Nieuwe 60L-bak: op zoek naar inspiratie


Barbarossa

Active member
Lid geworden
6 mei 2013
Berichten
38
Leeftijd
39
Locatie
Nijmegen
Beste liefhebbers,
Over een paar dagen arriveert bij mij een nieuw aquarium van 60 liter. Die ga ik natuurlijk eerst maar eens rustig opstarten en een tijdje laten draaien, maar wat mij betreft kan de voorpret niet vroeg genoeg beginnen, dus hier gaan we..

Uit mijn oude 45L bak neem ik mee:
- 2x Corydoras Paleatus (dat waren er ooit 5, en het overgebleven duo zal nu zo'n 9 jaar oud zijn).
- 7x Trigonostigma heteromorpha (Kegelvlekbarbeel).
Verder ga ik zwart grind gebruiken, een flink stuk kienhout, en qua beplanting een tamelijk 'standaard' patroon: iets langs op de achtergrond, iets laags aan de voorkant.

Nu, drie vragen:
1) Stel: ik doe er Cory's bij, maar dan níet van de Paleatus-variant. Een wat lichter gekleurd type lijkt me mooi. Gaat dat dan samen met het Paleatus-duo? Trekken ze zich dan überhaupt iets van elkaar aan? Of herkennen ze toch iets van 'familie' in elkaar, ondanks dat ze van een andere subsoort zijn?
2) Hebben jullie ideeën voor een algenetertje?
3) Zou er nog iets bij kunnen, liefst met wat fellere kleuren? Bijvoorbeeld een tetra-variant, in een schooltje van 8 á 10? Of is dat bijvoorbeeld niet handig, in combinatie met de kegelvlekbarbelen? Vind die laatste best leuk, maar ook een beetje saai, en een huisgenoot wil ze ook wel als ik er vanaf wil.
Eigenlijk is dus mijn heel open vraag: wat zou jij er nog eens bij doen?
 
1. ik zou sowieso geen corydoras op een grindbodem houden. Nog los van dat veel soorten redelijk fors worden voor 60 cm. Zand is voor de meeste bodembewoners aan te raden zo niet noodzakelijk.

2. kwa visjes zou Otocinclus geschikt zijn, maar garnalen, vooral japonica garnalen, en slakken zijn betere algeneters en opruimers. Ze dragen bovendien niet of nauwelijks bij aan de totale vervuiling van je bak omdat je ze in de meeste gevallen niet bij hoeft te voeren, Otocinclus en andere visjes vaak wel. Dat heeft als voordeel dat je een grotere school andere visjes kunt houden.

3. kegelvlekjes kun je eventueel combineren met andere rustige soorten scholenvisjes, denk in termen van neons oid als je felle kleuren wilt. Je zou er ook kleine gourami's bij kunnen houden bijv. Trichogaster chuna (honing gourami) Trichopsis pumila (Dwergknorgourami) Parosphromenus spp, (prachtgourami soorten)
 
@Akwarium:
- Dank voor de zand-tip! Mijn corydoras doen het nu 7 jaar (op het oog) goed op grind, maar blijkbaar had ik dit dus niet moeten doen? Toen ik ze al een tijdje had, heb ik wel eens iets gelezen dat het niet goed zou zijn voor hun baarddraden, maar er leek bij mij geen probleem te zijn. Maar misschien dus toch maar switchen naar zand.
- En dank voor de garnalen/slakken-tip! Gok dat de combinatie cory-garnaal niet zo'n goede is?
- Gourami's ga ik me eens wat verder in verdiepen..
 
Ik denk dat een koppeltje honing gourami's inderdaad een leuke blikvanger is!

Oto's zou ik niet zo snel doen die zijn vrij lastig te houden in een nieuwer aquarium. Als je die wilt voeg die pas na 6 maanden toe.

Verder zou ik er niet te veel aan toevoegen. Schooltje kegelvlekjes en gouramis samen is best leuk. Corydoras erbij doen is je bak denk ik iets te klein voor. Wellicht wat kuhli loaches (slangetjes) op de bodem erbij, maar dan wel zandbodem nemen.
 
corydoras en garnalen gaan opzich prima samen. babygarnaaltjes passen in de bekjes van vrijwel elke vis, maar corydoras jagen er meestal niet actief op. Bij japonicas is dat sowieso geen probleem omdat de jongen niet opgroeien in zoetwater, andere garnalen is het een kwestie van voldoende schuilmogelijkheden in de vorm van mos oid dan worden er altijd een aantal jongen groot. Volwassen dieren is geen enkel probleem met corydoras,

en idd de baardharen waarmee corydoras van nature in de bodem tasten/ruiken opzoek naar voedsel zijn niet gemaakt voor grind. Het is altijd discussie of ze zich echt beschadigen, of dat ze ophouden met grondelen zoals ze dat van nature zouden doen, In beide gevallen lijkt me een zandbodem fijner voor hen.
 
Bij mij zitten ze ook op afgerond grint. al jaren.


Mar viskeuze. is 60 cm ook niet groot, hoor.
 
Dank, allen!

Voorlopig geland op:
- De kegelvlekbarbelen ga ik van de hand doen.
- De 2 'overgebleven' corydoras hou ik, maar doe er geen nieuwe bij.
- Me nu aan het oriënteren op een klein, liefst felgekleurd, scholenvisje. Kardinaaltetra misschien, maar ik sta open voor andere suggesties. Misschien een visje dat nóg kleiner is, zodat ik een grotere school kan houden. Bijvoobeeld boraras brigittae?
- En als het dan een tijdje draait, lijken garnalen me awesome.

Maar goed, tijd zat.. Eerst maar eens de bak indraaien. Heb daarover ook nog wel wat vragen, maar die zal ik in de daarvoor bestemde subfora stellen.
 
In plaats van de kardinaaltetra zou ik dan voor een neotetra gaan. Die zijn iets kleiner en passen beter in een 60L, kardinaaltjes hebben iets meer ruimte nodig.

Neon Tetra:
neon-tetra.png


Wat anders maar ook leuk is een Rasbora Galaxy, erg mooi en leuk visje alleen vaak wel redelijk prijzig.

Rasbora Galaxy:
rasbora-galaxy.png
 
In plaats van de kardinaaltetra zou ik dan voor een neotetra gaan. Die zijn iets kleiner en passen beter in een 60L, kardinaaltjes hebben iets meer ruimte nodig.

Joh, ik dacht dat het andersom was :oops:. Dus bedoelde inderdaad de kleinere van de twee. Which is blijkbaar de Neon. Dank :)
 
De kegelvlekbarbelen zijn inmiddels naar hun blije nieuwe eigenaar (die een prima aquarium heeft, en van een vriendin één kegelvlek had gekregen. Die krijgt nu dus gelukkig gezelschap).
En ik ben inmiddels tamelijk verliefd aan het worden op de honing gourami. Dus dat koppeltje gaat er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid komen.
Nu nog aan het denken aan iets (piep-)kleins dat daar bij kan.. Rasbora galaxy misschien, of boraras brigittae/marculatus... Iemand nog andere ideeën?
 
Ik deel je enthousiasme over honing gourami's. Wij hebben ze nu al een paar jaar en met veel plezier.

De rasbora galaxy ken ik zelf niet, maar ik lees overal dat dat een verlegen vis is, zeker met eten. En dat dat met andere vissen een probleem kan zijn, tot aan verhongeren aan toe.

Zoals gezegd ken ik wel de honing gourami, en dat zijn fanatieke eters. Hier althans. Wij voeren vaak het mannetje en het vrouwtje op verschillende plaatsen om gekibbel te voorkomen. Vrouwtje gourami gaat graag op andere visjes en garnalen af om hun voer te stelen.

Op zich uitermate vermakelijk, maar voor mij klinkt het als een slechte combinatie met rasbora galaxy.

Veel plezier met je nieuwe aquarium :)
 
honing gourami's zijn zeker leuk.

Celestichthys margaritatus ( letterlijk: hemelse vis met parels opgesmukt) wil gehouden worden in een grote groep, ondanks hun kleine formaat is er behoorlijk veel rivaliteit tussen de mannetjes. In een klein gezelschap leidt dat tot stress en visjes die zich verschuilen, in een grote groep voelen ze zich een stuk zekerder en wordt aggressie verdeeld.
Het is dan een prachtig visjes dat zich op zijn mooist laat zien.

Helaas kosten ze al snel 4-5 euro per stuk en worden ze daardoor zelden in goede aantallen gehouden.

Boraras brigittae is de kleurrijkste van de Boraras soortjes.
 
Dank weer allen! Heb wat filmpjes gekeken.. Die dwerg corydoras vind ik fantastisch! Wist niet dat er een cory-soort was die zo consequent los kwam van de bodem. Erg leuk dus, en iets om te overwegen. Maar de kans is groter dat ik voor iets met meer kleur ga. En wil het aantal soorten enigszins beperken, dus én-én gaat 'm niet worden. Overweging nu:
- Voordeel van boraras brigittae: klein, en dus grotere school mogelijk. Zwemmen ze trouwens ook echt als school? Of is het meer dat ze het fijn vinden dat er ergens in de buurt soortgenoten zijn? Ik lees op internet verschillende verhalen daarover.
- Voordeel van neontetra: blauw. Hou van die kleur. Zijn er nog andere blauwe kleine opties misschien?
 
Dank weer allen! Heb wat filmpjes gekeken.. Die dwerg corydoras vind ik fantastisch! Wist niet dat er een cory-soort was die zo consequent los kwam van de bodem. Erg leuk dus, en iets om te overwegen. Maar de kans is groter dat ik voor iets met meer kleur ga. En wil het aantal soorten enigszins beperken, dus én-én gaat 'm niet worden. Overweging nu:
- Voordeel van boraras brigittae: klein, en dus grotere school mogelijk. Zwemmen ze trouwens ook echt als school? Of is het meer dat ze het fijn vinden dat er ergens in de buurt soortgenoten zijn? Ik lees op internet verschillende verhalen daarover.
- Voordeel van neontetra: blauw. Hou van die kleur. Zijn er nog andere blauwe kleine opties misschien?

Ik heb zelf de blauwe neon in mijn aquarium. Blijft nog wat kleiner dan de neon. Erg mooi visje.
 
Zonder dreiging zwemmen vissen vrijwel niet in een school in het aquarium. Alleen als er gevaar dreigt/ ze opgeschrikt worden trekken ze vaak samen tot een school. Sommige vissen doen dit eerder dan andere maar er zijn er maar weinig die vrijwel altijd als groep door de bak gaan.

Als Amano foto's van een aquarium maakte liet hij medewerkers aan de zijkanten van de bak staan om de vissen op te jagen zodat ze als school door de bak zwemmen....

een ander blauw-ig visjes is Oryzias woworae, leuk actief visje en erg gemakkelijk te kweken ook.
 
Laatst bewerkt:
Oryzias woworae is inderdaad een leuk visje. Ikzelf heb ze een aantal jaar gehouden, en meerder generaties na elkaar grootgebracht. Klein van formaat maar wel zeer actieve vissen, en de mannetjes kan je zien sparren in de avond. De jongen hebben wel flink wat beplanting nodig om in te schuilen, maar dat is sowieso een vereiste voor de honinggoerami's.
 
Ja, die blauwe neon ('valse neon') zag ik ook al in de winkel. Interessante optie. Oryzias woworae kende ik niet, ga ik nog eens naar kijken..
Wat betreft beplanting komt het overigens wel goed. Groeit bijna allemaal als een dolle.
 

Terug
Bovenaan