Nieuwe bak met zelfbouwkast en lichtbak


Roontje

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2019
Berichten
67
Leeftijd
58
Locatie
Rotterdam
Ik ben begonnen met het bouwen van een aquarium kast voor mijn nieuwe aquarium. de bak is 120x50x50

Ik zal hierbij wat foto's achterlaten zodat het ontwerpproces gevolgd kan worden voor de geïnteresseerden natuurlijk.

verder heb ik echter ook nog volop vragen, die van belang zijn voor het op een goede en verantwoorde manier opstarten van dit aquarium.

Ik hoop dat jullie mij feedback kunnen geven, over van alles en nog wat.

Hieronder een lijstje met wat vragen

Vraag 1

Ik wil mijn bak gaan inrichten met wat kalkvrije stenen. Maar om de bodem te beschermen wil ik die plaatsen op een plaat van piepschuim (2 cm dik) Maar nu heb ik dus gelezen dat je dat beter niet komt doen, omdat dat stilstaand water oplevert met als gevolg bodemrot. Ik weet niet of dat zo is en of dat dan alleen kan met een zandbodem (erg compact) of ook met een grindbodem (open structuur grind 1 a 2 mm) Wie kan mij daar een antwoord op geven?

Vraag 2

Ik laat momenteel een extra filter meedraaien in het aquarium van mijn dochter, dit zodat ik dadelijk als mijn nieuwe bak gaat draaien, dat extra filter inclusief een bacteriekolonie mee kan nemen naar de nieuwe bak. Als een goede kickstart zeg maar. Heeft dat zin?

Vraag 3

Ik lees veel over het opstarten van een aquarium. Ongeveer 3 weken wachten met vis in je bak doen. Dit omdat je dan de bacteriën een kans geeft op volle oorlog sterkte te komen. Maar is het niet zo dat als je verder niets doet met je bak, dat er niets te eten valt en dat de goede bacteriën dan gewoon afsterft?
 
Hier zijn al wat pics m.b.t mijn kast en deksel in aanbouw.




Wordt vervolgd


IMG-20190118-WA0002.jpeg


Mijn bak 120x50x50

20190117_090456.jpg


Het begin is er.

20190117_170005.jpg


20190119_124053.jpg
 
Ziet er goed uit lekker robuust:thumbs:

Bacteriekolonie meenemen heeft wel nut ja, zo heb je een goede start.
 
Beste Roontje,

Wat vraag 1 betreft is het wellicht een overweging om de plaat piepschuim in te smeren met een tweecomponentenlijm of plamuur; bij iedere reptielenwinkel te koop; niet goedkoop, maar zeker afdoende. Zolang het nat is kun je er ook nog grind of (gekleurd) zand in verwerken. Succes, vriendelijke groet, Peter JJ
 
Vraag 1: als je een stevig bouwwerk maakt en het gaat je puur om krassen te voorkomen dan kun je ook dit gebruiken.
20181030_101826.jpg


Te krijgen bij iedere naaiwinkel ;)

Vraag 2: een ingedraaid filter heeft zeker nut. Maar je moet niet denken dat je daardoor je bak gelijk vol kan stampen met vis. Een deel van je bacterie cultuur zit ook in de bodem en dat kun je niet vooraf indraaien. En daarbij een 3/4 weken ingedraaid filter is alsnog niet in staat een volledig visbestand te onderhouden. Dus gewoon rustig aan je bestand opbouwen. Geduld blijft het sleutelwoord.

Vraag 3: hier word meer geadviseerd om 4 weken te wachten dan weet je zeker dat je nitriek piek geweest is aangezien deze rond de 2/3e week komt. Je zou een beetje voer kunnen verkruimelen om de baccies aan het werk te zetten.
 
Maar is het niet zo dat als je verder niets doet met je bak, dat er niets te eten valt en dat de goede bacteriën dan gewoon afsterft?
Af en toe een beetje voer in de bak gooien, zo hou je de bacteriën bezig.

Oeps, ik zie nu net dat het antwoord hierboven al gegeven is.
 
Bedankt voor jullie respons, daar kan ik goed mee uit de voeten.

Shit, kom je nou net zo'n klein stukje plank tekort?
Bekijk bijlage 267513

Hahaha nee hoor dat plankje heb ik nog liggen, dat komt goed.

Ik ga er zeker wat voer bijgooien, dit om de bacteriën niet te laten verhongeren.

Ik ga de bak zeker niet volstouwen, ik ben een geduldig man. Ik heb gelezen dat er een tweetal nitrietpieken aan komen, rond dag vier en nog een piek rond dag tien.
Alvorens ik vis ga aanschaffen laat ik eerst het water testen. Ik begin eerst met een koppeltje, dit om de bacteriën de kans te geven om verder te groeien.

Ik heb nog even navraag gedaan en het blijkt dat polystyreen (piepschuim) voor 2% procent uit materiaal bestaat en voor 98 % uit lucht. (weer wat geleerd) Polystyreen schijnt ook nagenoeg geen water op te nemen en is dus geschikt voor het dienen als een soort van fundering voor zware stenen.
 
Laatst bewerkt:
lekker bezig ziet er goed uit.
 
Ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar het vervolg.

Ikzelf ben ook van plan om in mijn nieuwe bak een laag piepschuim te leggen. Hierover leg ik dan een laag vijverfolie met grind op geplakt. Als de vissen dan gaan graven in het zand, komt het piepschuim nooit tevoorschijn ;).
 
Hier weer wat foto's m.b.t mijn bak.

20190211_141019.jpg


Deksel in de epoxy gezet i.v.m het waterbestendig maken

De latjes die te zien zijn, daar heb ik een soort van lichtbalkje van gemaakt met ledverlichting.

20190216_153651.jpg

Eindelijk de bak op zijn plaats, dit is het gehele plaatje zoals hij er nu bijstaat.
 
Nadat de bak op het meubel was geplaatst, is de bak aan de binnenzijde goed schoongemaakt. Toen bleek pas dat er een flinke kras zat aan de voorzijde van de bak ter grootte van een cm of 8. :stom:
Voelend aan de binnenkant van de bak, bleek dat het een diepe kras betrof, nagel bleef er achter hangen. Contact opgenomen met de leverancier van het aquarium, die reageerde eigenlijk direct pos hij vond het erg vervelend en hij zei dat er een nieuwe bak moest komen. Ben blij met de reactie van de leverancier, laten we dat vooropstellen, maar het was wel een directe streep door de rekening m.b.t. het opstartschema van het nieuwe aquarium. Nu moet er gewacht worden totdat ik de nieuwe bak in huis heb. Maar erger vind ik nog dat ik minimaal 2 a 3 weken moet wachten voordat ik de bak vol kan laten lopen met water, i.v.m. mogelijk uit elkaar spatten van de bak Dat advies gaf de leverancier mij mee tijdens het gesprek over de eerste bak.

Nu mijn vraag aan de leden hier. Ik twijfel niet aan de know how van de leverancier. Ik vind het verwarrend als ik mensen hoor dat zij direct de bak vol hebben laten lopen en ik kan hier ook niets vinden van het uitelkaar spatten van aquaria.

Tevens kijk ik zoals de meeste hier denk ik naar de DIY aquaman van you tube en hij belast zijn bakken na 1 a 2 dagen en dan praat ik echt over megabakken. Tevens staan er filmpjes van mensen die hij eigen bak plakken, 1 a 2 dagen laten uitharden en de bak vol laten lopen.

Hebben jullie hier wel eens over vernomen?


MVG

Roontje
 
het geheel is erg mooi geworden, erg jammer van de barst in de bak, je had daar al een topic voor geopend zag ik.
 
Wauw. Mijn complimenten. Prachtig geworden. Ben benieuwd wat er in gaat.
 
Misschien een domme tip, maar je kan hem intapen met schilderstape, goed dik en strak aangetrokken, om dat uit elkaar spatten te voorkomen? Eens die periode voorbij weer losmaken en dan is de bak al een beetje ingedraaid.

Ziet er anders wel echt vakmanschap uit, mooi hout en stijl.
 
Ziet er goed uit! Zelfbouw is altijd meer naar tevredenheid!
 
Dank jullie wel voor je complimenten. Ik ben er zelf ook erg tevree over. IK had nog wat hout over, dus voor mijn dochter haar aquarium ook een kast in elkaar gezet. de maten zijn iets kleiner maar ze is er erg trots op dat maakt mij als paps ook trots.

20190309_115137[1].jpg
 
Dank jullie wel voor je complimenten. Ik ben er zelf ook erg tevree over. IK had nog wat hout over, dus voor mijn dochter haar aquarium ook een kast in elkaar gezet. de maten zijn iets kleiner maar ze is er erg trots op dat maakt mij als paps ook trots.
 
Dank jullie wel voor de reacties, ik ben er zelf ook erg tevreden over. Het past prima bij de inboedel, robuust en sterk. IK had nog wat hout over en heb dus om mijn dochter te verblijdden, ook voor haar een kastje in elkaar gezet. Kastje is een wat kleiner formaat. haar aquarium draait nu een 3 tal maanden ongeveer en het gaat erg goed.

het nieuwe aquarium is nu iets meer dan twee weken geleden opnieuw geplaatst, staat nu op zijn plek wachtende totdat de uitharding heeft plaatsgevonden, Ik heb nog overwogen om de optie van schildpad toe te passen, maar zoals al vaker opgemerkt laat de kit een nogal zure penetrante lucht vrij die zelf nadat de bak ingedraaid is zijn kwalijke uitwerking kan laten gelden. Dus is er maar een optie, geduld hebben. De bak hoeft nu nog een week uit te harden dan kan ik de bak gaan vullen met water, grind, rots, boom en planten. Dan daarna nog rust betrachten i.v.m. het indraaien. Dan geleidelijk aan de bak voorzien van de inwoners. Ik heb al een kleine selectie gemaakt. Zodra die af is zal ik hem plaatsen ter inzage en hoop daar dan feedback op te krijgen over de do en dont's.


Wordt wederom vervolgd

Roontje

20190309_115137[1].jpg
 
nu iets meer dan twee weken geleden opnieuw geplaatst, staat nu op zijn plek wachtende totdat de uitharding heeft plaatsgevonden
Ik had m allang gevuld hoor, mijn nieuwe bak heeft een week gedroogd, en de bak die ik 4 jaar terug zelf heb gekit had ik na 3 dagen al gevuld:D
Maar als je geduld hebt is langer wachten altijd beter natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan