Wat is er nieuw

nieuwe doseerpomp

• Onderwerp starter Onderwerp starter Polarbear
  • Startdatum Startdatum
P

Polarbear

Guest
Ik heb nu een doseerpomp voor onze aquarium van Jecod. Hiermee doseren we micro en macro.
Het jammerste vind ik dat er geen aparte dagen gedoseerd kan worden. Zo doende heb ik t ingesteld als elke dag dosering.

We zouden 120ml moeten toevoegen per week. Dit heb ik verdeeld op 18ml per dag.
Om 12.00 macro en om 00.00 micro, dus 12 uur tussen elke dosering.

Is dit een goed idee of niet.
Wij hebben dit aangeschaft omdat we steeds vergeten te doseren nu we een kleine hebben gekregen en drukte op werk door corona.

opzich zou dat moeten werken.
ik zie geen bezwaar, planten kunnen in een paar uur tijd genoeg voedingstoffen opnemen, dus zelfs als er wat fosfaat en ijzer etc reageren dan is dat opzich geen probleem.

ik heb die van aquamedic gekocht, was amper tot niets duurder dan de jacod en daar kan je wel bvb 1x per week doseren.
Een andere doseerpomp heeft dat weer niet en die heb ik opgezet dat hij elk uur, zolang het licht brand, een dosis geeft. Een betere verdeling van de voedingsstoffen kan je wss niet hebben.

ik heb die van aquamedic gekocht, was amper tot niets duurder dan de jacod en daar kan je wel bvb 1x per week doseren.
Een andere doseerpomp heeft dat weer niet en die heb ik opgezet dat hij elk uur, zolang het licht brand, een dosis geeft. Een betere verdeling van de voedingsstoffen kan je wss niet hebben.
De Jecod kan het ook, zit namelijk een interval timer op.

Je kunt dit eenvoudig oplossen door een tijdschakelaar te gebruiken die instelbaar is voor verschillende dagen.

En een doseerpomp die dagelijks enkele Ml.Toevoegd iemand suggesties.

opzich zou dat moeten werken.
ik zie geen bezwaar, planten kunnen in een paar uur tijd genoeg voedingstoffen opnemen, dus zelfs als er wat fosfaat en ijzer etc reageren dan is dat opzich geen probleem.

Dankje. Heeft het ook geen slechte effecten dat micro in de nacht gedoseerd wordt?

aquamedic kende ik dus niet. Je vind over algemeen weinig op internet. En als je iets vind is het Jeboa of Jecod. Maar over algemeen is het doel en werkwijze hetzelfde.

Je kunt dit eenvoudig oplossen door een tijdschakelaar te gebruiken die instelbaar is voor verschillende dagen.
sommige doseerpompen kunnen slecht tegen "aan/uit" wat een reset functie geeft, zoiets heb ik meermaals gelezen op fora's. Tevens ging mij om op welke manier het gebruik het beste is.

Inderdaad,maar welke doseerpomp heeft dan de meeste schakelmomenten,ik zou voor een doseerpomp gaan of willen die dit progammeerbaar aan kan.

In de zeewater hobby worden doseerpompen voor vanalles en nog iets gebruikt.
Bij deaquamedic kan je eerst daginterval kiezen ( elke dag, om de dag, om de 2 dagen enz)
Dan kan je het aantal doseringen per dag kiezen en dan kan je per dosering kiezen om welk uur die gebeurt en hoeveel er gegeven wordt.
Zo gebruik ik die om artemia te doseren aan m'n jonge kweek en krijgt de eerste dosering van de dag een dubbele portie.

In de zeewater hobby worden doseerpompen voor vanalles en nog iets gebruikt.
Bij deaquamedic kan je eerst daginterval kiezen ( elke dag, om de dag, om de 2 dagen enz)
Dan kan je het aantal doseringen per dag kiezen en dan kan je per dosering kiezen om welk uur die gebeurt en hoeveel er gegeven wordt.
Zo gebruik ik die om artemia te doseren aan m'n jonge kweek en krijgt de eerste dosering van de dag een dubbele portie.
Ik heb de DP-2 van Jecod. Deze heeft intervals voor 0 tot 30 dagen, ook dosering is aanpasbaar Naar 24 per dag.

Juist omdat er in het donker geen fotosynthese mogelijk is kunnen planten in de nacht efficiënter groeien, ze kunnen al hun systemen inzetten op groei en hoeven niet bezig te zijn met de afvoer van suikers uit de bladeren, de aanvoer van water naar de bladeren, het reguleren van verdamping etc. als die processen stilstaan heeft een plant alle tijd om de overdag gevormde suikers om te zetten in bouwstenen voor groei.

nou verschillen waterplanten vrij fundamenteel in de opname van voedingstoffen, en de transport daarvan met normale planten. alleen al vanwege het simpele feit dat je onderwater geen vocht verliest door verdamping. Maar daardoor geld bovenstaande misschien nog wel sterker.

Juist omdat er in het donker geen fotosynthese mogelijk is kunnen planten in de nacht efficiënter groeien, ze kunnen al hun systemen inzetten op groei en hoeven niet bezig te zijn met de afvoer van suikers uit de bladeren, de aanvoer van water naar de bladeren, het reguleren van verdamping etc. als die processen stilstaan heeft een plant alle tijd om de overdag gevormde suikers om te zetten in bouwstenen voor groei.

nou verschillen waterplanten vrij fundamenteel in de opname van voedingstoffen, en de transport daarvan met normale planten. alleen al vanwege het simpele feit dat je onderwater geen vocht verliest door verdamping. Maar daardoor geld bovenstaande misschien nog wel sterker.
Dankjewel voor deze heldere uitleg. Kort en krachtig voor mij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan