Wat is er nieuw

nieuwe bak.... door kevin15

• Onderwerp starter Onderwerp starter kevin15
  • Startdatum Startdatum
K

kevin15

Guest
Hallo,

Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om dit te plaatsen... Wil iemand anders even zeggen waar ik het dan beter kan plaatsen? Alvast bedankt🙂 ( Ik heb nog geen foto's of iets omdat ik eigenlijk alleen nog bezig ben met het kijken voor een nieuwe bak en wat ik er precies voor nodig heb) Maar in elk geval:

Na een tijdje een juwel 60 gehad te hebben met guppen wil ik nu toch een gaan uitbreiden naar een grotere bak Waarschijnlijk wordt het een 80x40x40 of 90x40x40 bak🙂 Ik ben van plan om er een iwagumi aquarium van te maken...

Alleen voor ik hier aan ga beginnen heb ik nog wat vragen... :help:

Eerst wat vragen over de bodem:

1. Ik wil eigenlijk ada aquasoil gaan gebruiken alleen is dit nogal duur als ik een grotere bak neem.... Is het mogelijk om bijvoorbeeld het grind wat ik al had in het nieuwe aquarium te doen en dan daar overheen aquasoil?
2. Heeft iemand ervaring met tropica plant growth substrate? Ik heb gelezen dat een voedingsbodem nogal vervuiling aan het water geeft maar dit leek me meer een soort grove korrels... Of gaat dit ook vervuiling aan het water geven?

Nog wat vragen over belichting...

3. Ik lees meestal dat per 1 liter water er 0,5 watt licht moet zijn...Stel dat ik een bak van 90x40x40 dat is dan 144 liter water dus dan zou ik ongeveer 72 watt licht moeten hebben... Dus als ik bijvoorbeeld 3 lampen heb moet ik dan 3 lampen van ongeveer 72 watt of bijvoorbeeld 3x24 watt....

4. Het leek mij wel mooi om de lampen boven het water te laten hangen ipv een lichtkap te gebruiken... Heeft iemand ervaring met het zelf maken daarvan?

Dan nog wat vragen over het opstarten van het aquarium...

5. Ik heb gehoord dat je bij het opstarten van iwagumi aquarium in het begin nogal veel last kan krijgen van algen omdat de meeste bodembegroeiers nogal traag groeien en dat het dan verstandig is om er snelgroeiers in te doen om een deel van de voeding in het water op te nemen zodat er minder overblijft voor de algen...Mij leek waterpest en hoornblad wel een goede snelgroeier... Weet iemand miss nog andere planten die ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

6. Ook heb ik iets gelezen over de dry start methode en dit leek me ook een goede oplossing om minder problemen te krijgen met algen... Heeft iemand hier ervaring mee? en zo ja... Werkte het goed?

Iedereen alvast bedankt voor de hulp :thumbs:

Zodra de bak er is (kan nog wel ff duren🙁 zal ik wel wat foto's in dit topic plaatsen van het inrichten en hoe het verder groeit enz :thumbs:

Gr Kevin!

Hoi Kevin,

Wel goed dat je eerst veel vragen gaan stellen ipv gelijk aan de slag gaan.

1, Je kunt wel aquasoil samen met grind gebruiken. Wat ik vaak zie is dat veel mensen voorin zand/grind gebruiken en achterin aquasoil. De overgang van zand naar aquasoil wordt bedekt met planten zodat het lijkt dat er alleen zand in de bak zit. Het lijkt me niet zo verstandig om aquasoil bovenop de grind te doen, zo kunnen sommige planten die voedingstoffen via de wortels opnemen op een gegeven moment geen voedingstoffen meer krijgen door de grind.

2, Geen voedingsbodem nemen.

3, 72 Watt is de totale wattage. Dus 3x24 watt is prima.

4, Als je een lamp boven het water hangt (dus het afstand tussen de lamp en het water wordt vergroot) kun je beter een HQI lamp nemen. Die worden wel erg warm en zijn ook vrij prijzig.

5, Het is zws verstandig om snelgroeiers te nemen bij het opstarten. Let er wel op dat je in het begin wat vaker moet verversen met ADA.

6, DSM wordt wel vaak toegepast en het wordt vaak gebruikt voor HCs. Maar ik denk niet dat het goed werkt want wanneer je het aquarium gaat vullen moeten de plantjes wennen aan de nieuwe omstandigheden. Je moet het zo zien: in het begin hadden de plantjes heel veel CO2 en licht. Samen met de voedingsstoffen uit ADA kunnen de plantjes snel een tapijt vormen. Maar wanneer je het aquarium gaat vullen krijgen de plantjes ineens veeeeel minder licht en CO2, een deel van de plantjes zullen dan ook niet overleven.

evilcells zei:
Hoi Kevin,

Wel goed dat je eerst veel vragen gaan stellen ipv gelijk aan de slag gaan.

1, Je kunt wel aquasoil samen met grind gebruiken. Wat ik vaak zie is dat veel mensen voorin zand/grind gebruiken en achterin aquasoil. De overgang van zand naar aquasoil wordt bedekt met planten zodat het lijkt dat er alleen zand in de bak zit. Het lijkt me niet zo verstandig om aquasoil bovenop de grind te doen, zo kunnen sommige planten die voedingstoffen via de wortels opnemen op een gegeven moment geen voedingstoffen meer krijgen door de grind.

2, Geen voedingsbodem nemen.

4, Als je een lamp boven het water hangt (dus het afstand tussen de lamp en het water wordt vergroot) kun je beter een HQI lamp nemen. Die worden wel erg warm en zijn ook vrij prijzig.

6, DSM wordt wel vaak toegepast en het wordt vaak gebruikt voor HCs. Maar ik denk niet dat het goed werkt want wanneer je het aquarium gaat vullen moeten de plantjes wennen aan de nieuwe omstandigheden. Je moet het zo zien: in het begin hadden de plantjes heel veel CO2 en licht. Samen met de voedingsstoffen uit ADA kunnen de plantjes snel een tapijt vormen. Maar wanneer je het aquarium gaat vullen krijgen de plantjes ineens veeeeel minder licht en CO2, een deel van de plantjes zullen dan ook niet overleven.

Hey,

Alvast bedankt voor de hulp🙂

1.Met dat grind en aquasoil had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht, om alleen aquasoil te gebruiken waar de planten komen🙂
ik ben alleen van plan om een tapijt te laten groeien van HC of Micranthemum monte carlo ( vgm is de laatste wat makkelijker te onderhouden) Dus dan zal ik als nog aquasoil moeten gebruiken door heel de bak neem ik aan?

2.Oke dus geen tropica substrate of andere voedingsbodem nemen🙂
Ik heb in mijn vorige aquarium kleibolletjes gebruikt en dit ging wel goed alleen als ik een tapijtje wil dan zal ik dus overal in de bodem kleibolletjes moeten doen?

4. Bedankt voor de tip🙂 Dan ga ik daar is wat meer over opzoeken🙂

6. Dat klinkt wel logisch idd... Toch maar even kijken dan wat ik daar mee ga doen...

Nogmaals bedankt voor de hulp🙂

Gr Kevin

... Ik ga morgen ook kijken voor wat stenen :thumbs:
Waarschijnlijk wordt het ohko stone... Ik plaats wel wat foto's als ik ze heb🙂

Als je ADA gebruikt hoef je geen kleibolletjes meer in te doen.

Veel succes!

evilcells zei:
Als je ADA gebruikt hoef je geen kleibolletjes meer in te doen.

oke bedankt!

Ik heb gisteren ook stenen gehaald🙂 het is toch seiryu geworden ondanks dat er kalk in zit...
Ik ga ze eerst een paar dagen laten weken en afspoelen en als ze in het aquarium zitten vaker verversen (dit moest toch al met ada dus dat is geen probleem🙂ik denk dat het grootste deel van het kalk er dan wel uit is.

Ik zal straks wel even een foto plaatsen.

Gr kevin

Hier de foto van de stenen:

965455kevin15_0_82_20140823_140509_hdr.jpg

Ik ben nu nog opzoek naar een goede bodem en planten en dan natuurlijk het aquarium zelf nog🙂 zodra ik dit allemaal binnen hebt zal ik weer een foto plaatsen🙂

Verder wou ik nog vragen of iemand hier ervaring heeft met led verlichting? Iemand heeft nog een 2de hands led lamp die nog goed werkt, Maar heb hier geen ervaring mee of iets... De lamp heeft 7x 20,000k en 35x8500k lampjes, Is dit goed? Ik heb gelezen dat blauw licht goed is voor de planten maar waar is het witte licht dan voor? Alleen voor de kleur?

Het is een smalle kap die je kan uitschuiven aan de zijkant en zo op het aquarium klemt dit zou voor mij ideaal zijn omdat ik dan met schoonmaken de kap dan gewoon kan verschuiven/eraf halen.

Gr kevin

Grootste deel kalk eruit??

Het zijn bonken kalk, hoelang zal dat duren dan? Tot alles opgelost is?

Het geeft wel hoge PH,MAAR...
Belangrijke informatie:
De Seiryu stenen op de foto's zijn droog en stoffig en de kleuren kunnen iets afwijken. Eenmaal onder water wordt de kleur mooier. Voor het gebruik is het aan te raden om het stof er onder de kraan met water af te spoelen. De stenen geven stoffen af die de hardheid van het water beinvloeden. Door gebruik te maken van ADA Aqua Soil als bodemsubstraat wordt dit deels ondervangen, dankzij de pH-verlagende eigenschappen. Regelmatig water verversen met bijvoorbeeld Osmose water is aan te raden.

Dan weer omlaag,en osmose gebruiken.

Bertus zei:
Grootste deel kalk eruit??

Het geeft wel hoge PH,MAAR...
Belangrijke informatie:
De Seiryu stenen op de foto's zijn droog en stoffig en de kleuren kunnen iets afwijken. Eenmaal onder water wordt de kleur mooier. Voor het gebruik is het aan te raden om het stof er onder de kraan met water af te spoelen. De stenen geven stoffen af die de hardheid van het water beinvloeden. Door gebruik te maken van ADA Aqua Soil als bodemsubstraat wordt dit deels ondervangen, dankzij de pH-verlagende eigenschappen. Regelmatig water verversen met bijvoorbeeld Osmose water is aan te raden.

Dan weer omlaag,en osmose gebruiken.

ik bedoelde idd het stoffige op de stenen🙂

ik weet dat de stenen altijd kalk blijven geven maar ik denk dat dit na een paar dagen weken of afspoelen wel wat minder is dan als ik ze er nu in zou doen toch?

bedankt voor de tip over osmose, ik ben hier niet erg bekend mee dus ga even uitzoeken hoe dit precies werkt🙂

Gr kevin

Waar heb jij deze stenen gehaald?

Mooie stenen maar ze kunnen wel de Kh verhogen.
Er was al een ander lid dat een hoge Kh opeens had en die bleek ook deze stenen in de bak te gebruiken.

Nadat het aquarium lange tijd in een hoekje heeft gestaan nu toch eindelijk verder kunnen gaan met het idee wat ik had om een soort van iwagumi/nature style aquarium te gaan maken 😀 '

inmiddels is de bak binnen zoals gezegd... het is alleen iets groter geworden als ik eerst van plan was 😳 het is een bak van 100x40x60cm
(240 liter) geworden😉 vind ik natuurlijk geen probleem haha

Ik ben nu alleen nog bezig met de bodem en planten keuze, en een nieuwe filter want mijn eheim 2211 is iets te klein voor de nieuwe bak...
Zal een eheim 2215 geschikt zijn voor deze bak? misschien samen met de 2211.

Ik was eerst van plan om de bodem met de ada aquasoils te maken maar dat wordt me toch iets te duur... Ben nog opzoek naar alternatieven dus heeft iemand een idee dan hoor ik het graag!

Ben vandaag ook begonnen om met ophoogzand en de stenen in het aquarium te 'ontwerpen' of te inrichten, beetje kijken hoe ik het wil gaan doen zodra ik alles binnen heb... Ik heb nou 4 idee�n voor het aquarium... hier de foto's:

1ste poging:
811514kevin15_0_82_20150122_140621.jpg

2de poging:
827311kevin15_0_82_20150122_143558.jpg

3de poging:
379216kevin15_0_82_img_20150123_155859.jpg

Het idee is om er een mooi tapijtje op te laten groeien ( weet nog niet welke plant) en nog wat kleine plantjes bij de stenen enz en misschien nog een stuk spiderwoord te plaatsen op een van de 'heuvels'aan de zijkant.

kvind zelf de 3de het mooist... Wat denken jullie?

Gr kevin

ik vind de eerste er juist het leukste uit zien, ik denk dat als je met HC gaat werken je een mooi tapijt krijgt over je bodem.
je hebt ook echinodorus soorten die wat grasachtig lijken en die een tapijtje gaan vormen met uitlopers

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan