Nieuwe discus eet niet


P

Patricia1985

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 2 weken overgestapt op discussen. Altijd maanvissen gehad, maar ik vond het tijd voor wat anders.

2 weken geleden heb ik er 4 in de bak gedaan, en afgelopen vrijdagavond heb ik er 3 bij gehaald. Dus nu totaal 7 discussen.

Alles doet het prima, ze eten onwijs goed behalve 1...
Die heb ik sinds vrijdagavond. Maar die heeft dus al dik 3 dagen geen hap voer aan geraakt. Hij/zij komt er ook totaal niet op af. Hij houd zich ook wat meer afzijdig, en komt alleen heel af en toe even in het midden zwemmen. Hij word totaal niet gepest door de rest, en jaagt juist soms zelf een andere discus weg.
Hij is niet donker van kleur, en ziet er verder prima uit.
Hij is ook de grootste van het stel, rond de 11cm schat ik.

Het enige wat mij vrijdagavond meteen opviel, was dat hij witte ontlasting had toen hij net in de bak zat. Maar dat zou stress kunnen zijn. Daarna geen ontlasting meer gezien (logisch want hij eet ook niet)

Wat mij ook opvalt, is dat zijn buikje er wel licht gevuld uit ziet. Niet opgeblazen ofzo, maar alsof hij toch wat gegeten heeft. Maar dat kan niet, want ik kijk continu tijdens het voeren, en hij eet echt niks van het voer. Geen enkel soort.

Even wat meer info:

Ze zitten in een bak van 180x60x60 (640 liter bruto)
Ik ververs om de 5 dagen 50% van het water.

waterwaarden:

KH: 5
GH: 8
PH: 7,5
NO2: 0
NO3: 15
PO4: 0,3

Ik voer zo'n 6x per dag, en dan echt vanalles:
zwarte mug, rode mug, artemia, krill, mysis, mosselvlees en discusmix. En heel af en toe een beetje discus granulaat van hikari.


Hoe zou het kunnen komen dat deze discus nog niet eet? Zou dat nog steeds stress kunnen zijn? Want de andere 2 nieuwe eten juist als gekken! Hebben jullie enig idee?
Het is (nog) niet heel zorgwekkend, want hij ziet er verder prima uit, maar ik wil niet dat ik te laat aan de bel trek als er wel wat blijkt te zijn ;)

En dit zijn mijn eerste discusvissen, en ik weet dat ze gevoelig zijn. Dus ik ben uiterst voorzichtig met ze.

Ik hoor graag wat jullie kijk hier op is :)
 
Op welke temperatuur staat de bak ?

Verder zou ik mij nog geen zorgen maken, gebeurt wel vaker dat ze een weekje niet eten.
Dan ineens gaan ze toch eten.

Soms werkt het licht verhogen van de temperatuur om ze sneller aan het eten te krijgen.
 
Hoi Marc, dat ben ik helemaal vergeten te vermelden. De bak stond op 29,8, maar heb hem gisteravond een klein tikje hoger gezet, 30,5graden.
Had idd gelezen dat het omhoog halen van de temperatuur wat hongeriger maakt. Is deze temperatuur hoog genoeg? Of zeg je, doe nog maar ietsje hoger?

Ik ben "blij" om te lezen dat het wel vaker gebeurd dat ze in het begin niet willen eten, dat geeft wat meer rust. Dan wacht ik het nog even af.
Dankjewel :)
 
mag ook wel 31 of 32 graden...als de bijvissen ertegen kunnen
 
En misschien handig om de verkopende partij ook om advies te vragen?
 
Ok� bedankt Duncs.

Rob, klopt. Maar ik wil de beste man niet meteen lastig vallen. Het is niet heel zorgelijk, want de vis ziet er verder goed uit en doet het verder prima, alleen eet hij nog niet. Maar dat komt dus vaker voor. Ik heb ze in jouw woonplaats gehaald, dan weet je vast wel bij wie :) Ik heb zijn nummer, en mag altijd bellen. Maar ik wilde eerst even hier vragen hoe of wat. Hier zitten ook een hoop doorgewinterde discus houders. Als hij van de week nog steeds niet eet, ga ik zeker even bellen.
 
Patricia1985 zei:
Rob, klopt. Maar ik wil de beste man niet meteen lastig vallen. Het is niet heel zorgelijk, want de vis ziet er verder goed uit en doet het verder prima, alleen eet hij nog niet. Maar dat komt dus vaker voor. Ik heb ze in jouw woonplaats gehaald, dan weet je vast wel bij wie :) Ik heb zijn nummer, en mag altijd bellen. Maar ik wilde eerst even hier vragen hoe of wat. Hier zitten ook een hoop doorgewinterde discus houders. Als hij van de week nog steeds niet eet, ga ik zeker even bellen.

Ikzelf heb het het liefst andersom, eerst even bellen en dan als second opinion even een forum raadplegen.
 
Dan ga ik dat meteen even doen dalijk als ik klaar ben met werken. Ik wilde hem niet om elk wissewasje gaan bellen en tot last zijn. Maar hij gaf niet voor niks aan dat ik hem altijd kon bellen of appen. Dus dat ga ik bij deze dan ook doen. In ieder geval bedankt voor de tips! :)
 
Patricia1985 zei:
Dan ga ik dat meteen even doen dalijk als ik klaar ben met werken. Ik wilde hem niet om elk wissewasje gaan bellen en tot last zijn. Maar hij gaf niet voor niks aan dat ik hem altijd kon bellen of appen. Dus dat ga ik bij deze dan ook doen. In ieder geval bedankt voor de tips! :)

Nu niet mij gaan bellen :engel:

Maar er gaat ook geen lampje branden, dus ....
 
Marcje1968 zei:
Patricia1985 zei:
Dan ga ik dat meteen even doen dalijk als ik klaar ben met werken. Ik wilde hem niet om elk wissewasje gaan bellen en tot last zijn. Maar hij gaf niet voor niks aan dat ik hem altijd kon bellen of appen. Dus dat ga ik bij deze dan ook doen. In ieder geval bedankt voor de tips! :)

Nu niet mij gaan bellen :engel:

Maar er gaat ook geen lampje branden, dus ....

Ja hey, jij wilde graag eerst gebeld worden toch Marc :p
 
Patricia1985 zei:
Marcje1968 zei:
Patricia1985 zei:
Dan ga ik dat meteen even doen dalijk als ik klaar ben met werken. Ik wilde hem niet om elk wissewasje gaan bellen en tot last zijn. Maar hij gaf niet voor niks aan dat ik hem altijd kon bellen of appen. Dus dat ga ik bij deze dan ook doen. In ieder geval bedankt voor de tips! :)

Nu niet mij gaan bellen :engel:

Maar er gaat ook geen lampje branden, dus ....

Ja hey, jij wilde graag eerst gebeld worden toch Marc :p

Weet je wat het gekke is ... ergens klinkt het mij allemaal bekend, maanvis ombouwen naar discus ... kan alleen de vinger er niet opleggen.

Iets met dementie misschien, word al wat ouder LOL
 
Ach, dat valt toch wel mee Marc! :p


Nou na gistervond gedacht te hebben dat ik een vegetari�r in de bak had... (Hij at alleen wat algjes van de achterwand en het hout zag ik gister) Begint hij vandaag zachtjes aan mee te eten, eindelijk! Dat was zeker zijn goede voornemen voor het nieuwe jaar :D

Dat ik constateerde dat hij soms wel een licht gevuld buikje had, waren waarschijnlijk de algjes waar hij van snoepte.
 
Patricia1985 zei:
Ach, dat valt toch wel mee Marc! :p


Nou na gistervond gedacht te hebben dat ik een vegetari�r in de bak had... (Hij at alleen wat algjes van de achterwand en het hout zag ik gister) Begint hij vandaag zachtjes aan mee te eten, eindelijk! Dat was zeker zijn goede voornemen voor het nieuwe jaar :D

Dat ik constateerde dat hij soms wel een licht gevuld buikje had, waren waarschijnlijk de algjes waar hij van snoepte.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde ... ergens komt mij het verhaal van manenbak ombouwen naar discusbak bekend voor.

En oud beijerland ligt niet zover bij ons vandaan ...

Waar ken ik dat verhaal dan van :D
 
Marcje1968 zei:
Patricia1985 zei:
Ach, dat valt toch wel mee Marc! :p


Nou na gistervond gedacht te hebben dat ik een vegetari�r in de bak had... (Hij at alleen wat algjes van de achterwand en het hout zag ik gister) Begint hij vandaag zachtjes aan mee te eten, eindelijk! Dat was zeker zijn goede voornemen voor het nieuwe jaar :D

Dat ik constateerde dat hij soms wel een licht gevuld buikje had, waren waarschijnlijk de algjes waar hij van snoepte.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde ... ergens komt mij het verhaal van manenbak ombouwen naar discusbak bekend voor.

En oud beijerland ligt niet zover bij ons vandaan ...

Waar ken ik dat verhaal dan van :D

Haha, geen idee Marc. Niet van mij, ik heb ze niet bij jou gehaald als je dat bedoeld ;) Ik wist toen nog niet dat daar ook mooie discussen zitten :D Ik heb ze uit Papendrecht.
Maar ik ben vast niet de enige die van maantjes naar discus gaat toch :p
 
Oke gelukkig :D
 

Terug
Bovenaan