Wat is er nieuw

Nieuwe bak.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Daan1990
  • Startdatum Startdatum
D

Daan1990

Guest
Goedendag allemaal.

Na een tijd in het bezit te zijn geweest van een klein aquarium heb ik het thuis voor elkaar gekregen weer een groter aquarium aan te mogen schaffen.

De bak is 160X60x60cm waterhoogte. vanmiddag gevuld en deels ingericht.

Er zal nog wat wortel hout van de bovenkant ingestoken worden. En dan de visbezetting waar ik nog wat over zit te twijfelen.

heb altijd discus gehad en en gekweekt en dat is eigenlijk ook mijn grote liefde van het aquaria leven. Maar enig sinds twijfel ik ook nog aan wat grote Z-a cichliden soorten.. Maar ik denk Dus dat een groepje van 6 Green Tef� de bak mag gaan vergezellen en verfraaien.

Hier alvast een foto van het geheel nu:

http://uploadenfoto.nl/pictures/dadd6bc ... f58466.jpg

MVG,

Daan

Ben benieuwd. De discuskeuze is in ieder geval perfect.

Leuk! deze ga ik volgen... Wanneer wil je de schijfjes erin doen? Ik zou er als ik jou was een paar meer in doen hoor, kan met gemak.
Moet je natuurlijk wel de mogelijkheden hebben 😉

De bak wil ik eerst lekker rustig in laten draaien.

Met een week of drie denk ik dat ik een mooi groepje ga uitzoeken.
Ik heb het getal 6 in gedachte omdat ik stiekem hoop ooit nog is 2heckeltjes tegen het lijf te lopen.

En wat bij vis is ook altijd leuk.

je linkt werkt niet helaas...

Ik zit een beetje in twijfel over de bijvis.

In het verleden heb ik wel is scholenvis gehad die waarschijnlijk teveel op elkaar leken en eventueel in de zelfde waterlaag voorkwam.

Deze mixte dan.

Ik zoek twee schooltjes waarschijnlijk een groepje kardinalen. En nog een groepje in gedachte een groepje hockeystick tetra's. of diamantzalmen of bloedvlek tetra. allemaal mooie scholenvisjes. Die echt niet samen scholen.

Dus 2 aparte scholen wil ik hebben. Iemand een idee welke combi soort het mooiste is?

Dan zou ik bv de tetra's nemen en een school wat echt op de bovenlaag zwemt om je vorige teleurstelling te voorkomen.
bijlzalmen bv eisen alweer andere waterwaarden...
Maar een discus, tetra en een corydoras is toch voldoende?

Diesel1610 zei:
Dbijlzalmen bv eisen alweer andere waterwaarden...
Welke andere dan als ik vragen mag?

~ Ivo

ten eerste de temp. Bijlzalmen hebben het liefst 24 max 28 graden, opgroeiende discus zitten hier al 3-4 graden boven.
Ook de ph mag voor de bijlzalm lager ( 6.5) tegenover 7,5 voor de discus. en dit doe ik even uit mijn hoofd. Maar als je wil kan ik het wel even opzoeken 😉

Je hoeft niets op te zoeken, maar wat extra uitleg zou ik waarderen.

Waarom bijzalmen een probleem en kardinaaltetra's niet? Die komen in dezelfde gebieden voor.
En dan doel ik op de situatie van opgroeiende Discussen met bijbehorende temperaturen, dat bracht je zelf terecht naar voren.

~ Ivo

Ik ben er gemakshalve van uit gegaan dat er schijfjes komen van een cm of 10 ( betaalbaar en sterker) Omdat hij aangaf kardinalen/tetra's te warderen ben ik van de combi 6 discus en een school( 10+)tetra's/kardinalen uitgegaan.Opgroeiende discus heeft een vrij aparte en intensieve verzoring nodig, bij een ieder bekend.

Ook tetra's eisen in theorie( en ja ik weet dat geen enkele habitat perfect na te bootsen is ) andere waarden maar je leest vaker dat dit goed gaat dan bijlzalmen. Daarbij komt dat in mijn beleving de kardinalen/tetra's sterker zijn dan de bijlzalen, je ze beter ziet, ze een mooie zichtbare scholen eigenschap hebben( ts stoorde zich er in een vorige bak aan) . De cory's zijn beter zichtbaar, nuttig bij een discus aquarium enhebben een vredelievend karakter.

Kardinalen willen warmer dan neons.

allebei max 27 graden?

Neons maximaal een graad of 22/23 kardinalen vanaf een graad of 26 graden.

Botia zei:
Neons maximaal een graad of 22/23 kardinalen vanaf een graad of 26 graden.

word dus voor de ts kardinalen als hij dat wil.... 😉

Diesel1610 zei:
allebei max 27 graden?
Er is onderzoek (*) is dat een 25% (63%) mortality rate aangeeft bij een temperatuur van 31 (33) graden C. bij kardinaaltetra's. Bij 27 graden C. niets aan de hand, bij 29 graden C. een klein percentage uitval. De pH hierin is ook onderzocht en dat viel juist reuze mee als je het mij vraagt.

Je kunt je dus afvragen of je je kardinalen niet pas zou aanschaffen zodra de temperatuur omlaag gebracht wordt.

~ Ivo

(*): "Tolerance to temperature, pH, ammonia and nitrite in cardinal tetra, Paracheirodon axelrodi, an amazonian ornamental fish"
Linkje. Zie tabel 2.

Nu komt het verhaal van leven, en overleven weer om de hoek kijken.

Ivo, ik ben het met je eens hoor. Het kan echter wel, maar de vissen zullen gewoonweg door de snellere stofwisseling minder oud worden....

Ik ben ook een planten fan zoals jullie zien. En ben daarom gewend om me discussen altijd op 27-28 graden max te houden. Dit doe ik al jaren zonder problemen. Ook heb ik me discussen hierop gekweekt en groot gebracht in het verleden tot een cm of 12. Sterker nog ik heb als ervaring met nakweek discussen. Als je de temp boven de 30 graden jaagt dat het hom(sperma) van de mannetjes discussen niet meer werkt en dus onvruchtbaar is.

Enig risico is er altijd. Maar met goed zicht op de vissen en je vissen leren kennen zie ik gauw genoeg of er wat loos is.

Mijn keus ook na jullie mening over de temp. staat vast over de kardinalen. Nu nog een andere bij vis. Mijn gewoonte is ook overigens eerst het kleine spul aan te schaffen om de bak goed te doen rijpen. In de vorm van positieve baccies. die zich zo langzaam maar zeker kunnen nestelen in de (ext filters beide 1200l per uur) 2 tetra tec 1200 die eronder staan.

En kwa bijlzalmen en de discus waar ik het over heb. Waarschijnlijk een groepje green tefe. . zie ik daar ook niet erg problemen in. Aangezien bijlzalmen ook uit brazilie en omgeving komen. en de discus ook.

Ik ga nog eff op zoek naar wat wortel hout. voor meer aankleding.

Bedankt voor het mee denken allemaal!!

En hier wat hout erin gemikt.

Het hout drijft nog behoorlijk dus zal nog wat naar beneden komen zodra het is volgezogen met water.

Weer even een korte update.

Meer hout eraan toegevoegd. En heb de eerste bewoners aangeschaft.

10 kardinaal tetra's.

De bak draait nu een kleine 14 dagen.

Mooie hoor, ideaal zo'n ruim aquarium.

Mooi!

Ondanks dat ik ervan overtuigd was wildvang dieren aan te schaffen ben ik een klein beetje van gedachten veranderd.

Gister middag ben ik naar papendrecht gereden en heb hier 2 paartjes prachtige discussen gehaald.

Wel is waar nakweek. Maar zeker zo mooi. Ben er erg blij mee. De bedoeling is de groep nog met 2 dieren uit te breiden. Deze kon ik nog niet naar mijn zin vinden.

Hier wat foto's van de bezetting die nu bestaat uit:

10x kardinalen.
2x2 Microgeophagus ramirezi.
2x apistogramma Borelli.

2x kobalt discus.
2x briljant turquoise discus.

Groeps foto's

Jonge Borelli's: (voor de gene met goeie ogen)

Nog 1 van een kobalt.

een overzicht.

Ziet er goed uit. Je bent ook bekend met de quarantaine periode als je je discusgroep gaat uitbreiden?

Uiteraard ;-)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan