerst wil ik de boel stabiel hebben.
Is de boel stabiel dan ontstaat de volgende vragen:

3. Ik ben intensief met plantenaquaria bezig geweest, maar deze wil ik met de komst van dit aquarium weg gaan doen. Zodoende wil ik veel (die de temperatuur aankunnen) planten op den duur -wanneer de boel stabiel is- overzetten. Ik gebruikte altijd met succes de Redfield index (waarbij je in basis eigenlijk de fosfaat op je nitriet afstemt) Kan ik deze methode ook probleemloos bij de discussen voortzetten? (in praktijk komt het er op neer na iedere waterverversing fosfaat iets aan te vullen en micro-elementen(spoorelementen) toe te voegen). Of kunnen discussen hier niet tegen? (ik zou niet weten waarom niet, maar vraag het voor de zekerheid liever).

4. In dit op te heffen aquarium zitten nog meer vissen. Mijn vraag is, hoeveel bijvissen is verstandig? Met name over nog ( ca. 10) meer corydorassen maak ik mij zorgen, vanwege het mogelijk 'stelen' van het voer van de discussen. Wat is raadzaam?
En leveren een stuk of wat otocynclussen problemen op? (als in, gaat deze aan de discussen hangen?)
Tot slot, ik heb (bijna letterlijk) honderden vuurgarnalen in het huidige plantenaquarium zitten, is overzetten énkel en alleen voeren? Of zullen ze met voldoende schuilplaatsen ongeveer even hard opgegeten worden als dat ze zich weer voortplanten? Wat zijn de ervaringen

Ik hoor erg graag van jullie experts!

Alvast bedankt,
 
1.1 lijkt een schuur plekje, als het goed is herstelt dit de komende dagen wel

1.2 is idd een putje, maar ziet er niet direct uit om heel zorgelijk te noemen, in mijn ogen. Je zou wel wat extra sera fishtamin kunnen toevoegen, soms helpt dit ook bij herstel van dergelijke plekjes

1.3 lijkt mij ook iets van een schuurplekje. kan het niet zo heel goed zien. maar gezien de verhuizing met alles wat hierbij komt, heel begrijpelijk en in mijn ogen ook geen reden tot directe zorg

1.4 heeft geen volle pens, maar recht van voren kan je zien of er een "mesvorm" is ontstaan. ik zou zeggen, heel goed kijken of de vis eet, heeft deze ontlasting en hoe ziet deze er uit. dus even scherp opletten, zoals eigenlijk altijd......

1.5 idem schuurplekje mijns inziens

2 de vissen zijn volwassen zover ik kan beoordelen. dus 2 keer per dag voeren moet kunnen volstaan. wel fijn dat ze ook granulaat eten, dat doen niet alle vissen
ik zou (uit een blister) 1 a 2 blokjes diepvries geven, beetje afhankelijk hoe snel ze het weg hebben. Zelf geef ik geen granulaat, dus die vind ik wat lastiger inschatten, maar ik zou zeggen een vast schepje hiervoor gebruiken en kijken wat ze binnen korte tijd naar binnen kunnen werken en dat als maat gaan aanhouden. Desnoods een theelepeltje als "maat" voor het granulaat.

3 dit kan er toe leiden dat ze het niet direct leuk vinden. mijn advies is derhalve om dit langzaam op te bouwen naar de benodigde waarden, en vooral te kijken wat het effect en gevolg voor je vissen is. zie je geen bijzonderheden, dan zijn er geen problemen, zie je wel iets, dan heb je reden om na te denken........

4 cory's kunnen in basis goed bij de discus, maar welke heb je zitten en wat is hun temperatuur behoefte? Dat is belangrijk om naar te kijken. Bij mij eten de discussen uit de hand, dus heb totaal geen last van stelen van voer door evt. bodembewoners, maar moet juist alert zijn op het feit dat deze ook wat te eten krijgen........
De oto kan naar mijn ervaring deze temperatuur absoluut niet hebben, deze zullen heel snel dood gaan op zo'n hoge temp is mijn ervaring, dus ik zeg: niet doen

met garnalen heb ik geen ervaring, dus daar kan ik inhoudelijk niets van zeggen
 
Nog even wat opgezocht;
Watertemperaturen en invloed op het gedrag van de discusvissen De normale temperatuur voor het houden van discusvissen ligt bij 29-30°C. Zijn uw vissen te rustig en traag, en vreten ze niet eerder aarzelend, moet u de watertemperatuur gedurende ongeveer twee weken verhogen tot 33 °C. Daardoor verhoogt de stofwisseling van de discusvissen en wordt hun activiteit en hongergevoel gestimuleerd. Zijn uw dieren zeer beweeglijk, agressief en vechten ze onder elkaar, kunt u het temperament en de agressies van uw discusvissen door een temperatuurvermindering tot 27°C duidelijk „afkoelen“.


Nachtlicht Vissen oriënteren zich in de vrije natuur aan het maandlicht of aan de zon. Met een nachtlicht dat u via een timer kunt s turen en dat zich met het daglicht moet overlappen, helpt u de dieren hun oriëntatie te behouden en de schuwheid tot een minimum te beperken. Bij plotselinge inschakeling van het licht in een donkere ruimte is het mogelijk dat de discusvissen zich zodanig verschrikken dat ze angstig door het bekken „schieten“, uit de aquarium springen of zelfs tegen de ruit van de aquarium botsen. Door deze botsing tegen de ruit van de aquarium kunnen discusvissen zelfs (bijvoorbeeld door een schedelbreuk) sterven. Met een nachtlicht beperkt u dit risico tot een minimum (ook een babylamp „maan“ in de contactdoos zou mogelijk zijn).
 
1.1 lijkt een schuur plekje, als het goed is herstelt dit de komende dagen wel

1.2 is idd een putje, maar ziet er niet direct uit om heel zorgelijk te noemen, in mijn ogen. Je zou wel wat extra sera fishtamin kunnen toevoegen, soms helpt dit ook bij herstel van dergelijke plekjes

1.3 lijkt mij ook iets van een schuurplekje. kan het niet zo heel goed zien. maar gezien de verhuizing met alles wat hierbij komt, heel begrijpelijk en in mijn ogen ook geen reden tot directe zorg

1.4 heeft geen volle pens, maar recht van voren kan je zien of er een "mesvorm" is ontstaan. ik zou zeggen, heel goed kijken of de vis eet, heeft deze ontlasting en hoe ziet deze er uit. dus even scherp opletten, zoals eigenlijk altijd......

1.5 idem schuurplekje mijns inziens

2 de vissen zijn volwassen zover ik kan beoordelen. dus 2 keer per dag voeren moet kunnen volstaan. wel fijn dat ze ook granulaat eten, dat doen niet alle vissen
ik zou (uit een blister) 1 a 2 blokjes diepvries geven, beetje afhankelijk hoe snel ze het weg hebben. Zelf geef ik geen granulaat, dus die vind ik wat lastiger inschatten, maar ik zou zeggen een vast schepje hiervoor gebruiken en kijken wat ze binnen korte tijd naar binnen kunnen werken en dat als maat gaan aanhouden. Desnoods een theelepeltje als "maat" voor het granulaat.

3 dit kan er toe leiden dat ze het niet direct leuk vinden. mijn advies is derhalve om dit langzaam op te bouwen naar de benodigde waarden, en vooral te kijken wat het effect en gevolg voor je vissen is. zie je geen bijzonderheden, dan zijn er geen problemen, zie je wel iets, dan heb je reden om na te denken........

4 cory's kunnen in basis goed bij de discus, maar welke heb je zitten en wat is hun temperatuur behoefte? Dat is belangrijk om naar te kijken. Bij mij eten de discussen uit de hand, dus heb totaal geen last van stelen van voer door evt. bodembewoners, maar moet juist alert zijn op het feit dat deze ook wat te eten krijgen........
De oto kan naar mijn ervaring deze temperatuur absoluut niet hebben, deze zullen heel snel dood gaan op zo'n hoge temp is mijn ervaring, dus ik zeg: niet doen

met garnalen heb ik geen ervaring, dus daar kan ik inhoudelijk niets van zeggen


Bedankt voor het antwoord.
Geen directe reden tot zorg als ik het goed begrijp? Heb je het 'gat' onderaan de vinnen van vis 1.1. opgemerkt? Dat leek mij namelijk zorgelijker dan de schuurplek.

1.4... wat bedoel je met mesvorm? ik heb vanochtend bij het voeren gekeken, hoewel de vis net als de rest er op af kwam heeft deze geen hap genomen. Ik zal het in de gaten houden.
Is het handig een foto van voren te maken en te uploaden?

Tot nu toe heb ik overigens uberhaupt pas bij één vis ontlasting gezien (zag er normaal uit), bij de rest (nog?) niet.

Wat betreft punt 4, helder. Dan gaan de oto's op termijn opzoek naar een ander huis :)

Wat ik overigens vergat te vermelden, er zit een uv lamp op het aquarium aangesloten. Eigenlijk weinig idee van wat deze precies doet.
 
ik had het bij de vin niet opgemerkt, maar dat is "gewoon" een gescheurde vin, dat gaat zich wel herstellen onder normale omstandigheden.

mesvorm betekent dat de vis recht van voren heel smal is en wel zo scherp als een mes lijkt. als dit het geval is, dan is deze ernstig vermagert en is er heel wat meer aan de hand

goed de ontlasting blijven observeren en kijken wat je kan waarnemen, hou het desnoods bij

de vissen kunnen best even zonder eten (tot 4 weken vanuit gezonde situatie) echter je wil natuurlijk dat ze wel aan het "vreten" gaan. wat aten ze bij de vorige eigenaar, zodat je dit op dit moment ook kan doen, overwennen qua voer is denk ik van later belang. Als je artemia neemt, dan denk ik dat ze op zich wel zullen eten. Mochten ze binnen een paar dagen niet eten, dan zou ik de temperatuur wat gaan verhogen om de stofwisseling wat op te voeren, maar eerst goed observeren
 
oja en de uv is voor het sterieler maken van je bak (kort gezegd het doden van bacterien).

persoonlijk ben ik hier geen direct voorstander van en zou dit niet gebruiken, maar daar zijn de meningen en ervaringen heel divers en breed in
 
Wat betreft punt 4, helder. Dan gaan de oto's op termijn opzoek naar een ander huis :)

Dat zou ik ook doen met de Chinese danio omdat deze een temperatuur verlangen van 15 tot 22 graden.
 
oja en de uv is voor het sterieler maken van je bak (kort gezegd het doden van bacterien).

persoonlijk ben ik hier geen direct voorstander van en zou dit niet gebruiken, maar daar zijn de meningen en ervaringen heel divers en breed in

Het amazone bekken heeft een amper meetbare bacteriedruk, onze aquaria daarin tegen zijn in verhouding open riolen.
Sterker nog, de meeste uv lampen die in aquaria gebruikt worden zijn veel te licht uitgevoerd.
Bij een bak van 400 liter is een 30 tot 40 watt aan te bevelen.
 

Terug
Bovenaan