Wat is er nieuw

Nieuwe bak, geel water, geen nitriet/nitraat.

thomassie12

New member
Lid geworden
19 november 2025
Leeftijd
31
Hallo allemaal.

Ik heb 26 oktober mijn aquarium van 54 liter gevuld. Ik wil hier wat guppies, tetra’s, algeneters in plaatsen en later misschien wat vissen die daarbij passen.

Ik zal opsommen wat er nu in het aquarium zit:

- voedingsbodem paar cm
- zand paar cm
- 6 plantjes
- 2 stukken drijfhout
- interne filter tetra in400 plus
- verwarming
- 2 verdwaalde slakjes die ik waarschijnlijk met de planten heb meegekregen 😅

Nu zit ik met 2 dingen:
1. De sneltest (goedkope strips) geeft nog 0mg/l nitraat en 0mg/l nitriet aan
Kan dit nog later op gang komen? Ik ben nu 3,5 week onderweg dus. In de 2e week heb ik een paar korrels voer erin gedaan.

2. Het water is geel.
Komt dit door de tannines uit het drijfhout? Gaat dit vanzelf weg en moet het weg zijn voor visjes te plaatsen?

Alvast bedankt voor de hulp!

IMG_8068.jpeg

Heb je telkens getest of kun je de nitrietpiek gemist hebben?

Ik heb na 2 weken getest en daarna elke 3-5 dagen ongeveer. Dus ik denk het niet?
Zou ik dan ook niet wat nitraat moeten zien?

Het kan tot 6 weken duren heb ik wel eens gelezen, maar nooit meegemaakt zelf. Zou nog even geduld hebben. Doe je wel wat voer in het water elke paar dagen? Om de boel op gang te brengen?

Komt dit door de tannines uit het drijfhout?
Ja, wordt op den duur wel minder. Afhankelijk van het hout kan dit wel een poos aanhouden. Door de waterwissels die je gaat doen zal het water wat minder kleuren. Is niet schadelijk voor de vissen.

Ik heb tot nu toe maar 1x voer in het water gedaan. Dit kan ik beter vaker doen dus?

Goed om te horen dat tannines niet schadelijk zijn! Op dit moment doe ik nog geen waterwissels ivm de opstartcyclus. Betekent dat dat het water geel zal blijven totdat ik ga water wisselen?

Ik heb tot nu toe maar 1x voer in het water gedaan. Dit kan ik beter vaker doen dus?

Goed om te horen dat tannines niet schadelijk zijn! Op dit moment doe ik nog geen waterwissels ivm de opstartcyclus. Betekent dat dat het water geel zal blijven totdat ik ga water wisselen?
Ik doe zelf 1x in 2-3 dagen een snuifje voer, zodat de bacteriën wat te eten hebben om te groeien ipv vissenpoep.

Dat hout geeft de kleur af en zelf verkruimel ik ook 1-2x per week een klein beetje voer bij de opstart.

De verkleuring lijkt me inderdaad van het hout. Je kan dit eruit krijgen door over kool te filteren indien mogelijk.
Wat het opstarten van de bak daar zijn de nodige tips al over gegeven zie ik.

Ik blijf wat voer toevoegen testen elke 2-3 dagen! Bedankt voor de info allemaal 😁

Maar als je de piek mist, zie je dat terug in een (lichte, als er veel planten in staan) verhoging van het nitraat.

Als je druppeltesten nh3/4 no2 en no3 hebt zou ik adviseren gewoonweg 1mg/l ammoniak te doseren en de dag er op testen of het omgezet is.
Met strips is dat helaas slecht meetbaar

Haalt al het gokwerk rondom nitriet pieken missen weg.
Zodra 1mg/l ammoniak in 24 uur omgezet word in nitraat en er dus geen ammoniak en nitriet meetbaar zijn kun je de bak al behoorlijk belasten met vis.

Als je druppeltesten nh3/4 no2 en no3 hebt zou ik adviseren gewoonweg 1mg/l ammoniak te doseren en de dag er op testen of het omgezet is.
Met strips is dat helaas slecht meetbaar

Haalt al het gokwerk rondom nitriet pieken missen weg.
Zodra 1mg/l ammoniak in 24 uur omgezet word in nitraat en er dus geen ammoniak en nitriet meetbaar zijn kun je de bak al behoorlijk belasten met vis.
Daar wil ik meer van weten. Op mijn 400 l aquarium zou dat neerkomen op 400mg of 0,4 gram. Is dat dan onverdunde ammoniak, zodat ik 20 keer zoveel, dus 8 gram van de 5% oplossing moet gebruiken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan