Wat is er nieuw

nieuwe 60x30x30 van kevin_98

• Onderwerp starter Onderwerp starter kevin_98
  • Startdatum Startdatum
K

kevin_98

Guest
Hallo,

Na een tijdje dezelfde inrichting te hebben gehad wilde ik weer is iets anders 😛

Daarom dus alle planten en het zand end weggedaan zodat ik alleen de bak en filter enz over hield

nieuw grind,planten stenen enz gekocht... en toen maar gaan kijken hoe ik het precies wilde hebben dit keer.

Eerst even wat ik nou precies heb:

bakmaat: 60x30x30
filter: eheim 2211 met blauwe filterwatten keramische pijpjes en watten
verwarming: eheim 50 watt
bodem: dennerle zwart kwartsgrind met daaronder een laag jbl volcano
verlichting: 1x sera tropic sun 15 watt (6 uur per dag, word 8 uur)

planten: staurogyne repens , naaldgras en hydrocotyle tripartita
decoratie: seiryu stenen
plantenvoeding: dagelijks 0,5 ml profito en 1 ml easycarbo

maar foto's zeggen natuurlijk meer dan woorden 😀

de jbl volcano:
937433_0_82_20150630_152135_hdr.jpg

afgedekt met stenen en zand:
442747_0_82_20150630_160752_hdr.jpg

na 1 week:
722892_0_82_img_20150713_171733.jpg

tot nu toe vind ik alles prima gaan :thumbs:

echter begint de staurogyne repens bij sommige plantjes iets te verwelken... ik neem aan dat dit komt omdat ze boven water gekweekt zijn? hier nog even een foto
222834_0_82_img_20150714_160822.jpg

Ik zal regelmatig een foto posten van hoe t aquarium erbij staat :thumbs:

Gr kevin

Mooie stenen. Ik ben benieuwd hoe dit er uit ziet als alle planten goed aanslaan en gaan groeien!

Hier was ik zelf ook nog niet helemaal over uit haha
Komende weken maar even goed inlezen wat er wel en niet in mijn bak kan en wat ik mooi vind 😉

Gr kevin

Weer even een foto:b

aquarium staat inmiddels 2 weken:
278719_0_82_img_20150720_170757.jpg

helaas beginnen wel steeds meer staurogyne repens te verwelken 🙁 khoop dat ze nog goed aanslaan en dan weer mooi gaan groeien

Ook heb ik het naaldgras kort geknipt omdat dat blijkbaar beter is voor de groei.

Gr kevin

inmiddels een goede 3 weken verder! dus weer is tijd voor een fotootje:

842273_0_82_img_20150729_163154.jpg

Opzich gaat alles prima alleen blijft de staurogyne repens rechtsvoor achter en verwelkt een beetje🙁

Ik ben ondertussen bezig om te kijken wat voor vissen ik er later in wil doen... Ik zit er ook aan te denken om er misschien wat garnalen bij te doen... is handig voor de algen en ook leuk om te hebben!
Iemand misschien nog idee�n wat voor garnalen/vissen in deze bak zouden kunnen?

Alvast bedankt!

Gr kevin

Qua vissen ben je behoorlijk beperkt in je keuze, omdat je "maar" een bak hebt van 60x30x30. Open eens een topic in bet samenstelling visbestand gedeelte van het forum, daar kunnen ze je vast wel verder helpen.

Garnalen zou ik er persoonlijk sowieso in doen, omdag he ontzettend leuke beestjes zijn en inderdaad de algen een beetje onder controle houden. Vuurgarnalen zijn hele goeie om mee te beginnen. Ze stellen niet al te veel eisen aan het water en ze fokken als konijnen. Ik ben destijds begonnen met 10 en toen ik ze naar de dierenwinkel bracht ivm verhuizing had ik er 275...

De Staurogyne heeft dacht ik wel flink wat licht en co2 nodig. Dat kan de oorzaak zijn.
Als je garnalen wilrt nemen zou ik wel vragen op welke waarden ze gekweekt zijn want anders zou je problemen kunnen krijgen met de vervelling en voortplanting.
Ik heb in de 60cm een mooie Betta en wat C Panda s zitten.

Vergeet ook niet dat ze ook eerst van hun bovenwater (submers emers) vorm naar hun onderwater (emers submers) vorm moeten gaan. (Staurogyne repens) Plantje houdt er van dat het water lekker langs stroomt. Zelf doe ik initial stikce van Tetra her en der tussen de wortels in het veldje.

Andersom. Bovenwater is emers en onderwater is submers.

Jones zei:
Andersom. Bovenwater is emers en onderwater is submers.

Je bent me net een slag voor Jones. Zal wel een foutje zijn 😀

Helemaal gelijk, waarom ik het omgedraaid had weet ik niet, zal de vakantie zijn. 😀

Bedankt voor de tips!

Betta ziet er inderdaad erg mooi uit... ik ga s kijken of ze die hier in de buurt ergens verkopen.

De waarden waar de garnalen op zijn gekweekt zal ik s navragen bij de lfs 😛

Gr kevin

Veel winkels bestellen via Ruinemans en die heeft verschillende soorten te koop. Kijk maar een op de site van Ruinemans hiervoor.

Alweer een tijdje gelede dat ik wat heb gepost dus maar weer is tijdje voor wat foto's 😛

het aquarium staat inmiddels zon 7 weken

maar Helaas doen de plantjes niet zo goed:/ :help:

de staurogyne verwelkt over eigenlijk... de blaadjes die er nog wel zijn zijn wel mooi groen... hier een foto

467623kevin_98_0_82_img_20150825_182532.jpg

958911kevin_98_0_82_img_20150825_182607.jpg

de hydrocotyle tripartita verwelkt ook...
868999kevin_98_0_82_img_20150825_182555.jpg

en op de stenen ontstaat een soort bruine aanslag
761799kevin_98_0_82_img_20150825_182538.jpg

en ook op het raam ontstaat alg...

Ik heb wat rondgezocht op het forum maar kon niet echt duidelijk vinden waar het aan kon liggen...

De verlichting staat elke dag 8 uur aan... en voeg dagelijks 0,5 ml profito en 1 ml easycarbo toe...

en wekelijks ververs ik tussen de 30-50% water...

Heeft iemand misschien een idee hoe dit allemaal kan komen??

Alvast bedankt!

Gr kevin

De bruine alg is van de opstart en dat trekt wel weer weg hoor.
Planten moeten ook aanslaan en de plant die je noemt heeft wel graag wat meer co2 of licht dacht ik uit mn hoofd.
Ziet er verder leuk uit hoor.
Ik zou na 2 maanden gewoon 25% verversen. Ik doe wekelijks op een 60cm 1 emmer van 12 liter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan