Wat is er nieuw

Nieuwe bak... en nu goed!!

JME1974

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2019
Zoals ik in het voorsteltopic al aangaf, zijn wij verkeerd begonnen met ons eerste aquarium. Te kleine bak, te veel bewoners, waterwaarden gingen overal heen terwijl veel bewoners juist maar naar 1 plek gingen (andere bak, achter in de tuin...). Tijd voor een nieuwe start en nu van begin af aan goed over nadenken! Met een beetje hulp het liefst...

Zie hier onze Juwel Primo 70 Led met Juwel Cliff Dark achterwand. Van het reststuk van de achterwand heb ik een voorzetwand gemaakt om het Bioflow One filterhuis te verbergen:
98CA06F9-1EE0-435D-B555-A502928BE059.jpeg

We hebben een geweldige stronk (vinden we zelf) die sowieso ergens een plaatsje moet krijgen, waarschijnlijk zo:
15226AA2-1228-4CAE-A11F-3730761F22D8.jpeg

Maar de verdere inrichting? Sowieso iets leuks voor de vuurgarnalen die er in ieder geval in moeten. Corydoras zijn superleuk, maar filterzand vinden we qua kleur niet mooi dus als daar een donkerder alternatief voor is...?
Plantjes: Anubias Barteri var. Nana op de stronk, mosje over de ‘voeten’, een of andere Vallisneria voor de rechterzijkant van het voorzetwandje. Maar verder?
Linksvoor nog iets van stenen of meer hout? Of juist leeg laten voor de rust of wroetruimte voor de eventuele Cory’s?
Brengt me bij de bewoners: vuurgarnalen dus, eventueel Corydoras (waarschijnlijk Panda dan). Leuk scholenvisje met opvallende kleurtjes voor de kinderen (OK, en voor papa...).
Wie vindt het leuk om hier mee te denken over een samenhangend geheel?

Mooie maat. maar,
Strook ervoor. Waar is de uitstroom? en inlaat?

Dat stukje achterwand voor het filter is niet ideaal denk ik, linksvoor in de hoek zal nu vuil blijven liggen.

Daar zit ook mijn twijfel. De uitstroom is nu achter het wandje naar rechts, de bak in. De aanzuig zit enkele cm voor de achterwand. Mocht er linksvoor een dead spot blijken te ontstaan, dan kan ik altijd nog de uitlaat met een knietje door een gaatje in het voorzetwandje naar voren richten, of met een bochtje om het hoekje heen.

Laatst bewerkt:
Mocht er linksvoor een dead spot blijken te ontstaan
Ja prcs, dat denk ik dus wel op deze manier.

kan ik altijd nog de uitlaat met een knietje door een gaatje in het voorzetwandje naar voren richten.
Dan heb je rechtsachter weinig stroming denk ik, je kunt beter een rooster maken in dat wandje denk ik, onderin bijvoorbeeld

Dat is denk ik een beter idee ja, dan kan alles weer rond stromen! 😀

Nu we de muren hebben gehad, zou ik het graag over de inrichting en de bewoners willen hebben. Onze eerste beelden stonden in de openingspost, wie wil er meedenken?

Ik dacht dat ik er al was ;-)
Zal later een bewonerstopic openen.

Een optie, heb ik hier ook in de Dubai, is een bodem van dennerle. Deze is afgerond en ik zie hier de corydoras ook wel in wroeten. Dan is de meeste bodem in je bak donker. Op een plek in de bak kun je dan zorgen voor een zandstrand, zodat ze wel echt kunnen zeven en grondelen en hun natuurlijke gedrag kunnen laten zien. Want zand hebben ze wel nodig. Is wat duurder, maar heb hen hier al een hele poos en ben er nog steeds meer dan tevreden over!

Opgelost:
33560AD0-BB18-4A36-924C-C197CC68DD5E.jpeg

😀😀😀

Een optie, heb ik hier ook in de Dubai, is een bodem van dennerle. Deze is afgerond en ik zie hier de corydoras ook wel in wroeten. Dan is de meeste bodem in je bak donker. Op een plek in de bak kun je dan zorgen voor een zandstrand, zodat ze wel echt kunnen zeven en grondelen en hun natuurlijke gedrag kunnen laten zien. Want zand hebben ze wel nodig. Is wat duurder, maar heb hen hier al een hele poos en ben er nog steeds meer dan tevreden over!

Die 2 soorten bodem zou ik niet doen. Dat gaat mengen en dan krijg je bodem rot. Je hebt bij hornbach gewoon donker filterzand als ik het mij goed herinner.

Edit:https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html

Ik zou even in het echt gaan kijken of misschien is hier iemand met deze bodem. Ik vind de foto niet erg representatief 😉

Bedoelde ook niet mengen. Ik heb ze in mijn bak ook beide liggen, maar dan met een afscheiding tussen beide. Dat was de insteek 😀

Ik heb besloten dat het oog ook wat wil. En grind vind ik mooier. Consequentie van die keuze: geen cory’s. Overleven we ook wel.

Zo bijdehand ben ik ook wel. hoor.

Heb die filters ook gehad.

Wat een leuk bakje.
Ik heb zwart aquarium zand vd hornbach, daar komen de vissen prachtig in uit en het geeft een mooi diepte effect. Wellicht is dat een optie

Dankjewel!
Begin nu toch weer te twijfelen over zand. Klopt mijn beeld dat zand en grind allebei voordelen en nadelen hebben en dat de ideale bodem niet bestaat? Verder krijg ik het idee dat vooral de meer ervaren aquarianen kiezen voor zand. Is dat omdat het beter is, of omdat een beginner de ervaring mist om een zandbodem in conditie te houden?

Ik ben overgestapt op zand omdat het vuil erop blijft liggen. Het slibt dus minder snel dicht.

Bij mijn oude bodem ging het vuil erin zitten. Wat ervoor zorgt dat het water er niet goed doorheen kan waardoor je weer bodemrot kan krijgen.
+ vuil zorgt weer voor slechte waardes.

Ik las dat zand juist snel dichtslaat. En dat je er geen plantjes in moet zetten omdat dat gaat rotten. Ik ben een beetje de weg kwijt geloof ik...:S

Misschien dat dat klopt bij gewoon zand met een groot verschil aan korrelgrootte.

Denk dat de meeste mensen met aquariums filterzand gebruiken met bv korrelgrootte 0.4-0.8

Dat van de plantjes is deels onzin. Er zit inderdaad geen voeding in zand dus je moet wel kleibollen of rootsticks bij de wortels doen. Maar dat geld ook voor grind of andere bodemsoorten die geen voeding bevatten.

Edit: het gaat er bij een bodem vooral om dat de korrelgrootte niet te veel verschilt. Omdat anders de grotere delen op de kleine delen gaan liggen waardoor de bodem niet luchtig blijft en dus dicht slibt. Dit geld niet alleen bij zand maar tevens weer bij alle bodems die je in je aquarium kunt leggen.

Ik ga morgen nog eens in gesprek bij de LFS en de verschillende soorten meteen ook live bekijken. Wordt vervolgd!

Het is grind geworden. En nu indraaien maar:
38E216DE-6754-46AC-9459-BB5F39183144.jpeg

Het tunneltje werkte prima voor de doorstroming, de plantjes bewogen lekker mee en er bleef geen vuil in de hoek liggen. Helaas bleek het wandje zelf niet goed vast te zitten, want toen ik gisteravond met het filter in de weer was kwam het los. En als een stuk piepschuim schoot het omhoog de bak uit. Gelukkig kon ik het grijpen zonder verdere schade.
De vissen blijken de extra ruimte nu wel erg te waarderen, dus we gaan het maar zo laten. Filter verhuist naar rechts, beetje stug plantje ervoor (tips?) en klaar. Aan de ene kant jammer want het werkte prima en zag er heel leuk uit, aan de andere kant is dit ook wel weer zo makkelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan