Wat is er nieuw

Nieuwe, eerste bak verkeerd ingedraaid

Nitraat (No3) is geen probleem, dat is voeding voor je planten, ergens rond de 20mg/l is wel veilig voor de garnalen.
amoniak (NH3/4) en Nitriet (No2) zijn alleen reden tot zorg als die boven de 0 uit komen.

Filter mag best wel een beetje stroming geven, zo lang de dieren maar een rustig plekje kunnen vinden buiten de stroming is het prima.

Zou wel verwachten dat de Kuhlis inmiddels zouden eten.

Het zijn nu vooral de garnalen die lekker smullen van de pellet. Ik zal eens kijken of ik misschien ander voer kan kopen? Het meisje van de winkel zei dat ze bloedwormen erg lekker vinden en verder gewoon visvoer kregen, heb toen niet gevraagd welke soort specifiek omdat ze deed overkomen dat er van alles in ging.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 25
Watertesten lijken weer ok. Zie foto’s! Volgorde is ammoniak, nitraat, nitriet. Heb zojuist weer geprobeerd bloedwormen te voeren maar de kuhlis lijken niet echt geïnteresseerd. Zo even langs de winkel om te vragen wat voor pellets ze daar aten, dan haal ik die. Vind het zo apart want de garnalen doen het super nu, en die zijn juist gevoeliger dan de vissen, toch?

Bijlagen

• IMG_9036.jpeg
    IMG_9036.jpeg
    536.6 KB · Weergaven: 22
  • IMG_9037.jpeg
    IMG_9037.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 26
  • IMG_9038.jpeg
    IMG_9038.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 26
  • IMG_9039.jpeg
    IMG_9039.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 28
Alles lijkt nog steeds oke. Waterwaarden testen telkens goed en ik wissel nu zo’n 20% van het water om de dag.

Ik ben even naar de winkel gegaan en daar wat wijzer geworden. De kuhlis krijgen daar dezelfde soort pellets als die ik geef. De dame van de winkel vroeg of ik ze vermagerd of verkleurd vond. Nou, dat zijn ze gelukkig niet! Dan zullen ze waarschijnlijk gewoon eten, zei ze. Het zwemgedrag zou ook kunnen komen omdat ze de enige vissen in de bak zijn en dus totaal geen dreiging voelen volgens haar. Verder heb ik nog eens goed gekeken naar de bak daar, die was ongeveer dezelfde grootte, met fijn grind, en een stuk minder schuilplaatsen dan in mijn bakkie. Was dus best opgelucht thuis gekomen hierna 👍🏼

Wel heb ik nog twee dingetjes! Ding 1, ik heb zo’n sticker thermometer en die geeft aan dat het 25/26 graden is. Dus ik heb de heater lager gezet. Nu staat de heater op 19 graden, maar de thermometer geeft nog steeds 25 graden aan. Is mijn heater misschien te groot voor de bak of is deze thermometer misschien foutief?

Ding 2, misschien wat dom maar, zijn de zwarte spikkels in de bijgevoegde foto’s garnalenpoep of iets anders?

Bijlagen

• IMG_9043.jpeg
    IMG_9043.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 25
  • IMG_9044.jpeg
    IMG_9044.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 24
Verder heb ik nog eens goed gekeken naar de bak daar, die was ongeveer dezelfde grootte, met fijn grind, en een stuk minder schuilplaatsen dan in mijn bakkie. Was dus best opgelucht thuis gekomen hierna 👍🏼

Bakken in de winkel zijn eigenlijk bijna altijd te klein en niet ingericht op de specifieke vissoort.
Zo veel mogelijk vis op zo min mogelijk oppervlak om de omzet te maximaliseren is de normale gang van zaken.
Gelukkig zie je tegenwoordig al steeds minder betta cups, Google er maar eens op.

IS mijn heater misschien te groot voor de bak of is deze thermometer misschien foutief?

hoe warm is de ruimte waarin de bak staat?
De heater staat hier uit want de huiskamer is zo rond de 25 graden. 😉

Bakken in de winkel zijn eigenlijk bijna altijd te klein en niet ingericht op de specifieke vissoort.
Zo veel mogelijk vis op zo min mogelijk oppervlak om de omzet te maximaliseren is de normale gang van zaken.
Gelukkig zie je tegenwoordig al steeds minder betta cups, Google er maar eens op.

hoe warm is de ruimte waarin de bak staat?
De heater staat hier uit want de huiskamer is zo rond de 25 graden. 😉
Yes, dat van die cups ken ik. Keizielig. Ik bedoelde meer dat ze niet ineens druk zijn omdat ze minder ruimte hebben. Ook vond ik de vissen in de winkel erg rustig tov die twee in mijn bak. Ik zit nog steeds na te denken over een grotere bak, ik vind de maten alleen zo gek. Een 60 of 80 cm lange bak is dan alsnog 30 hoog. Dan kan je toch niet echt in “vislagen” werken?

Precieze kamertemp weet ik niet, ik denk ongeveer hetzelfde als de temp overdag, dus zo rond de 23 graden. Verwarming staat met dit weer uiteraard uit! 😁 Denk dat ik de heater dan een dagje uit zet en kijk wat er gebeurt.

Laatste update in dit topic, daar ik ook al een nieuwe heb geopend! Wel een leuke. Ik zie dat een van de garnaaltjes eitjes met haar meedraagt. Niet zo goed te zien op de foto denk ik, maar in het echt wel! Zou ik het binnenfiltertje moeten afdekken voor de jonge garnaaltjes?

Bijlagen

• IMG_9104.jpeg
    IMG_9104.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 23
Je mag het filter best garnaal proof maken @Bente zou het echt aanraden. Een pantykous is daarbij een goed product voor om het filter.

Je mag het filter best garnaal proof maken @Bente zou het echt aanraden. Een pantykous is daarbij een goed product voor om het filter.
Top! Ga ik gelijk doen😁

Ik heb bij de garnalen een Aquaflow 100 en ook onder het dekseltje een stukje gaas gedaan maar hou er wel rekening mee dat deze vrij snel kan dichtslaan dus je moet gaas of een panty wel regelmatig ontdoen van vuil.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan