Wat is er nieuw

Nieuwe bodem welke is aan te bevelen.

Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Leeftijd
47
Goedendag, ik heb vandaag mijn filter zand uit mijn aquarium gezogen. Ik was er niet tevreden over. Nu had ik voorheen een grindbodem maar ook niet echt tevreden.

Nu heb ik weleens in aquarium winkel een soort ronde korrel bodem gezien. Bruine kleine balletjes zeg maar.

Weten jullie van welk merk en welke type dit is? Ik kom voorlopig even niet in een aquarium winkel. Dus ik dacht er is vast wel iemand die zo n bodem heeft.

Bedankt

Ik ben tevreden over het Aquasand van Hornbach met korrel 0,4-0,8mm.

Bedankt ik denk inderdaad dat het jbl Manado is. Is dit een goede bodem voor planten en zijn er nog zaken die ik moet weten omtrent deze bodem.

Hoeveel liter raden jullie aan voor een 120*60cm (bodem afmetingen) aquarium.?

Wat voor bewoners heb je?
Waarom was je niet tevreden?

Als ik denk aan rond, denk ik aan "caviar". Heb er eens een paar zakken van gekocht omdat ik het er zo mooi uit vond zien. Maar eenmaal in het aquarium oogde het erg onnatuurlijk. 🫣 Het moet je smaak maar zijn.

products-0071521_a.jpg

Bedankt ik denk inderdaad dat het jbl Manado is. Is dit een goede bodem voor planten en zijn er nog zaken die ik moet weten omtrent deze bodem.

Hoeveel liter raden jullie aan voor een 120*60cm (bodem afmetingen) aquarium.?

Ik ben hier zeer tevreden over, voor mijn bak 100x50 heb ik enkel 25L Manado gebruikt (zonder extra voedingsbodem), ik bemest dagelijks een All-In-One via doseerpomp en heb “jaarlijks” kleibollen (JBL flora) in bodem gedrukt

Manado is erg licht dus je hebt een redelijke dikke laag nodig om planten vast te zetten zonder dat ze los komen.
Dat in het begin een heel klein deel van bodem gaat drijven is normaal, deze kan je afscheppen en verwijderen.

In jouw geval (120x60) zou ik minimaal 35L Manado adviseren voor een vlakke bodem (uiteraard meer voor een oplopende bodem)

Laatst bewerkt:
Ik ben hier zeer tevreden over, voor mijn bak 100x50 heb ik enkel 25L Manado gebruikt (zonder extra voedingsbodem), ik bemest dagelijks een All-In-One via doseerpomp en heb “jaarlijks” kleibollen (JBL flora) in bodem gedrukt

Manado is erg licht dus je hebt een redelijke dikke laag nodig om planten vast te zetten zonder dat ze los komen.
Dat in het begin een heel klein deel van bodem gaat drijven is normaal, deze kan je afscheppen en verwijderen.

In jouw geval (120x60) zou ik minimaal 35L Manado adviseren voor een vlakke bodem (uiteraard meer voor een oplopende bodem)
De Manado is zo licht dat het bij mij door de bak bleef zweven, ik heb na 3 dagen alles eruit gehaald en overnieuw begonnen met aquasoil. Skimmer, filter, na een grondige schoonmaakbeurt vind ik nog steeds korrels. Voor mij nooit meer.

Ik zou voor een Aquasand gaan en dan met kleibolletjes in de boedem.

Zelf ben ik geen voorstander van een voedingsbodem. Mijn bodem bestond altijd uit "ongevoed" zand/grind. Maar alvorens deze te leggen. legde ik een dunne laag mix kleibolletjesmix/lateriet, verkrijgbaar bij aquariumbemesting.nl, op de bodem. Dit laagje zal na een poos uitgewerkt raken maar geeft een perfectie start voor planten. Zie daarvoor de foto's bij mij. Na de uitwerking maakte ik superkleine mini bolletjes ook weer van kleibolletjesmix/lateriet. Je kan dan plaatselijk de planten voeden met deze bolletjes en je flora hoeft niet weer te wennen aan nieuwe voeding. Minibolletjes maken om te voorkomen dat er bij eventuele verplantingen klei proppen naar bovengehaald worden.

De Manado is zo licht dat het bij mij door de bak bleef zweven, ik heb na 3 dagen alles eruit gehaald en overnieuw begonnen met aquasoil. Skimmer, filter, na een grondige schoonmaakbeurt vind ik nog steeds korrels. Voor mij nooit meer.
Heb jij de Manado wel vooraf goed gewassen en de toen nog "drijvende" delen verwijderd?
Ik geef toe dat dit voor 25L best veel werk was, had dit telkens per liter Manado in een emmer ondergedompeld in ruim water gedaan (dus niet enkel uitspoelen onder de kraan)

Als ik aan kleine bolletjes denk, dan zie ik aquasoil voor me. Bv Tropica of van Denerle. Manado is een zeer mineraal rijk substraat, die ik in mijn zoetwater planten bakken dikwijls gebruikte als onderlaag. Hierop gebruik(te) ik altijd een bovenlaag of van filterzand of aquasoil.

Als ik eerlijk ben, had ik me niet ingelezen, wat natuurlijk niet zo slim was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan