Nieuwe 200L bak, aanbevolen visbestand?


G

Geo92

Guest
Dag,

Sinds kort hebben we een nieuw aquarium, de Juwel Lido 200 (71Bx65Hx51D). Daarbij ben ik, nu we een 1-2 maand de bak laten draaien met alleen planten, nog niet over uit welke vissen er allemaal in kunnen zonder dat het te veel van het goeie wordt. Qua aantal.
De bak is 2/3 ADA Amazonia Soil II, en de rest voorin een soort strandje van zacht zand voor een rij rotsachtige stenen. De bak is hierbij vrij dicht begroeid op de Amazonia Soil II.

Ik heb hierbij een voorkeur voor welke vissen ik er in zou willen/kunnen hebben:
Bodem:
-Pangio Kuhlii (Indische modderkruiper) , dit is voor mij wel een must. Mijn gevoel zegt dat dit dan de enige bodembewoners worden, want weet niet of het goed te mengen valt met Corydoras vissen.
-Corydoras palaetus, optioneel.
-Vuurgarnaaltjes, optioneel, maar twijfelachtig of dat kan met Kuhlii's.

Midden:
-Paracheirodon innesi (Neon Tetra), ook wel een must. Zat te denken aan 12 stuks minimaal voor een mooie grote school.
-Geen ruimte voor meer soorten vermoedelijk..?

Boven:
Ben er nog niet over uit.. zat te denken aan Ringbandsnoekjes, maar die moeten sowieso in een klein schooltje meen ik? Als deze niet kan, heb ik geen idee wat een goeie optie is.

Grofweg met de 12 Neon Tetra's + Pangio Kuhlii is dat 20 vissen. Aangezien ik de Kuhlii's in een grote groep wil van ongeveer 8, want daar voelen ze zich fijner bij, maar omdat deze al gauw 10-12 cm worden heb ik al heel wat in beslag qua visbestand vermoedelijk.

Hoeveel speling heb ik nog om niet overbevolkt te geraken? Daarbij heb ik nog geen goeie oplossing voor het bovengedeelte, die is nog vrij. Tips of aanbevelingen zijn van harte welkom.
 
Je hebt allemaal kleine vissen uitgekozen en mijn inziens kan hier best nog wel iets bij. De bak is natuurlijk slechts 70cm breed maar ook 50cm diep en een behoorlijke hoogte van 65cm, een uitzonderlijke maat.

Wat mij betreft kun je die school neons uitbreiden naar 20, en eventueel een andere middenlaagbewoner toevoegen. Een paartje dwerggoeramies zijn erg leuk bijvoorbeeld.
Als alternatief zijn die ringbandsnoekjes erg leuk, als je die wil zou je i.p.v. uitbreiden van de neons en dwerggoeramies best een schooltje van 8 snoekjes kunnen toevoegen. Ideale bak voor ze met de andere rustige bewoners!

Op de bodem zijn kuhlis naar mijn weten best te combineren met een schooltje corydoras. Ik zou daar nog zo'n 6 corydoras aan toevoegen. Of in plaats van de corydoras zou je een dwergcichlide paartjezoals een apistogramma soortje kunnen toevoegen. Dat is ook best interessant zo op de bodem en kan denk ik prima met die kuhlis samen.

Check mijn aquarium maar eens, de 250L is daar vergelijkbaar in formaat met als verschil dat deze 100cm breed is. Ik heb daar momenteel 25 kardinaal tetra's, 1 borstelneus longfin en 1 paartje apistogramma cacatuiodes in. Ook daar ben ik nog opzoek naar iets bovenin en wellicht nog een cichlide op de bodem erbij.
 
Bedankt voor je reactie! Ah, ja ik dacht dat die breedte vooral de bottleneck zou zijn. Maar inderdaad, de diepte compenseert heel veel natuurlijk. Ja, de corydoras zijn voor mij zeker een goeie keuze naast de Kuhlii's. Had nog niet stil gestaan of mij verdiept bij de dwergcichliden, maar dat is een mooie mogelijkheid. Dacht eerder dat dwergcichliden een no-go zou zijn, maar zo te zien heb ik daar een verkeerde conclusie getrokken. Zoals ik jouw reactie heb ik meer mogelijkheden dan ik tot nu dacht te hebben, dat biedt nog wat perspectief. Zal eens kijken bij jouw aquarium voor vergelijkingen.
 
Ik zat te kijken naar de apistogramma soorten, mijn voorkeur is naar de minst territoriale types. Hoofdzakelijk vredelievend, daarin zit nogal wat verschil denk ik? Wat zou je adviseren qua soort om als koppel te houden?
 
Het zijn natuurlijk wel cichlides dus een beetje territoriaal gedrag zal er wel in zitten, helemaal tijdens het broeden wat waarschijnlijk wel gaat gebeuren. Dit is ook de reden dat ik corydoras niet adviseer, te veel competitie op de bodemlaag.

Leuke soortjes om naar te kijken en redelijk makkelijk te houden zijn:

- Apistogramma Cacatuoides (Deze vind ik zelf het meest kleurrijk)
- Apistogramma Borellii (ook sierlijk)
- Mikrogeophagus Altispinosa (neef van de meer bekende Ramirezi / Antennebaarsje maar makkelijk te houden en ook veel minder territoriaal)

Bovenstaande zijn allemaal erg leuk en niet zo agressief. Als je iets kleins zoekt zijn die twee apisto's wel leuk, zoek je iets groters dan de Altispinosa.

Naar mijn ervaring en iets minder makkelijk te houden zijn de:

- Apistogramma Macmasteri
- Apistogramma Hongsloi
- Apistogramma Agassizii
 
Ik zal dit lijstje in mijn achterhoofd houden. Na een tijdje zal ik als eerste de kuhlii's erin doen. Van onder naar boven lijkt me een goeie manier om op te bouwen qua visbestand.
Op het moment denk ik aan een grote school neon tetra's, een reeks pangio kuhlii, tweetal of drietal (weet niet hoe problematisch alleen een man en een vrouw is, of het vrouwtje dat aan kan) apistogramma soort en wellicht bovenin een klein schooltje ringbandsnoekjes.
 
weet niet hoe problematisch alleen een man en een vrouw is, of het vrouwtje dat aan kan

Dit is een kwestie van aankijken denk ik. Bij veel apisto's wordt inderdaad een harem 1 man met meerdere vrouwen geadviseerd. Wat ik jammer vind is dat de vrouw vaak een stuk minder mooi is. Bij de alitispinosa heb je dit weer niet, daar is de vrouw ook mooi.
 
Ja, na wat verder onderzoek neig ik toch sterk naar de Mikrogeophagus Altispinosa. Past toch meer bij wat qua gevoel beter past in mijn aquarium, ook omdat ik dat niet zit met die holen. Heb wel wat holletjes/tunneltjes, maar was bedoeld voor de kuhlii's eigenlijk en niet voor eitjes van holenbroeders. Alleen nog de vraag hoe makkelijk dit soort te krijgen is (met name in het noorden waar ik woon is dat soms weleens lastig).
 
Heb je toevallig een fotootje van ze?
IMG_0614 (2).JPG

Gisteravond zijn ze in de bak gegaan.
 
Welk formaat bak heb je?
En daarna zal ik dit topic niet meer vervuilen..
Een 1 meter bak, maar vrij diep en hoog.

Hier zie je dat roodkuif duidelijk nog geen vriendjes is.. Voor de TS ook leuk, zie je beide opties in 1 foto.
Ik heb een uitwijk voor roodkuif hoor als dit zo door blijft gaan maar ik kijk het nog even aan. Voor nu is het alleen wegjagen eigenlijk.

IMG_0618.jpg


Het schoolingsgedrag van die alti's is trouwens wel heel erg leuk om te zien, leuker dan bij de apistrogramma's. Die zoeken elkaar niet echt op maar de twee alti's zwemmen altijd samen.
 
Een 1 meter bak, maar vrij diep en hoog.

Hier zie je dat roodkuif duidelijk nog geen vriendjes is.. Voor de TS ook leuk, zie je beide opties in 1 foto.
Ik heb een uitwijk voor roodkuif hoor als dit zo door blijft gaan maar ik kijk het nog even aan. Voor nu is het alleen wegjagen eigenlijk.

Bekijk bijlage 278729

Het schoolingsgedrag van die alti's is trouwens wel heel erg leuk om te zien, leuker dan bij de apistrogramma's. Die zoeken elkaar niet echt op maar de twee alti's zwemmen altijd samen.

Super leuk om te zien!
Konden ze de vissen goed sexen?
Ze krijgen ook steeds meer mijn voorkeur!!
 
Mijn voorkeur hebben ze nu ook, als ik moest kiezen worden het alti's.

Sexen was vrij eenvoudig deze zijn al iets groter, bij jonge dieren is het soms wat lastig. De vrouw heeft meer ronde vinnen, op mijn eerste foto zou de bovenste een vrouwtje moeten zijn.
 
Mooie fotos! Ik denk dat ik voor een koppel van alti's ga, uiteindelijk. Eerst langzaam mijn visbestand opbouwen. Maar dat duurt nog wel even alvorens ik daar mee start, mijn aquarium draait nog maar net beplant een aantal dagen.
 
Inmiddels is het medio december. En mijn visbestand ziet er nu zo uit:
8 x Pangio Kuhlii, ze doen het erg goed. Leuk gedrag en zijn in mijn bak niet zo schuw zoals hun reputatie soms is (waarschijnlijk omdat ik veel schuilplekken heb).
12 x white pearl garnalen, waarvan 1 vrouwtje al flink wat eitjes bij zich draagt. Dus ik verwacht een uitbreiding, afhankelijk van hoeveel eitjes het overleven uiteraard.
12 x Trigonostigma espei, deze stond niet op het lijstje -- maar ik zag ze in de winkel en vond ze heel mooi. Dit is op het moment het schooltje in mijn aquarium. Denk dat ik deze sowieso uitbreid tot 15 uiteindelijk.

Dan heb ik denk ik nog wel een beetje speling voor een paartje dwergchichliden, alleen ik kom ze nog niet tegen in de winkel waar ik mijn vissen vandaan haal (Aquafish Hoogeveen). Weet dus nog niet precies hoe ik het invul. Dus kan ook zijn dat ik het anders ga invullen.

Denk dat ik de ringbandsnoekjes laat varen, aangezien de Trigonostigma espei meer zwemt tussen zowel het midden als bovenin. Dat zou voor te veel concurrentie zorgen bovenin wellicht.

Mijn opties zijn (bovenop het uitbreiden van het schooltje naar 15):
of: een paartje (dwergcichliden bijvoorbeeld)
of: een groepjel vissen wat tussen midden en beneden zwemt (corydoras wellicht?)
of:

Denk dat dit nog wel mogelijk is gezien het formaat van mijn aquarium?
 
Leuk bestand! Ben wel heel benieuwd naar een foto van de bak, of kan ik die in een ander topic vinden?

Hey! Nee nog niet een overzichtsfoto gemaakt. Helaas zijn er in de week na het arriveren van de Espei in totaal 4 gesneuveld (verspreid over de dagen). Geen ziekte of iets dergelijks, maar ze waren bij de 1e dag al erg bleekjes en hadden allerlei stress gerelateerde problemen. Dat zelfs na het gebruik van de druppelmethode. Eentje had opgeblazen ogen op een gegeven moment, de andere zwom scheef en eindigde steeds op de kop. De andere 8 doen het prima en hebben leuk gedrag, mooi gezond ook. Espei staan er volgens mijn boekjes over vissen ook om bekend dat ze relatief gevoelig zijn. Daarom vermoed ik dat die 4 de zwakkere broeders waren en door de stress het loodje hebben gelegd.

Dus ik ga binnenkort de Espei weer aanvullen naar een grote school, en dan hopelijk minder of geen directe slachtoffers.
 
Ben benieuwd... Nog even geduld dus. Jammer van je espei, hier gelukkig geen last van gehad destijds. Hopen dat de nieuwe het allemaal wel goed gaan doen. Aanvullen tot 12 weer of toch wat meer? Heb er hier 16 in de lido zwemmen en kan niet zeggen dat ik het echt te druk vind ogen, de bak van jou is zelfs nog 10cm groter met 70cm breed?
 
Ben benieuwd... Nog even geduld dus. Jammer van je espei, hier gelukkig geen last van gehad destijds. Hopen dat de nieuwe het allemaal wel goed gaan doen. Aanvullen tot 12 weer of toch wat meer? Heb er hier 16 in de lido zwemmen en kan niet zeggen dat ik het echt te druk vind ogen, de bak van jou is zelfs nog 10cm groter met 70cm breed?

Het begint nu wel erg mysterieus te worden. Alle 8 espei leken gezond, helemaal niks aan te zien. Ook niet qua gedrag. Maar deze ochtend lag er eentje dood op de bodem. Compleet raadselachtig, ik kon ook helemaal niets eigenaardigs zien qua ziekte of iets dergelijks. De andere 7 dartelen ook nog steeds gewoon rond alsof er niets aan de hand is. Maar als dit zo maar gebeurt, dan heb ik er sterk twijfels bij of die andere 7 het wel redden.

De eerste 4 die overleden was binnen een week tijd. Nu zijn er ruim 4 week voorbij en nu opeens is er weer eentje dood. Ik snap er helemaal niets van.
Er valt aan de bak zelf ook niets te zien, de vuurgarnaaltjes, en 8 kuhli's zitten er al veel langer in en is niks van overleden.
 
Een vis met "opgeblazen" ogen en nog eentje die telkens op de kop beland zijn toch wel duidelijke ziekte beelden.

Als er ziekte heerst dan gaat niet alles op dezelfde dag dood. De ene vis is sterker dan de ander. De sterke kunnen zich weer herstellen. Zwakste schakels gaan altijd als eerste dood. Door transport, overwennen altijd stress waardoor visjes ook nog wat zwakker zijn en hun afweer systeem wat minder is. Als ze al wat ziekjes in LFS waren dan is dit alles te veel voor de zwakke exemplaren.

Eigenlijk met kopen van nieuwe visje is ze eerst even apart houden aan te bevelen maar dit is wel wat omslachtig. Het voordeel is dan als je vissen ziek blijken te zijn dat je meteen in quarantaine kunt behandelen. Met name bacterieele zaken, inzet medicatie is van invloed op je biologisch evenwicht wat je natuurlijk niet graag in je aquarium wil hebben want dan kans gedoe met waterwaardens.

Heb je nu niets meer aan maar als je ooit weer zie even posten in ziekte afdeling met foto s.
 
Een vis met "opgeblazen" ogen en nog eentje die telkens op de kop beland zijn toch wel duidelijke ziekte beelden.

Als er ziekte heerst dan gaat niet alles op dezelfde dag dood. De ene vis is sterker dan de ander. De sterke kunnen zich weer herstellen. Zwakste schakels gaan altijd als eerste dood. Door transport, overwennen altijd stress waardoor visjes ook nog wat zwakker zijn en hun afweer systeem wat minder is. Als ze al wat ziekjes in LFS waren dan is dit alles te veel voor de zwakke exemplaren.

Eigenlijk met kopen van nieuwe visje is ze eerst even apart houden aan te bevelen maar dit is wel wat omslachtig. Het voordeel is dan als je vissen ziek blijken te zijn dat je meteen in quarantaine kunt behandelen. Met name bacterieele zaken, inzet medicatie is van invloed op je biologisch evenwicht wat je natuurlijk niet graag in je aquarium wil hebben want dan kans gedoe met waterwaardens.

Heb je nu niets meer aan maar als je ooit weer zie even posten in ziekte afdeling met foto s.

Ja, quarantaine is sowieso geen optie. We hebben maar één aquarium. Het laatste visje wat vandaag overleed (weken na de anderen) had geen vreemde dingen aan het lichaam of iets dergelijks. Het leek ook alsof alles goed ging, ze zonderen zich niet af (dat deden de andere 4 wel op een gegeven moment).
 
Ik heb exact hetzelfde gezien bij mijn Espeis.
15 gekocht, en om de 2 dagen een dode tot ik er nog 7 over had.

Lijken me toch dat er zwakke exemplaren in de handel zijn.
 

Terug
Bovenaan