Wat is er nieuw

nieuwe advies

• Onderwerp starter Onderwerp starter tommulder023
  • Startdatum Startdatum
T

tommulder023

Guest
Hallo allemaal,

zoals sommige van jullie weten heb ik 2x pech gehad met een rotte bodem in 2 maanden tijd 🙁

poging nummer 3... waarom weer een voedingsbodem ? omdat deze door de special zaak zelf geplaatst en cadeau is gedaan 😀

het probleem waarover ik jullie advies nodig heb..
mijn aquarium draait nu zn 9 dagen en heb sinds 3 dagen 90% van mijn plantenbestand er in zitten alles is nieuw!

nu beging ik het volgende probleem te krijgen bij de meeste plantjes:

bladeren laten los
bladeren worden donker of zwart
bladeren worden beetje snot

heb de volgende planten:

Staurogyne sp.
monte carlo sp.
bacopa sp. japan
ammania sp. bonsai
hemianthus callitrichoides
javamos
anubias
bacopa australis
kom effe niet meer op de naam maar is kleine gras soort in vitro.

mijn water waardes (net getest met een druppel test)

led verlichting brand 10 uur
inhoudt 60 liter
pomp eheim bio power 180

ph = 6.7
no3 = 10
no2 = 0.1
nh3 = 0.5
po4 = 0
kh = 6

ik gebruik het volgende:

dennerle 9 in 1 voedingsbodem
dennerle bodem start bacteri�n
bennerle avera
dennerle s7
dennerle fb7
dennerle bio c02

ik gok dat mijn platen kalium te kort komen en of andere mest stoffen ? denken jullie dit ook ? of is het iets anders

link van de foto's staan hier onder:
2mdqxwh.jpg

iwklko.jpg

28a7pu.jpg

vo77nd.jpg

alvast bedankt voor het advies!!

Waarschijnlijk moeten de planten wennen aan het onderwaterleven, daardoor kunnen ze gaan verslijmen en de bladeren loslaten. De planten maken vanzelf weer nieuwe bladeren aan.
Als ik jou was zou ik ook je licht duur terugschroeven naar bijvoorbeeld 7 uur en dan iedere week met een kwartiertje opschroeven naar de gewenste lichturen.
Dat grasplantje is denk ik de Utricularia graminifolia, weet ik niet zeker.

Ik hoop dat het dit keer allemaal wel goed gaat, zou zonde zijn als het weer misgaat. Veel succes iig!

Het grootste deel van de planten die je hebt zijn moerasplanten.
Dat wil zeggen dat ze niet willen groeien in een opgestart aquarium.

Afgezien van de bio-co2 zou ik stoppen met alles wat je van Dennerle hebt.

ik hoop dat je gelijk hebt

MaFlodder zei:
Waarschijnlijk moeten de planten wennen aan het onderwaterleven, daardoor kunnen ze gaan verslijmen en de bladeren loslaten. De planten maken vanzelf weer nieuwe bladeren aan.
Als ik jou was zou ik ook je licht duur terugschroeven naar bijvoorbeeld 7 uur en dan iedere week met een kwartiertje opschroeven naar de gewenste lichturen.
Dat grasplantje is denk ik de Utricularia graminifolia, weet ik niet zeker.

Ik hoop dat het dit keer allemaal wel goed gaat, zou zonde zijn als het weer misgaat. Veel succes iig!

is het verstandig om de blaadjes er af te halen en dan alleen de stengel te laten staan ?

Als de blaadjes er echt ongezond uitzien zou je ze eraf kunnen halen, de gezonde zou ik laten zitten.
Hoop dat het nu lukt. Moet wel zeggen dat ik zelf geen fan ben van een voedingsboden. Ik gebruik zelf Profito voor mijn planten. Dat kan ik gewoon in het water gooien. Verder gebruik ik soms kleibolletjes.

ja ze worden snot 🙁 zou dit ook kunnen komen door de transport ? de kou ?

Wat betreft de anubia; die kan sowieso het beste op een stuk hout, het mos ook. En zoals Tom al zei, de meeste andere planten zijn moerasplanten. Dat zijn niet de makkelijkste, zeker niet in een net opgestart aquarium. De eerste soort die je noemde wordt ook nog wel eens op een stuk hout gebonden.

Anubia en Javavaren op hout doet het vaak heel goed. Planten die je gewoon in de bodem kan zetten en waar ik zelf goede ervaring mee heb zijn cryptocorynes en sterrenkruid. Wellicht dat die planten het veel beter doen bij je.

@Tom zei:

Afgezien van de bio-co2 zou ik stoppen met alles wat je van Dennerle hebt.

Tom,
Kun je toelichten waarom die juist niet willen in een net opgestarte bak??
In een ingedraaide bak verslijmen bv Crypto s regelmatig nog, dat is me bekend.
Maar waarom kunnen moerasplanten niet in een net opgestarte bak??
Ik heb bij al mijn bakken die ik heb opgestart altijd merendeels moerasplanten gebruikt en op een enkele versnotte Crypto na heb ik niks opgemerkt.
Niet anders dan wanneer ik zo n plant in een ingedraaide bak zet bedoel ik dus 😉 .

Volgens mij is dit een normaal indraai proces voor heel veel plantjes, en ik zou me daar niet al teveel zorgen over maken. Of je planten meststof te kort hebben weet je pas als je hebt gemeten, maar ik zou geen grote hoeveelheden doseren in het begin. Gewoon geduld 🙂

geduld is geen probleem maar het gaat al 3x fout 🙁

en ben nu 3 maanden verder helaas.

specialzaken in de omgeving doen ook hun best om oplossingen te bedenken, helaas met nog geen resultaat.

heb nu contact gezocht met de leverancier, eventjes afwachten maar.

* heb vandaag 2x een bacopa australis gehaald van dennerle.
1 daarvan in mijn probleem aquarium en de andere in de grote goed draaiende juwel.

het resultaat:
plantje in probleem aquarium doet het zelfde als de andere planten begingen na 2 uurtjes al te snotteren.
plantjes in de goed draaiende juwel begint recht omhoog te staan en vertoont verder niks.

het verschil in de 2 aquariums is het merk van de aquarium, verlichting en het filter de ene draait 2 jaar de ander op dit moment ruim een week.

ze hebben dezelfde mest stoffen en dezelfde voedingsbodem.

SaskiaP zei:
Volgens mij is dit een normaal indraai proces voor heel veel plantjes, en ik zou me daar niet al teveel zorgen over maken. Of je planten meststof te kort hebben weet je pas als je hebt gemeten, maar ik zou geen grote hoeveelheden doseren in het begin. Gewoon geduld 🙂

planten verslijmen en rotten weg.... geduld zorgt er voor dat mijn aquarium helemaal gaat rotten en de bodem ook. spreek uit ervaring haha

jessicapilon zei:
@Tom zei:

Kun je toelichten waarom die juist niet willen in een net opgestarte bak??

Het heeft te maken met een begrip genaamd osmotische druk en de herkomst van de planten.
Op zich kun je daar vrij veel van terug vinden op internet en andere biologie stukken.
Zo moet je nooit planten kopen met rare naam zoals sp " Bonsai "

Nog even wat meer informatie via dit verhaal.

In de nieuwe kun je alles goed krijgen door andere planten en water uit de grote te gebruiken.

tommulder023 zei:
SaskiaP zei:

planten verslijmen en rotten weg.... geduld zorgt er voor dat mijn aquarium helemaal gaat rotten en de bodem ook. spreek uit ervaring haha

Dat zie je vrij vaak bij bv een nieuwe Crypto of ��n die je overzet.
Als dat gebeurt haal ik dagelijks even de rotte of weke delen weg zodat je geen rot materiaal in je bak houdt en problemen krijgt.

@Tom
Wanneer je in het geval van de TS de planten uit de grote bak gaat halen dan nog krijg je toch te maken met een gewenningsproces??
Ik begrijp dat de kans dat er iets mis gaat kleiner is als de plant al goed groeide in een andere bak die je hebt, maar ik heb zelf gemerkt bij het overzetten van de ene naar de andere bak dat de Crypto s best nog het zwaar hebben en deels verslijmen.
Soms gaat het goed maar soms ook niet. Dus verplaats ik die zo min mogelijk, maar goed soms moet het wel 😉.

jessicapilon zei:
Soms gaat het goed maar soms ook niet.

Meestal dus niet. Vandaar dat ik nog even naar dit topic verwijs..

@tom: het kan aan mijn onwetendheid liggen maar zowel je artikel als je link naar een topic geven mij geen inzicht in wat je nu precies probeert te zeggen. Kun je het verder uitleggen?

@ update:

aantal plantjes vertonen dus nare symptomen ..

anubias - witte hele dunne sliertjes lijkt wel stof op het blad.

monte carlo - paar blaadjes worden snot maar ook echt een paar

bacopa australis - stengel en blad worden donkergroen en vervolg daarvan is snot

ammania bonsai sp - blad blijft mooi en komen nieuwe blaadjes aan maar de wortels en de stengel ondergrond worden bruin

ammania japan - het zelfde als hier boven

staurogyne sp. - blad wordt groen en daarna snot

naaldgras - nog niks te zien

parvula - beetje gelig bruine plukjes tussen door

water waardes :

ph 6.7
kh 6
no3 10
n02 0.2
nh3 0.5
p04 0.2

water is helder!

wat ik nu ondertussen gedaan:

ik geef mijn planten nu kalium, fosfaat en nitraat.

tevens heb ik nu ook 2 ledstrips ip68 1800 lumen besteld die morgen binnen komen.

ik hoop dat ik hiermee het probleem kan oplossen.

want volgens mijn eigen theorie is dit het probleem:

te weinig nitraat, kalium en fosfaat zorgen er voor dat de planten niet juist kunnen groeien en andere mest stoffen tot zich nemen.

en de verlichting raakt de bodem nauwelijks of de sterkte is te zwak waardoor er geen foto synthese ontstaat en dus geen voeding wordt opgenomen.

hoop dat ik het een beetje snapte na vele topics en site te hebben gelezen zit het zo een beetje in elkaar.

en hoop ik het probleem nu te kunnen fixen,

Ik lees in de startpost dat je bak nog maar 9 dagen draait en dus niet is ingedraaid nog en dat veel planten nog moeten wennen.
Er zit ook nog nh3 in dus blijkt uit je cijfers.
Ik zou eea eerst eens goed laten indraaien en laten wennen.
Nu gebruikte je al heel veel middelen van Dennerle zag ik, waarvan ik de meeste niet ken, en daarbij doe je nu nog meer middelen.
Je no3 was bijvoorbeeld niet slecht met 10mg maar toch doe je er nu meer bij.

Als ik de foto s zo bekijk dan heb je al vrij veel licht en is er denk ik niet sprake van een tekort voor een gemiddelde plant.
Misschien kun je alles beter even met rust laten en goed laten indraaien 😉 .

Soms is teveel veranderen juist niet goed en heb je geduld nodig.

SaskiaP zei:
Kun je het verder uitleggen?

Men had gelijk dat ging om dat aanpassen.
Dit zou je kunnen vergelijken met een wintersportvakantie.
Neem even aan dat je daar de berg op wil zonder winterjas.
Vanwege het verschil in temperatuur gaat je lichaam reageren.
Om toch warm te blijven gaat het lichaam suikers en vetten verbranden.
Al vrij snel ben je door die stoffen heen en heb je dus het juiste voedsel nodig.

Nu is het licht tijdens z'n vakantie ook heel anders.
Indien een gezicht langdurig word belicht kan het verbranden.
Eigenlijk zou je dus minder licht willen hebben of veel korter.
Minder lang verlichten is dus ook een heel goede bescherming.
Het licht mag ook niet te weinig zijn.
Als je bijvoorbeeld in een sneeuwstorm komt, krijg je het ook moeilijk.

Nu ff terug naar het topic en ik heb ook wat andere topics bekeken.
Als eerste zit je met zwaar afwijkende en ondermaatse verlichting. WEG MET DE LEDs
Verder vrees ik dat de samenstelling van je verversingswater niet zo goed licht.
Ook het gebruik van allerlei kunstmatige toevoegingen zal roet in het eten gooien.
Vertrouw alsjeblieft niet op allerlei adviezen die je in een winkel krijgt.

Daar naast dus geduld, geduld, geduld en keep things simple..

@Tom: Fijn dat je dit uitlegt zodat een kleuter het ook kan begrijpen, maar dat was mijn vraag niet. Ik ben in sommige aspecten dan misschien een leek, maar dat zegt niets over mijn verdere niveau. :juggle:

Dus de vraag: Hoe werkt die osmotische druk? En waarom zijn sommige planten daar gevoelig voor en andere niet?

Ik heb 1 leuke animatie gevonden ; Klik Je kan ook even naar de groene rondjes bewegen.

Ik heb de plaatjes bekeken, maar wordt hier nu het principe van osmotische druk uitgelegd?

Ja, het is een goed voorbeeld van de oorzaak van het verslijmen.

bedankt voor de tips🙂

mijn led verlichting hangt nu en heeft nu een volle sessie van 10 uur er op zitten.
ik heb mijn bio co2 gestopt en ben overgegaan op carbo omdat mijn bio co2 bleef stil vallen.

wat merk ik nu :

anubias : bladeren gaan omhoog staan
montecarlo : meerdere blaadjes worden snot
bocapa australis : gaan toch nog 1 voor 1 versnotteren
ammania bonsai : vanaf de onderkant gaat deze dood stengel wordt bruin ipv groen en wortels ook , maar niet rotten.

staurogyne sp. denk dat deze overleden is ondertussen

naald gras: bovenste gedeelte van de stengel geel/bruin
parvula: begint ook te groeien
Hemianthus callitrichoides: gaat groeien en stengeltjes gaan omhoog staan

ik denk dat ik de bonsai, bacopa en de staurogyne wel er uit kan halen!

parvula en de Hemianthus callitrichoides doen het opeens super goed .

is dit het teken dat het eindelijk gaat lukken ?

en kan ik de lelijke plekken van de naaldgras afknippen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan