Nieuw Zalmpje ligt op de bodem snel te happen


Andre73

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2023
Berichten
358
Leeftijd
51
Ik heb vanmiddag een koperzalmpje gekocht in de dieren winkel. ze zwom goed bij de dierenwinkel en liet zich moeilijk vangen. eenmaal thuis eerst 10 minuten in de zak in het aquarium gelaten en daarna los gelaten. ze zwom even en zakte al snel naar de bodem waar ze blijft liggen snel happend naar adem. al een kwartier lang alsof ze in een soort shock is en er niet meer uitkomt . dan gaat ze nu dood zeker???? ik heb dit nooit meegemaakt met nieuwe visjes in het aquarium zetten.
 
Hebben de andere vissen er geen last van en hoelang draait de bak?
Ik zou dit wel gelijk laten weten aan de verkoper.
 
Ik heb vanmiddag een koperzalmpje gekocht in de dieren winkel. ze zwom goed bij de dierenwinkel en liet zich moeilijk vangen. eenmaal thuis eerst 10 minuten in de zak in het aquarium gelaten en daarna los gelaten. ze zwom even en zakte al snel naar de bodem waar ze blijft liggen snel happend naar adem. al een kwartier lang alsof ze in een soort shock is en er niet meer uitkomt . dan gaat ze nu dood zeker???? ik heb dit nooit meegemaakt met nieuwe visjes in het aquarium zetten.
Heb je de vis niet laten overwennen door steeds wat aquariumwater toe te voegen aan het zakje? Ik doe er meestal een uur over om vissen over te wennen
 
eenmaal thuis eerst 10 minuten in de zak in het aquarium gelaten en daarna los gelaten
Dit is alleen om eventueel temperatuurverschil te voorkomen. Als je niet steeds wat water erbij giet komt die misschien in totaal andere waterwaardes terecht. Daarom is overwennen vaak belangrijk.
 
Mijn bak draait gewoon goed, en Nee de andere vissen hebben hier geen last van. het zal denk ik aan het visje zelf liggen. mijn andere vissen heb ik zelfs in 1 keer erin gedaan zonder te wennen en dat ging bij hun gewoon goed. ze zwom daarnet wel even tussen de andere koperzalmen maar ligt nu weer steeds op de bodem te happen.
 
Ph schok misschien.
Je zegt steeds dat je bak prima draait maar je opent steeds topics met alleen maar problemen. 🤷‍♂️
Dat je je vissen niet laat overwennen is zowizo een risico.
 
Ph schok misschien.
Je zegt steeds dat je bak prima draait maar je opent steeds topics met alleen maar problemen. 🤷‍♂️
Dat je je vissen niet laat overwennen is zowizo een risico.
Ik laat om de zoveel tijd mijn water testen en alle waarden zijn prima , en de andere vissen kweken als de ratten in mijn bak . welk bewijs wil je nog meer?? !!
 
Ik laat om de zoveel tijd mijn water testen en alle waarden zijn prima , en de andere vissen kweken als de ratten in mijn bak . welk bewijs wil je nog meer?? !!
Ik hoef geen bewijs. Als je bewijs wil leveren moet je de waardes uit de zak meten en dan de waardes uit je bak vergelijken: Het gaat er om dat de vissen in de winkel vaak op andere waardes dan bij de de mensen thuis zitten. Daar komt de term ph schok ook vandaan.
Daarom is overwennen ook altijd aan te raden.

Is toch ook maar een kleine moeite ? 🤷‍♂️
 
Het kan toeval zijn Andre maar je hebt ook een topic over dode Guppen. Ik zou je aanraden om zelf een testkoffer te kopen want dan kun je meten als het je uitkomt en vaak test de lfs met strips.
Wat er speelt weet ik niet maar goed ik hoop dat je verder geen uitval zal krijgen.
 
Het kan toeval zijn Andre maar je hebt ook een topic over dode Guppen. Ik zou je aanraden om zelf een testkoffer te kopen want dan kun je meten als het je uitkomt en vaak test de lfs met strips.
Wat er speelt weet ik niet maar goed ik hoop dat je verder geen uitval zal krijgen.
De dierenwinkel test bij mij altijd met flesjes uit een testkoffer. en niet met test strips.. ik vind dat er nogal wat aannames worden gedaan omdat ik dode guppen heb gehad denken mensen gelijk dat het aan mijn water kwaliteit en skills ligt zonder dat ze weten hoe ik mijn water laat testen enz. ja er zal wel iets fout zijn wat ik doe word er dan als eerste gedacht. maar dat het aan de vis zelf ligt dat is dan wel in de laatste plaats. zo heb ik eerder ook 2 corydoras panda gehad uit de dierenwinkel die de andere dag er niet meer waren. heb ik ook hier op het forum gepost. maar later heeft de dierenwinkel toch toegegeven dat het aan het visje lag omdat iedereen ermee terug kwam in de winkel. en ze namen daarom niets meer af bij deze kweker. rot was wel dat ik van een medewerker daar hoorde dat andere mensen hun geld terug kregen en ik niet.
 
Het overwennen van een vis kost wat tijd: eerst laat je de zak een half uur in het aquarium drijven om de temperatuur op gelijk niveau te krijgen. Daarna gooi je wat water uit de zak en schenk je een keer of 3, 4 een glas water uit je aquarium in het zakje. Zo kan de vis langzaam aan de temperatuur en daarna aan de samenstelling wennen. Als je het te snel overwent kan het visje in een shock terechtkomen waar ze niet altijd van herstellen.
 
ik vind dat er nogal wat aannames worden gedaan omdat ik dode guppen heb gehad
Nou ja als je probeert om de oorzaak te achterhalen dan denk ik dat je alle opties open moet houden maar dat wil niet zeggen dat het met elkaar te maken heeft Andre.
Het zou alleen een mogelijkheid kunnen zijn.
 
rot was wel dat ik van een medewerker daar hoorde dat andere mensen hun geld terug kregen en ik niet.
Dan weet je toch al meteen dat je niet serieus word genomen. Dan zou ik die zaak fijn links laten liggen.
Dat er aanames gemaakt worden valt wel mee. Er word vaak gewoon gereageerd op wat je zelf verteld 🤷‍♂️
Het overwennen kan heel belangrijk zijn dus dat weet je nu. Of je daar wat mee doet moet je zelf weten.

Vissen in je bak thuis kunnen zich vaak prima aanpassen in het water waar ze in zitten. Maar mocht dit flink anders zijn dan het water uit de winkel dan kan een nieuwe vis problemen krijgen.

Het goed overwennen hoort natuurlijk ook bij de hobby.
Nu zullen er best wel meer zijn die de vissen te snel of zonder overwennen in de bak los laten.
Meestal gaat het het goed maar of het de juiste manier is ?????

Sommige gooien de vis ook met water en al in de bak iets wat ik absoluut niet wil.
 
Hoi Andre. Misschien helpt je het volgende wat ik meestal doe met nieuwe aanwinst. Eerst de transportzak ongeopend in het aquarium laten drijven/liggen. Daarna maak ik hem open en doe elke 10 minuten aquariumwater bij de zak met vissen. De zak heb in met een veerklem, soort van wasknijper bevestigd aan de bak.

Na een uur doe ik de vissen met het water overgieten door een vangnetje boven een emmer en ze daarna in de bak.

*Edit*
In principe geldt...... ik heb een leven lang met verschillende soorten dieren gewerkt. Je hebt met het overwennen niet alleen te maken met andere waterwaarden, temperatuur. Maar ook een voor de nieuwe bewoner(s) een nieuwe omgeving, nieuwe medebewoners. Eigenlijk te vergelijken met ons de mens.

*Edit*
Ik lees nu dat ook @Esthersvisjes hetzelfde soort advies geeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal er voortaan mee rekening mee houden daar ik dit nog nooit gehad heb dat een vis in shock raakte met loslaten in de bak. bij de dode guppen ging dit trouwens perfect. ze zwommen gelijk mooi rond in de bak . inmiddels zwemt het visje goed en heeft ze zich bij de andere vissen gevoegd. ze is niet bang maar word wel opgejaagd door de andere koperzalmen , maar in mijn bak is dat niet anders dan iedere vis elkaar najaagt. zelfs de corydorassen panda jagen met 2 op de molly om hem terug te pakken. en behalve de tetra's hebben rust. de rest lijkt wel een compleet circus. maar saai is het zeker niet.
 
Ik zie dat hier ook verschillende meningen over zijn. Het lang overwinnen van een vis zou weer stress kunnen geven doordat hij langer vastzit in een klein zakje of bakje. Er zijn ook voorstanders van de zogenaamde plop en drop methode. Klein beetje temperatuur wennen en voor de rest zo overzetten. Motivatie daarvoor was dat een vis in de natuur ook door verschillende waterslagen zwemt en daar verschillende zuurgraden en temperaturen ziet.

Helaas kunnen we het ze niet vragen wat het beste bevalt.
 
Ik zie dat hier ook verschillende meningen over zijn. Het lang overwinnen van een vis zou weer stress kunnen geven doordat hij langer vastzit in een klein zakje of bakje. Er zijn ook voorstanders van de zogenaamde plop en drop methode. Klein beetje temperatuur wennen en voor de rest zo overzetten. Motivatie daarvoor was dat een vis in de natuur ook door verschillende waterslagen zwemt en daar verschillende zuurgraden en temperaturen ziet.

Helaas kunnen we het ze niet vragen wat het beste bevalt.
of zou dit komen omdat het “vaak” wel goed gaat en de schade “vaak” beperkt blijft tot wat enkele euro’s?
Als je de mensen neemt met een zeewaterbak (waaronder ik )dan word er wel flink tijd uitgetrokken om over te wennen.
Sommige garnalen zijn zelfs zo gevoelig dat ze meteen dood neer kunnen vallen.
 
Motivatie daarvoor was dat een vis in de natuur ook door verschillende waterslagen zwemt en daar verschillende zuurgraden en temperaturen ziet.
Ook dit gaat natuurlijk geleidelijk omdat het water zich vermengt. Dat is geen plop en drop naar totaal andere waardes binnen 1 seconde.
 
Ik zie dat hier ook verschillende meningen over zijn. Het lang overwinnen van een vis zou weer stress kunnen geven doordat hij langer vastzit in een klein zakje of bakje. Er zijn ook voorstanders van de zogenaamde plop en drop methode. Klein beetje temperatuur wennen en voor de rest zo overzetten. Motivatie daarvoor was dat een vis in de natuur ook door verschillende waterslagen zwemt en daar verschillende zuurgraden en temperaturen ziet.

Helaas kunnen we het ze niet vragen wat het beste bevalt.
Dat klopt ook van dat stress. want het visje schoot steeds keihard tegen de kanten van het zakje aan waar hij inzat! je hoorde echt pok, pok, pok steeds. die wilde er duidelijk graag uit. als het visje dan een half uur zo tegen de zak blijft schieten lijkt mij ook niet goed?
 
Dat klopt ook van dat stress. want het visje schoot steeds keihard tegen de kanten van het zakje aan waar hij inzat! je hoorde echt pok, pok, pok steeds. die wilde er duidelijk graag uit. als het visje dan een half uur zo tegen de zak blijft schieten lijkt mij ook niet goed?
Daarom zijn die zwarte zakken ook zo fijn. dan raken ze niet zo gestresst maar die zie je niet zo vaak. Zal wel weer paar cent meer kosten 🤷‍♂️

Vissen toevoegen met het licht uit verminderd ook de stress.
 
Laatst bewerkt:
Daarom zijn die zwarte zakken ook zo fijn. dan raken ze niet zo gestresst maar die zie je niet zo vaak. Zal wel weer paar cent meer kosten 🤷‍♂️

Vissen toevoegen met het licht uit verminderd ook de stress.
Het licht in mijn aquarium staat overdag altijd uit . en vissen in zwarte zakken heb ik ook nog nooit gekregen. ze doen er altijd een blauwe papieren zak over om het donker te houden. deze kan ik misschien de volgende keer ook wel eens laten zitten als ik de zak in het aquarium leg. de volgende worden 2 black mollys maar ik verwacht dat dit heel anders zal gaan als bij de koperzalm. denk dat mollys sowieso van zichzelf wat minder gestrest zijn.
 
ze doen er altijd een blauwe papieren zak over om het donker te houden
Vaak zijn zulke zakken er voor om de temperatuur niet te veel te laten afkoelen.
Vroeger deden ze de zak in kranten wikkelen maar dat kost nu te veel tijd denk ik.
Een papieren zak moet je er natuurlijk niet om laten zitten als je de zak in het aquarium legt.
 
Het licht in mijn aquarium staat overdag altijd uit
Is de verlichting dan heel de nacht aan of hoe moet ik dat zien ?
Of heb je helemaal geen verlichting wat aan gaat ?
 
Fijn dat het weer goed gaat met de vis. :) Ik denk persoonlijk dat hier moeilijk 1-op-1 een verband gelegd kan worden met het gebrek aan overwennen. Rondom zo'n verhuizing gebeurt van alles, en de vis leek in de zak al erg gestresst te zijn. De waterwaarden moeten m.i. wel extreem afwijken, wil een vis (een zoetwatervis tenminste) slecht reageren op een plotselinge overgang. Zie hier voor een uitgebreide uitleg: https://aquariumscience.org/index.php/4-8-1-rapid-thermal-and-ph-shifts/

En onderstaand stukje van een ander artikel van die site:

Yes, Fish Often Keel Over on Introduction to a New Aquarium​

Now new fish do quite often die rapidly when put in a tank. We’ve all seen it. So it is quite natural that water parameter differences became the scape goat. And a whole false science has come about centered around properly “acclimating” new fish to their new parameters. “Replace one fourth of the water in the bag with tank water every fifteen minutes. Put the fish in the tank after one hour of gradual increases and acclimating”. All this is totally unnecessary. “Cut, Pour, Plop” will work just fine.

What actually happens when most fish rapidly die when introduced to a tank from a shipping bag is that the fish is highly stressed from the entire process. All of this stress can literally give a fish the fish equivalent of a heart attack. The death of the fish is NOT because they weren’t properly “acclimated” to the new water. Rapid changes in water chemistry and temperature DO NOT kill fish.

Zelf gooi ik vissen daarom altijd z.s.m. in hun nieuwe bak. Stress is verreweg de grootste factor waar je mee te maken hebt bij een verhuizing.
 
Is de verlichting dan heel de nacht aan of hoe moet ik dat zien ?
Of heb je helemaal geen verlichting wat aan gaat ?
De verlichting gaat alleen in de avond aan . meestal vanaf 20.00 uur tor half 1 snachts. en in de winter vanaf 19.00 uur. overdag is er genoeg licht in de bak. ik heb maar 2 plantjes (lilaeopsis) die gaan er goed op.
 
Overwennen doe ik altijd met de druppelmethode. Emmer op de grond met een co2 slangetje in het aquarium en dan langzaam laten stromen in de emmer waar de aangekochte vis in zwemt met het transportwater, en dan steeds een paar 100cc water uit de emmer scheppen. Dit houdt ik dan een half uur tot 3 kwartier vol en dan gaat de vis in het aquarium. Nooit last gehad van uitval op deze manier.
 
Fijn dat het weer goed gaat met de vis. :) Ik denk persoonlijk dat hier moeilijk 1-op-1 een verband gelegd kan worden met het gebrek aan overwennen. Rondom zo'n verhuizing gebeurt van alles, en de vis leek in de zak al erg gestresst te zijn. De waterwaarden moeten m.i. wel extreem afwijken, wil een vis (een zoetwatervis tenminste) slecht reageren op een plotselinge overgang. Zie hier voor een uitgebreide uitleg: https://aquariumscience.org/index.php/4-8-1-rapid-thermal-and-ph-shifts/

En onderstaand stukje van een ander artikel van die site:


Zelf gooi ik vissen daarom altijd z.s.m. in hun nieuwe bak. Stress is verreweg de grootste factor waar je mee te maken hebt bij een verhuizing.
En zou je dit dan ook doen met bijvoorbeeld wildvang exemplaren , discusvissen en andere wat lastiger soorten. ??
Gewoon benieuwd of je er dan anders tegenaan kijkt ?
 
Zo zeg, iemand heeft een probleem met een visje en meteen heeft André maar verkeerd overgewend. Want je guppen ook bla bla bla. Lekker sfeertje. Met alle respect..maar wat weten we nou helemaal van de hele situatie? Hoeveel mensen gaan daadwerkelijk een uur kommetje voor kommetje in de zak zitten gieten, het is al een stressshow en dat rek je alleen maar op. Of wat dacht je van binnenhuis verhuizen, dat gaat gewoon met een netje. Complimenten dat sommigen toch nog kunnen relativeren en zelfs met onderzoeken, dus onderbouwing, komen. (y)
 
Nou Benji ik haalde alleen het topic aan van zijn Guppen en vroeg me af er er een verband zou kunnen bestaan. Ik heb nergens gezegd dat beide zaken door dezelfde oorzaak komen of dat Andre hier schuld aan heeft.
Over het overwennen heb ik het niet echt gehad en dat doet de een zo en de ander zo maar ik vindt dat je wel fel reageert op de opmerking dat er eerder ook problemen met de Guppen waren hoor.

Misschien ben ik dan een van de weinigen maar ik zet nieuwe visjes vaak in een emmer van 5 liter en voeg dan 2 uur lang vaak kopje voor kopje wat water bij. Ik zeg niet dat dit moet maar ik doe het gewoon zo en wellicht zijn de andere manieren van leden net zo goed.
 
Met alle respect..maar wat weten we nou helemaal van de hele situatie
Nou als je alle topics terug leest zijn er toch wel vaker problemen geweest Bij ts . Niet dat dat erg is maar als je daar een topic van maakt kan je kritiek krijgen.
Het is niet alleen maar kritiek want er worden ook altijd goede tips gegeven.
Het langzaam overwennen is gewoon om eventuele problemen te voorkomen / te verminderen / uitval voorkomen.

Jou reactie vind ik zelf beetje overdreven 🤷‍♂️ sfeertje is naar mijn idee prima hier maar als je slecht tegen kritiek kan kan je beter alleen lezen ipv posten.

Iedereen doet aquarium houden op zijn eigen manier of dat nou goed of slecht is.
Maar soms doen mensen ook dingen omdat ze niet beter weten/ anders gewend zijn.
 
Ik denk dat het juist goed is dat iedereen zijn eigen zienswijze heeft. De waarheid ligt meestal ergens in het midden. En als we het niet zien als een aanval, maar als een bijdrage dan kunnen we mooi van elkaar leren. Geef diegenen die hun mening nog niet gevormd hebben alle zienswijzen en dan kunnen ze zelf een gefundeerde keuze maken.
 
Het nieuwe koperzalmpje leeft nog steeds en zwemt rond maar ik zie wel dat het nog steeds snel hapt met zijn bekje , bij de andere zalmen is dat niet . ook al mijn andere vissen happen niet snel. waarom blijft het zalmpje dan zo snel happen? ik heb vanmiddag ook mijn water laten testen met flesjes en dat was goed. ik heb ook een zuurstof pompje in het water .
 
Ja lastig om dat zo te zeggen op afstand Andre. Als de waarden goed zijn dan ligt het niet aan het water in elk geval.
 

Terug
Bovenaan