Wat is er nieuw

nieuwe crystal red garnaaltjes gaan dood

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
30
Ik ben nieuw met het houden van garnaaltjes. Een tijdje heb ik een groep (jonge) citroengarnalen overgenomen van een van de leden hier en die doen het super. Zijn allemaal groot geworden en daar is niks mee aan de hand. Laatst heb ik een stuk of 10 cystal red garnaaltjes toegevoegd en daar is er nu nog 1 van over. Ik dacht dat het kwam doordat het een tijdje zo warm was (misschien had ik ze toen beter niet kunnen kopen) maar deze week is er weer 1 overleden.
Aquarium is ~20L
Temperatuur is 23 graden
NO3 = 10
PO4 = 0.5
pH = 7

De planten komen allemaal uit mijn grote aquarium dus ik denk niet dat daar nog gif ofzo op zou zitten.
Aan de garnalen zelf is niets raars te zien.

Denken jullie dat het door het temperatuurverschil en de warmte komt of misschien iets anders? Ik durf nu niet echt nieuwe te halen voor ik de oorzaak weet want het wordt wel duur (en zielig) grapje zo.

Dat zal moeilijk worden om daar een verklaring voor te vinden, het kan een kruisbesmetting zijn, of je hebt andere waterwaarden dan de kweker ze op had, lastig.

Heeft het dan denk je zin om na te vragen bij de winkel? Of denk je dat het niet veel zal opleveren?

Heeft het dan denk je zin om na te vragen bij de winkel? Of denk je dat het niet veel zal opleveren?
Het kan nooit kwaad, maar eigenlijk had dat je 1e vraag moeten zijn toen je daar was. #leermoment.

Denk dat veel garnalen in winkels import is dus betwijfel of het vragen van waterwaardes nuttig is.
Misschien kun je bij een particulier/kweker in de buurt kijken.

Mijn ervaring met verschillende soorten garnalen is dat wanneer je ze bij de dierenwinkel Haalt, er daarna veel uitval is. Alsof van kweker naar winkel en van winkel naar jouw aquarium te veel is voor ze. Wanneer ik ze bij een hobbykweker haal, blijven de meeste leven. Wel ff checken dan of de hobbykweker ze ook op kraanwater heeft, ph, dat soort dingen. Maar nogmaals, dat is mijn ervaring. Misschien heb je daar wat aan 🙂 groetjes!

Vaak worden crystal red (caridina) garnalen op osmose water en pH verlagende bodem gehouden. Misschien komt het daardoor?

Ik ben het met Lizzy eens en het hangt dan vaak af van de gradatie en ik zou eens navragen bij de lfs waarop ze zijn gekweekt.

Okee, ik had wel online gezocht voordat ik ze kocht en daar stond meermaals dat ze op kraanwater kunnen, maar dat hangt dus af waar je ze vandaan haalt. Ik heb geen idee of hier hobbykwekers in de buurt zitten en zonder auto is het een beetje lastig om van A naar B te komen in deze tijd. Het zal dus even moeten wachten voordat ik ermee verder ga helaas.

Okee, ik had wel online gezocht voordat ik ze kocht en daar stond meermaals dat ze op kraanwater kunnen, maar dat hangt dus af waar je ze vandaan haalt. Ik heb geen idee of hier hobbykwekers in de buurt zitten en zonder auto is het een beetje lastig om van A naar B te komen in deze tijd. Het zal dus even moeten wachten voordat ik ermee verder ga helaas.
Ja, het kán goed gaan..

Maar 9 van de 10 keer worden ze toch op osmose en/of pH verlagende bodem gehouden. Dan kleuren ze ook mooier/beter.

Ik zal zeker niet beweren dat het onmogelijk is aangezien ik hier CR's op kraanwater heb zitten. Maar ik wist dat dit nakweek was die op kraanwater (hier uit de buurt) en normale zandbodem. Per toeval kwam ik via marktplaats met iemand in gesprek over CR's die drijfplanten van mij gekocht had. Zodoende heb ik 30 stuks van diegene gekocht en durfde ik het te proberen. Tweede generatie op kraanwater van dezelfde bron..
Ik zie ze hier nog steeds en ook jongen, maar ze gaan veel minder hard als de neocaridina's.

Daarnaast zie ik dat de kleur minder heftig is als CR's op osmose. Vooral de witte kleur is minder intens. De kleur zal ongetwijfeld óók met de gradatie te maken hebben.

Vaak worden de hogere gradaties op osmose gehouden maar dat is niet altijd het geval.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan