Wat is er nieuw

Nieuw

Wat is de minimum grootte van een bak om deftig maanvissen te houden? Zijn wel heel mooie vissen. Vrees dat 1m te klein zal zijn....
Mijn bak is 100cm en 246L.

Ik weet dat dit als niet breed genoeg wordt gezien voor een groep van 5 maanvissen
Er wordt ook gesteld een minimum van 50L per maanvis.

Niet om het goed te praten maar 5 maanvissen x 50L is toch ruim 246L, mijn bak inhoud ;-)

Desondanks heb ik toch besloten hiervoor te gaan, maar wel bewust in een redelijk dicht beplante bak wat territorium drift tegengaat.

Heb overigens ook honderd(en) mini-japonica’s wat ook niet samen zou gaat met maanvissen, ook hier zorgt de dichte beplanting voor voldoende schuilplaatsen, zij zijn mijn opruimploeg.
Daarnaast nog een 25 kardinaaltetra’s, 8 kegelvlek, tiental Helena slakken

De bodem reinigen doe ik nooit, het kan niet eens met zo’n dichte planten groei met hevelen of afzuigen, enkel een wekelijkse 25% waterwissel

Voor meer indrukken https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/

Hmmm... Dus moest ik voor die Aqualantis 100 gaan (202 liter) dan zou de max 4 zijn en dan is theoretisch de bak vol... Misschien toch maar afblijven dan. Wil geen bak met 100 vissen, maar wil toch net meer beweging dan dat... Maar niettegenstaande dat, prachtige vissen...

Hmmm... Dus moest ik voor die Aqualantis 100 gaan (202 liter) dan zou de max 4 zijn en dan is theoretisch de bak vol... Misschien toch maar afblijven dan. Wil geen bak met 100 vissen, maar wil toch net meer beweging dan dat... Maar niettegenstaande dat, prachtige vissen...
Ook over de groepsgrootte is veel te lezen, 5 is echt het minimum maar liever vanaf 7

Overigens is het met een grote school in een 2 meter bak geen garantie dat territorium drift geen problemen geeft onderling.
Wel dat ze in een te kleine bak niet in een school kunnen gedragen

Ik heb van de groep van 5 maanvissen twee koppels, soms wisselen ze van partner voordat ze de buik vol hebben met eieren.

Zou het niet voor Manen gaan want dan is 1 meter krap en volgens mij is die bak ook geen 60cm hoog.

Verder is voor maanvissen vooral ook de hoogte van de bak van belang, aangezien een uitgegroeide maanvis een behoorlijke hoogte heeft. En dan heb ik het over 55-60cm, in mijn 2m bak met een hoogte van 50 cm hadden ze echt niet veel over.

Afmetingen in de hoogte zouden geen probleem zijn denk ik... Bak is 101,7 x 40 x 61,1 cm op papier toch. Maar lengte is idd krap voor zo'n beesten... Zal wel andere mooie vissen zoeken om te houden die minder ruimte nodig hebben 😉

Daarbij... Zal eerst al eens een bak zoeken, kopen, decoreren en vullen om in te draaien. Gezien ik pas wil indraaien na de skivakantie van maart, omdat ik dan tijd zat heb, verwacht ik ten vroegste de eerste vissen te hebben begin april...

Ja maar de effectieve waterhoogte is denk ik geen 61 cm. Dat is vaak incl kap. Ik heb ze in een 1.20 meter en zou ze zelf echt niet kleiner willen houden.
Verstandig als je naar iets anders gaat kijken.

Bedenking... In mijn eerste post sprak ik over de aanschaf van een Eheim 240. Een van mijn vragen was het nut of onzin van aanschaf van een CO2 installatie. Het is en blijft een dure extra. Gezien de zeer beperkte lichtsterkte van die bak kreeg ik als antwoord dat die installatie van weinig nut zou zijn...

Moest ik echter voor die Aquatlantis splendid 100 gaan, dan is er een veel grotere lichtsterkte. Kan die ook zonder extra CO2? Of ben ik dan om problemen aan het vragen?

Voor mooie planten kun je eigenlijk niet zonder co2. Het is een flinke investering maar zeker de moeite waard.
Ik kan me nog herinneren toen ik 15jaar geleden een aquarium had dat het nooit zo goed ging met de planten. Toen toch maar een co2 set aangeschaft en daarna kreeg ik spijt dat ik er zo lang over na heb moeten denken.
Ik heb 10 jaar geen aquarium meer gehad maar toen ik 2 maanden gelden de hobby weer wilde oppakken stond voor mij 1 ding vast en dat was dat er weer een co2 set moest komen.
Gezien de groei van mijn planten nu was dat het juiste besluit.
Heeft u al eens gekeken voor een 2e hands aquarium of showmodel?
Mijn aquarium was een showmodel en die was zo gunstig geprijsd dat ik voor het verschil meteen de co2 set en de pomp kon kopen.

Tip: zorg dat je een CO2 set koopt (met of zonder PH-controller) voorzien van een hervulbare fles, bijvoorbeeld 2kg of groter, die kan je goedkoop laten bijvullen bij de lokale gasboer (leverancier van industriële gassen)

Ik betaal voor 6kg €24, maar goedkoper kan ook nog

Controller Milwaukii MC122 is prima of eventueel tijdgestuurd CO2 toevoegen.

Mijn 6kg fles en CO2 reactor (hij lekt niet hoor, lekbakje doe ik er alleen onder voordat ik de reactor ga reinigen en daarna eventueel aanhangend water op te vangen)
20240615_220329.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik heb een set van strideways met 2kg fles ook hervulbaar. Dit kan ik laten doen bij de aquariumspeciaalzaak voor €17 dus wel wat duurder maar ik zou er zo'n 6 maanden mee moeten kunnen doen.
De set was helemaal compleet voor€200

Ik heb een set van strideways met 2kg fles ook hervulbaar. Dit kan ik laten doen bij de aquariumspeciaalzaak voor €17 dus wel wat duurder maar ik zou er zo'n 6 maanden mee moeten kunnen doen.
De set was helemaal compleet voor€200
Welke set is dat dan? Want 200 euro valt an sich nog wel mee...

Pffff... is al laat he... Strideways dus. Sorry

Nog een tip: probeer vooraf aankoop aquarium en meubel een beeld te krijgen hoe je de kast gaat indelen, het kan best snel vol raken, zeker met een grote fles en filter.

1000019005.jpg

Wtf heb jij allemaal in die kast staan... Ziet er voor mij allemaal iets te ingewikkeld uit 😉. Ik hoop met een filter en een CO2 installatie in die kast wel toe te komen. Geen idee wat dat allemaal is...

Enkele vraagjes over die CO2 installatie.

- Als je zoiets wil bestellen krijg je de vraag (bij sommige modellen) om een diffuser - atomizer te kiezen. Als ik het goed heb verfijnt dat de belletjes die zonder diffuser in de bak losgelaten wordt? Is dat nodig en zo ja, welke dan want bij bvb die strideways krijg je 8 mogelijkheden...
- Ik ga er ook van uit dat ik best zo'n drop checker kit bij bestel om het CO2 level te checken? Ik las al dat de kleur van die stof groen moet zijn. Wanneer bekijk je die kleur dan best? Moet die altijd groen zijn of verkleurt die als de installatie uit gaat richting blauw?
- die magneetventiel zit er soms bij, soms niet. Is die noodzakelijk om de toevoer af te zetten als het licht uit is? Of hoe werkt dat juist?
- enig idee op voorhand op hoeveel bps ik zou moeten starten om veilig te spelen in een bak van 202 liter? Ik vermoed beter te weinig dan teveel om bij foute dosering aan te passen?
- wanneer CO2 installatie op en af zetten? Ik las van 2 uur voor het licht aangaat tot 1 uur na? Klopt dat ongeveer

Moest ik hier teveel vragen stellen en jullie liever hebben dat ik elders nieuwe topics aanmaak, moeten jullie het zeggen hoor. Maar zolang jullie hier antwoorden op al mijn vragen is dit voor mij wel lekker makkelijk 😛:engel:. Ik ga de komende dagen met 100% zekerheid nog veel vragen hebben en ik tracht gerelateerde topics te vinden om mijn vragen te stellen, zodat ik niet voor alles een nieuw topic moet maken, maar heb al heel wat gebladerd en antwoorden op deze vragen heb ik in de massa niet gevonden... En al die vragen zijn enkel maar omdat ik een goede start wil maken ipv achter de feiten te moeten aanhollen...

Goede morgen,

Het zijn veel vragen inderdaad maar je kunt het natuurlijk maar 1x goed doen dus ik ga ze zoveel mogelijk proberen te beantwoorden. Ook ik ben pas weer net gestart met de hobby zoals ik al zei dus mijn kennis is nog niet optimaal🫣
Je 1e vraag: ja je hebt een Diffuser nodig. Ik heb de JBL taifun inline (€27.50)de meningen zijn verdeeld over deze maar bij mij werkt hij perfect de werkdruk staat op 2.3 bar en in ondervind geen problemen. Een groot voordeel van deze Diffuser vind ik dat deze tussen de retour van de pomp zit dus je hebt niks extra kwa techniek in jet aquarium. Ook heb ik de JBL e300 externe verwarming (37.50)dus ook deze zit niet in het aquarium en je zit dus niet tegen een lelijk verwarmingselement aan te kijken

Vraag 2: de dropchecker voorheen deed ik het zonder maar tijden veranderen en nu zat het bij de set die ik kocht erbij dus gebruik ik hem ook. Kwa kleur was hij de 1e dag blauw toen heb ik het co2 nog wat opgeschroefd en na een paar uur werd hij lichtgroen. Als de co2 uit gaat wordt het wel wat donkerder groen maar heb hem niet meer blauw gezien.

Vraag 3: een magneet ventiel is nodig deze kan je met een tijdschakelaar schakelen.

Vraag 4: ik kreeg het advies van 1 a 2 bellen per sec uiteindelijk zit ik nu op 2 a 3 bellen per sec misschien kan het nog wat hoger maar ik durf het niet aan. Het is natuurlijk in ieder aquarium anders dus gewoon starten met 1 a 2 bellen per sec en dan bijstellen waar nodig. Tijden de indraaiperiode heb je tijd genoeg om dit veilig te kunnen doen omdat er dan nog geen vissen in zitten.

Vraag 5: bij mij gaat de co2 75min voor dat de verlichting op volle sterkte aanstaat aan en 60min voor dat de verlichting op nachtstand gaat uit.

Ik heb mijn co2 set gekocht bij aquarium centrum Helmond in Helmond. Het was een aanbieding van een complete set volgens mij heeft hij die nu nog steeds daar zou je voor kunnen bellen het staat niet op de website maar afgelopen week stond de aanbieding er nog.
De set bestaat uit een mooie aluminium 2kg fles met vulling. Een drukregelaar met magneetventiel en bellenteller met terugslagventiel en stuk slang en een dropchecker. Ook zit er een Diffuser bij maar ik heb gekozen voor de versie van jbl ik. Die van jbl kost €27.50 maar ik kreeg wel netjes €10 korting op de set omdat ik de Diffuser niet meer nodig had. De inline Diffuser is tevens ook een bellenteller en terugslagventiel maar ik heb de orginele bellenteller/terugslagventiel er ook gewoon tussen gezet. Een extra zekerheidje dus.

De indeling van de kast moet je inderdaad ff van te voren goed bekijken maar ik vindt de kast groot genoeg zodat je alles netjes kwijt kan.

Voor nu zou ik zeggen lekker hier je vragen stellen en daar waar mogelijk zal ik ze proberen te beantwoorden. Vandaag is mijn laatse vakantie dag dus misschien dat het beantwoorden vanaf morgen wat langer op zich laat wachten😅
Ik zal nog wat foto's toevoegen

Bijlagen

• 20250106_073616.jpg
    20250106_073616.jpg
    1 MB · Weergaven: 7
  • 20250106_073645.jpg
    20250106_073645.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 8
  • 20250106_074843.jpg
    20250106_074843.jpg
    954.3 KB · Weergaven: 8
  • 20250106_074851.jpg
    20250106_074851.jpg
    1,018.6 KB · Weergaven: 8
  • 1736147912113170587647274299430.jpg
    1736147912113170587647274299430.jpg
    930.1 KB · Weergaven: 6
  • 17361479385802248462604059334069.jpg
    17361479385802248462604059334069.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 5
  • 20250106_073616.jpg
    20250106_073616.jpg
    1 MB · Weergaven: 7
Voor mooie planten kun je eigenlijk niet zonder co2. Het is een flinke investering maar zeker de moeite waard.

Daar ben ik het niet mee eens, maar je moet dan wel je plantenkeuze afstemmen op een mindereisend 'boeket'. Als je medium-veel eisende planten wilt, zit je inderdaad vast aan CO2

Als je zo"n magneetventiel echt nodig hebt, vind ik het wel maar erg raar dat ze "volledige sets" verkopen van bvb Eheim, zonder ventiel. Dan zijn dat dus geen complete sets...

@ aquatlantis splendid 100: bedankt voor de uitleg. Ik veronderstel dat er een degelijke gebruiksaanwijzing bij zo'n set zit zodat je dat set gemakkelijk in elkaar kan zetten. Ben namelijk een complete sukkel op technisch vlak met twee linker handen. Hoe jouw kast eruit ziet, had ik de mijne ongeveer in gedachten. Gelukkig hebben jullie niet allemaal zo'n kasten als Tutorial, want als dat echt nodig is om een aquarium te laten draaien, dan begin ik er niet aan denk ik 😉

@jessicapilon: nou dat ziet er een betaalbaar setje uit. Wel weer verschillende keuzes...
- Heb jij dan die 90L (is dat degene die ik zou nodig hebben voor 200 l bak?)
- heb jij een geïntegreerd of een los magneetventiel? Prijs is quasi hetzelfde. Ik veronderstel geintegreed minder gedoe met in elkaar zetten?
- heb jij een losse bellenteller erbij? Ook geen echte meerprijs zag ik...

@ Lysia: dus met een minder eisend boeket van planten zou het wel zonder CO2 kunnen? Hou graag alle opties open voorlopig op dat vlak. Heb een vrouw die moet meewillen he... Ik veronderstel dat het dan minder eisende planten zijn qua behoefte aan CO2? Of aan licht? En als dat licht is, kan dat dan met een 44 W lamp erop? Want lijkt me toch sterke lamp die dan ongetwijfeld gedimd zal moeten worden. Dan heb ik dus eender hoe van in het begin een dimmer nodig en wordt dat een extra kost? Of zoek ik het nu allemaal te ver...

Wel super bedankt alvast dat jullie allemaal zo snel en geduldig reageren. Had het gemakkelijker verwacht, maar dat is niet erg. Moeilijker gaat ook 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan