Nieuw Zalmpje ligt op de bodem snel te happen


Nou als je alle topics terug leest zijn er toch wel vaker problemen geweest Bij ts . Niet dat dat erg is maar als je daar een topic van maakt kan je kritiek krijgen.
Het is niet alleen maar kritiek want er worden ook altijd goede tips gegeven.
Het langzaam overwennen is gewoon om eventuele problemen te voorkomen / te verminderen / uitval voorkomen.

Jou reactie vind ik zelf beetje overdreven 🤷‍♂️ sfeertje is naar mijn idee prima hier maar als je slecht tegen kritiek kan kan je beter alleen lezen ipv posten.

Iedereen doet aquarium houden op zijn eigen manier of dat nou goed of slecht is.
Maar soms doen mensen ook dingen omdat ze niet beter weten/ anders gewend zijn.
Vond jouw reacties dus een beetje fel, ja. Hield het algemeen, om niet te wijzen. Maar je voelde je dus direct aangesproken.

Ik kan prima tegen kritiek, dit is ook mijn topic niet, dus de kritiek doet mij eerlijk gezegd niets, dat is een aanname jouwerzijds. Ook jammer dat ik dan volgens jou beter kan gaan lezen en niet reageren, dat bedoel ik nou met het sfeertje. Overigens als je mijn bericht goed leest, schrijf ik ook dat er ook leden, met normale reacties waren.

Ik spring in de bres voor TS. Hij meldt een probleem met een nieuw visje en meteen wordt het blik aannames opengetrokken. Zijn guppen functioneerden al niet en hij heeft niet volgens de richtlijnen overgewend: dus dat zal het wel zijn. TS heeft wellicht wel geleerd van de vorige fouten en één van de fouten, bleek zelfs een zwakke stam te zijn van C. Panda's. Dus om dan meteen het verleden op te rakelen, ja zonde. Dat vissen zouden sterven omdat er geen kommetjes water toegevoegd zijn, klinkt mij niet als een veelvoorkomende doodsoorzaak. Veelal stress, zuurstoftekort, zieke vissen of vissen die ziek geworden zijn door de stress. Ik heb er in ieder geval geen uitval van gehad, laat staan dat ik het ooit om me heen heb gehoord. Persoonlijk zie ik dat meteen als oorzaak bestempelen dus ook een beetje als 'napraten'. Als dat ergens staat of op de zakjes gedrukt staat, betekent dat nog niet dat het de heilige methode is. Wel levert het de vissen nóg meer stress op, in een kleine stressvolle zak plastic. Overigens komen er veelal topics met problemen of vragen, dat is - laten we eerlijk zijn - één van de hoofddoelen van een forum. Het gros ervaart geen problemen, die maken zelden een topic aan met: "Hoi, het gaat goed. Groet."
 
Vond jouw reacties dus een beetje fel, ja. Hield het algemeen, om niet te wijzen. Maar je voelde je dus direct aangesproken.

Ik kan prima tegen kritiek, dit is ook mijn topic niet, dus de kritiek doet mij eerlijk gezegd niets, dat is een aanname jouwerzijds. Ook jammer dat ik dan volgens jou beter kan gaan lezen en niet reageren, dat bedoel ik nou met het sfeertje. Overigens als je mijn bericht goed leest, schrijf ik ook dat er ook leden, met normale reacties waren.

Ik spring in de bres voor TS. Hij meldt een probleem met een nieuw visje en meteen wordt het blik aannames opengetrokken. Zijn guppen functioneerden al niet en hij heeft niet volgens de richtlijnen overgewend: dus dat zal het wel zijn. TS heeft wellicht wel geleerd van de vorige fouten en één van de fouten, bleek zelfs een zwakke stam te zijn van C. Panda's. Dus om dan meteen het verleden op te rakelen, ja zonde. Dat vissen zouden sterven omdat er geen kommetjes water toegevoegd zijn, klinkt mij niet als een veelvoorkomende doodsoorzaak. Veelal stress, zuurstoftekort, zieke vissen of vissen die ziek geworden zijn door de stress. Ik heb er in ieder geval geen uitval van gehad, laat staan dat ik het ooit om me heen heb gehoord. Persoonlijk zie ik dat meteen als oorzaak bestempelen dus ook een beetje als 'napraten'. Als dat ergens staat of op de zakjes gedrukt staat, betekent dat nog niet dat het de heilige methode is. Wel levert het de vissen nóg meer stress op, in een kleine stressvolle zak plastic. Overigens komen er veelal topics met problemen of vragen, dat is - laten we eerlijk zijn - één van de hoofddoelen van een forum. Het gros ervaart geen problemen, die maken zelden een topic aan met: "Hoi, het gaat goed. Groet."
Waarschijnlijk heb je maar een stukje gelezen en ook niet de vorige topics. Alleen de laatste Posts lezen en daar op reageren helpt vaak ook niet 🤷‍♂️
Ook weer het woord aanname. Als er problemen in de bak zijn kijk je eerst naar de waterwaardes.
Zelf die zijn in het hele topic niet genoemd alleen dat ze goed zijn.
Zo kan natuurlijk iedereen blijven raden.

Ook is er al vaker gezegd aan ts dat die beter zelf eens wat testsetjes in huis kan halen.
Zodat hij zelf meteen kan meten en dingen uitsluiten.
Dat er alleen topics aangemaakt worden met problemen is ook onzin maar dat hoort er gewoon bij net zo als mensen die wat posten wat niet over problemen gaat.

Meten is weten en dat weet toch iedereen maar niet iedereen doet dat en dat kan ik moeilijk begrijpen met deze hobby.
 
Hij meldt een probleem met een nieuw visje en meteen wordt het blik aannames opengetrokken. Zijn guppen functioneerden al niet en hij heeft niet volgens de richtlijnen overgewend: dus dat zal het wel zijn.
Zoals ik al eerder zei heb ik dat uit zn andere topic gehaald en ja ik haalde dat aan omdat er misschien een verband kon zijn. Ik zei niet dat het zo is maar het zou toch kunnen?
Bij problemen moet je alle opties openhouden denk ik en kijken of er een verband kan zijn. Was enkel met goede bedoelingen hoor en niet om TS iets te verwijten of om hem ergens van te beschuldigen.
Het gebeurt vaker dat leden snel achterelkaar problemen hebben en dat een nieuw topic openen en vaak wordt het andere topic dan ook aangehaald vanwege mogelijke overeenkomsten.
Zover ik het lees hier zijn de reacties gepost om de TS te helpen en zeker niet om hem ergens van te beschuldigen of hem iets te verwijten.
 
Ik waardeer best dat er mogelijkheden worden aangedragen maar het ligt in dit geval gewoon aan de vissen zelf. ik had eerder corydoras pandaatjes gehad die gingen ook dood . gek dat de andere pandas ik ik al eerder had niet dood gingen . de dierenwinkel heeft het later zelf toe gegeven dat er iets met deze pandas was. de guppen waren waarschijnlijk ook zwak doordat ze overkweekt zijn. mijn waterwaardes laat ik regelmatig testen .de dieren winkel doet dit met zo'n testkoffer met flesjes . een jongen die daar werkt heeft er erg veel verstand van en weet waar die mee bezig is. hij heeft zelf ook aquariums en dat is zijn hobby. met hem praat ik ook veel als hij er is tenminste. het ligt echt niet aan mijn water. de pandas zijn weeral aan het paren maar ik ga de eitjes dit keer opruimen want ik wil geen bak vol met pandas hebben.
 
Ik waardeer best dat er mogelijkheden worden aangedragen maar het ligt in dit geval gewoon aan de vissen zelf. ik had eerder corydoras pandaatjes gehad die gingen ook dood . gek dat de andere pandas ik ik al eerder had niet dood gingen . de dierenwinkel heeft het later zelf toe gegeven dat er iets met deze pandas was. de guppen waren waarschijnlijk ook zwak doordat ze overkweekt zijn. mijn waterwaardes laat ik regelmatig testen .de dieren winkel doet dit met zo'n testkoffer met flesjes . een jongen die daar werkt heeft er erg veel verstand van en weet waar die mee bezig is. hij heeft zelf ook aquariums en dat is zijn hobby. met hem praat ik ook veel als hij er is tenminste. het ligt echt niet aan mijn water. de pandas zijn weeral aan het paren maar ik ga de eitjes dit keer opruimen want ik wil geen bak vol met pandas hebben.

Laat je waardes eens netjes opschrijven als je je water laat testen.
De meeste winkels hebben wel van die kaartjes waar ze het mooi op kunnen invullen.
Het enigste wat wij te horen krijgen is het water is goed.
Ook weet niemand waarop getest is misschien jijzelf ook niet eens.

Als je nieuwe metingen kan vergelijken weet je ook meteen of alles stabiel is of juist niet.

Persoonlijk heb ik dit allemaal liever zelf in de hand en daar zijn mooie testkoffers voor te koop.
 
maar het ligt in dit geval gewoon aan de vissen zelf
Ook dat kan inderdaad gebeuren Andre en dan heb je gewoon pech. Ik heb ooit ook Panda s gehad die het prima deden en de nieuwe die ik er toen bijkocht gingen snel dood.
Destijds was er een batch slechte in de handel en daar kun je dan niets aan doen.
 
Laat je waardes eens netjes opschrijven als je je water laat testen.
De meeste winkels hebben wel van die kaartjes waar ze het mooi op kunnen invullen.
Het enigste wat wij te horen krijgen is het water is goed.
Ook weet niemand waarop getest is misschien jijzelf ook niet eens.

Als je nieuwe metingen kan vergelijken weet je ook meteen of alles stabiel is of juist niet.

Persoonlijk heb ik dit allemaal liever zelf in de hand en daar zijn mooie testkoffers voor te koop.
Dit is opzich een goed advies. Mijn lfs test ook en heeft lijsten liggen waar ze alles op noteren zodat het later te vergelijken is met andere testmomenten.
Maar het is handig om ook voor jezelf het op papier te hebben en dat is vast een kleine moeite voor de lfs.
 
Destijds was er een batch slechte in de handel en daar kun je dan niets aan doen.
Dat klopt maar de winkel wel. Zoals André vertelde dat andere hun geld terug kregen omdat het slechte vissen waren en hij niet , vind ik wel een kwalijke zaak.
Dat zou mij toch een naar gevoel geven om daar weer naar binnen te stappen.
 
Ja ik ken de omstandigheden en situatie niet maar goed het is raar om de een geld terug te geven en de ander niet.
 
Topic gelezen en er valt mij iets op:

Ik zie dat hier ook verschillende meningen over zijn. Het lang overwinnen van een vis zou weer stress kunnen geven doordat hij langer vastzit in een klein zakje of bakje. Er zijn ook voorstanders van de zogenaamde plop en drop methode. Klein beetje temperatuur wennen en voor de rest zo overzetten. Motivatie daarvoor was dat een vis in de natuur ook door verschillende waterslagen zwemt en daar verschillende zuurgraden en temperaturen ziet.

Helaas kunnen we het ze niet vragen wat het beste bevalt.

Zeker. Al mijn wilde Betta's, Parosphromenus, Chocoladegoeramis etc. worden ook niet over gewend. En dan gaan ze van neutraal water in mijn pH 4 bakken.
Het ding is, de stress van uren extra in de zakken is veel meer dan de stress die ze ervaren van de switch naar de juiste waterwaardes waarbij ze ook nog de hele bak hebben om te schuilen en zich veilig te voelen.
De meeste van deze vissen eten zelfs binnen een uur dat ze in het aquarium zitten.

Sterfte in de eerste dag is tot nu toe 1 geweest. 1 van de 47 simulans tetra's ;)



Maar goed, TS, dat betekent nog niet dat er in jouw bak niks aan de hand is. "Goed" is geen waarde en zonder waardes kunnen wij heel weinig.

Ik weet zeker dat dit een onderwerp is geweest op het forum, langer geleden, misschien wel een EU. Wellicht interessant om dat topic nog eens op te duikelen. Mijn best gedaan maar ik kan het (nog) niet vinden.
Voor dit topic wellicht te off topic maar het is een belangrijke vraagstelling. Iets waar elke aquariaan op gezette tijden mee te maken krijgt.
Wie o wie weet het topic waarin dit besproken werd nog terug te vinden?
 
Veel EU en stellingen zijn verloren gegaan en in elk geval die ouder dan 10 jaar waren.
 
Het gros ervaart geen problemen, die maken zelden een topic aan met: "Hoi, het gaat goed. Groet."
Jawel hoor. Dat vind je onder Fotoalbum. Allemaal topics met leuke verhalen hoe goed het gaat en wat mensen in de praktijk meemaken.
 

Terug
Bovenaan