Nieuwe bak opbouwen 1000 liter discus


Ik heb een doseerpomp gekocht. Waar hebben jullie die staan? in de ruimte van de bioloog? Staat niet in vochtige ruimtes plaatsen maar ergens anders is niet erg handig.
 
OK dank je. En kan je gewoon luchtslang gebruiken als slang of moet dit siliconen zijn?
 
OK dank je. En kan je gewoon luchtslang gebruiken als slang of moet dit siliconen zijn?
Je kunt luchtslang erop aansluiten (zolang het maar dicht zit) . Alleen je kunt beter geen luchtslang door het pompje zelf doen. Luchtslang is daar over het algemeen niet soepel genoeg voor
 
Ik heb een kleine fan in m’n kast hangen om vocht tegen te gaan, komt nooit echt over de 70% luchtvochtigheid eigenlijk
 
De cupido’s komen een beetje tot zichzelf. Het zijn echte drama queens. Als ze stress hebben zitten ze bijna zwart ergens onder een stuk hout of in een hoekje heel zielig te doen. Ze zijn ook nog vrij schrikkerig maar gaat de goede kant op.

632F2972-1AC1-4833-8A35-EA708CB8B1A7.jpeg
01F071DD-D65F-4BE4-88E7-57CF873E5A6C.jpeg
823DA339-6DA9-4C62-A53C-6386CA14B7FB.jpeg
EED4F0DE-49F5-463D-9793-70B3377C3D43.jpeg
83C90980-65DB-4BFB-A405-9884AF74B65F.jpeg


ik heb nog 5 cupido’s zitten die weg mogen. De groep wordt verkleind ivm de komst van de discus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bezig geweest met waterverversingsautomatisering (wow, stel je voor scrabble en 3x woordwaarde...). Idee is dat ik ga verversen met een mengsel van osmose en kraanwater. Kraanwater is hier niet hard, KH5 maar MS is wel vrij hoog, 500 Ms. Ik probeer het water rond de 200 te krijgen.

Dus wat heb ik gedaan?
1. Een magneetventiel dat het waterverversen stopt of activeert (ja die draadjes moet ik nog netjes verbinden ;) is 24v overigens)
2. Een timer die het magneetventiel aanstuurt en per dag in te stellen is (wordt mogelijk nog een smart stopcontact zodat het remote ook te doen is middels home automation)
3. Een splitter die de aansluiting van het osmose apparaat splitst in twee uitgangen
4. Een gaat naar het osmose apparaat en druppelt daarna in een voorraadvat
5. Een gaat direct naar het voorraadvat en heeft aan het einde en instelbare druppelaar (gardena)
6. Het voorraadvat heeft een overloop die direct het aquarium ingaat

61SoYIz0SG+pwFA5WteZFQ.jpg

gK4GiB38RBeECt6ode82Xg.jpg

%PO2d7nPTOqq2CllgPsu+g.jpg


Waarom een voorraadvat? Een paar redenen
1. ik had hem al staan
2. ik kan gemakkelijk kijken of de waterwaarden die ik toevoeg goed zijn
3. het water kan op temp komen voor het het aqua ingaat
4. ik heb altijd 70 liter klaarstaan voor als ik tijdens schoonmaken mn bioloog hoor slurpen en ik water nodig heb. Dan even de slang aan de onderste aansluiting van het vat en voila

Het staat allemaal in de garage dus dat scheelt een hoop. Hoeft niet allemaal onzichtbaar te zijn. Je ziet hier de achterkant van het aquarium. De voorruit is in de woonkamer zichtbaar. Enige probleem is dat het magneetventiel niet goed blijkt te zijn dus ben in overleg met de leverancier, wordt wsch een nieuwe opgestuurd. Hij gaat namelijk niet dicht dus ja, dan werkt het automatiseren helaas niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En de proefopstelling voor het doseer apparaat. Heb 100 ml Erin gedaan voor de komende 7 dagen dus zou per dag ca 14 mm moeten verdwijnen. Ik zie alleen dat de vloeistof weer uit de slang loopt die in het aqua hangt. Hoe werkt dat dan? Die 14 ml is dus inclusief de inhoud van een deel van de slang. Slangen zijn te lang zeker?
5N3500r4S2ikfs%Rj+ue4g.jpg
 
De slangen op de uitgangen moeten geen tegendruk geven . Jou slang aan de uitvoer is te lang en ligt grotendeels horizontaal waardoor er te veel tegendruk ontstaat. Heb hetzelfde probleem gehad.
mvg Marcel
 
Ah ok. Ga ik wat aan doen, slangen inkorten dus. Waarom onder het aquarium Wouter? hij staat er nu boven en drupt de bak in. Je kijkt naar de kap
 
Ah ok. Ga ik wat aan doen, slangen inkorten dus. Waarom onder het aquarium Wouter? hij staat er nu boven en drupt de bak in. Je kijkt naar de kap
De fles onder het aquarium, anders zou de fles kunnen leeg hevelen in je aquarium als je pomp versleten raakt
 
Ah juist, begrijp het! Goede tip. Onder de waterlijn zal het dan worden maar begrijp het probleem, voorkom hevel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuw ventiel binnen. Deze werkt prima maar... Ik heb iets heel eigenaardigs. Ik sluit m aan, zit op een 24 v voeding die eerder op mn verlichting zat en die zit op een timer.

Als ik m aanzet met de timer gaat hij niet open. Maar als ik dan het stekkertje aan het ventiel los maak en weer vast, gaat hij wel open. De timer is het niet, zonder timer hetzelfde

Hoe kan dat nou?
 
Nieuw ventiel binnen. Deze werkt prima maar... Ik heb iets heel eigenaardigs. Ik sluit m aan, zit op een 24 v voeding die eerder op mn verlichting zat en die zit op een timer.

Als ik m aanzet met de timer gaat hij niet open. Maar als ik dan het stekkertje aan het ventiel los maak en weer vast, gaat hij wel open. De timer is het niet, zonder timer hetzelfde

Hoe kan dat nou?
Brand het lampje als de timer aan springt?
 
Waarom gebruik je niet gewoon een besproeingscomputer kan 4 x per dag aan net zolang als je zelf wil werkt bij mij al jaren naar tevredenheid te koop bij Conrad voor nog geen 25 euro
mvg marcel
1605815598082.jpeg
 
Ik heb een andere voeding uit de doos gehaald. Nu werkt het wel goed. Top! Ik produceer zo 6 liter per uur op 200 ms. Ik laat in de nacht lopen zodat ik per week zo een 500 liter ververs. S ochtends voeg ik dan de plantenvoeding weer toe
 
Ze zijn al weg Marcel, helaas. Maar zeker een aan te bevelen vissoort!
 

Terug
Bovenaan