Nieuwe bak MischaC - Z.A. Biotoop 180*65*65


Zou idd een optie zijn, ook gezien de voetafdruk. Prijs is nog we een dingetje, zal eens op zoek gaan naar een tweedehandse.
2e kans op MP kan je ze krijgen voor €200-€250
Zijn alleen wel gen2 en geen gen3 maar qua werking etc zit er niet veel verschil tussen.

Theiling kostte mij €150 2e hands trouwens, maar dan heb je het ook wel over een apparaat van een heel ander caliber
 
Laatst bewerkt:
Even een korte update;

- druk bezig met het schilderen van de lichtkap van de beplating van de onderkast.
- aquarium gevuld met gespoeld filterzand 0.4 -0.8 mm
- bij VKC geweest en een aantal mooie stronken Talawa opgehaald (crisis wat is dat spul aan de prijs zeg)
- na veel puzzelen de uiteindelijke scape gemaakt

En dan nu het inwateren van de stronken Talawa. Wat een drijfvermogen heeft dat spul zeg😅. Heb ze maar met tierips en bakstenen in het aquarium vastgezet. Is voor het kalkgehalte niet heel goed, maar wisselen straks al het water maar als de takken willen zinken. Had eerst het bad geconfisqueerd, alleen dat stuitte toch op enige weerstand bij vrouwlief aangezien de kleine een aantal keer per week in bad gaat en zijzelf ook🙈🙈🙈
 

Bijlagen

  • EE878952-D999-4B05-B2FD-F21B4E53E9D8.jpeg
    EE878952-D999-4B05-B2FD-F21B4E53E9D8.jpeg
    133.6 KB · Weergaven: 111
  • 0301854F-3350-4E97-9BCF-5E7407BFCDAA.jpeg
    0301854F-3350-4E97-9BCF-5E7407BFCDAA.jpeg
    359.5 KB · Weergaven: 124
  • 98AF7261-B434-49D0-B886-F1F5B495A803.jpeg
    98AF7261-B434-49D0-B886-F1F5B495A803.jpeg
    433 KB · Weergaven: 122
  • 7130389D-EAF9-4B56-A8C0-04073EAD8BB0.jpeg
    7130389D-EAF9-4B56-A8C0-04073EAD8BB0.jpeg
    128.9 KB · Weergaven: 122
Als ze nu alleen nog gaan zinken zijn het pas echt mooie stukken hout🤬😂😂😂
Geduld haha…
Vrees dat dat de enige manier is…😉( heb ik ook niet hoor)..
Gave stukken overigens… ik moet ook nog één grote unit…
 
Geduld haha…
Vrees dat dat de enige manier is…😉( heb ik ook niet hoor)..
Gave stukken overigens… ik moet ook nog één grote unit…
Yup idd rustig afwachten. Merk al wel dat het iets minder drijfvermogen heeft.
Ik heb de stukken gekocht bij VKC Woudenberg. Heeft een zeer ruime collectie diverse houtsoorten in alle maten en vormen.
 

Yup idd rustig afwachten. Merk al wel dat het iets minder drijfvermogen heeft.
Ik heb de stukken gekocht bij VKC Woudenberg. Heeft een zeer ruime collectie diverse houtsoorten in alle maten en vormen.
Klopt… mijn bak is door hen geleverd vorige week. Heb van hen ook 2 kleinere stukken hout … nu nog zoekende naar een groter stuk 😄… ik volg je opbouw verder.. 👍
 
Korte update middels een filmpje, ook weleens leuk lijkt me:)

 

Bijlagen

  • IMG_0274.MOV
    133.6 MB
Laatst bewerkt:
Nieuwe speeltjes:) de modules voor de Daytime Matrix. Nu alleen nog wachten op het profiel, dat zwerft ergens tussen Duitsland en Nederland.
 

Bijlagen

  • 85C54B9E-3BB2-4EFB-B9F3-87424EBAD88D.jpeg
    85C54B9E-3BB2-4EFB-B9F3-87424EBAD88D.jpeg
    268.5 KB · Weergaven: 79
Hout ondertussen al zinkend? Weet je toevallig of vkc ook stukken hout van rond de 2m heb liggen?
Heb er 1 gevonden richting emmen, voor mij 2.5u rijden (g&d koi en aquariums) woudenberg is de helft😅
 
Hout ondertussen al zinkend? Weet je toevallig of vkc ook stukken hout van rond de 2m heb liggen?
Heb er 1 gevonden richting emmen, voor mij 2.5u rijden (g&d koi en aquariums) woudenberg is de helft😅
Een beller is sneller… en wie weet, leuke actie ivm niet doorgaan Vivarium
 
Hout ondertussen al zinkend? Weet je toevallig of vkc ook stukken hout van rond de 2m heb liggen?
Heb er 1 gevonden richting emmen, voor mij 2.5u rijden (g&d koi en aquariums) woudenberg is de helft😅
Hout is bijna zinkende. Nu nog een paar kleine zandzakjes (panty van de vrouw😂) erop. Laatste keer dat ik er was stukken van maximaal 70 cm en een paar flinke stronken met een flinke diameter.
 
En toen was er vandaag post uit Duitsland. Het profiel van de Daytime Matrix was binnen. Uiteraard gelijk de modules geplaatst en een beetje gespeeld met het licht, valt me niet tegen. Ga nog wel twee modules warm wit toevoegen. Zal morgen een paar foto’s plaatsen.
 
Ben nog niet helemaal tevreden over de verdeling van de “warm wit” ten opzichte van de “neutraal wit”. Wordt nog even een beetje spelen.
 

Bijlagen

  • 31E1B1D6-1EB2-4430-A178-F343D27916B3.jpeg
    31E1B1D6-1EB2-4430-A178-F343D27916B3.jpeg
    338.1 KB · Weergaven: 91
  • 007215A8-2D5D-4D56-AEA0-1ADDD8475C5E.jpeg
    007215A8-2D5D-4D56-AEA0-1ADDD8475C5E.jpeg
    292.5 KB · Weergaven: 102
Net het hele topic doorgespit, wat een schitterend professioneel uitgevoerd project.
Kleine tien jaar geleden hetzelfde gedaan met een bak van 250x90x75, leuk om te doen, maar jij hebt wel de puntjes op de I gezet. top.
 
Net het hele topic doorgespit, wat een schitterend professioneel uitgevoerd project.
Kleine tien jaar geleden hetzelfde gedaan met een bak van 250x90x75, leuk om te doen, maar jij hebt wel de puntjes op de I gezet. top.
Dank je wel:) maar we zijn er nog niet hahaha. Aankomende week een grote waterwissel, hierna de automatische verversing erop en toevoegen van turf om de pH te laten zakken. En tevens het toevoegen van de planten. Als dat allemaal goed gaat en de pH stabiel wordt dan begint het echte werk pas, het toevoegen van de vissen en zorgen dat de bak stabiel blijft😉
 
Heb er automatische verversing met osmosewater op staan en automatische toevoeging van mineralen, nooit geen schommelingen.
zul jij straks ook niet hebben denk ik.
 
Ga eerst kijken in hoeverre ik de pH kan laten zakken met turf (en of de verkleuring niet te erg wordt). Als dat niet lukt of niet naar wens dan ga ik kijken op welke manier ik automatischs verversing met deels osmose kan bewerkstelligen. Er zal dan een leiding door het plafond moeten vanuit de bijkeuken, weet nog niet wat de vrouw daar van vindt😂😂😂
 
Waarom niet over regenwater de bak draaien ?
Geen beter water voor ZA.
 
Update:

eindelijk bijna alle planten binnen en geplaatst. Filter de laatste twee weken over turf , 1 kg op 770 liter netto wat een pH daling van 8,2 naar 7,5 heeft verzorgd. CO2 draait en de dropchecker is mooi lichtgroen. Lichte aanslag van alg op de ramen, even kijken hoe dat zich gaat ontwikkelen nu er planten in staan. Verlichting ( 11 x daytime matrix, sunlike color, sunlike neutral en warm white) draait op 70%. Waterwaarden zijn goed, geen nitriet en ammoniak meer. Nitraat, fosfaat en ijzer ga ik in de loop van de week meten, de voeding voor de planten is sinds 3 dagen opgestart (stockoplossing op basis van poeders van Planted Box). Bewoners nog geen:) ik wil eerst de planten mooi laten groeien en wortelen. Vervolgstap zal het toevoegen van bladeren zijn.
Planten die er nu inzitten:

Sagittaria Subulata
Lilaeopsis brasiliensis
Helanthium tenellum
Bacopa Australis
Hydrocotyle leucocephala
Egeria najas
Helanthium bolivianum Angustifolius ben ik nog naar op zoek na een debacle met een leverancier.
Echinodorus bleheria
Hydrocleys nymphoides
Limnobium laevigatum
 

Bijlagen

  • IMG-0515.jpg
    IMG-0515.jpg
    249.9 KB · Weergaven: 84
  • IMG-0516.jpg
    IMG-0516.jpg
    332.7 KB · Weergaven: 79
  • IMG-0517.jpg
    IMG-0517.jpg
    356 KB · Weergaven: 74
  • IMG-0518.jpg
    IMG-0518.jpg
    361.8 KB · Weergaven: 81
Leuk, benieuwd hoe het wordt als de planten gaan uitgroeien. Vind de kleur van het licht nu ook al aangenamer en natuurlijk ogen. Ga het proberen te volgen :DD.

Gr
Stefan
 
Prachtig ook. Ik zie de limnobium bij jou super gaan. Bij mij gaat ie slecht…
Tof zo met die wortels vanaf het oppervlak…
 
Ben alleen bang dat die alle nitraat uit de bak vreet. Morgen meten en dan is het weten:)
 
Prachtig ook. Ik zie de limnobium bij jou super gaan. Bij mij gaat ie slecht…
Tof zo met die wortels vanaf het oppervlak…
Yup, nitraatvreters:ROFLMAO:. Nitraat kwam op 4 ml/l. Even kijken hoe ik die ga verhogen. Heb een vaste stockoplossing met daarin ook PO4 en die was al aan de hoge kant. Voor nu maar even los Nitro van Easylife gedoseerd.
 
Vandaag toch maar even Magnesiumnitraat bij aquariumbemesting bestelt. Magnesium kwam ook niet hoger dan 3 ppm. Mogen beiden wel flink omhoog
 
Vandaag toch maar even Magnesiumnitraat bij aquariumbemesting bestelt. Magnesium kwam ook niet hoger dan 3 ppm. Mogen beiden wel flink omhoog
Interessant… bij mij blijft nitraat laag ook.
Is dit dan puur voor nitraat verhogen?
 
Interessant… bij mij blijft nitraat laag ook.
Is dit dan puur voor nitraat verhogen?
Yup, als ik de website mag geloven verhoogt 10 ml stockoplossing hiervan de nitraatwaarde met 9.6 ppm en de magnesiumwaarde met 1.9 ppm. Ga dubbel doseren dus zou een verhoging van 19.2 ppm nitraat en 3.8 ppm magnesium moeten halen. Ben benieuwd
 
Yup, als ik de website mag geloven verhoogt 10 ml stockoplossing hiervan de nitraatwaarde met 9.6 ppm en de magnesiumwaarde met 1.9 ppm. Ga dubbel doseren dus zou een verhoging van 19.2 ppm nitraat en 3.8 ppm magnesium moeten halen. Ben benieuwd
Ik meer magnesium niet… maar als t nitraat zo verhoogt overweeg ik m ook… top!
 
Heb de magnesium puur gemeten om te zien of de totale waarde na doseren niet te hoog zou worden. Meet deze normaliter idd ook niet.
 

Terug
Bovenaan