Wat is er nieuw

Nieuw

Woutervg

New member
Lid geworden
4 januari 2025
Leeftijd
47
Hey iedereen,
helemaal nieuw op dit forum en "nieuw" in de hobby...

Ik ben Wouter, 47 jaar oud en woonachtig in België (Putte Stabroek) vlak bij de grens met Nederland. Ik ben trotse ouder van twee puberzonen (14 en 17 jaar oud) dus heel wat leven in de brouwerij.

Ik heb heel vroeger als tiener een aquarium gehad, maar dat was geen succes. Ik kende er niks van, mijn ouders ook niet, dus er werd maar wat gedaan. Soms ging het even goed, maar meestal niet langer dan enkele maanden. Toen ik uit huis ging, huis gekocht met een mooie vijver eraan. Met veel succes jaren gehad. Was prachtig met glashelder water en een mooi gezond visbestand. Uiteindelijk beslist om te gaan verbouwen, waardoor de vijver in de woonkamer terecht kwam, dus beslist om die definitief dicht te gooien (de vissen naar mijn ouders gedaan die nog steeds een vijver hebben. Dat is nu 13 jaar geleden (en mijn vissen bij mijn ouders leven op 1 na nog allemaal). Ik heb toen onmiddellijk gezegd tegen mijn vrouw dat er ooit een aquarium zou komen, maar dan pas als de kinderen wat ouder waren, zodat ik het deze keer deftig kon doen om er iets moois van te maken.

Daar zijn we nu dus beland... De kinderen zijn ouder... De goesting (zin voor de meesten hier ;)) is er en vrouwlief heeft haar zegen gegeven. Ben dus nu al een tweetal weken aan het opzoeken, lezen, kiezen,... Ik heb nog niks, dus nog geen beginnersfouten kunnen maken, maar al wel enkele knopen doorgehakt.

Wat me wel opvalt en waar ik wat "moedeloos" van word, is dat eender waar je gaat lezen, overal krijg je andere informatie die dikwijls haaks staat op wat je 15 minuten eerder elders gelezen hebt. Ik ben er dus nog lang niet uit vrees ik...

Alle hulp hier is dus welkom 😉

Enige dat al beslist is is dat het een Eheim vivaline 240 LED wordt (of de Eheim vivaline +240 LED). Enkel door die + wordt hij geleverd met een andere buitenfilter

Maar dus nog veel vragen over

- zijn die filters sterk genoeg (ik lees soms van wel, soms van niet)
- welke bodembedekking (denk aan filterzand...)
- is CO2 toevoeging nodig? Want is wel een erg dure extra vind ik...

enz enz

En dat gaat dan enkel nog maar over de opstart...

Effectieve start zal pas iets voor na de carnavalsvakantie zijn omdat ik nog twee keer een week ga skiën en ik het indraaien van mijn bak wil doen als ik er tijd voor heb...

Ik heb een paar startvragen voor je:
Ga je uit van een bepaalde bak en kijk je wat daar mogelijk mee is
OF
ga je uit van een bepaald visbestand en zoekt daar de juiste bak bij
OF
ga je uit van een bepaald plantenbestand en zoek je daar de juiste bak bij?

Als je het antwoord weet op die vraag kun je gaan kijken naar hoe je het een en ander invult en wat je nodig hebt om het antwoord in te vullen.

Welkom Wouter,

Het gaat dus om deze set : https://eheim.com/de_DE/aquaristik/aquarien/aquarien-suesswasser/vivalineled/vivalineled-240

Met deze externe filter: https://eheim.com/en_GB/aquatics/technology/external-filters/ecco-pro/ecco-pro-300
Pump power (50 Hz) per hour of approx.: 750 l

Met deze LED (1x): https://eheim.com/de_DE/aquaristik/...cled-daylight-550-635mm?number=4264011&c=1859
Lichtstrom: 1677 lm

Dat geeft maar 1677lm / 240L = 7 lm/L
Hiermee ben je beperkt tot planten met een lage lichtvraag, het toevoegen van een dure CO2-installatie zal dan mogelijk geen meerwaarde hebben
Ook de filter capaciteit is beperkt tot een lage vis bezetting

Verder volledig eens met @Lysia , hoe ziet het aquarium eruit zoals jij die graag wilt hebben qua planten/vissen, dit bepaalt de specificaties van een aan te kopen set en/of losse onderdelen

Welkom Wouter en ja ik vraag me af waarom Eheim van die zwakke led meelevert want dat is nog minder in lumen dan een simpele 60cm van bv Juwel.
Ik zou zeker een filter nemen die 1000 liter of nog liever 1500 liter aankan zoals bv een JBL 1502.

Ik wilde niks te moeilijk om mee te starten in elk geval...

Mijn bedoeling was om een mooi plantenbestand te houden (had al een hele lijst gemaakt met voor, midden en achter planten die ook goed groeien met iets minder licht, net omdat ik her en der al gelezen had dat de lichtcapaciteit niet top is

Uiteraard bedoeling om er wat vis op te zetten. Ik dacht aan schooltje tetra's, platty's, zwaarddragers, een school zebravisjes een ancistrus (zwarte gestipte vind ik heerlijk mooi) en wat corydora's... Niks te gek dus en geen waanzinnige hoeveelheden. Eventueel wat garnaaltjes erbij ook. Vissen hierboven zijn maar idee en niks sluitends (op die ancistrus na). Guppen vind ik ook wel leuk, maar lees dat die hun beste tijd wel gehad hebben...

Meer over het aantal lm/L (lumen per liter) en de planten keuze (huidige meegeleverde 7 lm/L is echt heel te weinig):
https://www.tspt.nl/belichting/licht03.html

Welkom Wouter en ja ik vraag me af waarom Eheim van die zwakke led meelevert want dat is nog minder in lumen dan een simpele 60cm van bv Juwel.
Ik zou zeker een filter nemen die 1000 liter of nog liever 1500 liter aankan zoals bv een JBL 1502.
Ik had ergens gelezen dat je die led strips kon uitbreiden met extra los verkrijgbare strips. Is dat geen oplossing?

https://www.aquastorexl.nl/juwel-aquarium-rio-240-led-set.html

is deze qua licht een betere oplossing? Want is stuk goedkoper dus dan kan ik een betere externe filter bijkopen natuurlijk. Zie enkel op tegen het verwijderen van de kit van die bijgeleverde binnenfilter...
Dat is waarschijnlijk deze https://www.aquaplantsonline.nl/juwel-multilux-led-lichtbalk-2-x-23-watt-120-cm.html?

LED buis lengte: 1047 mm.
Meegeleverde LED's: 1 x 23 watt Day & 1 x 23 watt Nature.
Kelvin: 9000/6500.
Lumen: 6670.

Beter dan jouw eerste keuze, geeft wel 28 lm/L maar hou rekening met:
Niet dimbaar en niet te gebruiken met een dimmer/controller

Welkom op het forum!

En welkom in de wondere aquariumhobby, waarin er zoveel ervaringen en meningen als hobbyisten zijn. 😀

Of een (wel duurdere) Aquatlantis Volga van 240L wordt geleverd met een LED van 6494lm = 27 lm/L
https://www.aquatlantis.com/en/products/aquariums/excellence-lines/volga-240-001

Je moet dat nog wel een externe filter kopen (interne filter/heater wordt wel meegeleverd)
Ik veronderstel dat die binnenfilter ook niet toereikend is? Is ongeveer zelfde prijsklasse, maar zonder buitenfilter idd. Maar als ik dan toch een buitenfilter zou moeten kopen op deze of op de Eheim, dan blijft dat hetzelfde he... Maar of de vrouw hier blij van wordt .... Had gerekend/gehoopt om uit te komen rond 750 euro voor de bak/licht/filter/verwarming

Ik veronderstel dat die binnenfilter ook niet toereikend is

Zelf heb ik geen ervaring met de meegeleverde interne Biobox filter, mijn voorkeur is een externe filter.

Enige dat al beslist is is dat het een Eheim vivaline 240 LED wordt
Maar als ik dan toch een buitenfilter zou moeten kopen op deze of op de Eheim

👍

Dan kan je misschien ook later overwegen om de verlichting te upgraden/uitbreiden naar iets meer lm/L

Laatst bewerkt:
grappig. zit een uur op dit forum en het enige waar ik al zeker van was, daar twijfel ik alweer over 🤣🤣

Ik ga eender hoe nog verschillende winkels bezoeken om al die bakken ook eens echt te bekijken. Ik ga ineens proberen om me tijdens die bezoeken niet teveel met verkoopspraatjes in te laten. Daarom wil ik weten wat ik ongeveer zoek als ik zo"n zaak binnen wandel ...

k veronderstel dat die binnenfilter ook niet toereikend is?
Ik had een biobox binnenfilter in een klein aquatlantis bakje van 57 liter, dramading. Media zit in dichte plastic doosjes. Heb ze opengesloopt om media schoon te kunnen maken maar na een tijdje ander filter gekocht. Ik raad ze niet aan.

En welkom

Hallo,
Ik ben zelf in het bezit van een aquatlantis splendid 100 (200L) dus wel een maatje kleiner.
(Vrouwlief wilde niet groter😅).
Ik ben ook gaan kijken voor een aquarium van juwel maar ik vond de verlichting van de aquatlantis toch een stuk beter.
Ik gebruik ook de luminus led controller en heb een co2 installatie.
Het intern filter heb ik verwijderd en ik gebruik een JBL902e extern filter.
Het aquarium draaid nu zo'n 3 weken en de planten groeien echt als kool en het water is mooi helder.
Ik kan u als advies alleen maar mee geven probeer niet te besparen want een wat duurdere bak zal zichzelf in de toekomst zeker terug betalen. (Eheim is ook een duurder merk maar
hier ben ik niet meer bekend)
Ik voeg nog 2 foto's toe zodat je kan zien hoe hard de planten in 2 weken gegroeid zijn.

20241220_181846.jpg

20250104_132340.jpg

Dat is waarschijnlijk deze https://www.aquaplantsonline.nl/juwel-multilux-led-lichtbalk-2-x-23-watt-120-cm.html?

LED buis lengte: 1047 mm.
Meegeleverde LED's: 1 x 23 watt Day & 1 x 23 watt Nature.
Kelvin: 9000/6500.
Lumen: 6670.

Beter dan jouw eerste keuze, geeft wel 28 lm/L maar hou rekening met:
Niet dimbaar en niet te gebruiken met een dimmer/controller
En dan beter deze zonder dimmer, of de Eheim met te weinig licht? Hoe vervelend is het om geen dimmer te hebben? Want daar heb ik nog niks over gelezen... Deze met een betere externe filteris even duur als de Eheim met slecht licht en onvoldoende filter...

Voor mooie planten hebbje natuurlijk altijd voldoende verlichting nodig dusnik zou altijd voor betere verlichting gaan. De dimmer kan je later nog altijd toevoegen natuurlijk. Ik heb de dimmer goedkoop 2e hands kunnen kopen dus heb hem er meteen bij gepakt.
De verlichting gaat in de ochtend aan om 6u in 90min van 0% naar 100% en in de middag om 16.30u in 90 min van 100% naar 0% daarna tot 22.30u gaat cannel 1 aan op 7% (als nacht/avond verlichting)
Ik dacht in het begin dat een dimmer overbodig zou zijn maar ik ben er nu echt heel erg blij mee.
Nog een foto van de avondverlichting
17360170552039173879564499835096.jpg

En dan beter deze zonder dimmer, of de Eheim met te weinig licht? Hoe vervelend is het om geen dimmer te hebben? Want daar heb ik nog niks over gelezen... Deze met een betere externe filteris even duur als de Eheim met slecht licht en onvoldoende filter...
Als je het geld ervoor hebt (afhankelijk van het systeem kan er een meerprijs aan zitten) is verlichting kunnen dimmen wel een aanrader. 🙂 Je kunt dan het licht aanpassen op de behoeftes van je planten, en met een zonsopkomst/zonsondergang erbij haal je een stukje stress weg bij vissen. Die kunnen anders schrikken als het licht plotseling aan of uit gaat. En wellicht vind je het mooi om een natuurlijker overgang te maken van licht naar donker en omgekeerd.

Hoe vervelend is het om geen dimmer te hebben?
Een dimmer kan handig zijn bij veel lm/L’s om bij te kunnen stellen als een lagere lichtsterkte wenselijk is, daarnaast is een zonsopkomst en ondergang kunnen instellen met een controller gewoon mooi maar niet perse noodzakelijk

Ik heb ook nog een externe verwarming Jbl e300 en voor de Co2 de jbl taifun inline zodat ik verder niks in het aquarium heb kwa techniek. Tot nu toe ben ik zeer tevreden.
17360175849599087718749944571705.jpg

Ok... Duidelijk. Zag wel dat je van Eheim leds los kan kopen die veel sterker zijn, of twee hangen ipv een. Maar ik ga volgende dagen/weken mijn licht opsteken in verschillende speciaalzaken en horen wat ze daar te zeggen hebben. En dan de vrouw nog meekrijgen, want die heeft hier 0 interesse in, dus zal niet moeten afkomen met 100en extra euro's. In slechtste geval redt ik het ook wel met een 180 liter bak, maar dat prijsverschil is niet zo groot heb ik al gezien... Wer aan de winkel dus 😉

Hallo,
Ik ben zelf in het bezit van een aquatlantis splendid 100 (200L) dus wel een maatje kleiner.
(Vrouwlief wilde niet groter😅).
Ik ben ook gaan kijken voor een aquarium van juwel maar ik vond de verlichting van de aquatlantis toch een stuk beter.
Ik gebruik ook de luminus led controller en heb een co2 installatie.
Het intern filter heb ik verwijderd en ik gebruik een JBL902e extern filter.
Het aquarium draaid nu zo'n 3 weken en de planten groeien echt als kool en het water is mooi helder.
Ik kan u als advies alleen maar mee geven probeer niet te besparen want een wat duurdere bak zal zichzelf in de toekomst zeker terug betalen. (Eheim is ook een duurder merk maar
hier ben ik niet meer bekend)
Ik voeg nog 2 foto's toe zodat je kan zien hoe hard de planten in 2 weken gegroeid zijn.

Bekijk bijlage 383363
Bekijk bijlage 383364
Na een nachtje slapen lijkt dit idd een mooi alternatief. 40 l water minder, maar qua prijs kom ik dan op hetzelfde uit als bij de Eheim240 met aangepaste filter en veel slechter licht...
Jouw filter heeft een capaciteit van 900l per uur... Dat is 4,5 keer de inhoud vd bak. Is dat voldoende? Of toch voor 1 maatje groter gaan? Ik ga geen CO2 gebruiken (misschien ooit later)

Hele mooie bak trouwens... Om te antwoorden op de eerste vraag van dit topic... Zoiets had ik in gedachten qua pkanten en vissen...

De Jbl e902 vind ik ruim voldoende ik heb veel stroming in de bak echt alle planten zie je bewegen en geen dode spots. Bij mij zit zowel de aan als afvoer aan dezelfde kant en dat werkt hier perfect.
17360748895662681553145277236116.jpg
17360749118797808203121340322958.jpg
17360749310442518949748422236180.jpg

mogelijks een hele domme vraag, maar daar ben ik nieuw voor uiteraard 😉 ... Die achterwanden, worden die aan de buitenzijde gekleefd of aan de binnenzijde? Kan beide? Als ik jou foto's zie, lijkt het aan de buitenkant te zijn, maar heb ook al gezien dat mensen dat aan de binnenkant kleven... Iemand die de voor/nadelen weet als beide kunnen?

Meestal zitten ze aan de buitenkant, en dat heeft het grote voordeel dat áls ze wat loskomen, er geen vissen/ troep achter kunnen.
Nadeel is dat het een uitdaging is om er alle luchtbellen uit te halen, maar het is wel doenbaar met wat geduld en secuur werken.

Ik vindt persoonlijke een achterwand aan de binnenkant wat mooier deze kan je meestal erin laten kitten waar je het aquarium koopt.
Ik heb inderdaad een poster deze zit altijd aan de buitenkant. Ik heb gekozen voor een poser omdat een achterwand in het aquarium snel 3 cm dik is dus dat is weer minder water. Ook is een poster aanzienlijk goedkoper (dit was niet de insteek maar natuurlijk wel mooi meegenomen).
En bij mij is het idee dat de planten aan de achterzijde over een tijde tot boven in de bak gegroeid zijn dus zie je misschien nog 10% van de achterwand.

Een verlijmde achterwand met structuur aan binnenzijde is erg mooi, het is wel even wat werk om deze goed passend te krijgen zonder naden.

ik heb deze https://ceramicnature.com/p/cn-slimline-rock-colorado-bruin-50x55cm/

Je kan ze niet snijden omdat de toplaag zeer hard is, een fijne metaalzaag of liever een fijne slijpschijf is echt aan te bevelen.

Maar weet ook waar je aan begint met een vaste achterwand, een eventuele baardalg laat zich niet zomaar verwijderen van deze achterwand.

1000012628.jpg

1000018784.jpg

Laatst bewerkt:
tnx

mooie bak Tutorial... Wat is de minimum grootte van een bak om deftig maanvissen te houden? Zijn wel heel mooie vissen. Vrees dat 1m te klein zal zijn....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan