Wat is er nieuw

Nieuwe discus bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roy1
  • Startdatum Startdatum
ILoveAnimals zei:
@sterrekind.
Ik zie nergens dat die verschillende factoren met elkaar in aanraking worden gebracht in dit topic,jij wel?

Geen idee wat je vraag is, sorry 🙂

Sterrekind zei:
Wat betreft de bakmaat

Ik ben begonnen met een Rio 240 en 10 discussen. TOen ik ze kocht waren ze ongeveer een cm of 5 groot, ik wilde ze zelf optrekken tot volwassen vissen ( ze zijn inmiddels volwassen en behoorlijk aan de maat)

Binnen 6 maanden heb ik een dubbel zo grote bak aangeschaft, mijn vissen hebben het in de rio prima gedaan, met een om de dag verversingsbeleid van minstens 50%.

Ik ben dus het bewijs dat het kan, MAAR als je de mogelijkheid hebt om gelijk te starten met een grotere bak dan zou ik dat zeker doen. Ik zou het zelf ook niet meer op die manier doen, wetende wat ik nu weet. Ik heb niet zozeer problemen gehad met de vissen, maar wel met het fatsoenlijk op peil houden van mijn water, ik had veel last van blauw-alg, dit ten gevolge van een verstoorde nitraat-fosfaat balans.

De belasting op je water is echt enorm zwaar dus de mensen die zeggen dat je het niet moet doen hebben wel een punt. Het kan maar het is absoluut niet optimaal.

Oke, touche! Hier haal je een punt aan waar ik ook wel wat last van heb gehad. Voordat ik aan discusvissen begon had ik soms al wat last van blauwalg maar toen ik ze eenmaal wel had, had ik er veel meer last van. Zowieso had ik veel meer last van diverse soorten algen. Gelukkig heb ik dit nu redelijk onder de knie en zijn de algen te overzien. Ik heb heel veel gelezen en geleerd over het houden van discussen op/in diverse Nederlandse en Engelstalige fora en boeken. Je leest veel tegenstrijdige verhalen over bakmaten, voerschema's en soorten voer. Hieruit heb ik simpelweg de gulden middenweg getrokken en doe het dus op mijn eigen eigenwijze manier. Er zijn altijd mensen die er faliekant op tegen zijn en in zekere zin hebben ze absoluut gelijk maar ik denk te weten dat mijn manier van discushouden zo slecht nog niet is. Zoals ik al zei in bovenstaande reacties, ligt een grotere bak (qua liters) zeer zeker in de planning. Dit is niet om andere leden te plezieren maar echt voor het uiteindelijke welzijn van mijn vissen.

Mvg Robin

Update Roy1:

ben helaas mijn inloggegevens verloren.. hierbij dus een update via een nieuw account. Excuses!

Ik heb in mijn 260 liter aquarium (1.20m bij 0.6 bij 0.5) nu het volgende zitten:
1 Discus Tefe (17cm) man
1 Discus Leopard bleu (15cm) vrouw
1 Discus Red Marlboro (10cm) ?vrouw?
1 Discus Turqouise Red (10cm) ?man?

15 corydoras
15 kardinaalt tetras

Verder zit er ongeveer 10 kilo aan stenen in en is het een erg mooie beplante bak met niet alleen stenen, maar ook de benodigde kienhout erin. Ik denk dat er minimaal een liter of 230 in zit.

Na op wat andere forums te hebben gekeken heb ik toch mijn eigen pad gevolgd en ben de vissen toch gaan kopen. Aangezien er voor het eerst discussen in de bak kwamen was een quarantaine niet nodig. Echter bij het toevoegen van de tweede groep van twee vissen wel. Wegens beperkte ruimte kon ik deze niet uitvoeren en heb het dus gehouden bij enkel een waterwenning.. geen quarantaine dus.

De discussen zijn goed op gezondheid. Ik ververs het water iedere week voor 40%, de pomp iedere drie weken het voorfilter. Om nu terug te komen om het welzijn van de vissen.. inderdaad, een grotere bak is altijd beter maar de financiele ruimte hiervoor heb ik simpel gezegd gewoon niet. Derhalve dat ze erg mooi op kleur zijn is er een koppeltje gevormd dat eitjes heeft afgezet. Ik ben nog op zoek naar een extra discus om aan de minimale vraag van vijf discussen te voldoen. Hiervoor ben ik opzoek naar een pigeon blood � 10cm. Ook bij mij is een grote bak in de planning, mits de bankrekening daartoe in staat is.

ik zal even kijken hoe ik hier fotos aan toe kan toevoegen, op zicht lijkt de bak groter dan er misschien wordt gedacht. De bak is zeker niet overbevolkt en de discussen hebben voldoende zwemruimte die ze ook zeker benutten.

Ik wil je toch aanraden om veel meer te gaan verversen. Minder aan het filter zitten en vaker water verversen, minstens 2 keer in de week 50%. Je bak is enorm zwaar belast, en het bijzetten van nog een discus ( zonder quarantaine) is wel vragen om problemen. Als je dit al besluit te doen zonder quarantaine, doe het dan op deze manier:

Op het moment dat je de nieuwe vissen bijplaatst behandel je direkt het aquarium waarin de vissen komen met een gecombineerde dosis FMC en nifurpirinol.
Dus... 1,5 ml FMC op 100 liter water + de aangewezen dosis nifurpirinol (Bactopur-direct van Sera of Furanol van JBL)
op dag 3 met alleen FMC nadoseren en op dag 5 verversen .

Maar nogmaals quarantaine verdient de voorkeur, maar het is ook dan verstandig om FMC en nifurpirinol in huis te hebben.

Deze quote komt van het discusforum en is van Rob de Fouw. Geen geld of ruimte is overigens ookgeen excuus om gewoon maar te doen waar je zin in hebt en te spelen met de gezondheid van je dieren. Regel dus een quarantainebak of doe het op bovenstaande manier als je dan toch persee vissen bij wilt zetten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan