Wat is er nieuw

Nieuwe, eerste bak verkeerd ingedraaid

Bente

Member
Lid geworden
30 juli 2025
Dag allen!

Ik ben nieuw hier en kom eigenlijk vragen om hulp. Ik heb een klein tweedehands aquarium op de kop getikt, een Cubiq30, van 30 liter dus en met ingebouwde lamp. Daarbij ook een filter (het is een zwart binnenfilter met zo’n zwart sponsje erin en een arm met gaten waar het water uitkomt). En een heater (langwerpig met zwart omhulsel). Op 12 juli heb ik me bij de hornbach laten informeren en heb ik aquasoil en fijn zwart grind aangeschaft als bodem, een flink aantal planten waaronder anubias, micranthemum, rotalia en lobelia en natuurlijk de nodige versiering als takken, stenen en een huisje. Daarnaast nog een thermometer, sifon en tetra teststrips. Na de shopping trip ben ik de bak gaan indraaien.

Althans, dat dacht ik. Met indraaien bedoel ik namelijk- ik heb de bak ingericht, gevuld met water en heb de heater en het filter aangezet. Hierna heb ik braafjes waterwaarden gemeten en kreeg ik al vrij snel een nitraat/nitrietpiek (dacht ik). Hierna alleen maar goede metingen gehad en het water regelmatig ververst. Omdat de metingen al ruim een week goed waren, heb ik gister de eerste bewoners aangeschaft. 2 dwergkuhlis en 3 ‘mandarijn’ garnalen. Gister leken ze de bak te verkennen, de kuhlis doken gelijk naar een van de schuilplekken toe en bij schemer zwommen ze rond dus ik dacht top! De garnalen waren ook hun ding aan het doen, eentje was druk rond aan het zwemmen. Nu vanmiddag, kwam ik erachter dat een van de garnalen is overleden. Na verwijderen van de dode garnaal kalmeerde de andere twee gelukkig wel wat. En de kuhlis zijn veel tegen het glas aan het zwemmen, maakte op mij een gestresste indruk. De kuhlis eten niet van de bloedwormen die ik ze geprobeerd heb te geven.

Dus ik ben nog meer gaan lezen en opzoeken! Nu ben ik dus bang dat ik de bak onjuist heb ingedraaid, omdat ik niks heb toegevoegd als visvoer oid waardoor de kringloop tot stand komt. En dat hierdoor mijn aangekochte beestjes een stressvolle dood tegemoet gaan…

Wat kan ik nu het beste doen om de kringloop een boost te geven en de vissen/garnalen te doen ontstressen? Een bacteriestarter toevoegen? Waterconditioner? Help! B.v.d.

Heel eerlijk ik zou mezelf niet te druk maken.
Het enige wat je kunt doen is de waterwaardes controleren en waar nodig wat water verversen.
De belangrijkste waardes:
No2 = 0 elles erboven is giftig
No3 max 100 liefst wat lager
Nh3 = 0 elles erboven is giftig
Ph 6.8/7.5
Als de waardes te hoog zijn onmiddellijk 50% verversen uiteraard met water van dezelfde temp (zo goed als mogelijk)
Nu er bewoners in het aquarium zitten gaat het indraaien vanzelf dus je hoeft wat mij betreft niks toe te voegen.
Je kunt voor de zekerheid gedurende een week dagelijks 20% verversen dat kan nooit kwaad.

Wellicht zijn er hier hobbyisten die er anders over denken laat dat dan zeker weten.(Ook ik kan er langs zitten)

Een bacteriestarter toevoegen? Waterconditioner?

Dat is weg gegooid geld, enige wat mogelijk nog wat effect kan hebben is uitgeknepen spons van een draaiend aquarium.

Gewoon tijd geven en zoals de vorige poster aan gaf handelen dan komt het wel goed.
Je zal waarschijnlijk nog wel een garnaaltje gaan verliezen want die zijn behoorlijk gevoelig.

Dag allen!

Ik En de kuhlis zijn veel tegen het glas aan het zwemmen, maakte op mij een gestresste indruk.

Stress kan door waterwaardes komen, het moment om zeker even te testen en water te wisselen.

Super bedankt voor de reacties! Ik heb een beetje rond gekeken op het forum en zag veel leuke onderwerpen voorbij komen, dus dat jullie even de tijd nemen om een gestresste leek te helpen waardeer ik enorm.

Ok, niks kopen en afwachten dus.. water testen en verversen als nodig. Check. Zit daar nog een bepaald maximum aan per dag? Kan ik bv. begin middag verversen en dan ‘s avonds weer verversen als dat nodig blijkt, of bij een hele grote piek aan verkeerde stoffen meer dan 50% verversen of is dit niet aan te raden?

In principe is een waterwissel nooit verkeerd en in dit geval mag je zelfs dagelijks een grote wissel doen. Allerbelangrijkst is te controleren op ammonium en nitriet. Dat moet 0 zijn. Het genoemde NH3 en NO2.

Druppeltesten zijn daarvoor ideaal.

Als je 50% ververst en later nog een keer 50% ververst dan heb je effectief 75% ververst.
Ben je beter af direct 75% te verversen indien het echt nodig is.

Stel je hebt 1mg/l nitriet en de waarde waar je onder moet blijven is 0,5mg/l liter dan heeft een 50% wissel niet zo veel effect.
De helft van 1 mg/l is 0,5mg/l Kortom dan is een 75% of meer verversing sowieso aan te raden.

Ik haal hierbij de 0,5mg/l voor nitriet (no2) expres aan, daarboven is het voor vissen echt schadelijk.
Voor garnalen is 0,25mg/l al serieus een probleem.

In een Qubic 30 kun je eigenlijk geen visjes houden behalve wellicht een solitaire Betta. Garnalen moet je met minimaal 10 houden want dat zijn groepsdieren. Ik zou de Kuhli terugbrengen en wat garnalen meenemen.

Kleine tip daarbij; garnalen bij de hornbach (ik gok dat je ze daar hebt gekocht), zijn iets van €3 per stuk, terwijl je op marktplaats wel 10 voor €10 of 10 voor €15 kan krijgen. Zoek dan op neocardinia, vuurgarnaal, citroengarnaal, dat soort termen.

Een betta is leuk maar die met lange vinnen hebben moeite met zwemmen (ik heb 2x een halfmoon gehad, zou nu voor een plakat gaan bijvoorbeeld). Betta's eten wel jonge garnaaltjes dus betta met garnalen samen is geen topcombinatie.
Hoe heb je je anubias geplant? Die sterft als je met de wortels in de grond doet en kan het beste op een stukje hout gebonden worden met visdraad bijvoorbeeld 🙂

In een Qubic 30 kun je eigenlijk geen visjes houden behalve wellicht een solitaire Betta. Garnalen moet je met minimaal 10 houden want dat zijn groepsdieren. Ik zou de Kuhli terugbrengen en wat garnalen meenemen.
Beste @Bente .
Ik zou als ik jou was eens overdenken om een bakje van bijvoorbeeld 60 of 80 cm te overdenken. Je hebt dan veel meer mogelijkheden.

Koop je een bak? Dan 4 weken in laten draaien zonder vissen. Na die tijd eerst controleren op NH3 en NO2.

Ennuh, je bent niet de enige die veel zal moeten leren, meelezen.
Is bij deze zot niet anders zei de zot 😀

Als je garnalen erbij koopt neem dan wel dezelfde soort want neocaridina s kruisen. Overigens weet ik niet wat een dwergkuhli is dus ik denk dat je de gewone kuhli hebt.
Vooral met garnalen is inderdaad 4 weken indraaien wel verstandig maar ook in het algemeen.
Niels heeft gelijk mbt de Betta en soms gaan Betta s en garnalen ook niet goed samen.

En wat tijdens een indraaiperiode mét bewoners ook van belang is: matig voeren. Ze mogen niet verhongeren, maar dat doen ze niet zo snel. Elke korrel voer die je er méér dan strikt noodzakelijk in doet, is een korrel belasting op het filter, dat het toch al amper kan verwerken.

(n.b. als je een klein aquariumpje hebt gekocht met het idee dat dat makkelijker is dan een grote: Dat is niet zo, hoe groter de bak, hoe makkelijker stabiel te krijgen.)

In mijn optiek ligt hier het belangrijkste van wat er niet goed is gegaan : de verplichte waterwissels die nodig zijn bij het gebruik van soil
Ik heb elke twee dagen het water ververst voor ongeveer 1/3e van de bak! Dus dat wel, alleen heb ik dus geen bron van ammoniak toegevoegd..

Kleine tip daarbij; garnalen bij de hornbach (ik gok dat je ze daar hebt gekocht), zijn iets van €3 per stuk, terwijl je op marktplaats wel 10 voor €10 of 10 voor €15 kan krijgen. Zoek dan op neocardinia, vuurgarnaal, citroengarnaal, dat soort termen.

Een betta is leuk maar die met lange vinnen hebben moeite met zwemmen (ik heb 2x een halfmoon gehad, zou nu voor een plakat gaan bijvoorbeeld). Betta's eten wel jonge garnaaltjes dus betta met garnalen samen is geen topcombinatie.
Hoe heb je je anubias geplant? Die sterft als je met de wortels in de grond doet en kan het beste op een stukje hout gebonden worden met visdraad bijvoorbeeld 🙂
De garnalen heb ik aangeschaft bij petsplace, waren geloof ik €1,95 ofzo. Ik heb de anubias op een tak geplant, dat dan weer wel goed gedaan😅

Ik heb elke twee dagen het water ververst voor ongeveer 1/3e van de bak! Dus dat wel, alleen heb ik dus geen bron van ammoniak toegevoegd..
Voor hoelang?
Normaal is dit het gebruikte afbouw schema:
1e week: Iedere dag de 50% van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen 50% water verversen
3e week: Iedere 3 dagen 50% water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 25-50% water verversen.

Ik zou als ik jou was eens overdenken om een bakje van bijvoorbeeld 60 of 80 cm te overdenken. Je hebt dan veel meer mogelijkheden.

En dan eventueel deze Cubic30 gebruiken als bijv quarantaine, reserve, .. bak.

Voor hoelang?
Normaal is dit het gebruikte afbouw schema:
1e week: Iedere dag de 50% van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen 50% water verversen
3e week: Iedere 3 dagen 50% water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 25-50% water verversen.
Hmm oke. Ik heb vanaf 12 juli gewoon om de dag 1/3e ververst, dit schema ken ik inderdaad niet dus misgegaan! Zou het dan handig zijn om dit schema nu te gaan volgen?

En dan eventueel deze Cubic30 gebruiken als bijv quarantaine, reserve, .. bak.
Ik ga er even over nadenken, ik wil voor nu de cyclus in deze bak beetje oke krijgen en dan kan ik evt een extra bak halen om ze over te plaatsen.

Hou er rekening mee dat de nieuwe bak ook eerst weer zeker 4 wk moet indraaien.

Is dat ook vier weken als je het filter enz mee overplaatst?

Nee dat is in principe direct echter wel met de kanttekening erbij dat je met een voedingsbodem wel nh3/4 en no2 pieken kan krijgen.
In geval van alleen grind/zand is het risico wat kleiner.

Update voor de geïnteresseerden: ik heb gister een waterwissel van zo’n 50% gedaan. Vandaag vroeg in de middag het water gecheckt en was ok. Toen een zinkend wafeltje gevoerd en dat lijkt ook grotendeels opgegeten, of het de garnalen of de kuhlis waren weet ik niet. Nu net weer water gecheckt en nog steeds ok. NO2 op 0,21. NO3 op 0. Ammoniak ook op 0. PH is wel van 7,3 vanmiddag naar 8,1 vanavond gegaan. Dus ik denk dat ik vanavond een wissel doe van zo’n 20%?

Ph zou ik me niet al te veel zorgen om maken.
Hoe test je overigens? Met druppels of strips?

Of een 75% wissel, heeft hetzelfde effect als 2x 50%. 😉
Ik heb die 6-in-1 teststrips van tetra die je ook in hun app in kan voeren, en een druppeltest van colombo voor de ammoniak.

Ok, ik ga weer een grote wissel doen dan!

Je zou eens kunnen kijken naar losse druppeltesten voor nitriet en ammoniak Opzich werkt dat erg goed, gemakkelijk.

Je bent goed bezig @Bente met grote waterwisels kun je het verschil maken.

Laatst bewerkt:

Je zou eens kunnen kijken naar losse druppeltesten voor nitriet en ammoniak Opzich werkt dat erg goed, gemakkelijk.

Je bent goed bezig @Bente met grote waterwisels kun je het verschil maken.
Dank, ik baal enorm dus houd alles nauw in de gaten. Heel erg bedankt voor alle hulp, jij en iedereen! 😁

Dank, ik baal enorm dus houd alles nauw in de gaten. Heel erg bedankt voor alle hulp, jij en iedereen! 😁
Nergens voor nodig, niet doen, niet balen!

Je hebt je aangemeld op het forum, een vraag gesteld, een topic, goede adviezen gekregen. Je doet wat nodig is en leert tegelijkertijd . Anderen, jij, ik we leren allemaal met vallen en opstaan.

Btw, je kunt jezelf hier voorstellen.
https://aquaforum.nl/forums/voorstellen.20/

Laatst bewerkt:
Weer even een update! Eigenlijk gaat het erg goed. Ik heb ijverig twee maal daags het water gecheckt en ammoniak bleef mooi op 0, nitriet vaak niet, maar wel altijd onder 0,50 en dan doe ik een waterwissel. Ik heb nu gisteravond het water gewisseld en daarna een pellet gevoerd. Nu vanochtend is ammoniak nog altijd 0 en nitriet slechts 0,01 als het stripje goed meet. De vissen zijn een stuk rustiger en hebben geloof ik ook van de pellet gegeten. De garnalen zijn eigenlijk uitzonderlijk kalm de hele tijd en zie ik af en toe zwemmen en vooral lekker smikkelen van de algen in de bak. Ik wil niet te vroeg juichen, maar het gaat de goede kant op!

Zometeen even wat nieuwe teststrips kopen en een druppeltest voor de nitriet erbij, leek me makkelijk om dan een algeheel beeld te kunnen blijven krijgen met die stripjes en nitriet/nitraat toch iets beter te kunnen meten, net zoals de ammoniak.

Klinkt alsof je redelijk op weg bent.
Blijf amoniak en nitriet goed in de gaten houden.

Persoonlijk zou ik geen strips meer kopen aangezien druppels vele malen accurater en betrouwbaarder zijn.

Zie dit nu pas😅 Heb juist gister losse druppeltests gekocht. Heb nu ammoniak test van colombo, en nitriet en nitraat testen van sera. Alles was op 0, alleen de nitraat zat een beetje tussen 0 en 0,50 in. Zojuist dus nog een waterwissel gedaan van 50%.

De garnalen doen het ontzettend goed alleen de kuhlis weet ik niet zo. Ze zwemmen best veel en zijn niet direct geïnteresseerd in de bloedwormen of pellets die ik geef, ik heb ze nog niet *zien* eten. Toch vertonen ze ook veel natuurlijk gedrag, schuilen en hebben ook gegraven in het fijne grind.

Ik zit ook een beetje met het filter, daar zit een uitstroomarm aan en had deze eerder wat harder gezet zodat het oppervlak wat meer in beweging kwam ivm co2. Dat zorgde ervoor dat de drijfplantjes heel vast op 1 plek bleven dus heb hem nu toch maar iets zachter gezet, wat denken jullie? En de alternanthera lijkt aan een snoeibeurt toe te zijn, daar nog tips over? Ik heb een video ingevoegd waarin de kuhlis druk zijn, dit houden ze wel een tijdje vol en af en toe rusten ze even. Dan zie je ze vervolgens een uur niet want zitten ze tussen de stenen…

Bijlagen

• 77601303226__5002F2E5-E63A-4849-80F3-5C068122FC55.MOV
    815.2 KB
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan