Wat is er nieuw

Nieuwe bak, maanvis hangt op de kop

• Onderwerp starter Onderwerp starter René.O
  • Startdatum Startdatum
R

René.O

Guest
Hi,

Ik wilde me op een ander moment aanmelden op het forum en met wat foto's van de bak/opstelling mezelf voorstellen, helaas nog even geen tijd maar heb ik wel hulp nodig.
Belangrijk detail .... ik ben een beginner!

Ik heb een plasma bak, zo'n 2 meter breed, 15 cm diep en zon 60 cm hoog, sinds zaterdag n� twee weken zit de bak vol met vissen. Het water zaterdag laten controleren en alles was super!

Gisteren avond zag ik de zwart wit koi maanvis (volgens mij heet deze zo? 🙂) al stil weggedoken in een hoekje .... ik vond dat verdacht ...vanmorgen zwom de vis weer aan de oppervlakte ... ging prima!

Vanmiddag was ik de vis kwijt, ik heb hem gevonden, verscholen ondersteboven achter een stuk steen..... ik heb echt geen idee wat ik kan doen, is deze vis nog te redden??
9enlc4-raiiwLMiFgkZQfSRfmtsxZfBZ.jpeg

Hallo Rene.
Na 2 weken kan het nog niet super zijn. kom je toch een week te kort.

OP dat ,moment misschien, maar toen de vissen erin gingen, zal het achteruit gegaan zijn .
Hoe is de filtering?

Haal die zwarte eruit, en zet hem in een andere bak.

Oh ik begreep na 1,5 week dat dat kon? Dus ik denk ik neem het wat ruimer en neem 2 weken. Filtering is goed ...althans, dat denk ik, hoe weet ik dat zeker?

Enne andere bak ... ik heb wel een emmer maar helaas 1 thermosstaat?
Dank voor je antwoord!

Welk filter hangt erin of ernaast? Is de bak 15 cm diep? Misschien is het verstandig om een topic te openen voor vragen over je visbestand on het even te herzien. Wat waren de waterwaardes?

Eigenlijk had de bak 4 weken moeten indraaien. Kun je de waterwaarden laten meten??
Het is zo dat een nitrietpiek in de regel pas na 2 a 3 weken komt. Als je de waarden laat meten moet je als het kan ze even laten opschrijven want wat noemt men goed kun je je afvragen.

Wil je hem redden ,rij je naar de bouwmarkt, haal je een speciekuip, voor denk 10 euro.
Red je wel de vis mee, en een zuurstofpompje.

Ik heb het blaadje van de meting van v��r de vissen er in gingen, zaterdag dus.
ph 7,5
4 dh

0 no2
no3 10
po4 0,1

Schone emmer/speciekuip heb ik! alleen extra zuurstofpomp niet helaas .... kan ik de vis in deze emmer doen zonder zuurstofpomp?

Ik heb er geen vertrouwen in dat het met deze Maanvis nog goed gaat komen als ik kijk hoe hij er bij ligt. Eigenlijk verwacht ik dat hij vannacht op weg gaat naar Petrus aan de hemelpoort.

Hobbygroet,
Jos Hut

Toen was het goed.
Met het plaatsen van de vissen, moest het weer stabiliseren, Qua bacterie, en daar zal het fout zijn gegaan.

Wat zijn de waterwaarden Nu?

Ik kan het helaas niet meten ... ik zal morgen op zoek gaan naar een zaak in Breda, dan kan ik in de lunchpauze alles halen wat ik nodig heb.

Weer een wijze les! Dank!

Ren�.O zei:
Ik kan het helaas niet meten ... ik zal morgen op zoek gaan naar een zaak in Breda, dan kan ik in de lunchpauze alles halen wat ik nodig heb.

Weer een wijze les! Dank!

Mogelijk is het een zwemblaas probleem. Kijk uit met wat je koopt, sommige winkeliers willen je van alles aansmeren. Het is bijvoorbeeld niet nodig om zogenaamde bacteri�n in een flesje te kopen.

De bak moet gewoon even goed indraaien en dat gaat wel vanzelf. Je kan misschien even een oude spons even uitknijpen in het water. Als je dat kan regelen tenminste.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan