Wat is er nieuw

nieuwe crystal red garnaaltjes gaan dood

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
30
Ik ben nieuw met het houden van garnaaltjes. Een tijdje heb ik een groep (jonge) citroengarnalen overgenomen van een van de leden hier en die doen het super. Zijn allemaal groot geworden en daar is niks mee aan de hand. Laatst heb ik een stuk of 10 cystal red garnaaltjes toegevoegd en daar is er nu nog 1 van over. Ik dacht dat het kwam doordat het een tijdje zo warm was (misschien had ik ze toen beter niet kunnen kopen) maar deze week is er weer 1 overleden.
Aquarium is ~20L
Temperatuur is 23 graden
NO3 = 10
PO4 = 0.5
pH = 7

De planten komen allemaal uit mijn grote aquarium dus ik denk niet dat daar nog gif ofzo op zou zitten.
Aan de garnalen zelf is niets raars te zien.

Denken jullie dat het door het temperatuurverschil en de warmte komt of misschien iets anders? Ik durf nu niet echt nieuwe te halen voor ik de oorzaak weet want het wordt wel duur (en zielig) grapje zo.

Dat zal moeilijk worden om daar een verklaring voor te vinden, het kan een kruisbesmetting zijn, of je hebt andere waterwaarden dan de kweker ze op had, lastig.

Heeft het dan denk je zin om na te vragen bij de winkel? Of denk je dat het niet veel zal opleveren?

Heeft het dan denk je zin om na te vragen bij de winkel? Of denk je dat het niet veel zal opleveren?
Het kan nooit kwaad, maar eigenlijk had dat je 1e vraag moeten zijn toen je daar was. #leermoment.

Denk dat veel garnalen in winkels import is dus betwijfel of het vragen van waterwaardes nuttig is.
Misschien kun je bij een particulier/kweker in de buurt kijken.