Wat is er nieuw

Nieuwe bacteriecultuur?

Aquanick120L

Active member
Lid geworden
5 januari 2021
Leeftijd
31
Hallo mensen.

Mijn juwel bak 125 is een korte twee weken geleden opgezet. Ik heb alles gedaan (naar mijn weten) om het zo goed mogelijk te laten verlopen. Zo heb ik een goede voedingsbodem, veel planten, altijd de beschrijving aangehouden voor de bacterie cultuur( en met elke waterwissel even een paar druppels extra) veel waterwisselingen uitgevoerd. Hierdoor wil ik er vanuit gaan. Dat de bacteriën zich aardig hebben uitgebreid. Aankomende donderdag zijn de twee weken voorbij dat ik mijn waterwaarden wilde laten testen maar besloot toch voordat het zo ver was mijn bak over de kop te gooien. Al het water eruit, verandering van hardscape en weer nieuw water er in. Nu is mijn vraag, wat is wijsheid. Ik weet dat de meeste bacteriën in de grond en filter zitten, maar heb ik nu mijn bak zodanig aangetast dat het misschien verstandig is om nog wat langer te wachten voor er vissen in gaan?
( Voor en na foto)
Groetjes, Nicky
IMG-20210103-WA0008.jpeg
IMG-20210106-WA0000.jpeg

Ik zou sowieso de druppels bacteriën vergeten en de bak 4 weken laten draaien zonder vissen. Dan heb je een goede basis om het water te testen met druppeltesten (koffer) en er geleidelijk vissen in te doen. Rustig aan doen en een nitraatpiek klein houden.
Mooi ingericht!

Mooie bak!

2 weken indraaien is echt te kort, geef het zeker 4 weken, dan zit je waarschijnlijk veilig.

En natuurlijk om de paar dagen eens nitriet meten, dan weet je pas of je die piek gehad hebt.

Ik zou het voor alle zekerheid ook nog 4 weken geven. Ik vindt de nieuwe bodem wel veel mooier.

Rustig aan doen en een nitraatpiek klein houden.
nitrietpiek bedoel je.

Als de eerste foto trouwens de 'voor'foto is, vond ik die toch mooier dan na. Anyway, je hebt dezelfde bodem en filter nog neem ik aan; dus dan zal 't qua langer indraaien wel meevallen. Je hebt kan dat door 't omwoelen van de bodem wat ammonia vrijkomt, dus ik zou 't misschien een weekje extra geven. Na 4-5 weken dus gewoon je water even (laten) meten.

Ga maar voor 4 weken....
en druppels erin doen, dan neem ik aan dat het flesje geopend weed en dus al 2 weken zo staat, weliswaar afgesloten maar waarschijnlijk warm bij je aquarium.
Flesje hoor je in 1 te doseren...
Maar, wat daarna gedaan, hebben de bacteriën voeding gekregen?

Bedankt voor de info!!!

Nou heb ik nog een vraag voor jullie.
Ik heb ergens gelezen dat je bij elke waterwisseling aquasafe moet toevoegen. Dat vond ik toch een beetje gek want die aquasafe is toch voor je vissen zodat de schadelijke stoffen in het water aangepakt worden? Aangezien ik nog geen vissen heb?

Niet alles geloven wat je leest, wel lekker voor verkopers, maar Nederland heeft prima en schoon water dus toevoegingen zijn niet nodig.

Je hebt je bodem vervangen door soil.
De kans is groot dat deze de eerstkomende tijd enorm veel amonia zal afgeven. (zou op de verpakking moeten staan)
Deze soil zal ook ph regulerend gaan werken, het zal dan ook proberen elke Ph bufferende werking van je water over te nemen (Kh zal 0 worden)
Ook zal deze soil met iedere mg Po4 gaan lopen die er in je bak komt.
Los staande van het visuele aspect lijkt me dat je vorige setup de beter was.

Bedankt voor de info!!!

Nou heb ik nog een vraag voor jullie.
Ik heb ergens gelezen dat je bij elke waterwisseling aquasafe moet toevoegen. Dat vond ik toch een beetje gek want die aquasafe is toch voor je vissen zodat de schadelijke stoffen in het water aangepakt worden? Aangezien ik nog geen vissen heb?
Aquasafe is vooral goed voor de portomonee van de winkeleigenaar net als al die andere waterverbeteraars en bqacterien in een flesje, m.a.w.: nergens voor nodig je vissen doen het ook goed zonder al die meuk, enige wat je moet doen is met zeer grote regelmaat je water 30% verversen.
Ojs, dat vervangen van filtercartridges en dergelijke is ook vooral goed voor d eportomonee van de winkelier, filterinhoud gaat een eeuw mee en vervangen is uitermate onverstandig want je gooit miljarden goede bacterien weg

Bedankt voor de reacties! Daar waar er nog aquasoil open ligt komt nog een mooi tapijtje. Wat is zeer regelmatig verversen? 1 keer in de week? In ons drinkwater zit chloor, kunnen die beesten daar wel tegen? Dat is een van de redenen waar aquasafe goed voor is toch?

Bedankt voor de reacties! Daar waar er nog aquasoil open ligt komt nog een mooi tapijtje. Wat is zeer regelmatig verversen? 1 keer in de week? In ons drinkwater zit chloor, kunnen die beesten daar wel tegen? Dat is een van de redenen waar aquasafe goed voor is toch?
Als je in Belgie woont kan er inderdaad chloor inzitten, als je in nederland woont zit er geen chloor in.
Als je straks tbv je planten een voedinsgschema in de vorm van EI gaat volgen zul je zeker 50% wekelijks moeten verversen.

Wat kan met de EI is dat je 25% ververst en dan ook de helft van de voedingstoffen toevoegt. dat komt eigenlijk op hetzelfde neer qua voeding maar het scheelt veel verversingswater.

Wat kan met de EI is dat je 25% ververst en dan ook de helft van de voedingstoffen toevoegt. dat komt eigenlijk op hetzelfde neer qua voeding maar het scheelt veel verversingswater.
100 liter aqaurium......50 liter verversen per week, is 200 liter per maand, is 2500 liter per jaar...dan scheelt het 1200 liter per jaar.....is 1,30 euro per jaar !!!!
De toilet doorspoelen kost 10 liter water per keer, daar kun je veeeeeeel water besparen, maar wil je dat ?
Met waterversen doe je nl ook nog iets anders, afvoeren van andere ongewenste stoffen, en toevoegen van bijv weer Micro-elementen als het in het drinkwater zit..
En dat levert je beurs meer op !!

Ik doelde ook niet zozeer op de kosten van het water want dat kost geen drol maar soms hoor je wel mensen die de helft gewoon teveel vinden om telkens te moeten verversen en dan kun je zoals ik al aangaf prima alles halveren. Dat is dan een wissel van 25% en dat is vaak meer dan gemiddelde aquariaan met zo n bak ververst.
Ik ben al vrij veel mensen tegengekomen die de EI niet willen hanteren vanwege het vele verversen wat daarbij hoort namelijk.

Ik doelde ook niet zozeer op de kosten van het water want dat kost geen drol maar soms hoor je wel mensen die de helft gewoon teveel vinden om telkens te moeten verversen en dan kun je zoals ik al aangaf prima alles halveren.
Jouw tekst " maar het scheelt veel verversingswater" impliceert anders best wel dat je veel water kunt besparen.
Ik zou liever adviseren en dan zeeker bij zon kleine aquarium, ja doe maar 50 % vervangen, kost je maar 1,30 per jaar maar zal je vissen goed doen.

Dat is dan een wissel van 25% en dat is vaak meer dan gemiddelde aquariaan met zo n bak ververst.
Ik ben al vrij veel mensen tegengekomen die de EI niet willen hanteren vanwege het vele verversen wat daarbij hoort namelijk.
Die mensen maken hier dus de meeste topics aan met dezelfde teksten....Helluuuup.
En wat is dan altijd onze vraag......geef eens waterwaardes, hoeveel ververs je.

50 liter zijn nog altijd 5 emmerkes, kosten zijn beperkt, maar het is wel een hoop gedoe.

Op een 180l aquarium ververs ik ca 50l wekelijks, en dat is met emmers ook al wat gedoe.
Ik voer af in grote emmers van 25l, en voeg toe met een gieter... in afwachting van een paar lange slangen zodat ik het wat kan "automatiseren".
Maar je moet er toch blijven naast staan.

Zoals al gezegd is: in NL zit al jaren geen chloor meer in het water, is wettelijk bepaald dat dat niet mag.

Verversen doe je gemiddeld 1x p/m zo'n 30% bij een lichte bezetting van d ebak, hoemeer bewoners erin zitten hoe vaker je moet verversen

Jouw tekst " maar het scheelt veel verversingswater" impliceert anders best wel dat je veel water kunt besparen.
Zou zou je het inderdaad ook kunnen lezen maar ik doelde meer op het werk dat je van de helft hebt zoals Tommie ook al schets. Hoe meer je ververst des te langer ben je bezig met het eruithalen en het weer toevoegen van water en dat blijkt voor sommige mensen toch soms teveel gedoe.

100 liter aqaurium......50 liter verversen per week, is 200 liter per maand, is 2500 liter per jaar...dan scheelt het 1200 liter per jaar.....is 1,30 euro per jaar !!!!
De toilet doorspoelen kost 10 liter water per keer, daar kun je veeeeeeel water besparen, maar wil je dat ?
Met waterversen doe je nl ook nog iets anders, afvoeren van andere ongewenste stoffen, en toevoegen van bijv weer Micro-elementen als het in het drinkwater zit..
En dat levert je beurs meer op !!
in België kost leidingwater zo'n 5€ per kuub.
(niet dat je van die 1200l per jaar veel armer zal worden)

in België kost leidingwater zo'n 5€ per kuub.
(niet dat je van die 1200l per jaar veel armer zal worden)
Dat is vast water met een goudkleur dan zeg. Nogal een verschil met hier. Uit mn hoofd gedaan betalen we hier net over de 1 euro dacht ik.

Hoe meer je ververst des te langer ben je bezig met het eruithalen en het weer toevoegen van water en dat blijkt voor sommige mensen toch soms teveel gedoe.
Die aquariums staan vroeg of laat op marktplaats, daar doe ik ook geen moeite voor om iets uit te leggen

Die aquariums staan vroeg of laat op marktplaats, daar doe ik ook geen moeite voor om iets uit te leggen
Dat weet ik niet want ik heb 14 bakken gehad tot vorig jaar en op de 2 grote na waar ik de EI volgde ververste ik in alle bakken zo 10-15% en dat is vaak voldoende en op veel bakken een hoeveelheid die met een emmertje of gieter behapbaar is. Veel hangt af van wat voor bewoners en dus belasting je hebt maar bij de meeste bakken kom je met 10-15% al een heel eind hoor.

Dat is vast water met een goudkleur dan zeg. Nogal een verschil met hier. Uit mn hoofd gedaan betalen we hier net over de 1 euro dacht ik.
In die prijs zit ook de zuivering, dat is in NL misschien anders geregeld (bv met een rioolheffing).
In elk geval, als je begint met waterbesparen bij ons, dan levert het iets op...

Het is zelfs zo dat je bij een eigen waterwinning (bv een geboorde put) moet betalen voor een geschat volume van opgepompt water.

Enkel regenwater is echt gratis (en als je nieuw bouwt is het zelfs verplicht om een put te steken).

John, we praten niet over jou.
Mensen die een aquarium hebben en 50 liter wisselen teveel moeite vinden, te duur vinden daar staat marktplaats vol van.
Maar goed, het topic ging over iets heel anders

In die prijs zit ook de zuivering, dat is in NL misschien anders geregeld (bv met een rioolheffing).
In elk geval, als je begint met waterbesparen bij ons, dan levert het iets op...

Het is zelfs zo dat je bij een eigen waterwinning (bv een geboorde put) moet betalen voor een geschat volume van opgepompt water.

Enkel regenwater is echt gratis (en als je nieuw bouwt is het zelfs verplicht om een put te steken).
Dat klopt Tommie de prijs die ik noemde is inderdaad zonder heffingen en weet ik verder wat er nog bijkomt aan kosten.

Goud, nee net niet.
vloeibaar kalk dat wel 😂
750us

Ja... kalkrijk is het wel.
Ik was zo blij als een kind toen we een paar weken geleden een bericht kregen dat we tegen 2024 water gaan krijgen met 17 graden hardheid ipv nu 35.
En waarschijnlijk gaat het gradueel naar dat niveau evolueren.

Ze doen dat rustig aan om te vermijden dat ze ineens met een hoop lekken te maken krijgen.
Kalkrijk water stopt lekken zowat automatisch, maar er wordt wel gewerkt aan een veel betere lekdetectie.

Dat weet ik niet want ik heb 14 bakken gehad tot vorig jaar en op de 2 grote na waar ik de EI volgde ververste ik in alle bakken zo 10-15% en dat is vaak voldoende en op veel bakken een hoeveelheid die met een emmertje of gieter behapbaar is. Veel hangt af van wat voor bewoners en dus belasting je hebt maar bij de meeste bakken kom je met 10-15% al een heel eind hoor.
Als het over kosten gaat verspil je met EI veel meer aan de weggegooide bemesting. Zelf heb ik EI nooit goed begrepen. Wel hoe het werkt maar niet waarom je het zou moeten gebruiken. Waarom niet gewoon doseren wat je planten vragen? Zij, de planten, geven precies aan of er al of geen problemen zijn.

Als het over kosten gaat verspil je met EI veel meer aan de weggegooide bemesting. Zelf heb ik EI nooit goed begrepen. Wel hoe het werkt maar niet waarom je het zou moeten gebruiken. Waarom niet gewoon doseren wat je planten vragen? Zij, de planten, geven precies aan of er al of geen problemen zijn.
Nou ja als je kijkt wat de poeders kosten dan valt dat ook erg mee voor een gemiddelde bak Ben. Het is meer bestemd voor mensen die of niet willen meten of als garantie dat je geen tekorten kan krijgen als de andere omstandigheden goed zijn. Of je met de EI goedkoper uit bent dat durf ik niet te zeggen en dat heb ik nog nooit berekend ook om eerlijk te zijn maar het stukje gemak dat het geeft en "zekerheid" dat je geen tekorten hebt vindt ik erg prettig.

We moeten hier misschien eens een apart item voor openen maar ik denk dat planten de beste verklikkers zijn die er bestaan. Mijn voeding is gewoon goed afgesteld op de vraag van mijn planten. Dus ik zie het "gemak" van overdosering niet. Mijn werk is zeker niet meer met precieze doseringen. EI zou wellicht iets kunnen zijn als startpunt om een juist bemestingsschema te maken. Maar wanneer je eenmaal ervaring hebt dan hoeft dat toch niet voortdurend? Ik zie echt de voordelen niet. Maar als gezegd, dit is off topic maar interessant genoeg om eens een item voor te openen. Ik zou ook wel eens willen weten hoe anderen hierover denken. Of misschien zie ik wel belangrijke zaken over het hoofd?

Welke soil heb je gebruikt? Bij veel soils is het volgende namelijk van toepassing aangezien er veel stoffen vrij komen de eerste tijd.

BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.

50 liter zijn nog altijd 5 emmerkes, kosten zijn beperkt, maar het is wel een hoop gedoe.

Op een 180l aquarium ververs ik ca 50l wekelijks, en dat is met emmers ook al wat gedoe.
Ik voer af in grote emmers van 25l, en voeg toe met een gieter... in afwachting van een paar lange slangen zodat ik het wat kan "automatiseren".
Maar je moet er toch blijven naast staan.
Waterdief > kraantje > tuinslang > dubbel kraantje > filterinlaatstuk met stukje spons erop die je in je bak hangt. Dat is mijn 'automatisering' om niet meer met gieters/emmers etc te hoeven sjouwen met risico op knoeien en verstoren van de bodem. En wij hebben dan nog zo'n geweldige waterbesparende kraan waardoor t een eeuw duurt eer je bak vol is.
Ook ik raad 50% per week aan; geen opbouw van afvalstoffen dus minder kans op alg en nooit last van old tank syndrome. In je opstartfase, een schema zoals Steef hierboven aanraadt.
In België (of UK bijvoorbeeld) inderdaad dechlorinator toevoegen.

Ik zie heel veel berichten met "El" er in... Wat is El überhaupt?? Dit zodat anderen die net zo leek zijn als ik het ook gedeeltelijk kunnen begrijpen 😂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan