Wat is er nieuw

Nieuwe bak indraaien

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fluo
  • Startdatum Startdatum
F

Fluo

Guest
Hoi mensjes ,
ik stel mij eerst maar eens even voor.
Ik ben Leon :zwaai: en ben compleet nieuw in deze nieuwe hobby en heb er heel veel zin in

ik ga een gezelschapsbak draaien met : Guppies, Panda Corydoras, Kardinaal Tetra's en Otocinclus Affinis (de vissen heb ik uiteraard nog niet!)

ik heb een 1 meter bak (190 Liter) van het merk trofis (zoo enzo eigen merk)
een JBL e1502 filter met 3x filterstart erin.
JBL 200W verwarming
biotopol toegevoegd aan het water.

nu lees in heel veel verschillende dingen en ook veel tegenstrijdige dingen dus daarom de vraag :

hoe draai ik nu het beste mijn bak in?

Voer erbij gooien? zo ja hoeveel? en hoevaak?
Pure amoniak erin? zo ja hoeveel en hoevaak?
Niets doen? zo ja waarom?

en moet je ook water verversen tijdens het indraaien?
ik heb een complete testset van JBL (druppeltest)

de waardes zijn nu na 1 dag indraaien :

GH: 6
PH: 7,3- 7,5 (brede test gedaan 0-10)
KH: 4
NO3: 0

de bak heeft nu alleen nog maar een JBL aquabasis substraat en daarboven op denerle kwarts grind (1-2mm) <-- is geschikt voor cory's 😉
volgende week komen de planten erin en ornamenten + c02 installatie

ik ben benieuwd 😀

persoonlijk zou ik de guppen achterwege laten die passen niet bij de rest.
De otto's koop je best maar binnen enkele maanden, eens je bak een goede biofilm gevormd heeft. Tot die tijd kuis je beter je ruiten niet, hoe vuil ze ook worden. De otto's zullen je dankbaar terug propere ruiten geven.

Eens er planten inzitten hoef je, naar mijn mening, niets meer te doen om verder in te draaien. Afval van de planten zal wel het nodige doen.

Verversen is zo lang ook niet nodig en zelfs af te raden.

persoonlijk zou ik de guppen achterwege laten die passen niet bij de rest.
De otto's koop je best maar binnen enkele maanden, eens je bak een goede biofilm gevormd heeft. Tot die tijd kuis je beter je ruiten niet, hoe vuil ze ook worden. De otto's zullen je dankbaar terug propere ruiten geven.

Eens er planten inzitten hoef je, naar mijn mening, niets meer te doen om verder in te draaien. Afval van de planten zal wel het nodige doen.

Verversen is zo lang ook niet nodig en zelfs af te raden.

Mag ik vragen waarom de guppen niet passen hierbij?
de otto's doe ik idd veel later 🙂 maar ik dacht ik doe even een totaal beeld schetsen van wat ik wil.

wat betreft indraaien is dus niets doen het beste. super bedankt voor je input.

Om een bak in te draaien verkruimelen wij dagelijks een klein beetje voer. Ongeveer zoveel als je denkt te gaan voeren. Dan zullen de bacteriën in je aquarium voldoende groeien om dat af te kunnen breken. Op die manier zijn ze ook klaar voor het afval van komende vissen.

Ik zou hier in elk geval een week of 4 voor rekenen. Na 3 weken kan je een aantal keren ammoniak, nitriet en nitraat gaan meten (met een druppelmeetset) om te kijken hoe het met de ontwikkeling van de bacteriën gaat. Wanneer ammoniak en nitriet een aantal dagen stabiel 0 blijven ondanks dagelijks toevoegen van voer is je bak klaar voor bewoners.

Het mooie van hiervoor je tijd nemen, is dat in die tijd ook de planten rustig kunnen wennen aan de nieuwe omgeving en eventueel aan de groei onder water.

Er zijn diverse manieren om in te draaien maar ik laat hem ook 4 weken draaien en verkruimel soms wat voer als voeding voor de bacterien. Je Guppen passen niet goed omdat die andere waarden vragen dan bv de Tetra s.

Mag ik vragen waarom de guppen niet passen hierbij?
de otto's doe ik idd veel later 🙂 maar ik dacht ik doe even een totaal beeld schetsen van wat ik wil.

wat betreft indraaien is dus niets doen het beste. super bedankt voor je input.
Guppen zijn al zeer druk, de tetra's gaan dit niet leuk vinden.
Daarbij komt het dat ze veelal niet lang overleven zonder zouttoevoeging. Iets waar je andere vissen niet tegen zullen kunnen

Om een bak in te draaien verkruimelen wij dagelijks een klein beetje voer. Ongeveer zoveel als je denkt te gaan voeren. Dan zullen de bacteriën in je aquarium voldoende groeien om dat af te kunnen breken. Op die manier zijn ze ook klaar voor het afval van komende vissen.

Ik zou hier in elk geval een week of 4 voor rekenen. Na 3 weken kan je een aantal keren ammoniak, nitriet en nitraat gaan meten (met een druppelmeetset) om te kijken hoe het met de ontwikkeling van de bacteriën gaat. Wanneer ammoniak en nitriet een aantal dagen stabiel 0 blijven ondanks dagelijks toevoegen van voer is je bak klaar voor bewoners.

Het mooie van hiervoor je tijd nemen, is dat in die tijd ook de planten rustig kunnen wennen aan de nieuwe omgeving en eventueel aan de groei onder water.

helemaal top (Y) ik heb er een klein beetje voer ingedaan en zal dit dagelijks herhalen (of om de dag)
nu is mijn water wel een beetje "melk" achtig geworden maar ik leesher en der dat dit juist hoort bij een nieuw aquarium (bacterie bloom) en dat word weer voedsel voor de goede bacterie. Als het zo melk achtig is dan nog wel elke dag voer toevoegen of dan even wachten?

Er zijn diverse manieren om in te draaien maar ik laat hem ook 4 weken draaien en verkruimel soms wat voer als voeding voor de bacterien. Je Guppen passen niet goed omdat die andere waarden vragen dan bv de Tetra s.

ik begin echt te twijfelen aan het advies in de dierenwinkel.. die verkondigen dat dit prima kan, het lullige is als ik PH en KH waarden zoek voor guppies vind ik 100e sites met allemaal andere waardes. het is voor mij lastig in te schatten welke waardes ik nou moet geloven.

de dierenwinkel zegt het volgende : met alle vissen die jij wil hebben kan je het beste een PH van 6.8-6.9 aanhouden maar op de ene site zie ik guppies moeten van 7.5-8 PH en de andere site zie ik van 6.7 tot 8
de rest van het bestand vind idd de 6.8 wel lekker water geloof ik.
(youtube kan ik ook al niet geloven want in 10 filmpjes hoor ik 10 verschillende dingen :help:)

Guppen zijn al zeer druk, de tetra's gaan dit niet leuk vinden.
Daarbij komt het dat ze veelal niet lang overleven zonder zouttoevoeging. Iets waar je andere vissen niet tegen zullen kunnen

zouttoevoeging? dat hoor ik nu voor het eerst.. het is toch een zoet water vis. (noob talking😊)
ik vond de tetra's juist ook druk dus ik dacht mooi tank maatje

------------------

bedankt voor alle hulp.
ik ga nog eens goed nadenken over mijn visbestand bijvoorbeeld guppies eruit en Harlequin Rasbora erin (ook prachtige vissen trouwens)
en ook even met de dierenwinkel spreken...
het is vanzelfsprekend dat ik het beste wil voor al me vissies gelukkig zijn er dit soort forums.

In mijn ogen is een gup geen zuivere zoetwatervis maar een lichte brakwater vis.
Van nature komen ze het vaakst voor in kuststreken waar de zee een invloed heeft op het water. Verwanten van de gup leven soms in kraters en meertjes waar het zoutgehalte zo hoog is dat zelfs een gewone zeevis er niet in zou kunnen leven.

Je kijkt nu alleen naar de PH waarde voor de guppy (en daarvoor zou ik vanaf 7.0 aanhouden) maar vooral de KH waarde is belangrijk. Een guppy is een vis voor hard water, niet zacht. Daarom ook de toevoeging van zout. Zout is een mineraal en maakt het water harder. De rest van je visbestand houdt daar weer niet zo van.

Je hebt wel gelijk hoor, in onze wereld zijn er duizenden waarheden en iedereen zegt (net) iets anders. Echter de grote lijnen komen wel behoorlijk overeen. Het nadeel is dat als je de grote lijn niet wilt geloven en je blijft maar doorzoeken, kom je altijd wel iets of iemand tegen die zegt wat je wil horen. Dat is een beetje het gevaar in onze hobby.

Laatst bewerkt:
Je kijkt nu alleen naar de PH waarde voor de guppy (en daarvoor zou ik vanaf 7.0 aanhouden) maar vooral de KH waarde is belangrijk. Een guppy is een vis voor hard water, niet zacht. Daarom ook de toevoeging van zout. Zout is een mineraal en maakt het water harder. De rest van je visbestand houdt daar weer niet zo van.

Je hebt wel gelijk hoor, in onze wereld zijn er duizenden waarheden en iedereen zegt (net) iets anders. Echter de grote lijnen komen wel behoorlijk overeen.

De guppie is inderdaad niet geschikt als ik dit allemaal zo hoor. die komt er niet in.. is zielig dus nope.
mijn KH is op dit moment 4 (vanochtend gemeten)dit zal denk ik nog wel veranderen en zal dit in de gaten houden.

er komt volgende week ook een c02 installatie op met computer die de ph constant gaat houden (rib uit me lijf maar dan wel iets minder zorgen om schommelingen enzo)
uiteraard is de c02 voor de plantbemesting maar is een mooie bijkomstigheid dat hij de ph constant houd.

en ja hahaha je hoort idd allemaal verschillende dingen.. nou is natuurlijk zelf uitzoeken ook heel leuk maar ik wil niet de noob zijn die al zijn vissen omlegt in een week tijd 😎
of dat zijn visjes overleven ipv lekker leven.

De witte waas kan erg goed bacteriebloei zijn. Dat zijn veel bacteriën die nog een plekje moeten vinden. Een mooie eerste stap op weg naar een ingedraaid aquarium. Grote kans dat dat met een paar dagen al minder gaat worden.

Ik zou wel voer blijven geven dagelijks. Er is maar weinig nodig, net als bij het voeren van vissen.

De witte waas kan erg goed bacteriebloei zijn. Dat zijn veel bacteriën die nog een plekje moeten vinden. Een mooie eerste stap op weg naar een ingedraaid aquarium. Grote kans dat dat met een paar dagen al minder gaat worden.

Ik zou wel voer blijven geven dagelijks. Er is maar weinig nodig, net als bij het voeren van vissen.

😊 te gek.
Laat al die bacteriën maar lekker overal aan kleven en in me filter een huisje creëren.
ik zal dagelijks blijven toevoegen, en misschien iets minder idd (nog geen idee hoeveel me vissen zouden eten hahaha)

Pure amoniak erin? zo ja hoeveel en hoevaak?

Als je dat zegt kan je beter eens kijken naar de Salmiak (Ammoniumchloride) methode beschreven door @janjdk
De theorie staat hier beschreven: https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/
Er zijn twee grote aquaria ingedraaid volgens deze methode.

Namelijk die van @Nanoe: https://aquaforum.nl/threads/we-gaan-ervoor-250x60x70-cm.166537/
En die van mij https://aquaforum.nl/threads/el-gran-rio-amazonas-de-raoul-rjoemman.165864/

In mijn album staat beschreven hoe ik het heb gedaan.
Hier en daar ben ik afgeweken van de theorie van @janjdk en heb er mijn eigen draai aan gegeven, dit omdat ik extreem zware belasting op het filter wilde
Maar dat is voor jou niet van toepassing

Als je dat zegt kan je beter eens kijken naar de Salmiak (Ammoniumchloride) methode beschreven door @janjdk
De theorie staat hier beschreven: https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/
Er zijn twee grote aquaria ingedraaid volgens deze methode.

Namelijk die van @Nanoe: https://aquaforum.nl/threads/we-gaan-ervoor-250x60x70-cm.166537/
En die van mij https://aquaforum.nl/threads/el-gran-rio-amazonas-de-raoul-rjoemman.165864/

In mijn album staat beschreven hoe ik het heb gedaan.
Hier en daar ben ik afgeweken van de theorie van @janjdk en heb er mijn eigen draai aan gegeven, dit omdat ik extreem zware belasting op het filter wilde
Maar dat is voor jou niet van toepassing

Nice 😀

ik heb er uiteindelijk voor gekozen voer te verkruimelen en elke dag erin te gooien.
Tevens heb ik co2 erbij gezet en de planten root tabs gegeven (elke plant 1 of 2 dus totaal 15 stuks liggen er in mijn bodem)
ook geef ik dagelijkse vloeibare druppel voeding en wekelijkse vloeibare voeding. (voor de plantjes)

volgens mij moet ik nu alleen wel eens gaan stoppen met voer erin gooien want de waardes schieten als n raket omhoog?

de waardes op dit moment :

PH: 6,82 (ph computer houd dit constant)
KH: 5
Nh4: 0,6
No2: 0,4
No3: 4

moet ik nu door blijven voeren? want er zit heel veel amonium in nu.

wel blij om te zien dat na 2 weken er al aardig activiteit is in mijn bak kwa waardes (en nog geen alg 😀 )

Ik kan me vergissen, ik ben geen expert, maar volgens mij zien de waarden er erg goed uit (voor deze fase en zonder bewoners), en ik zou mooi doorgaan met dagelijks voer.

Wanneer je straks bewoners krijgt ga je ook dagelijks voeren neem ik aan, en het is fijn als je aquarium gewend is dat te verwerken. Zodra je voldoende bacteriën hebt zullen de waardes van ammoniak en nitriet vanzelf naar 0 gaan.

• Leuk
Waarderingen: Fluo
ook geef ik dagelijkse vloeibare druppel voeding en wekelijkse vloeibare voeding.

Welke bedoel je dan want beide zijn toch vloeibare voeding? Of bedoel je sporen en macro s?

Ik kan me vergissen, ik ben geen expert, maar volgens mij zien de waarden er erg goed uit (voor deze fase en zonder bewoners), en ik zou mooi doorgaan met dagelijks voer.

Wanneer je straks bewoners krijgt ga je ook dagelijks voeren neem ik aan, en het is fijn als je aquarium gewend is dat te verwerken. Zodra je voldoende bacteriën hebt zullen de waardes van ammoniak en nitriet vanzelf naar 0 gaan.

Top. dan blijf ik zoals afgelopen dagen doorvoeren 😀

Ik zie die raket ook niet

raket.png

Tadaaaaa 😛

Zeven betekent zeuven maar dan juist uitgesproken.

• Leuk
ik kijk vanochtend in mijn bak....
allemaal hele kleine slakjes overal 😳 en dansende witte wormpjes.. naja wormpje die dreef door mijn bak
en na gisteren "monsters inside me" gekeken te hebben waarbij een meisje met dr hand in het aquarium zat en die een parasiet kreeg heb ik zoiets van NOPE!

wat zijn die wormpjes? ze zijn heel klein en kronkelen heb al op google gezocht en kan geen vergelijkende foto vinden (zit niets op het glas.. ja slakjes)
en die slakjes kunnen die kwaad? het zijn er wel echt veel.. heb er al 20 uit me bak gevist en dacht pfft zie er nog 20
misschien mijn UV-C filter aan gaan zetten?

oh en ik heb ineens groene slierten aan mijn planten hangen (draad alg denk ik) dus co2 omhoog? (sneller toevoegen?) of minder uren licht?

Och dat zijn waarschijnlijk gewoon opstartwormpjes / detritus worm en kunnen geen kwaad. De vissen eten die uiteindelijk wel op.

Die slakken schrikken mensen vaak van maar is een mooie graadmeter of je niet teveel voert en prima opruimers. Die zullen dus vanzelf verdwijnen of in ieder geval minder worden als er minder voer voor ze beschikbaar is.

Och dat zijn waarschijnlijk gewoon opstartwormpjes / detritus worm en kunnen geen kwaad. De vissen eten die uiteindelijk wel op.

Die slakken schrikken mensen vaak van maar is een mooie graadmeter of je niet teveel voert en prima opruimers. Die zullen dus vanzelf verdwijnen of in ieder geval minder worden als er minder voer voor ze beschikbaar is.

😊 aha gelukkig, ik dacht al whaaats happening
toch wel apart he dat je van een steriele bak ineens er leven in heb zitten (zal wel op de plantjes gezeten hebben denk ik)

maar dan maak ik me geen zorgen meer en blijf ik geduldig wachten tot me bak is ingedraaid

UV-c uit laten tijdens opstart !!!!

• Leuk
Welke bedoel je dan want beide zijn toch vloeibare voeding? Of bedoel je sporen en macro s?

sorry ik heb helemaal over jou berichtje heen gelezen.

voeding die ik bedoel is:
JBL Feropol (wekelijks, vloeibaar)
JBL Feropol (24H druppels)
JBL Root (maandelijks, tabletjes)

sorry ik heb helemaal over jou berichtje heen gelezen.
Ga je diep schamen

Ik snap het wel: natuurlijk kan jessica niet op tegen een filmpje over raketjes.

• Haha
hmmz..

de waarden van mijn bak zijn :

KH: 5
Nh4: 0,08
No2: off the chart meer dan 1 en denk wel 2%
No3: 60

de NH4 is flink gezakt sinds 3 dagen terug dus dit is goed
de NO2 is mega omhoog zoveel dat het mijn jbl testboekje overstijgt ik denk wel het dubbele (kleur is diep diep paars-rood... je weet wel .. framboos aanmaak limo zonder water)
de NO3 is ook hoog

nou is het zo dat die NO3 natuurlijk met een waterwissel gefixt is alleen ehhh die NO2 die blijft maar stijgen terwijl de NO3 ook stijgt

moet ik misschien toch even een waterwissel gaan doen?
of lekker afblijven en geduld hebben:juggle:

ps ik heb een explosie van planaria wormen die zitten met ze alle op me glas
de slakjes zijn ook flink aanwezig maar die zijn volgens mij druk bezig mijn bruin wordende planten schoon te eten. (en er was gemeld dat die alleen maar top zijn dus daar maak ik me niet druk om)
die wormpjes however..

In mijn ogen is een gup geen zuivere zoetwatervis maar een lichte brakwater vis.
Van nature komen ze het vaakst voor in kuststreken waar de zee een invloed heeft op het water. Verwanten van de gup leven soms in kraters en meertjes waar het zoutgehalte zo hoog is dat zelfs een gewone zeevis er niet in zou kunnen leven.
Niet helemaal waar.
Ik heb in Suriname wilde guppen gezien in licht zwartwater stroompjes.
Gewone wilde guppen maar ook endlers.

Anders dan de kweekvorm die je hier koopt.

Hmmm over NO2 en NO3 check maar eens mijn album.
Wanneer je echt veel NO2 hebt zal je test ook NO3 sky high weergeven.
Zodra NO2 weg is heb je normale NO3 metingen.

Maw zolang je NO2 meet is het niet zinvol ook NO3 te meten want die test raakt helemaal van slag.

Hmmm over NO2 en NO3 check maar eens mijn album.
Wanneer je echt veel NO2 hebt zal je test ook NO3 sky high weergeven.
Zodra NO2 weg is heb je normale NO3 metingen.

Maw zolang je NO2 meet is het niet zinvol ook NO3 te meten want die test raakt helemaal van slag.

de NO3 is 60 dus wel vrij hoog (en was 3 dagen terug beduidend lager) dus dit is idd te verwachten dat die omhoog schiet
alleen waarom mijn NO2 blijft stijgen als een gek vraag ik me dan af (okee.. me nh4 zakt flink dus dat de no2 stijgt is niet vreemd.... maar zoveel?)

ik zal eens in je album kijken

en ja idd ... de no3 test is redelijk onzin om te doen .. maar wilde weten of de bacterie cultuur de no2 wel omzet naar no3 omdat die zo hoog word.. dit is wel het geval

Bak van Raoul: https://aquaforum.nl/threads/el-gran-rio-amazonas-de-raoul-rjoemman.165864/

de NO3 is 60 dus wel vrij hoog (en was 3 dagen terug beduidend lager) dus dit is idd te verwachten dat die omhoog schiet
alleen waarom mijn NO2 blijft stijgen als een gek vraag ik me dan af (okee.. me nh4 zakt flink dus dat de no2 stijgt is niet vreemd.... maar zoveel?)

ik zal eens in je album kijken

en ja idd ... de no3 test is redelijk onzin om te doen .. maar wilde weten of de bacterie cultuur de no2 wel omzet naar no3 omdat die zo hoog word.. dit is wel het geval
Ik ben het hier met Raoul eens dat de No3 test nu niet zo zinvol is en waarschijnlijk niet correcte waardes laat zien, vergeet die dus maar even. No2 skyhigh is normaal dat noemt met de nitriet piek en is waarom je dus zonder vissen het beste kunt indraaien. De bacterien voor het omzetten van ammonia -> Nitriet vermenigvuldigen veel sneller dan de bacterien die nitriet -> nitraat omzetten dus daar krijg je altijd een flinke piek. Lekker laten gaan zo. Je zou eventueel een 50% waterwissel kunnen doen want zo super veel nitriet is ook weer niet goed maar het hoeft niet perse (zolang je geen vis hebt)

Bak van Raoul: https://aquaforum.nl/threads/el-gran-rio-amazonas-de-raoul-rjoemman.165864/

Ik ben het hier met Raoul eens dat de No3 test nu niet zo zinvol is en waarschijnlijk niet correcte waardes laat zien, vergeet die dus maar even. No2 skyhigh is normaal dat noemt met de nitriet piek en is waarom je dus zonder vissen het beste kunt indraaien. De bacterien voor het omzetten van ammonia -> Nitriet vermenigvuldigen veel sneller dan de bacterien die nitriet -> nitraat omzetten dus daar krijg je altijd een flinke piek. Lekker laten gaan zo. Je zou eventueel een 50% waterwissel kunnen doen want zo super veel nitriet is ook weer niet goed maar het hoeft niet perse (zolang je geen vis hebt)

okee super 👍
dan laat ik hem ff met rust
mocht de nitriet niet in een paar dagen iets minder zijn dan doe ik een 50% waterwissel
uiteraard komen er pas visjes in wanneer de nh4 en no2 0 zijn 😊

ik zal de no3 pas weer meten wanneer de anderen om 0 staan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan