Help me alsjeblieft


Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
beste forumleden ,

ik heb nu 2 dagen de eheim 350 in gebruik . Na veel moeite met het opstarten deed hij het gelukkig en de uitstroom stroomde behoorlijk goed .
alleen merk ik sinds gister dat de uitstroom steeds minder word en na dat ik net even ging kijken viel mij op dat het weer minder is geworden .... hoe kan dit ? Moet ik de filter opnieuw uit en aan doen ? Ik heb geen knikken in mijn eheim slangen
 
Doorgaans blaast deze behoorlijk hard dus ik zou hem even openmaken en kijken of alles goed zit
 
Het is een buitenfilter en heb hem al open gehad , alles zit goed . Zit met de handen in het haar pffff
 
Ik heb al een hele tijd een Jbl 902 buitenfilter . Nooit problemen mee gehad maar er komt nu nog maar een pis straaltje in de bak lopen . Dit zelfde heb ik nu ook met mijn nieuwe eheim experience 350 buitenfilter , ook een pistraaltje.
Ik weet niet meer wat ik moet doen of wat ik verkeerd doe . Ik heb alles gecontroleerd op lekkage maar zie helemaal niks . Ik heb op beide filters de Jbl in en outset . Wie kan mij alsjeblieft helpen want ik word er zo wanhopig van 😥😥😥😞
 
Hierbij foto’s
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    104.2 KB · Weergaven: 154
  • image.jpg
    image.jpg
    176.3 KB · Weergaven: 156
Wat voor onderhoud pleeg je aan de filters en wat is de inhoudt van de 901? Vreemd dat ook de nieuwe Eheim dit al doet. Stop je er niet teveel substraat in?
 
Wat voor onderhoud pleeg je aan de filters en wat is de inhoudt van de 901? Vreemd dat ook de nieuwe Eheim dit al doet. Stop je er niet teveel substraat in?
Ik heb er eigenlijk nog geen onderhoud aan gedaan . Ik heb gewoon de standaard vulling erin gelaten . Alleen bij de eheim heb ik de steentjes vervangen voor siporax. Ook de slangen van eheim zijn nog helemaal nieuw aangezien ik dit filter pas 3 dagen in gebruik heb .
 
Wat ik kan aanraden is, haal beide of 1 voor 1 het filter van het aquarium en neem 2 lossen stukken slang en monteer deze zonder kranen/reactors etc op het filter en haal de manden/media uit het filter. (dus leeg filter !)
Neem een grote emmer of een badkuip en vul deze met water en test het filter of hij voldoende debiet geeft.
Zo ja haal aqauriumwater uit het aquarium in een emmer en test deze nu met de media erin, dus mandjes en dergelijk in het filter plaatsen.
Debiet nog oke ? dan zit het in de aanvoer of terugvoer slangen/reactors en dergelijk van van het aquarium.
Conroleer alle punten waar de slangen op gemonteerd zijn of er geen inlaat of uitlaat verstopt zit met bijv.. slakkenhuisjes of dicht geslibt met alg of een brok planten resten etc etc..

Geeft je filter ook zonder media mandjes weinig debiet, pompkop uitlekaar halen de rotor controleren en afdichtingen en speling op het asje. allemaal oke ?
Nog geen goed debiet ? controleer de inlaad en uitlaad met een borsteltje of hij niet verstopt zit met een slakenhuis of andere rommel.
Gewoon schoon ? dan zijn de magneten gedegradeerd in de pompkop en zijn ze nog vrij nieuw terug gaan naar de winkel voor garantie.
 
1612267444887.png


Dit is een debietverlies als ik zo zie. kan je even een andere slang direct van je filter (out) naar je bak koppelen en kijken wat ie dan doet?
 
Het advies van ondermeer @edje555 lijkt me een zinvolle raad. Met name je reactor, een Sera (?) wat ik persoonlijk een onding vindt, sorry, lijkt me te zorgen voor stagnatie.
 
Het advies van ondermeer @edje555 lijkt me een zinvolle raad. Met name je reactor, een Sera (?) wat ik persoonlijk een onding vindt, sorry, lijkt me te zorgen voor stagnatie.
Dat begrijp ik @benvo . Maar hij deed het in t begin gewoon goed . Ik loop al zo lang te klote met een reactor , welke ik moet nemen en wat de doorstroom niet beïnvloed van de filter . Ik ben zelf niet zo handig dus ik kan er niet zelf een bouwen . Mijn idee was om een krachtigere filter te kopen (eheim 350) die ik nu heb , en dat het dan wel zal meevallen met debiet verlies . Heb jij misschien een idee wat voor reactor de minste verlies geeft ? Of zou je tegen betaling er een voor mij kunnen maken ?
 
Maar buiten de reactor om , mijn Jbl filter heb ik hetzelfde probleem . Die stroomt ook opeens niet meer door. Heb hem nu weer opnieuw opgestart en heb nu gelukkig weer een flinke doorgang . Maar ben bang dat het niet lang zal duren voordat deze weer in kracht afneemt . Ik snap er echt helemaal niks van . Ik heb bij de Jbl alles nagekeken . Alle slangen nog een keer goed aangedraaid. Gecontroleerd op lekkage met schuim . Filter open gehad . En kan maar niks vinden . Erg frustrerend dit .
 
Gebruik je filterwatten in je filter....
Zo ja, haal deze er eens uit.
Je hoort wat ruimte tussen de manden en het materiaal te hebben, kan ook zijn dat je manden te vol zitten.

Edit... +1
 
Dat begrijp ik @benvo . Maar hij deed het in t begin gewoon goed . Ik loop al zo lang te klote met een reactor , welke ik moet nemen en wat de doorstroom niet beïnvloed van de filter . Ik ben zelf niet zo handig dus ik kan er niet zelf een bouwen . Mijn idee was om een krachtigere filter te kopen (eheim 350) die ik nu heb , en dat het dan wel zal meevallen met debiet verlies . Heb jij misschien een idee wat voor reactor de minste verlies geeft ? Of zou je tegen betaling er een voor mij kunnen maken ?
Wanneer je even kijkt naar mijn handtekening kan je zien hoe e.e.a. in z'n werk zou kunnen gaan bij de bouw van een Cerges reaktor. Je maakt eigenlijk niets zelf, je zet iets in elkaar van bestaande delen. Erg eenvoudig allemaal. Maar er zijn ook mensen die zo'n ding voor je willen bouwen. Het is wel eens op deze site vermeld. Anders even googelen.
 
Dat begrijp ik @benvo . Maar hij deed het in t begin gewoon goed . Ik loop al zo lang te klote met een reactor , welke ik moet nemen en wat de doorstroom niet beïnvloed van de filter . Ik ben zelf niet zo handig dus ik kan er niet zelf een bouwen . Mijn idee was om een krachtigere filter te kopen (eheim 350) die ik nu heb , en dat het dan wel zal meevallen met debiet verlies . Heb jij misschien een idee wat voor reactor de minste verlies geeft ? Of zou je tegen betaling er een voor mij kunnen maken ?
Een Co2 reaktor remt altijd de flowrate af daarom is het beter bij zwakkere pompen een inline Disfusor te gebruiken die remmen heel stuk minder de water flow, helaas kan je mist/nevel of fijne belletjes in het aquarium krijgen maar over het algemeen valt het wel mee. Reactor is dan ook wel meest efficient maar het moet niet ten kosten gaan van je flowrate, iets mag maar niet teveel.
Wat ook kan is dat je filtervlies gebruikt of filterwatten en deze te snel dicht slibben of je drukt filterwatten te sterk aan dan zitten ze ook zo dicht en beperken de water flow enorm.
Mocht dat het geval zijn dat je geen goede voorfiltering gebruikt dan enkel filtervlies/watten zonder eerst medium spons te gebruiken dan slaat dit geheid in enkele dagen of weken dicht met vuil en neemt je de water flow behoorlijk af.

Dus opbouw mechanische filtering.. altijd eerst een mediumspons plaatsten dan pas je filtervlies, heb je geen medium spons dan kan je dit in matten kopen van 2 tot 5cm dikte en zelf op maat knippen voor het mandje.
Dit kan een reinigings beurt behoorlijk uitstellen als een medium spons al veel op vangt voor dat je filtervlies/watten alles het voor hun kiezen krijgen en snel dicht slibt
.
 
j
Een Co2 reaktor remt altijd de flowrate af daarom is het beter bij zwakkere pompen een inline Disfusor te gebruiken die remmen heel stuk minder de water flow, helaas kan je mist/nevel of fijne belletjes in het aquarium krijgen maar over het algemeen valt het wel mee. Reactor is dan ook wel meest efficient maar het moet niet ten kosten gaan van je flowrate, iets mag maar niet teveel.
Wat ook kan is dat je filtervlies gebruikt of filterwatten en deze te snel dicht slibben of je drukt filterwatten te sterk aan dan zitten ze ook zo dicht en beperken de water flow enorm.
Mocht dat het geval zijn dat je geen goede voorfiltering gebruikt dan enkel filtervlies/watten zonder eerst medium spons te gebruiken dan slaat dit geheid in enkele dagen of weken dicht met vuil en neemt je de water flow behoorlijk af.

Dus opbouw mechanische filtering.. altijd eerst een mediumspons plaatsten dan pas je filtervlies, heb je geen medium spons dan kan je dit in matten kopen van 2 tot 5cm dikte en zelf op maat knippen voor het mandje.
Dit kan een reinigings beurt behoorlijk uitstellen als een medium spons al veel op vangt voor dat je filtervlie/watten het voor hun kiezen krijgen en snel dicht slibt
.
ik heb in mijn eheim filter gewoon de standaard filtermedia zitten die erbij zat . Bovenop zit er een dikke filterwat en dan moet ik gelijk de kop erop drukken. Misschien moet ik een blauwe spons uit een mandje halen maar ik denk dat dat geen verschil maakt . Ook bij de Jbl gebruik ik de standaard filters . Daar zit volgens mij niet eens een filterwat bij. Kijk maar even de foto’s van mijn indeling van de filters,
 

Bijlagen

  • BA604661-1E42-401E-9355-578504679CD2.png
    BA604661-1E42-401E-9355-578504679CD2.png
    2.4 MB · Weergaven: 111
  • 16C59C56-F8E4-4D2F-A4D8-891CD618292A.png
    16C59C56-F8E4-4D2F-A4D8-891CD618292A.png
    1.1 MB · Weergaven: 159
j

ik heb in mijn eheim filter gewoon de standaard filtermedia zitten die erbij zat . Bovenop zit er een dikke filterwat en dan moet ik gelijk de kop erop drukken. Misschien moet ik een blauwe spons uit een mandje halen maar ik denk dat dat geen verschil maakt . Ook bij de Jbl gebruik ik de standaard filters . Daar zit volgens mij niet eens een filterwat bij. Kijk maar even de foto’s van mijn indeling van de filters,
JBL werkt het ook, standaard zijn de sponsen te grof en laten alles vrijwel door behalve grove bende maar dan krijgt het filtervlies medium en fijn vuil voor zijn kiezen en dat slaat geheid dicht.
Bij de Eheim is de indeling standaard al verkeert,
Je begint altijd met mechanische te filteren door prefilter grovespons dan medium spons dan pas je filtervlies of watten dan pas gaat het door de overige media, zo hoort de indeling te zijn en veel fabrikanten doen het fout met deze indeling..tenzij je eerst met keramische pijjpes of Eheim mech-pro dergelijk gaat werken komen deze eerst en dan pas je spons en filterwatten en dan je biomedia.
Meer tips kan ik je niet geven.
 
JBL werkt het ook, standaard zijn de sponsen te grof en laten alles vrijwel door behalve grove bende maar dan krijgt het filtervlies medium en fijn vuil voor zijn kiezen en dat slaat geheid dicht.
Bij de Eheim is de indeling standaard al verkeert,
Je begint altijd met mechanische te filteren door prefilter grovespons dan medium spons dan pas je filtervlies of watten dan pas gaat het door de overige media, zo hoort de indeling te zijn en veel fabrikanten doen het fout met deze indeling..tenzij je eerst met keramische pijjpes of Eheim mech-pro dergelijk gaat werken komen deze eerst en dan pas je spons en filterwatten en dan je biomedia.
Meer tips kan ik je niet geven.
Zou je mij dan alsjeblieft kunnen uitleggen welke filterstukken ik stap voor stap moet verplaatsen van onder naar boven , zowel bij de eheim als de Jbl. Dan kan ik dat dalijk gaan proberen. Ik heb trouwens in het mandje van de eheim de steentjes vervangen voor de siporax. Dat is dus het laatste mandje van boven en daarop komt de filterwat
 
Eheim experice

1e mandje dat in het filter komt.

Grove spons dan medium spons en filtervlies (heb je keramische of Eheim mech pro er uit gooien die handel het werkt nauwelijk en neemt alleen ruimte in)
Koop zelf filter matten van 2cm dikte. dichtheid 1x 30ppi 1x 45ppi, op maat knippen van het mandje.. eerst 30ppi plaatsen grof dan 45ppi medium en dan je filtervlies of watten.
2e mandje enkel vullen met biomedia en niet afdekken met watten of filtervlies zo voorkom je dicht slibben van het biomedia en wat het mechanische filtering niet op pakt kan dan gewoon weg terug het aquarium in om met de volgende ronde opgepakt te worden door het filter.

JBL kan je precies het zelfde indelen en werkt beter dan de standaard indeling en sponsen.
Hoe snel een filter dicht slibt licht aan je bioload van het aquarium voordat hij weer eens een keer greinigd moet worden maar met deze indeling is hij het meest efficient.
Wil je nog meer rendement uit je filter halen is een Prefilter op je aanzuigbuis ook een prima optie, deze hangt in het aquarium en pakt al het meeste vuil, helaas eens in de week of 2weken moet je deze reinigen omdat 45ppi het beste werkt om op die manier veel vuil al op te vangen voordat het door je filter heen gaat.
 
zit even te zoeken op internet naar die 30 en 45 ppi maar kan het nog niet vinden , waar kan ik dit kopen? @edje555
 
Dankjewel ! Ik ga het dalijk allemaal even bekijken . Heb je nog speciale filterinhoud die ik nog even zou moeten aanschaffen , buiten de filtermedia die ik nu al heb
Je hebt met de experince weinig ruimte in het filter dus ik zou gewoon in het bovenste mandje vol doen met siporax of bactorings verder kan je weing met dit filter om hem zo te vullen, dus de enigste optie bijft een pre-filter op de aanzuig buis over, deze kan je ook kant en klaar kopen van eheim maar let wel even op de buis maat van je aanzuigbuis of hij wel past.. dacht dat hij enkel te krijgen is voor 12/16 en 16/22 dus zou voor de JBL ook een idee zijn om daar een pre-filter op te plaatsen dit scheeld echt aanzienlijk met dicht sibben van het filter zelf.. enkel wat ik al zei 1x per week of 2weken zal het pre-filter wel moeten reinigen anders sibt hij ook dicht en gaat je flowrate erg beperken.
Dus sucses en echt meer tips heb ik niet meer .
 
zit even te zoeken op internet naar die 30 en 45 ppi maar kan het nog niet vinden , waar kan ik dit kopen? @edje555


 


De laatste is het filter (wat)(vlies) ?
 
@edje555 nog ff een vraag , in mijn Jbl filter zitten de balletjes in het onderste mandje , moet ik die dan verplaatsen naar het bovenste mandje ? Net als bij de eheim ?
 
@edje555 nog ff een vraag , in mijn Jbl filter zitten de balletjes in het onderste mandje , moet ik die dan verplaatsen naar het bovenste mandje ? Net als bij de eheim ?
In een JBL filter is het mechanische vóórfilter mandje het bovenste mandje. Daarin hoort een grove spons, je kan er heel goed filterdoek onderleggen. In het onderste mandje en het mandje daarboven hoort biologisch filtermateriaal, die bolletjes (Biomech?) is goed maar je kan er ook Syporax in doen. Het kleinere mandje dat onder het bovenste mandje geklemd zit is het eindfilter, hier hoort in fijne spons, je kan er ook weer filterdoek inleggen. Filterdoek heeft een voordeel t.o.v. watten, het laat beter door, minder debietverlies doordat je het niet zoals bij watten te vast kan aandrukken. Het is bovendien herhaald te gebruiken, je spoelt het zo uit.
 
Bij het openmaken van me eheim filter zag ik in de filterwat wel een afdruk van het rotortje . Misschien dat daardoor de doorstroom zo verslechterd ??
 

Terug
Bovenaan