Nieuwe bodem


FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Hallo allemaal.

Ik wil binnenkort mijn bodem gaan vervangen. Ik heb mij initieel laten verleiden door de verkoper een voedingsbodem te nemen, waar ik wel spijt van heb. Daarnaast heb ik destijds een dubbele laag aangebracht van wat grover grind(onder) en wat fijner grind daarop.
Nu zie ik af en toe al gasbelletjes omhoog komen en vrees ik dat ik hier en daar wat bodemrot begin te krijgen.

Voor wat betreft de nieuwe bodem, twijfel ik tussen fijn grind of filterzand.

vwb filterzand zie ik als mogelijk nadeel dat ik hier en daar lees dat er best wat zand in je filter terecht kan komen. Ik heb geen filterwatten in mijn filter, alleen spons en wat siporax.

Fijn grind heeft als voordeel dat er meer kleur mogelijkheden zijn en ik overweeg naar een donkerdere bodem te gaan (al heb ik ook donker Aquariumzand gevonden bij Hornbach (https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html), alleen weet ik niet wat het verschil is tussen aquariumzand en filterzand.
Nadeel van grind is weer dat ik corydorassen heb. op mijn huidige fijne grindbodem doen ze het prima, maar het zou denk ik toch fijner zijn voor ze als ik een zandbodem zou hebben.

De reden dat ik een donkere bodem overweeg is dat je leest dat bij veel vissen EN de kleur mooier uitkomt, maar dat het ze ook meer rust geeft. Daaarnaast vindt ik een donkere bodem, zoasl in mijn garnalen nano tank, ook wel erg mooi.

Wie heeft tips en ervaringen om mij te helpen in mijn keuze?

Mocht het nuittig zijn, mijn vissenbestand:

7 japonica's
10 kardinaal tetra's
8 Corydoras sterbai
En het doel is hier nog 3 honinggourami's bij te gaan zetten.
In de toekomst gaan hier wellicht ook nog wel wat overschot / uitgeselecteerde red sakura garnaaltjes bijkomen wanneer de kweek goed aan slaat in mijn nano tank.
 
Ik heb ook het Aquasand van de Hornbach gebruikt en het is een fijne bodem met mooie afgeronde korrels dus ja ik kan hem aanbevelen.
 
Ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met de combinatie voedingsbodem en zandkorrels en bodemrot. . Ik heb ook corydoras Sterbai, medium grind mooi afgerond. Geen problemen te zien wat betreft snorharen van de Cory.
 
Even nog een tip: fijn of grover grind zou ik alleen gebruiken als detail. Niet als bodem. Er komt veel troep tussen met alle gevolgen nadien. Filterzand of wat John zegt is prima en ook goed voor je Corry's.

Ik neem aan dat je jou bak leeg gaat halen voor het vervangen van je bodem?

Gr. Ed
 
Mijn cory's lijken ook geen snorhaar problemen te hebben, maar of ze met mijn huidige grind ook hun kieuwen spoelen durf ik niet te zeggen. En voor de duidelijkheid, ik wil dus van mijn voedingsbodem af :) Ik vindt kleibolletjes een veel betere optie voor de plantjes die wortelvoeding vragen. Dat kun je gericht toevoegen en het gaat niet rotten
 
Ik heb ook het Aquasand van de Hornbach gebruikt en het is een fijne bodem met mooie afgeronde korrels dus ja ik kan hem aanbevelen.
Merk je hierbij dat er deeltjes in je filter terecht komen? bij 'echt' (fijn) filterzand heb ik dergelijke verhalen wel gelezen nl.
 
Nog even als toevoeging, ik wil de bodem veel dunner maken. Voor is het nu 5cm dik, en achter bijna 10. Ik denk meer aan voor 2 of 3 cm (staan toch geen planten) en achter dan 5 cm om wat meer houvast en ruimte te hebben voor de plant wortels
 
Wat je achter nog als extra kunt doen is een laagje lavasteentjes. Hierover je zand keuze. Ondersteund je bio balans, bacterien settelen zich hierin en plantjes waarderen dit ook zeer.
 
Corydoras hebben graag een bodem van fijn grind of zand. Wij hebben hier in onze bakken overal zand liggen. Nadeel van alleen een zand of grind bodem is dat je wel voedingstabletten bij de wortels van de planten moet stoppen
 
Merk je hierbij dat er deeltjes in je filter terecht komen? bij 'echt' (fijn) filterzand heb ik dergelijke verhalen wel gelezen nl.
Nee nooit gemerkt hoor. Als je incidenteel in de bodem wil stofzuigen dan zie je wel dat een klein beetje wordt meegezogen maar dat gooi je achteraf zo weer terug. Tenminste als je het met een emmer doet.
 

Filterzand voor in het aquarium​

( door Koirac)

.

In het aquarium wereldje wordt er vaak gebruik gemaakt van filterzand, dit omdat het niet makkelijk dichtslibt en al heel erg schoon is ( spoelen is niet noodzakelijk maar mag wel ).Ga het nou niet mengen met ander zand of andere korrelmaat, want dan is er een groot voordeel van een belangrijke eigenschap weg.



Het is gekalibreerd zand dat wordt verkregen uit een grondstof welke na het wassen wordt gedroogd en nauwkeurig gezeefd. Standaard korrelmaten vanaf 0,20 tot 8,00 mm.

0,20 - 1,00 mm = fijn / 1,00 - 2,00 mm = middel / 2,00 - 8,00 mm = grof

Het is een afgeronde korrel meestal verkrijgbaar in gemengde kleuren :

wit / gebroken wit tot geel / bruin.

Voor het aquarium meest geschikt en verkrijgbaar 0,4 - 0,8 mm / 0,71 - 1,25 mm / 1,0 - 2,0 mm.

Dit filterzand is oa. verkrijgbaar bij :

* Nikoi .nl / Zakken à 25 kg ( 0,4 - 0,8 mm en 01,0 - 2,0 mm )

*Wildkamp.nl / Zakken à 25 kg ( 0,4 - 0,8 mm / 0,71 - 1,25 mm / 1,0 - 2,0 mm )

Ook in diverse aquarium-,vijver- en zwembadwinkels te koop.

Filterantraciet

In binnenzwembad-filterinstallties heb ik ook filters gezien met zwart filterantraciet. Dit wordt verkregen op basis van een thermisch behandelde bruinkool en een natuurlijk antraciet,welke wordt gebroken en gezeefd.

Verkrijgbaar in : 0,6 - 1,6 mm / 1,4 - 2,5 mm / 2,0 - 4,0 mm/ 4,0 - 8,0 mm
 
Hallo allemaal.

Ik wil binnenkort mijn bodem gaan vervangen. Ik heb mij initieel laten verleiden door de verkoper een voedingsbodem te nemen, waar ik wel spijt van heb. Daarnaast heb ik destijds een dubbele laag aangebracht van wat grover grind(onder) en wat fijner grind daarop.
Nu zie ik af en toe al gasbelletjes omhoog komen en vrees ik dat ik hier en daar wat bodemrot begin te krijgen.

Voor wat betreft de nieuwe bodem, twijfel ik tussen fijn grind of filterzand.

vwb filterzand zie ik als mogelijk nadeel dat ik hier en daar lees dat er best wat zand in je filter terecht kan komen. Ik heb geen filterwatten in mijn filter, alleen spons en wat siporax.

Fijn grind heeft als voordeel dat er meer kleur mogelijkheden zijn en ik overweeg naar een donkerdere bodem te gaan (al heb ik ook donker Aquariumzand gevonden bij Hornbach (https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html), alleen weet ik niet wat het verschil is tussen aquariumzand en filterzand.
Nadeel van grind is weer dat ik corydorassen heb. op mijn huidige fijne grindbodem doen ze het prima, maar het zou denk ik toch fijner zijn voor ze als ik een zandbodem zou hebben.

De reden dat ik een donkere bodem overweeg is dat je leest dat bij veel vissen EN de kleur mooier uitkomt, maar dat het ze ook meer rust geeft. Daaarnaast vindt ik een donkere bodem, zoasl in mijn garnalen nano tank, ook wel erg mooi.

Wie heeft tips en ervaringen om mij te helpen in mijn keuze?

Mocht het nuittig zijn, mijn vissenbestand:

7 japonica's
10 kardinaal tetra's
8 Corydoras sterbai
En het doel is hier nog 3 honinggourami's bij te gaan zetten.
In de toekomst gaan hier wellicht ook nog wel wat overschot / uitgeselecteerde red sakura garnaaltjes bijkomen wanneer de kweek goed aan slaat in mijn nano tank.
Het feit dat er bellen uit je bodem naar boven komen wil niet altijd direct zeggen dat er sprake is van bodemrot! Is je bodem op die lekkende plaatsen donkerder? Komt er een nare "rioollucht" af? Je kan het vaak ook wel merken aan je vissen die dan wat moeilijker ademen. Mijn advies zou dus zijn; bezie eerst of er werkelijk sprake is van bodemrot!
 
Het feit dat er bellen uit je bodem naar boven komen wil niet altijd direct zeggen dat er sprake is van bodemrot! Is je bodem op die lekkende plaatsen donkerder? Komt er een nare "rioollucht" af? Je kan het vaak ook wel merken aan je vissen die dan wat moeilijker ademen. Mijn advies zou dus zijn; bezie eerst of er werkelijk sprake is van bodemrot!
Eens, en dat weet ik ook. Zoals je echter ook kunt lezen zitten er wat inrichtingsfouten in de bak qua bodem (te dik, 2 soorten grind en een voedingsbodem waar ik vanaf wil). Het is dus niet zozeer dat ik de bodem wil vervangen omdat ik denk dat er bodemrot in zit, al verwacht ik dat met mijn huidige inrichting datt vroeg of laat toch gaat gebeuren (of op zijn minst de voedingsbodem eruit of vervangen moet worden.

Door de 2 soorten grind kan ik ook mijn bodem niet goed hevelen / reiningen, omdat er dan teveel van het grove grind bovenop komt wat niet goed is voor de cory's.
Dus bodemrot of niet, ik wil de bodem vervangen.
 
Wat je achter nog als extra kunt doen is een laagje lavasteentjes. Hierover je zand keuze. Ondersteund je bio balans, bacterien settelen zich hierin en plantjes waarderen dit ook zeer.
Hé grappig, precies diezelfde tip kreeg ik van de week ook van iemand hier op het forum! :DD
 
Ssssssst 😉
 
Nog een gerelateerd vraagje:

Welke voedingscapsules / kleibolletjes gebruiken jullie in jullie bodem?

Ik heb nu dennerle nutriballs, en op zich lijken die prima, alleen vind ik de dosering zo slecht beschreven:

"1-4 kleibollen bij de plant"

Dat vindt ik nogal een ruime marge, feitelijk staat er 100% tot 400%.
En als ernaast ook een plant staat die bodemvoeding wil, doe je er daar dan ook weer 1-4 ?

Ik hoor graag wat julie gebruiken en wat jullie ervaringen zijn qua dosering
 
"1-4 kleibollen bij de plant"
Dat is ook zo, en heeft te maken met de grootte van de plant en zijn behoefte.
Een grote Echinodorus kan gerust 4 stuks hebben een gemiddelde Crypto 2 en een rode lotus is vaak 1 al voldoende.
En dat is ongeveer per halfjaar, maar goed naar je planten kijken en dan krijg je daar vanzelf ervaring mee.
 
Zelf doe ik bij een gewone Crypto 1 kleibol en bij een grotere Zwaardplant bijvoorbeeld doe ik er dan wel 2.
 
ok, dus zoals ik al deed, een beetje op gevoel :) (want "groot" is natuurlijk ook interpretabel)
 
ok, dus zoals ik al deed, een beetje op gevoel :) (want "groot" is natuurlijk ook interpretabel)
Dat vindt ik ook en ik maak de bolletjes zelf en dan kun je nog discussiëren of de bolletjes groot of klein zijn :DD :DD
 

Terug
Bovenaan