Nieuwe bak, welke bodem


J

JanitaH

Guest
Het aquariumvirus heeft ons hier goed te pakken.
Ik kan van een kennis een juwel primo 110 voor een zacht prijsje overnemen. Dat sla ik niet af natuurlijk. :DD:DD

Deze bak is dan weer een slag groter dan wat ik nu heb, en ik wil hierin wat meer gaan proberen te scapen.

Nu had ik bedacht om een combinatie te doen van filterzand, en zwart fijn grind.
Zeg maar een breed pad in het midden met het filterzand, en dan het zwarte grind aan de zijkanten.
Ik vind dat er mooi uitzien, en de corys die er later dan inkomen zullen het zand wel waarderen denk ik.

Maar waar ik nu in mijn huidige bak tegenaanloop is dat ik het grind lastig vind mbt het planten. Als ik iets wil planten moet ik enorm veel moeite doen om ervoor te zorgen dat het niet meteen weer naar het oppervlakte drijft. Diep duwen en een hoop grind eroverheen gooien, of de planten aan een steen binden werkt tot nu toe nog het best, maar is allebei een rotklusje:stars:

Iemand die dezelfde ervaring heeft, of tips heeft hiervoor? Welke maat grind prettiger is of een andere bodem.

Ik hoor het graag :)):))
 
Ik had het zwarte Aquasand van de Hornbach en dat zonder problemen met een korrel van 0,4-0,8mm.
 
Ik heb mn oog laten vallen op jbl sansibar grind, voor het lichtere paadje. Dit is 0,4 -1,4 mm.
Is dit geschikt voor de corys?
Voornamelijk omdat ik filterzand alleen in 25kg zakken kan vinden, en zoveel heb ik echt niet nodig
 
Leuk dat jullie de hobby ook te pakken hebben en hier aan gaan beginnen! Ik bedenk mij dat als je in het midden een pad wilt aanleggen met een andere kleur bodemmateriaal dan de rest je wel voor goede afscheidingen mag zorgen. Zeker met corydorassen lijkt het mij dat dit snel door elkaar gemengd wordt.
Voor het inplanten zijn verschillende tips te vinden hier op het forum. De een werkt nog beter dan de andere! Er is een groot topic met tips hier op het forum, daar staat deze tip vast al tussen.
 

Terug
Bovenaan